Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-08-2004, 13:24
D-sire
D-sire is offline
Ehm tja, ik ging net met onze hond wandelen en toen zag hij een andere hond die hij blijkbaar niet zo leuk vond.. Hij begopn te blaffen dus trok ik hem een stuk terug en van 'agressiviteit' en ontwetensheid heeft hij toen in mijn scheenbeen gebeten (had een rokje aan). Het bloed niet maar is wel een beetje blauw en opgezwollen. Zou ik nu een tetanusspuit bij de dokter moeten halen, want ik weet niet of het uitmaakt of het een open wond is of niet...

Iemand anders ooit door een hond gebeten?

Btw: ben net heel kwaad op hem geworden en nu zit hij nog steeds onder ons kleine tafeltje
Zal het zo maar ff goedmaken...
Oud 03-08-2004, 13:28
toemba
toemba is offline
ja tetanus prik halen.. Je weet namelijk maar nooit. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat er totaal geen schade is aan de huid aangezien je door een hong gebeten bent, en dus kunnen de bacterien die op hondentanden leven (tetanus) binnenkomen.

Zeker doen als je niet verlamd wil raken..

Indien de dokter ver weg is: eerst even bellen wat hij er van vindt, spaart je een ritje uit met deze hitte
Oud 03-08-2004, 13:56
M@rco
M@rco is offline
Ik heb een tijdje terug precies hetzelfde gehad... gewoon ff een tetanusprik gaan halen, je wil geen onnodig risico lopen
Oud 03-08-2004, 13:57
Verwijderd
Idd naar de dokter en die tetanusspuit halen (of iig om te vragen of dat per se nodig is ed). Je huid is beschadigd en de bacterien kunnen dus 'naar binnen'.

Ik zou je hond het btw zelf goed laten maken, dan weet hij iig dat hij niet mag bijten.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2004, 14:03
M@rco
M@rco is offline
Die hond kan er ook niks aan doen, die beet haar ook niet expres
Oud 03-08-2004, 14:04
Verwijderd
Citaat:
M@rco schreef op 03-08-2004 @ 15:03 :
Die hond kan er ook niks aan doen, die beet haar ook niet expres
Nee, de duivel nam bezit van hem...
Met citaat reageren
Oud 03-08-2004, 14:30
D-sire
D-sire is offline
Nee ik weet wel dat hij het niet expres deed. Hij is dan zo gefixeerd op die andere hond dat hij eigenlijk zomaar in het wilde weg kan bijten. Is geen valsheid ofzo hoor, hij doet het met spelen ook
Oud 03-08-2004, 14:33
Verwijderd
Citaat:
Dreamzy schreef op 03-08-2004 @ 15:30 :
Nee ik weet wel dat hij het niet expres deed. Hij is dan zo gefixeerd op die andere hond dat hij eigenlijk zomaar in het wilde weg kan bijten. Is geen valsheid ofzo hoor, hij doet het met spelen ook
Je hoort mij niet zeggen dat het valsheid is. Maar hij moet wel weten dat bijten niet mag, ook niet als hij aan het spelen is of wat dan ook. Stel dat jij een kind van 2 was geweest...
Met citaat reageren
Oud 03-08-2004, 14:35
D-sire
D-sire is offline
Shiit ik wil die prik niet halen , ben daar echt panisch voor...
Oud 03-08-2004, 14:41
Verwijderd
Citaat:
Dreamzy schreef op 03-08-2004 @ 15:35 :
Tetanus krijgen is nog rotter, denk ik.

Bel eerst je dokter eens om te overleggen wat je het beste kunt doen ed, 'k denk dat dat iig verstandig is.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2004, 14:51
D-sire
D-sire is offline
Zal straks de dokter eens bellen.

