Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-09-2004, 15:54
miss eighty
miss eighty is offline
Hoi allemaal...

ik zit inmiddels in de 5e van het gymnasium, en de 2e fase dus. Vorig jaar heb ik maar een beetje aangelummeld , en niet echt gepland. Aan het einde van het jaar heb ik dan ook gemerkt dat ik ineens keihard moest werken.. en dat beviel me niet echt! Aangezien ik het nu al gelijk een stuk drukker heb en ik niet weer aan wil lummelen... wil ik graag wat tips hoe je slim kan plannen... dus zouden jullie me daarbij willen helpen?
alvast bedankt!
Oud 06-09-2004, 16:14
Miep#1
Miep#1 is offline
Bij mij werkt het vaak het beste als ik niet teveel dingen uitstel tot op het laaste moment. Dus zeg ik: begin op tijd met dingen.
Verder soms vooruit werken als je weet dat je drukke dagen voor de boeg hebt.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2004, 16:20
Jeopardize
Jeopardize is offline
Plannen.

1. Kijk hoeveel werk je moet doen
2. Zoek uit hoeveel tijd je hebt
3. Verdeel het werk over de beschikbare tijd

Klaar!
Oud 06-09-2004, 16:21
*KLK*
*KLK* is offline
Ik zit nu ook in de tweede fase.

Ik merk nu al dat je gewoon goed hard moet werken. Nooit achterlopen, en als je tijd hebt gewoon alvast vooruit werken. Ik heb er natuurlijk nog geen ervaring mee, maar hoe meer je nu doet hoe minder hard je aan het einde hoeft te werken.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2004, 19:03
Verwijderd
ik ben nu ook officieel een tweede fase leerling

Ik heb een toekomstagenda gepakt. Omdat ik al gewend was met leerstoflijnen en leerlijnen te werken (vanaf de eerste zelf per les plannen wat je doet) vond ik het wel handig om dit alles geowon bij elkaar te hebben...

Ik plan nu gewoon voor de volledige 12 weken (1 periode) de stof in zodat ik overzicht heb en ik het tijdig kan bijstellen als het goed gaat/ tegen valt.. het is wel handig en het werkt.

Alles wat ik af heb markeer ik met een groene markeer stift zodat ik weet wat ik nog aan achterstallig werk heb..
Met citaat reageren
Oud 06-09-2004, 19:06
rubenrtv
rubenrtv is offline
vooral niet denken:"komt morgen wel" e.d.. Dan heb je opeens de volgende dag een drukke dag en weer geen tijd en dan loop je achter.
Oud 06-09-2004, 19:12
Verwijderd
Plannen is onzin. Ik gebruik geen agenda en heb dat gedurende de tweede fase ook niet gedaan.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2004, 19:40
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 06-09-2004 @ 20:12 :
Plannen is onzin. Ik gebruik geen agenda en heb dat gedurende de tweede fase ook niet gedaan.
maar sommige mensen hebben het wel nodig !
Met citaat reageren
Oud 06-09-2004, 19:49
Pierreke
Pierreke is offline
wat bij mij altijd werkte is in je tussenuren een beetje werken, desnoods vooruit. Het hoeft niet ieder tussenuur zo te zijn..maar als je daar veel in doet, hoef je je zelf thuis niet te verplichten om veel te doen...Hou alles verder een beetje bij, en zorg straks in de 6e dat je profielwerkstuk op tijd af is. Succes ermee
Met citaat reageren
Oud 06-09-2004, 20:20
Verwijderd
Citaat:
Pierreke schreef op 06-09-2004 @ 20:49 :
en zorg straks in de 6e dat je profielwerkstuk op tijd af is.
Ligt ook maar aan het beleid van je school.

Ik heb het mijne maanden te laat ingeleverd.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2004, 20:28
Ndimension
Ndimension is offline
Plannen?
Ik keek gewoon af en toe in mijn agenda of ik huiswerk had of een proefwerk/pta had, zo ja dan ging ik werken voor de volgende dag. Heel simpel hoor.
Oud 06-09-2004, 20:34
Verwijderd
Wij kregen voor elk vak een planner van de leraar, hoefden we zelf niks meer te plannen
Met citaat reageren
Oud 06-09-2004, 20:54
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
stefano schreef op 06-09-2004 @ 21:34 :
Wij kregen voor elk vak een planner van de leraar, hoefden we zelf niks meer te plannen
Nee daar moet je vooral erg blij mee zijn.. Die Tweede Fase is er niet voor niks.
Oud 06-09-2004, 21:00
Verwijderd
Citaat:
Konijn schreef op 06-09-2004 @ 21:54 :
Nee daar moet je vooral erg blij mee zijn.. Die Tweede Fase is er niet voor niks.
Het oude systeem was beter.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2004, 21:07
annetjuh
annetjuh is offline
tweede fase was relaxed. Zelf een beetje bepalen wat je wou gaan doen enz.
Plannen? Gewoon maken wat je maken wil en ff denken als je van de week tijd hebt.
Je kunt ookin de herfst vakantie doorwerken. dan loop je een week voor
ik heb nooit hoefen plannen maar als je zowieso elke avond tot 10 uur aan je huiswerk zit. Is er waarschijnlijk toch iets mis.
Oud 06-09-2004, 21:09
annetjuh
annetjuh is offline
Citaat:
die planners kreeg toch iedereen wat je in de week af moest hebben
Oud 06-09-2004, 21:20
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 06-09-2004 @ 22:00 :
Het oude systeem was beter.
Dat is een mening.
Ik heb misschien nog wel ergens een vergelijkend onderzoek liggen met feiten, als je interesse hebt.
Oud 06-09-2004, 21:46
Verwijderd
Ik heb geen 1x geplanned in de 2de fase en ben er fluitend doorheen gelopen. En inderdaad ook nooit een agenda nodig gehad. Zelfde voor hbo trouwens.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2004, 12:51
Battery
Battery is offline
Ook nooit gepland, en de planners die we kregen raakte ik altijd kwijt. Maar ben uiteindelijk wel goed geslaagd! Het ligt natuurlijk compleet aan jezelf, of je deze werkwijze wilt hanteren
Oud 07-09-2004, 13:55
wup
wup is offline
plannen?? hmm.. heb ik nooit aan meegedaan, en heb toch mijn papaiertje gehaald..
Met citaat reageren
Oud 07-09-2004, 18:58
I love stars
I love stars is offline
Ik heb ook studie wijzers die ben ik gewoon van plan bij te houden. De handelingsdelen plan ik globaal in van deze week doe je dat ervoor in week hupelupup doe je dat en dan zie ik wel wanneer ik het maak. M'n eerste indruk van de tweede fase is dat het maar weinig huiserk is , heb nog niks thuis hoefen te doen en ik loop al wat voor op de planner...Ik hoop dat dat zo blijft (zal wel niet).
Oud 07-09-2004, 19:06
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
je huiswerk maken, maar het is maar waar je zin in hebt..
Met citaat reageren
Oud 07-09-2004, 19:14
hardhitter
hardhitter is offline
mijn stappen plan:

stap 1: kijk in planner wat je voor je Proefwerk moet leren

stap 2: gooi planner weg

stap 3: lees in de beschikbare tijd/ lessen tot het Pwerk de stof 1 of 2 keer door

(dus GEEN opdrachten in de les gaan maken... gebruik die tijd liever om je sociale leven op te bouwen OF als je schuldgevoelens krijgt, de stof te lezen)

Klaar is Kees!! sorry... Karin
Oud 07-09-2004, 19:19
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
hardhitter schreef op 07-09-2004 @ 20:14 :
mijn stappen plan:

stap 1: kijk in planner wat je voor je Proefwerk moet leren

stap 2: gooi planner weg

stap 3: lees in de beschikbare tijd/ lessen tot het Pwerk de stof 1 of 2 keer door

(dus GEEN opdrachten in de les gaan maken... gebruik die tijd liever om je sociale leven op te bouwen OF als je schuldgevoelens krijgt, de stof te lezen)

Klaar is Kees!! sorry... Karin
In de opdrachten leer je weer stof en vaardigheden erbij. En door de opdrachten te maken stamp je ook de stof erin dus ik zal de opdrachten wel maken.
Oud 07-09-2004, 20:09
Verwijderd
Citaat:
Ik zat bij de eerste generatie tweede fase leerlingen, en alles en iedereen moest nog een beetje wennen enzo, dus werd het zo maar even opgelost...

Ik ben verder goed terecht gekomen trouwens hoor, dus zo erg is het niet
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-09-2004, 20:28
Verwijderd
Citaat:
Konijn schreef op 06-09-2004 @ 22:20 :
Dat is een mening.
Ik heb misschien nog wel ergens een vergelijkend onderzoek liggen met feiten, als je interesse hebt.
Het was in ieder geval beter in verband met de zaken die voor mij persoonlijk het belangrijkst zijn.

Dan denk ik aan natuurkunde, wiskunde en Nederlandse spelling en grammatica.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2004, 20:30
Verwijderd
Citaat:
I love stars schreef op 07-09-2004 @ 20:19 :
In de opdrachten leer je weer stof en vaardigheden erbij. En door de opdrachten te maken stamp je ook de stof erin dus ik zal de opdrachten wel maken.
Och, dat ligt ook maar aan je intelligentie. Is die een beetje goed, dan hoef je niets te doen.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2004, 22:05
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 07-09-2004 @ 21:30 :
Och, dat ligt ook maar aan je intelligentie. Is die een beetje goed, dan hoef je niets te doen.
Jeetje, knap van je zeg.. Hoe vaak ben je nou nog van plan in dit topic te vertellen dat jij intelligent genoeg was om niet te hoeven plannen? :r.
Oud 07-09-2004, 23:30
bamiPoep
bamiPoep is offline
Citaat:
miss eighty schreef op 06-09-2004 @ 16:54 :
Vorig jaar heb ik maar een beetje aangelummeld , en niet echt gepland.
werkt vaak het beste
Oud 08-09-2004, 00:36
[Het Engeltje]
[Het Engeltje] is offline
Plannen?
Je bedoeld dus:
Heel veel tijd steken in een plan.
Die vervolgens totaal niet nakomen.
Er achter komen dat als je dat wel had gedaan, je planning alsnog niet had geklopt omdat dat ene meer werk kostte dan je dacht?

Het beste is gewoon: Niets maken, behalve het noodzakelijke.
Alles voor, hoe heet dat ook alweer? (hey, na 2 jaar mag je dat vergeten) die SLU's moet je dus halen en je moet je eindopdracht voor zo'n vak maken. (hoe heet dat ding dan ook alweer?)
Met citaat reageren
Oud 08-09-2004, 08:25
Verwijderd
Citaat:
thunder110 schreef op 07-09-2004 @ 23:05 :
Jeetje, knap van je zeg.. Hoe vaak ben je nou nog van plan in dit topic te vertellen dat jij intelligent genoeg was om niet te hoeven plannen? :r.
Wil ik best nog een paar keer doen, hoor.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2004, 09:49
Lotte
Lotte is offline
Citaat:
Wij krijgen ook een heel boekje met studieplanners maar al het werk dat daar in staat moeten we zelf indelen. Dus je moet toch nog plannen.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2004, 11:03
Verwijderd
Ik heb nog een blad van mijn coordinator liggen en ik heb niets te doen dus type het wel even over. Zelf gebruik ik het niet, maar misschien heb jij er wat aan.

1. Reserveer elk weekend minstens een kwartier voor plannen.

-Om in je agenda of de weekplanner 10 dagen vooruit te kijken en in te schrvijen wanneer je toetsen ed. gaat voorbereiden
-En om te controleren of je de afgelopen week op schema bent gebleven met je lange termijntaken (toetsweek bv.). Stel een plan voor de volgende week eventueel bij.

2. Maak liever een lange-termijn-lanning die te ruim is dan te krap

-het geeft meer voldoeing en stimulans als je voorloopt op je planning dan wanneer je steeds achterloopt.
-Plan daarom ook inhaaltijd

3. Kies, al je het heel druk hebt en niet alles kunt doen, op basis van prioriteiten.

-Wat is belangrijk en dringend, zodat je niet halverwege een taak tot de conclusie komt dat je het niet afkrijgt.
-Dat geldt ook voor je reguliere huiswerk: tijdnood? Bekijk bv eerst welke sommen je in elk geval moet maken
-Altijd: Overzie eerst een opdracht voor je eraan begint

4. Schuif niet alles af op je vakantie of weekdn. Als je schoolwerk doet in de vakantie, let dan op het volgende.

-Het is prettiger van te voren vast te stellen op welke dagen je voor school wilt werken en op welke niet.
-Op een dag kun je beter van 9 tot 11 uur werken en verder niet (of op een andere tijd die je goed ligt) Je bent dan de rest van de tijd gewoon vrij (van schoolwerk) en hoeft niet de rest van de dag rond te lopen met het gevoel van "Ik zou eigenlijk...."

5. Geef jezelf een beloning, in welke vorm dan ook, als je een taak af hebt.

6. Je kunt beter een half uur geconcentreerd werken, daarna een korte pauze nemen en dan weer een half uur dan bv 2 uur achter elkaar - steeds meer afgeleid- boven je boeken hangen

7. Denk geregeld terug aan je succesje en goede resultaten en vooral ook aan de manier waarop ze tot stand gekomen zijn.

8. Realiseer je wanneer je weer eens tijd aan het verspillen bent.

9. Werkwijze bij plannen is altijd

a. Eerst zicht krijgen op je eigen tijdsbesteding en manier van studeren
b. dan je taken inventariseren
c. vervolgens inschatten (en dat oefenen) hoelang je over een taak doet (dus: b.v. hoeveel bladzijden Nederlands, Frans, Duits, Engels lees ik in een uur)
d. Tenslotte controleren of je planning goed is verlopen.

Het is natuurlijk vrij algemeen dit, maar misschien zit er iets bij waar je wat aan hebt.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2004, 14:31
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 08-09-2004 @ 12:03 :
*knip*
Das toch wel een beetje overdreven. Gewoon de stof maken een klein beetje plannen afentoe ,en de belangrijkste opdrachten maken.
Oud 08-09-2004, 14:33
Verwijderd
Citaat:
I love stars schreef op 08-09-2004 @ 15:31 :
Das toch wel een beetje overdreven. Gewoon de stof maken een klein beetje plannen afentoe ,en de belangrijkste opdrachten maken.
Dat ben ik volkomen met je eens, alleen denken docenten er blijkbaar zo over.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2004, 14:52
Verwijderd
Citaat:
die krijgen wij ook altijd, erg handig. Staat gewoon in welke stof je moet maken die week, ik schrijf het dan meestal in mn agenda. Die planners heb ik altijd bij me dan weet het zeker wanneer ik iets af moet hebben.
verder is de beschrijving van iemand of niemand wel ok, al is die wel heel uitgebreid.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2004, 16:02
Young Grow Old
Young Grow Old is offline
Planningen zijn er alleen om van af te wijken, dus kun je de tijd die het elke week kost om de planning te maken beter gebruiken voor andere dingen (eventueel aan school werken als je denkt dat dat nodig is). Het fijne aan geen planning hebben is, dat je niet achter kunt liggen en dus ook niet in de 'stress' schiet. Mocht je toch behoefte hebben aan een beetje houvast, zoals een planning, maak hem dan erg ruim en wees eerlijk tegenover jezelf (plan geen 4 uur huiswerk maken per dag in, als je weet dat je dit toch niet gaat doen).

Een te volle agenda is onoverzichtelijk, dus zorg dat je vooral de belangrijke dingen erin hebt staan (deadlines PO's, proefwerken ed.). (Ikzelf zorgde dat ik deze dingen uit mijn hoofd wist en gebruikte dus verder geen agenda, maar veel anderen doen dit wel, dus ik zeg het maar even).

Mocht je in tijdnood komen met het maken van de opdrachten, kies dan enkel de relevante opdrachten uit en ga niet 3 gelijksoortige opdrachten maken over een onderwerp wat je eigenlijk wel door hebt. Zo zorg je dat je van alles wel iets gedaan hebt voor het proefwerk daar is. Dit geldt zeker in de 6e klas, waar het enkel nog draait om een paar praktische opdrachten en schoolonderzoeken, de rest is slechts ter voorbereiding en heeft dus weinig prioriteit.

Verder is het fijn een beetje zelfdiscipline te hebben en dus te zorgen dat je je werkjes een beetje af hebt (ik wou soms dat ik het had). Raak echter niet in paniek als dit niet gebeurt, daar ga je niet harder van werken. Opnieuw is het belangrijk om prioriteiten te stellen en inzien wat echt belangrijk is en wat niet. Als dit je lukt, dan moet het verder niet zo'n probleem zijn denk ik, aangezien je lanterfantend door de 4e heen bent gekomen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten