Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
en wat je zelf ook zegt, het valt niet te bewijzen en niet te onderkennen. |
![]() |
||
Citaat:
ik denk dus ik ben. en waarschijnlijk denk jij ook wel na, of wil je dat ontkennen? weet je eigenlijk wel van jezelf dat je nadenkt? tsja.. jij denkt waarschijnlijk wel anders als ik, maar we denken allebei, toch? jij rijdt auto, ik rij op m'n fiets. we rijden allebei, hoewel anders. (als het zo zou zijn) dieren handelijk instinctief. denken er niet over na maar gaan hun instinct achterna. mensen denken na en onderhandelen met zichzelf, en doen (vaak) niet altijd wat ze ingegeven krijgen. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||||
Citaat:
Citaat:
![]() ![]() Citaat:
Het mooie van dit systeem is , (ik denk dat tenminste) de mens heeft een "vrije wil" , en probeert daar "nieuwe impulsen" mee te vinden. Maar uiteindelijk reageren we bijna altijd impulsief. Alleen mensen die echt serieus hun impulsen kunnen "beheersen" reageren dan meer "doordacht" ![]() ofzoiets ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Citaat:
|
ps rspct:
Dieren hebben ook humor , wellicht zonder het zelf te beseffen. Een voorbeeld: Mijn opa en oma hadden een papagaai , die altijd "ouwe zuiperd" riep als mijn opa de kamer in kwam. Ik lag dan altijd dubbel van het lachen , wat schijnbaar de papagaai aanmoedigde , want die voerde de frequentie er schijbaar door op. Was echt lachen! (behalve voor opa dan ![]() De papagaai was leuk , alleen maar door het feit dat hij herhaalde wat hij blijkbaar vaak hoorde. ![]()
||
Citaat:
ik denk dat het categorisch ontkennen gewoon komt door een fobie tegen de mens zien als iets wat op andere dieren zou kunnen lijken. kom op nou zeg, je hebt er een probleem mee de mens als een dier te zijn, maar gelooft graag dat we uit modder voortkomen...
|
Een heel belangrijk aspect, wat vergeten wordt omdat het als normaal wordt aangezien en niet over nagedacht wordt, is dat wij mensen met elkaar kunnen communiceren. Ik kan iemand duidelijk maken wat ik wil. En dan niet door een krijs/brul/schreeuw, maar door het construeren van zinnen. Zodanig dat iemand anders begrijpt wat er in je om gaat. Zodanig dat je je gedachten (die we natuurlijk hebben, degenen die dat ontkennen sporen niet) kenbaar kunt maken.
En dit is wel degelijk een fundamenteel verschil tussen mens en dier, hoe je 't ook wend of keert. Bovendien kan de mens als enige soort zijn omgeving bewust manipuleren. (Mooi voorbeeld van, weinig zin om uit te typen, maar komt erop neer dat de mens lang geleden een periode naast een, ja, 'voorloper' heeft geleefd. Vanaf dat moment begon de wereld pas te veranderen, werden en gereedschappen gemaakt en effectief gebruikt [creatief!] en vuur ontdekt, etc. en verdween de minder geavanceerde soort al gauw van het toneel). Overigens wil ik niet beweren dat wij geen dieren zijn, want dat zijn we per definitie. Maar wel een dier die zich duidelijk onderscheidt van de rest.
Laatst gewijzigd op 21-09-2004 om 02:16. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Dat is in deze kwestie irrelevant...
Dat terzijde, ik zag weer een filmpje met aapjes (chimpansees) Die begrepen duidelijk mensentaal en ze konden ook met mensen communiceren en hadden een eigen mening en dergelijken.... Nu is dat op zich al genoeg bewijs dat mensen en dieren helemaal niet van elkaar verwijderd zijn. edit): We kunnen niet aantonen dat dit instinctief (niet aangeleerd, niet inzichtelijk) gedrag is tot we zo'n beest isoleren voor een aantal generaties en dan weer in de natuur zetten. Daarbij zegt 'instinctief' niet zoveel over 'bewust'. Sterker nog, daar mogen we helemaal geen uitspraken over doen. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
Mensen kunnen synthetische dingen fabriceren , gereedschappen maken , kunst , naar de maan reizen . Dit soort dingen kunnen dieren sowiso niet. Dit lijken mij zaken die voortvloeien uit een bewustzijn , en niet uit instinctief handelen. Maar het sterkste argument vind ik eigenlijk dat een mens in staat is om zelfmoord te plegen of zichzelf op te offeren voor zijn doel. Ik dacht niet dat dieren dat deden. (weet het niet zeker). Teminste ik heb nog nooit een docu gezien waarin een antilope moeder zichzelf voor een leeuw werpt om haar jong te reden. Een andere reden wat een duidelijk verschil kan zijn , is het feit dat mensen "geestelijk" ziek kunnen worden. Ik dacht ook niet dat een aap schizofreen kon worden.
![]() ps: dieren hebben ook een taal , dus dat is niet specifiek menselijk. (onze is natuurlijk wel complexer)
|
1.
Altruisme komt bij dieren wel degelijk voor. Lees 'the selfish gene'. Overigens vooral bij sociale diersoorten. 2. Wat wij kunnen is hier niet relevant, omdat het ons niet daadwerkelijk afzonderd van dieren. Waar het om ging was dat wij (blijkbaar) een bewustzijn hebben en dieren (blijkbaar) niet. Dit idee (een axioma, zo u wil) is voorlopig nog nergens op gebaseerd. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Volgens mij is de enige reden waarom we dieren instinctief gedrag verwijten, dat we ze begrijpen. Als er een of andere superieur wezen zou ontstaan of komen wat ons kan begrijpen, beschuldigt het ons ook van instinctief handelen. In feite zijn we niets meer dan een biologische machine.
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
![]() ![]() En als een aap en noot kraakt met een stok , gebruikt hij de stok wel als een soort van "gereedschap", maar hij heeft deze niet vervaardigd voor die taak. De stok was er gewoon , en de aap kwam schijnbaar tot de conclusie dat hij een stok nodig had om de noot te openen. Maar zelf een "gereedschap" maken voor een bepaald doel is iets wat alleen intelligente complexe wezen kunnen. Het feit dat apen een vorm van gebarentaal hebben , is logisch , want ieder wezen met een lichaam heeft , lichaamstaal. Ik bedoel , lichaamstaal is universeel , dwz bijna ieder(verschillend) wezen "ziet" of "voelt" wat een ander wezen wil gaan doen. Een voorbeeld , als ik met mijn kat speel , dan kan ik aan zijn lichaamstaal zien , wanneer hij mij wil aanvallen , voordat hij mij echt besluit aan te vallen. Hij gaat dan in een bepaalde manier gekromd gebukt en springt dan vliegensvlug op mij af. En zo kun je nog meer voorbeelden van bijvoorbeeld honden , vogels , konijnen , enz. Dieren waarmee je weinig tot geen omgang hebt , daar is je begrip van de lichaamstaal waarschijnlijk zeer gering , maar een signaal van gevaar van desbetreffend dier , herken je meteen. ![]()
Laatst gewijzigd op 25-09-2004 om 09:43. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Zo heeft men geprobeerd Chimpansees taal te leren. Ze konden een groot aantal woorden leren en ook echt zinnen maken. Een goed voorbeeld is Chimsky. Maar keer op keer kwam men er achter dat al deze dieren geen idee van het echte concept 'taal' hadden zoals wij taal zien. Het was gewoon een kwestie van onthouden en logisch de opdracht uitvoeren. De mensapen hebben dus gefaald, misschien dat de dolfijnen het wel lukt, daar doet men nog onderzoek na. Er wordt vanuit gegaan dat dolfijnen lager zullen scoren dan mensapen, omdat ze hun hersenen vooral gebruiken om berekeningen met hun sonargegevens te maken. En hun eigen taal zal minder lijken op die van mensen dan die van mensapen.
Laatst gewijzigd op 25-09-2004 om 13:38. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
De wedstrijd: stem hier op je favoriete gedicht! xineof | 49 | 18-05-2004 16:06 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
de bijbel klopt niet Korsakoff | 122 | 21-10-2003 17:18 | |
Verhalen & Gedichten |
De Nerderige Zak Just Johan | 3 | 21-07-2003 23:20 | |
de bijbel en de vrouw? sterre | 70 | 16-03-2003 08:55 | |
Een simpel vraagje voor de gelovigen.. Nyrvana | 20 | 01-03-2003 16:41 | |
verschil tussen mens en dier..... prulleke | 76 | 10-09-2002 07:32 |