@Leonoor: dat bijtgedrag is niet goed, dat weet ik. Maar of we daar nu nog veel aan kunnen veranderen is de vraag. Hij was anderhalf toen we hem kregen en misschien niet strikt genoeg aangepakt door de vorige eigenaar. Hij is pas zo fel sinds een half jaartje denk ik, daarvoor deed hij het niet. Een oplossing zou castratie kunnen zijn maar daar is iedereen (behalve ik) in ons gezin op tegen.
Oud 03-08-2004, 15:00
Verwijderd
Citaat:
Dreamzy schreef op 03-08-2004 @ 15:51 :
@Leonoor: dat bijtgedrag is niet goed, dat weet ik. Maar of we daar nu nog veel aan kunnen veranderen is de vraag. Hij was anderhalf toen we hem kregen en misschien niet strikt genoeg aangepakt door de vorige eigenaar. Hij is pas zo fel sinds een half jaartje denk ik, daarvoor deed hij het niet. Een oplossing zou castratie kunnen zijn maar daar is iedereen (behalve ik) in ons gezin op tegen.
Misschien kan je aan de dierenarts vragen of hij iets weet (mogelijke oorzaak of iets waardoor het minder zou kunnen worden?)?

Zijn ze tegen castratie als het bijtgedrag daar door zou verminderen?
Met citaat reageren
Oud 03-08-2004, 16:08
Fade of Light
Fade of Light is offline
Als je niet bloedt, is er imo niks aan de hand. Een bloeduitstorting zit onder de huid, dus beschermt de huid nog gewoon. Althans, dat is mijn mening (zonder al teveel medische kennis, maar dat heeft nauwelijks iemand die hier heeft gereageerd volgens mij)
Met citaat reageren
Oud 03-08-2004, 16:13
brightlight
brightlight is offline
Ik ben ook een keer door een hond gebeten, hield er ook alleen een blauwe plek aan over. Ik bloedde hoogstens een heel klein beetje. Ik heb toen een prik gehaald bij de dokter en je krijgt gewoon een prikje in je arm, je voelt er weinig van. Niks om je druk over te maken dus, gewoon even doen dan wordt je er in ieder geval niet ziek van.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2004, 16:25
kandyrat
kandyrat is offline
M'n vriend had 2 weken geleden hetzelfde meegemaakt, ook met die plekken enzo, maar dan in zijn bovenbeen. (en hij had nog wel een spijkerbroek aan..) Hij had gewoon een prik gehaald bij de dokter, je weet maar nooit, dan loop je iig geen risico. Gewoon doen.
Oud 03-08-2004, 16:26
toemba
toemba is offline
Citaat:
zonder al teveel medische kennis, maar dat heeft nauwelijks iemand die hier heeft gereageerd volgens mij)
Wat versta je daaronder?

Tetanus kom je niet meer vanaf. Ga die prik halen!
Oud 03-08-2004, 16:29
toemba
toemba is offline
Tetanus

1) Tonische kramp van een spier, zie spasmus
2) Stijfkramp, een infectie ziekte met tonische spierkrampen, voorafgegaan door pijn en spierstijfheid, veroorzaakt door infectie met de tetanusbacil, die het ziektebeeld veroorzakende (neuro)toxine produceert; begint meestal in de kauwspieren en breidt zich spoedig over de rompspieren uit.

Die 2e is het.
Oud 03-08-2004, 16:35
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
toemba schreef op 03-08-2004 @ 17:26 :
Wat versta je daaronder?
Meer kennis dan zij die op woensdagavond toevlalig discovery channel kijken

Citaat:
Tetanus kom je niet meer vanaf. Ga die prik halen!
Ga naar de dokter is een beter advies. Laat hem bepalen of je die spuit nodig hebt of niet.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2004, 16:37
toemba
toemba is offline
jesss zoiets dacht ik al..

Ik kijk nooit discovery. Toch weet ik er iets van.

Iedereen is het er wel over eens dat je naar de HA moet
Oud 03-08-2004, 16:49
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 03-08-2004 @ 17:08 :
Als je niet bloedt, is er imo niks aan de hand. Een bloeduitstorting zit onder de huid, dus beschermt de huid nog gewoon. Althans, dat is mijn mening (zonder al teveel medische kennis, maar dat heeft nauwelijks iemand die hier heeft gereageerd volgens mij)
Als je geen medische kennis hebt, dan kun je maar beter naar iemand gaan die dat wel heeft; de huisarts. En een tetanusprik kun je niet in de supermarkt halen, dus zal ze sowieso het loopje naar de dokter moeten doen.. Het is allemaal zo simpel..

Ik zou ook zeggen dat als je niet bloed, dat er geen probleem zou zijn, maar ik zou het risico eerlijk gezegt toch niet willen lopen
Oud 03-08-2004, 16:55
toemba
toemba is offline
Nee.

Het gaat om een zogenaamde porte d'entree voor de bacterien. Die is er zodra de huis beschadigd is. Bij een bloeding is dit uiteraard ook zo, maar het hoeft dus niet..
Oud 03-08-2004, 17:44
Verwijderd
't kan nog beter wel flink gaan bloeden, dan gaat er misschien nog iets weer uit...maar dat is met bacterien ook niet echt het geval, geloof ik.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2004, 18:11
toemba
toemba is offline
Om even terug te komen op mn post van net: Ik was iets te negatief. In 50% van de gevallen geneest Tetanus vanzelf. In zeldzame gevallen leidt het daarentegen tot de dood.

Ziekteverschijnselen
Het door de bacterie geproduceerde toxine beschadigt het zenuwstelsel, waardoor rusteloosheid, geprikkeldheid en hoofdpijn kunnen optreden. Hierna volgen kaakkramp, slikklachten, stijfheid van nek- en buikspieren en soms koorts. De zeer pijnlijke krampen kunnen vervolgens in alle skeletspieren optreden.

Complicaties van tetanus zijn: aantasting van het zenuwstelsel, ademhalingsproblemen, longontsteking, trombose en embolie. Zonder behandeling is tetanus vrijwel altijd dodelijk. Bij een goede behandeling ligt de sterfte in Nederland rond de 20%. Tetanus kan behandeld worden door tetanus immunoglobine (TIG) toe te dienen. Bij tetanus is een intensive care behandeling nodig voor het herstel en behoud van essentiële levensfuncties.

Het effect van vaccinatie
Tot 1950 stierven in Nederland gemiddeld 50 patiënten per jaar aan tetanus. Na introductie van de vaccinatie (1952) daalde het aantal sterfgevallen sterk. Ook het aantal patiënten met tetanus daalde tot vrijwel nul. Omdat het gif van de bacterie zo snel werkt, heeft het immuunapparaat niet de tijd om tegen de bacterie antistoffen te maken. Het doormaken van tetanus leidt dus niet tot afweer. Na vaccinatie wordt wel afweer opgebouwd. De vaccinatie tegen tetanus is sinds 1957 onderdeel van het RVP. Vaccinatie geeft in vrijwel 100% van de gevallen volledige bescherming. De bescherming houdt zeker 15 jaar aan. De vaccinatie wordt in de spier gegeven.

http://www.rivm.nl/rvp/overzicht_ziekten/tetanus/
Oud 03-08-2004, 18:37
Roos
Roos is offline
Wat een discussie!

Ookal kunnen wij niet bepalen of een prik nodig is, je kunt het toch gewoon aan de dokter vragen. Hij/zij zal het echt niet erg vinden als je hem/haar opbelt, ookal heb je uiteindelijk geen prik nodig. Denk aan je eigen gezondheid!
Oud 03-08-2004, 18:42
Balance
Balance is offline
Citaat:
toemba schreef op 03-08-2004 @ 19:11 :
Vaccinatie geeft in vrijwel 100% van de gevallen volledige bescherming.
houdt dit in dat, als je gevaccineerd bent, je niet zo'n prik hoeft te halen wanneer je gebeten bent door bijvoorbeeld een hond?
Oud 03-08-2004, 18:43
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 03-08-2004 @ 19:42 :
houdt dit in dat, als je gevaccineerd bent, je niet zo'n prik hoeft te halen wanneer je gebeten bent door bijvoorbeeld een hond?
Ligt er aan hoe lang geleden die vaccinatie is geweest.

Ik dacht dat gold dat als het minder dan 10 jaar geleden gebeurd was, dat het dan idd niet hoefde. Als het langer geleden was, dan wel.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2004, 19:39
toemba
toemba is offline
wat zij zegt hierboven

Edit: hoewel na een beet toch vaak een vaccinatie gegeven wordt, just in case. Het ene immuun systeem is namelijk het andere niet.
Oud 03-08-2004, 20:27
Chelle
Chelle is offline
Citaat:
Dreamzy schreef op 03-08-2004 @ 16:35 :

Ik kan je vertellen dat ik er ook niet van hou... ... Maar heb inmiddels weer een hele lading prikken gekregen i.v.m. een reis naar afrika. Waaronder ook weer een DTP...eitje...en je bent er weer voor tien jaar vanaf
Met citaat reageren
Oud 03-08-2004, 20:32
HoloDoc
HoloDoc is offline
Citaat:
Dreamzy schreef op 03-08-2004 @ 15:35 :
is WEL verstandig om te doen ..

ben vast te laat maar voor het geval je morgen moet .. lekker je arm ontspannen dan valt het reuze mee
Met citaat reageren
Oud 03-08-2004, 21:49
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 03-08-2004 @ 15:04 :
Nee, de duivel nam bezit van hem...
Die hond bijt echt zijn baasje niet expres, die hapt gewoon in het wilde weg naar die andere hond en dat zij daar nou toevallig tussen stond...
Oud 04-08-2004, 12:55
toemba
toemba is offline
Ben je nog naar de dokter geweest?
En zo ja, wat zei hij?
Oud 04-08-2004, 13:08
Muzzle
Muzzle is offline
Vraagje van mij: ik ben 4 maanden geleden ofzo door iemands hond perongeluk in mijn vinger gebeten, het bloedde wel een beetje, mijn vraag: wanneer merk je dat je tetanus hebt? Is dat snel na de beet en hoef ik me nu na 4 maanden dus totaal geen zorgen meer te maken of kan dat altijd nog?
Met citaat reageren
Oud 04-08-2004, 13:10
toemba
toemba is offline
(Clostridium tetani)
Tetanus wordt veroorzaakt door een bacterie, Clostridium tetani. Besmetting vindt plaats doordat besmet materiaal waarin de bacterie normaal voorkomt (straatvuil, tuinaarde, mest) in een wond komt. De incubatietijd is gemiddeld 2 tot 21 dagen. Tetanus is niet van mens op mens overdraagbaar.

binnen 2 tot 21 dagen dus..

Je bent safe, maar haal voortaan een prik in zo'n geval

edit: bron http://www.rivm.nl/rvp/overzicht_ziekten/tetanus/
Oud 04-08-2004, 13:14
Muzzle
Muzzle is offline
Citaat:
toemba schreef op 04-08-2004 @ 14:10 :
(Clostridium tetani)
Tetanus wordt veroorzaakt door een bacterie, Clostridium tetani. Besmetting vindt plaats doordat besmet materiaal waarin de bacterie normaal voorkomt (straatvuil, tuinaarde, mest) in een wond komt. De incubatietijd is gemiddeld 2 tot 21 dagen. Tetanus is niet van mens op mens overdraagbaar.

binnen 2 tot 21 dagen dus..

Je bent safe, maar haal voortaan een prik in zo'n geval

edit: bron http://www.rivm.nl/rvp/overzicht_ziekten/tetanus/
Dankje voor je snelle reactie. Had geen idee dat hondenbeten tetanus konden veroorzaken. Heb zelf ook nooit een hond gehad dus nooit onderzoek naar gedaan o.i.d. . Bedankt.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2004, 13:16
toemba
toemba is offline
Ik denk dat je het snel genoeg gemerkt had als je het wel had gehad, het lijkt me namelijk geen pretje als je leest wat je allemaal moet doormaken als je tetanus hebt..
Oud 05-08-2004, 12:02
Copycat
Copycat is offline
ik was wel is een keer gebeten door een hond. Ik heb alleen maar de wond ontsmet en verder niks. Nog geen tetanus gehad
Oud 05-08-2004, 12:04
Verwijderd
Citaat:
M@rco schreef op 03-08-2004 @ 22:49 :
Die hond bijt echt zijn baasje niet expres, die hapt gewoon in het wilde weg naar die andere hond en dat zij daar nou toevallig tussen stond...
Heb je gelezen wat TS verder zei? Dat hij het ook wel eens doet als hij speelt? Lijkt me handig hem dat af te leren, iig om te laten merken dat hji dat niet mag doen. Als hij het een keer bij een klein kind doet of iemand doet aangifte ben je verder van huis.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2004, 14:06
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 05-08-2004 @ 13:04 :
Heb je gelezen wat TS verder zei? Dat hij het ook wel eens doet als hij speelt? Lijkt me handig hem dat af te leren, iig om te laten merken dat hji dat niet mag doen. Als hij het een keer bij een klein kind doet of iemand doet aangifte ben je verder van huis.
Mja oké... maar als het een dominante hond is dan kun je hem echt niet afleren om naar andere (mannetjes)honden uit te vallen. Dat ie zijn baasje niet mag bijten is wat anders, dat moet ie idd goed weten.

