Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik heb geen idee, maar ik weet dan ook de ballen van quantummechanica.
||
Citaat:
![]() Ik geloof in het lot. oh shit, ik gebruik het woord geloof, dat kan niet goed gaan.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
'Het lijkt me moeilijk God in de kaart te kijken. Maar dat hij zou dobbelen en 'telepatische'methoden zou gebruiken...kan ik geen moment geloven' Dit is bovendien enigsinds ironisch omdat Einstein in 1905 juist had verklaard dat lichtfotonen zich soms als deeltjes en soms als golven konden gedragen. Desalnietemin vond hij dat de kwantumtheorie in alle opzichten achting verdient. De reden dat Einstein het er niet mee eens was was omdat hij de gedachte dat God een heelal schiep waarin dingen voor altijd onduidelijk zouden zijn, ondragelijk was. Bovendien deed het idee, dat een deeltje een andere deeltje op een relatief zeer grote afstand elkaar beinvloeden, afbreuk aan zijn speciale relativiteitstheorie. Een ander mooi voorbeeld van toeval is ook het gedachte-experiment van Schrödinger. Met een kat in een krat opgesloten met een flesje blauwzuur, de kat kan nu een uur weg. Echter er zit ook een radioactieve stof in en als die vervalt zou het flesje blauwzuur breken. A Brief History of time- Hawking Quantum Liaisons- Freedman |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
|||
![]() |
Citaat:
Dat komt omdat wij niet alwetend zijn, niet omdat er meerdere mogelijke parallelle gevolgen zijn voor 1 oorzaak. Elke oorzaak heeft een logisch gevolg. Het is niet zo dat de oorzaak de keus stelt aan een paar gevolgen en er dan willekeurig eentje kiest. Citaat:
Dus is er wel lot. |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Quantummechanica heeft nou eenmaal als eigenschap dat een oorzaak meerdere gevolgen kan hebben. Als je dat niet wilt aannemen, fine. Maar weet wel er geen éen experiment bestaat welke de quantummechanica weerlegt. De theorie is de meest succesvolle en nauwkeurigste natuurkundige theorie aller tijden. En zo'n beetje alle bevindingen zijn in geen mogelijkheid te begrijpen/beschrijven als je uitgaat van klassieke principes.
||
Citaat:
![]() Het Lot is in mijn ogen dus gewoon een oorzaak=>gevolg proces , zonder invloed van een God , maar met een "vrije wil". Nu ben ik van mening dat wij mensen onderhevig zijn aan vele krachten , en er daardoor veel "botsingen" worden veroorzaakt waar we geen invloed op hebben. Het is bij heel veel dingen in ieder geval moeilijk om een juiste voorspelling te geven , en met deze anticipatie voordeel te kunnen doen. Maar ik ben van mening dat de mens soms minder onderhevig is aan allerlei krachten. Dwz dat men soms een vrijheid heeft , waardoor eigen keuzes van invloed zijn op je levensloop(=Lot). De juiste defenitie voor Lot is eigenlijk levensloop of oorzaak=>gevolg. We hebben in onze ruimtetijd een klein beetje invloed op de materie , danwel andere substansies. ![]() kortom: alles wat eindig is heeft een Lot . Men spreekt ook pas van het Lot of levensloop , nadat het oorzaak=>gevolg proces eindigd voor de bewuste substansie. Dus je Lot word pas "vaststaand" als je eindigd met de dood. ![]()
Laatst gewijzigd op 26-09-2004 om 03:56. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
Laatst gewijzigd op 26-09-2004 om 04:11. |
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Mochten we er ooit achter komen waarom dit willekeurig lijkt, dan hebben we dus de logica erachter gevonden. En als er logica achter zit is het dus niet willekeurig. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Stel we stoppen nu de tijd. En we zouden de beweging van alle deeltjes (ik weet dat kan niet) terugdraaien , en het geheel bekijken als een film. Dan zouden we altijd het proces van gevolg<=oorzaak kunnen zien. Met andere woorden kunnen we een vastaand verloop herleiden. (denk maar aan de oerknal of de geschiedenis). Goed we weten niet wat de toekomst brengt , dit om het feit dat er miljarden oorzaken=>gevolg proccessen zich per seconde afspelen. We kunnen niet exact voorspellen , maar we weten dat zolang er existentie is , er ook "levenslopen" of "cyclussen" plaatsvinden in een bepaald vaststaand patroon. Er is dus een Lot , geen voorspelbaar Lot , maar wel een aflopend Lot dat na afloop een vaststaand patroon blootlegt. We zouden ook niet kunnen zeggen dat iets eindig is , als het geen Lot heeft. Het Lot houd eigenlijk meer in dat iets niet in een permante staat bestaat , dat iets altijd onderhevig is aan krachten(=oorzaak=>gevolg). Een voorbeeld: Stel je ziet een regendruppel langs het raam naar beneden glijen. Nu kunnen we niet voorspellen wat het patroon van deze druppel word totdat de druppel eindigd op het kozijn. Als de druppel stopt , dan weten we hoe hij precies gelopen is. Daarvoor is het onzeker. Maar we weten ook dat de druppel uiteindelijk een keer eindigd. We weten op dat moment dus ook dat een regendruppel eindig is , en daardoor een Lot heeft. ![]()
Laatst gewijzigd op 26-09-2004 om 13:20. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
[Kortverhaal] "Nooit meer vakantie" clubje | 4 | 02-06-2006 17:38 | |
De Kantine |
Bestaat er iets zoals het lot voor jou? Verwijderd | 50 | 27-01-2006 16:43 | |
Verhalen & Gedichten |
Verhalenwedstrijd: Nooit meer vakantie Vlooienband | 0 | 01-10-2003 14:31 | |
Verhalen & Gedichten |
[verhaal] ik zie, ik zie... wat jullie niet wíllen zien Verwijderd | 2 | 01-08-2003 18:39 | |
Seksualiteit |
Het grote (of kleine) test-hoelang-ik-het-volhoud-topic! fruitvliegje | 150 | 26-05-2003 19:12 | |
Verhalen & Gedichten |
[verhaal] Gevangen Zielen, samenvatting van het verleden... (??) Lindatje | 2 | 17-10-2002 14:40 |