Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-11-2001, 16:20
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Marc S schreef:

Nogal loze opmerking...
Inderdaad. Een GUI is altijd makkelijker omdat je minder handelingen nodig hebt om je doel te bereiken. Een GUI geeft meer informatie, en het kost minder handelingen om dingen gedaan te krijgen. Dat is ongeveer de definitie van gebruiksvriendelijkheid.

Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-11-2001, 16:45
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Chimera schreef:
Nu, dan zijn we klaar toch? Windows is zo veel makkelijkers dat een gewone gebruiker voor Windows zal kiezen, en niet voor Linux. Dat is het hele punt.
Het is nogal oninteressant om te zeggen dat A = A. Het is interessanter met elkaar te verklaren waarom dat zo is.

Jij haalt mijn woorden uit elkaar, ik zei er vanalles omheen.
Oud 14-11-2001, 16:47
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
dystopia schreef:

Jij haalt mijn woorden uit elkaar, ik zei er vanalles omheen.
Nee, ik haal de essentie eruit. Windows heeft een compleet andere doelgroep. Windows is gebruiksvriendelijker. Dáár gaat het bij een consumer-OS om.

Met citaat reageren
Oud 14-11-2001, 16:56
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Chimera schreef:
Een GUI is altijd makkelijker omdat je minder handelingen nodig hebt om je doel te bereiken. Een GUI geeft meer informatie, en het kost minder handelingen om dingen gedaan te krijgen. Dat is ongeveer de definitie van gebruiksvriendelijkheid.
Dus bij jou valt/staat gebruikersvriendelijkheid op simplistische handelingen die je kunt verrichten? Bij mij niet. Flexibiliteit vind ik ook belangrijk. Iets dat je van GUI niet bepaald kunt zeggen over het algemeen. Meer ervaren gebruikers zullen het waarschijnlijk met me eens zijn, en die ervaren gebruikers ontstaan steeds meer in de computerwereld.

Dat een GUI minder handelingen kost ben ik niet met je eens. Wanneer je de console onder de knie hebt, is het een krachtiger gebruikersmiddel dan GUI. Neem VI. Wanneer je dat goed kent, is het een krachtige oorlogsmachine die sneller werkt dan bijv. Notepad.

Ander voorbeeldje: mIRC. Flexiebele client, je kunt 'em tot in de puntjes aanpassen met o.a. scripts. Kan met Mozilla IRC nou niet echt..
Oud 14-11-2001, 16:59
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Chimera schreef:
Nee, ik haal de essentie eruit. Windows heeft een compleet andere doelgroep.
Doelgroepen zijn constant in beweging gelukkig

Citaat:
Windows is gebruiksvriendelijker. Dáár gaat het bij een consumer-OS om.
Op een gegeven moment wordt de consumer zo ervaren met PC's dat flexibileit en stabiliteit belangrijker wordt...
Oud 14-11-2001, 17:01
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Chimera schreef:
Inderdaad. Een GUI is altijd makkelijker omdat je minder handelingen nodig hebt om je doel te bereiken. Een GUI geeft meer informatie, en het kost minder handelingen om dingen gedaan te krijgen. Dat is ongeveer de definitie van gebruiksvriendelijkheid.

Dat is echt niet altijd zo. In het geval van het editten van een tekst bestand vind ik commandline toch ff wat makkelijker.

Zo is het heel wat sneller om:

Code:
vi ~/teksten/verhalen/tekst.txt

te doen, dan:

Code:
klik start, programs, accessories, notepad, file, open, blader, blader, klik tekst
De commandline is in dit geval sneller, de GUI is echter makkelijker om te leren.

Dit verschil wordt alleen maar groter als je complexe dingen wil doen. Bijv. bestanden zoeken waarin een bepaald woord voorkomt, vervolgens dit woord vervangen door een ander woord. Onder UNIX is dit een kwestie van een paar seconden typen, maar dan moet je wel een boel commando's kennen. Onder Windows kan vrijwel iedere gebruiker het, maar kan die erg lang bezig zijn.

UNIX vind ik gebruiksvriendlijk en Windows gebruikersvriendelijk.

-Desecrator

------------------
You can tune a filesystem, but you can't tune a fish

[Dit bericht is aangepast door Desecrator (14-11-2001).]
Oud 14-11-2001, 17:56
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Citaat:
Marc S schreef:
QT heeft klote licentie...
QT 2.x is gewoon GPL.

Daarmee valt voor Debian ook het enige excuus geen KDE te gebruiken weg.

Conan... maakt dat - als gebruiker - weinig uit
Met citaat reageren
Oud 14-11-2001, 18:10
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Conan the Librarian schreef:
QT 2.x is gewoon GPL.
Niet heel 2.x Het was eerst QPL.

Er waren overigens gewoon al Debian packages voor KDE en QT. Inofficieel welliswaar
Oud 15-11-2001, 08:13
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
Conan the Librarian schreef:
QT 2.x is gewoon GPL.
Maar niet LGPL...
Met citaat reageren
Oud 15-11-2001, 08:29
Marc S
Marc S is offline
Code:
klik start, programs, accessories, notepad, file, open, blader, blader, klik tekst
Windows:
*WIN+E*
*bladert naar teksten\verhalen\tekst.txt (in mijn documenten)*
*dubbelklik*

~hoeft niets te typen~

sh:
cd teksten/verhalen
vi tekst.txt

~typt afhankelijk van shell toch wel het 1 en ander~

Na ja, met autocompletion valt het wel mee

't is wat je gewend bent idd...
Met citaat reageren
Oud 15-11-2001, 08:32
Marc S
Marc S is offline
Alhoewel, ik vind drag & drop toch wel iets fijner werken dan:

cp -r ~/mydocs /mnt/zip/backup/mydocs
Met citaat reageren
Oud 15-11-2001, 08:34
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
dystopia schreef:
Blij met je laatste 2 opmerkingen dat je dat inziet.
Even 1 ding Dystopia; ik verdedig Windows niet, ik vind dat beide systemen (zowel *NIX als Windows) een stuk beter kunnen...
Met citaat reageren
Oud 15-11-2001, 08:37
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
dystopia schreef:
Op een gegeven moment wordt de consumer zo ervaren met PC's dat flexibileit en stabiliteit belangrijker wordt...

Maar d'r komen wel steeds nieuwe, onervaren consumers bij natuurlijk...
Reageren

Regels voor berichten