Ow, trouwens... ik zou nog maar een keer goed nadenken over castratie. Bij onze hond hielp het totaal niet.
Oud 05-08-2004, 14:11
toemba
toemba is offline
=> Flora en Fauna.

TS heb je die prik nog gehaald? Ik ben namelijk wel benieuwd was de dokter zei..
Oud 05-08-2004, 14:27
D-sire
D-sire is offline
Ehh nee, ik bel morgenvroeg.. die dokter van mij kan je alleen 's morgens bereiken behalve als het voor spoedgevallen is.

Maar als ik dan morgen die prik haal, is dat dan nog op tijd?
Oud 05-08-2004, 14:29
D-sire
D-sire is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 05-08-2004 @ 13:04 :
Met spelen bijt hij niet hard hoor, hij heeft de gewoonte om aan je broekspijp te gaan hangen. Wat natuurlijk niet wegneemt dat het vervelend is en dat er iets aan gedaan moet worden
Oud 05-08-2004, 14:32
toemba
toemba is offline
Ik zou dit tot de spoedgevallen rekenen!!

Elke dokter is fulltime bereikbaar, de meesten hebben s middags een telefonisch spreekuur, bel daar anders even naartoe om zijn mening te horen..

Even voor de duidelijkheid: aan tetanus kan je doodgaan.!!!!!!!!
Oud 05-08-2004, 15:11
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
toemba schreef op 05-08-2004 @ 15:32 :
Even voor de duidelijkheid: aan tetanus kan je doodgaan.!!!!!!!!
Aan een verstopte darm, vast ook.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2004, 15:18
toemba
toemba is offline
Shut up,

Tegen een verstopte darm kun je geen injectie halen, en je weet bij een verstopte darm nooit wanneer je een verhoogd risico erop loopt.

Bij tetanus wel, namelijk na een hondenbeet..
Oud 05-08-2004, 15:22
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
toemba schreef op 05-08-2004 @ 16:18 :
Shut up,
Neh sorry, ik doe niet mee aan je facistische ideeen, ga ergens anders maar iemand het zwijgen opleggen.

Citaat:
Tegen een verstopte darm kun je geen injectie halen, en je weet bij een verstopte darm nooit wanneer je een verhoogd risico erop loopt.
Tegen een verstopte darm kun je laxerende shit halen. En je merkt het als je niet schijt.

Maar ik heb het nagevraagd, je moet het eigenlijk op dezelfde dag doen...(binnen 24 uur?) dus niet echt spoed, maar wel haast.

edit:
http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=918799

toemba toemba toemba toch... Ik spot er niet mee, ik geef slechts aan dat het niet ZOVEEL spoed heeft. Beetje dimmen maat.

Laatst gewijzigd op 05-08-2004 om 15:25.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2004, 15:32
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
Dreamzy schreef op 03-08-2004 @ 14:24 :
Iemand anders ooit door een hond gebeten?
Wel een poging tot bijten. Ik gaf toen een paar stoten tegen z'n kop.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2004, 21:17
Verwijderd
Moet zo'n injectie niet binnen een bepaalde tijd na de beet gehaald worden...? (Ja dus, zie post van FoL...en dan is TS dus al te laat.) Heb je wel een 'excuus' om het niet te doen, maar goed, ik weet niet in verre je het echt een excuus kunt noemen...
Met citaat reageren
Oud 05-08-2004, 21:19
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 05-08-2004 @ 16:22 :

Tegen een verstopte darm kun je laxerende shit halen. En je merkt het als je niet schijt.
Daar heb je dokter niet voor nodig, dat verkopen ze ook bij de drogist en apotheek.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2004, 22:43
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 05-08-2004 @ 22:19 :
Daar heb je dokter niet voor nodig, dat verkopen ze ook bij de drogist en apotheek.
Dat is waar, maar je weet niet wanneer het moet nemen, wanneer het echt nodig is...maargoed dit is verder zinloos, de conclusie was toch gewoon dat je beter maar wel (op tijd) naar de dokter kan
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten