![]() |
|
Verwijderd
|
Hier is een eye-opener. De relatie tussen longkanker en meeroken bestaat, maar is zo miniem dat je je kan afvragen of het wel nodig is om je er druk om te maken. Enkele citaten:
Bron (LET OP: het is een PDF-file) Dus: 1. Meeroken gedurende je jeugd verhoogt je kans op longkanker niet. 2. Ja, als meeroker komt de rook daadwerkelijk in je lichaam. 3. Een gemiddelde meeroker 'rookt' ongeveer 0,1 a 0,3 sigaret per dag. 4. Als je niet meer meerookt, heb je na 15 jaar geen verhoogde kans meer op longkanker. 5. Misschien dat je meer kans hebt op kanker, dat wel, maar die kans is niet te vergelijken met als je een roker bent (meerokers: 7 - 28 % ten opzichte van 1400 - 1900% rokers - lees het stuk voor toelichting op deze cijfers). De hamvraag is: is het wel nodig om alle bars en restaurants rookvrij te maken? Gaat dat niet te ver? Ik denk van wel. Laatst gewijzigd op 16-09-2004 om 12:57. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het punt is: is het nodig om dit te verbieden, simpelweg omdat mensen niet van rook houden - want zo slecht blijkt het dus allemaal niet te zijn? Zo ja, dan kun je ook barmuziek verbieden, omdat dat schadelijk is voor je oren. En waar houdt het dan op? |
![]() |
||
Citaat:
Ik ben nog altijd een dag ziek als ik in de rook heb gezeten, dus hoezo is het niet ongezond?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
...en wat is dan het nut van roken uitbannen? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En een gezondere maatschappij? Moeten we dan niet eerst eens beginnen met voedingspatronen? Met alcoholisme? Daarmee hebben we veel grotere problemen, dan met gevolgen van meeroken. Anti-meeroken? Verspilde energie is het. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Verder: in dat geval zou je net als je rokers 'voor zichzelf behoedt', ook vette mensen 'voor zichzelf behouden' door vet voedsel te verbieden. |
![]() |
|||
Citaat:
En restaurants hebben wel een rokers en niet-rokersgedeelte, maar die zijn hier niet afgescheiden, dus zit je alsnog in de rook. Citaat:
Ik zou het wel fijn vinden als er meer rookvrije ruimtes waren, maar afschaffen hoeft van mij niet, omdat ik ook wel snap dat dat sigaretje er voor sommige mensen nou eenmaal bij hoort.
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Het is dus alleen beter voor meerokers - en dan alleen zij die niet van rook houden, want hun gezondheid wordt slechts miniem aangetast. Moet daarom roken in bars en restaurants verboden worden? Nee. Citaat:
Nogmaals: ik vind het misleidend van de anti-meerook-lobby om te beweren dat meeroken zo slecht voor je is. En ik vind het hypocriet om te beweren dat 'iedereen er beter van wordt' als roken dan maar overal verboden is, want dik voedsel is net zo kankerverwekkend, evenals alcohol, evenals vele andere mensen. Als roken verboden zou worden, dan zou dat absoluut niet tot gevolg hebben dat iedereen daar beter van wordt; dat noem ik kortzichtig en zeer eenzijdig denken. Want als je roken wil uitbannen 'in naam der maatschappij', dan kun je wel heel veel uitbannen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
maar hoe zit het met mijn punt? roken hoort voor veel mensen bij uitgaan en ik heb aangegeven dat ik dat best snap. Maar hoe zit het met 'uitgaan hoort bij ontspanning'. Ook dat is toch waar voor veel mensen? Hoe zit het dan als je niet uit kán gaan, omdat anderen een verslaving hebben waar jij ziek van wordt. Jij zegt: je kiest toch zelf om naar die plekken te gaan. Maar als er amper alternatieven zijn, dan is er geen sprake van kiezen. Of ja, wel of niet uitgaan. Maar uitgaan hoort net zo zeer bij sommige mensen als dat dat sigaretje bij bepaalde mensen hoort. Ben je het er dan wel over eens dat er meer rook vrije plekken moeten komen?
||
Citaat:
In een cafe hoeft er wat mij betreft geen totaalverbod te komen, maar in restaurants mogen ze het wat mij betreft meteen afschaffen. Niks is ranziger dan lekker te eten en dat er dan iemand in de buurt zit te roken ![]() ![]()
Laatst gewijzigd op 15-09-2004 om 19:47. |
![]() |
||
Citaat:
Dus of meeroken wordt pas schadelijk als je volwassen bent of punt 1 klopt niet. |
![]() |
||
Citaat:
||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
En ik stel daarom de vraag of het wel gerechtvaardigd is dat rokers niet meer mogen roken in bars en restaurants, omdat de schade die meeroken met zich meebrengt verwaarloosbaar is. Citaat:
Misschien was het beter geweest als je eerst het stuk leest en daarna kritiek uit. Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 15-09-2004 om 23:41. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Laten we daarvoor Nederland als voorbeeld nemen (de volgende cijfers kun je gewoon bij www.cbs.nl (het centraal bureau voor de statistiek) opvragen): Aantal rokers in 2000: 32,7% van de Nederlandse bevolking. Dat is: 0,327 x 15863950 = 5187512 mensen. Iets meer dan 5 miljoen dus. Hoeveel stierven in Nederland aan kanker aan luchtwegen? 8 862 - en daarvan is niet bekend hoeveel mensen roken en hoeveel niet. Nu als we een lineair verband aanhouden, dan zouden we grofweg per 200 mensen een meeroker aantreffen die aan long- of luchtwegenkanker is overleden. Voor het gemak gaan we er maar van uit dat de rest allemaal rokers zijn. Dat levert dus een aantal van 44 mensen op die aan de gevolgen van meeroken zouden zijn overleden. 44 van de 8800!! En zelfs van die 44 mensen staat niet zonder meer vast dat het puur het meeroken is geweest dat bij hen long- of andere vormen van luchtwegenkanker is ontstaan of misschien iets anders, zoals voedingspatroon. Kortom: die percentages lijken veel, maar dat blijkt helemaal niet zo te zijn. Er sterven jaarlijks twee maal zo veel mensen van-naar-in hun badkamer, dan dat er meerokers (presumably) sterven aan de gevolgen van kanker aan luchtwegen! Laatst gewijzigd op 16-09-2004 om 00:16. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En dit: "Je kan niet zo maar stellen dat die longkankergevallen zijn ontstaan uit een populatie van 5 miljoen mensen", klopt inderdaad. Is aangepast. En dat de "Bovendien heb je geen cijfers van de mate waarin ze rookten, je gooit alles bij elkaar" maakt natuurlijk geen moer uit. Ik heb nu alle gevallen van kanker aan luchtwegen opgezocht en ga er in deze berekening vanuit dat het allemaal rokers/meerokers zijn. Maar in realiteit is dat natuurlijk niet zo, waardoor het aantal sterfgevallen als gevolg van meeroken in werkelijkheid nog lager ligt. Ik stel voor dat jij jouw berekening maakt en dan vergelijken we. |
![]() |
||||||
Verwijderd
|
Citaat:
2. het aantal rokers zweeft al vanaf 1989 rond de 35% van de totale bevolking. In 2000 was dat 32,7%. Citaat:
Citaat:
Citaat:
En dat is een aantal dat het verbieden van roken niet rechtvaardigt in mijn ogen. Zoals ik zei: je hebt twee maal zo veel kans om te sterven van-naar-in je badkamer... Jaarlijks sterven er drie maal zo veel mensen aan de griep...Daar hoor je niemand over. Citaat:
Laatst gewijzigd op 16-09-2004 om 10:04. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Er zijn ook andere ziektes van kanker hoor. Denk maar eens aan bronchiënmetaplasie (het normale weefsel in de luchtpijp wordt vervangen door ander, minder rekbaar weefsel dat ook minder goed stoffen zoals zuurstof uitwisselt), mensen met astma, rookallergie, voedselvergiftiging, andere cara, etc.
Daarbij is rook gewoon vies. Als ik in een restaurant een stinkbom zou gooien, zou iedereen gaan klagen dat 't stinkt terwijl ze zitten te eten, ook de rokers. Als ik zit te eten wens ik mijn eten te ruiken en te proeven, niet de rook van degene aan het tafeltje naast me. Of de rook van de twintig mensen in het rokersgedeelte aan de andere kant van het restaurant, want je kunt de rokers wel ergens apart neerzetten, maar daar trekt de rook zich niets van aan. Overigens hoeven bars van mij niet per se rookvrij te zijn. Daar eet ik niet. |
![]() |
|
Je kunt nu wel 10 keer hetzelfde blijven zeggen, maar roken is mijns inziens gewoon not done in openbare ruimten waar astmapatienten ed zich ook willen vertoeven. Je ontneemt ze dan alle mogelijkheid om daarheen te gaan.
Dit vergelijken met een verbod op trappen omdat gehandicapten geen trappen kunnen lopen heeft logisch gezien helemaal geen houvast, en dat weet je zelf ook.
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
Zie roken als een diarree verslaving.
Roken geeft een enorm gore lucht af, net als diarree. Veel rokers beseffen dat niet, omdat ze de lucht gewent zijn, maar ik durf te wedden dat ze een diarree lucht ook ranzig zouden vinden in een restaurant. Zo vind ik dus een rooklucht ranzig in een restaurant.
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Drugs & Alcohol |
Is waterpijp even slecht als roken? borstenvooruit | 33 | 18-11-2010 12:12 | |
Lichaam & Gezondheid |
Hoe ongezond is roken?? SSER | 65 | 07-04-2003 12:18 |