Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Brrr...2 dagen achter elkaar alleen maar wiskunde...
![]() En dan twee dagen Nederlands... ![]() Dat lijkt me dus geen goed idee. Na een paar uur komt wiskunde/... je dan echt helemaal de strot uit en als je dan net klaar bent met het hoofdstuk...ja, dan mag je weer twee dagen verslagen voor Nederlands gaan schrijven. Plus dat huiswerk opegeven stukken moeilijker gaat worden. Want er zit dan maar 1 middag/avond tussen de eerste les van de maand (?) en de laatste les van de maand. Wel heb je gelijk dat je op school niet echt aan verslagen kunt werken. Maar dat lijkt me meer iets om thuis te doen. Of in een blokuur van een bepaald vak. |
![]() |
|
Ik vind die tweede fase opzich niet zo'n probleem, als die leraren zich dan ook maar aan hun eigen regels houden.
Als ze vinden dat we zelfstandig moeten worden moeten ze niet zo zielig huiswerk gaan controleren, das onzin, en niet voor je eigen bestwil. ik kan al die rotzooi prima zelf plannen, iig beter dan zij. dankzij hun planner mocht ik in de laatste periode van het schooljaar 5 practische opdrachten maken, ik moet nu nog 1 po 'in de vakantie maken'. dat is gelul! in de vakantie heb ik vrij. jah, ik had hem ook in de pwweek mogen maken, das lekker! we hebben dus serieus de vrijdag voor de pwweek te horen gekregen wat voor opdracht we moesten maken. dat werkt gewoon niet. ik wil beswel zelfstandig alles doen, en zelf plannen waneer ik iets afheb, maar dan moeten ze me niet moetwillig gaan tegenwerken.
||
Citaat:
Kwartielen schiet niet op omdat je dan niets opslaat in het langetermijn geheugen omdat je geen centraal schriftelijk meer hoeft te doen. Verder ben ik het eens met het commentaar van de ballonnenman.
|
Verwijderd
|
misschien interessant nieuws:
nieuw onderwijssysteem: /21 ---> slash21 misschien is 't handiger er een nieuw topic over te maken, maar hier gaat 't er toch al over. het systeem, zie voor alle info: www.slash21.nl kernpunten: - zelf tijden indelen - veel samenwerken - nauwelijks echte leraren, vooral "opvoeders" die toezicht houden, leerlingen helpen op allerlei gebieden - geen echte klaslokalen, maar huiskamers. - geen klassen, maar "stamgroepen" - vakoverstijgend les.. - veel computergebruik (3pc's op de 5 leerlingen) - moderne talen worden anders gegeven... en voor de leerlingen schijnt het belangrijkste onderdeel " geen huiswerk", te zijn... Wat vinden jullie hier dan van? Edit: op mijn commentaar mag je nog even wachten ![]() Laatst gewijzigd op 26-06-2002 om 10:36. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Zelf tijden indelen: Dat lijkt me wel handig, maar ik vraag me af of er dan niet veel minder naar school wordt gegaan. Als het mogelijk is om het goed te controleren, dan is dit een goed idee. Anders niet.
vakoverstijgend les: Vakken combineren is wel handig, maar het lijkt me beter om het dan zo te doen, dat je wel aparte lessen hebt per vak. Maar een aantal vakken dan met hetzelfde onderwerp bezig zijn. En elk vak houdt zich dan met een bepaalde kant van het onderwerp bezig. geen echte klaslokalen, maar huiskamers: Heeft denk ik weinig nut. Vraag me ook af, wat er precies mee wordt bedoeld. Een TV, koelkast en radio in de klas? Dat lijkt me geen goed idee. veel computergebruik (3pc's op de 5 leerlingen): Vraag me af of zoveel computers wel nodig zijn. Ten eerste heeft nooit iedereen op dezelfde tijd les. Dus gemiddeld genomen heb je denk ik dan dat 3 van de 4 mensen met een computer kunnen werken. Maar is dat niet een beetje veel. Ik denk dat je nooit zó veel tijd achter de computer zal werken, ook al heb je wel de mogelijkheid. moderne talen worden anders gegeven...: Dat lijkt me een goed idee. Het is nu zo dat je in de laatste jaren van de middelbare school heel veel tekstbegrip krijgt (bij frans 1 en duits 1 zelfs alleen maar), en ik denk dat dit niet echt leuk is. Je zou denk ik ook nog de dingen moeten krijgen die je in de eerste jaren deed. Vreemd genoeg wordt bij het examen van frans en duits 1 alleen maar je leesvaardigheid getest, maar je schrijfvaardigheid of grammaticakennis bijvoorbeeld helemaal niet. Verder denk ik nog dat er bij deze school ook een aantal vaste uren moeten zijn, waar een leraar uitleg kan geven. Eén uurtje per week per vak minimaal lijkt me. |
![]() |
|
![]() |
Het lijkt mij wel een goed idee dat je wel op bepaalde uren op school moet zijn, maar dan in een soort stiltelokaal zelfstandig kunt werken en wanneer je vragen hebt kun je de leraar van dat vak opzoeken. Zo hoef je niet meer de nutteloze lessen zoals nederlands en maatschappijleer te volgen en kun je meer aandacht besteden aan de vakken waar je moeite mee hebt.
|
![]() |
|
mijn visie:
de contacturen die staan voor een vak hoef je niet persé te volgen, je mag ook zelfstandig in studieruimtes (die bij ons wél muisstil zijn met toezicht) en/of nissen gaan werken. vóór een uur meld je je en vervolgens doe je maar wat je wilt. naar huis gaan betekent op je eigen verantwoording, maar alleen het laatste uur zal je kunnen skippen, want je moet je toch melden aan het begin van dat laatste lesuur. vervolgens is er voor elk vak één uur in de week die je wel moet volgen. daarin kan de leraar uitleg geven en andere dingen doen die klassikaal moeten gebeuren. Tijdens een 'vrij' uur kán je wel naar je les toe voor persoonlijke uitleg. er moeten goede planners zijn waarin duidelijk staat wat er af moet zijn. zo'n 2 keer per termijn (uitgaande van 5 termijnen) zou de docent een klassikaal uur kunnen benutten om evt. dingen te controleren bij leerlingen waar het niet goed gaat. bij vakken van één uur wordt elk uur klassikaal, maar de leraar kan wel mensen op een bepaald uur zeggen dat zij ergens anders mogen gaan werken, omdat er bijv. geen klassikale uitleg is die ze moeten volgen. oh ja, weer gewoon het totaal vak duits en frans, maar (ook voor vwo) maar één van deze twee verplicht. daarbij handelingsdelen alleen voor mensen die moeite hebben met bepaalde onderdelen als lezen of luisteren. maar dan niet één groot handelingsdeel, maar af en toe een tekst, waarbij de docent vervolgens kan kijken wat die persoon fout doet. en po's weer gewoon cijfers voor geven (en dan neit tussen de 5 en de 7 zoals dat meestal gebeurt bij ons, maar echt van 1 t/m 10)
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|||||||
Verwijderd
|
Citaat:
je kunt alleen 't laatste uur skippen.. want je moet je aan 't begin van elk lesuur melden ofzo ![]() maar 'k vraag me af in hoeverre leerlingen die zelfstandigheid aankunnen. "k denk dat het algauw een gezellige boel wordt en mensen niks meer doen.... Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
lekker handig ![]() Citaat:
over geen huiswerk: huiswerk is ook een vorm van zelfstandigheid! en leren plannen. Ik denk dat 't juist heel belangrijk is dat mensen leren ook buiten school iets te doen, dat het werk niet altijd ophoud zodra je de deur achter je dichtslaat. ik ben iig benieuwd hoe alles uitpakt straks ![]() |
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
Een aantal punten voor beter onderwijs:
1. Leraren moeten gewoon lesgeven en niet onder het mom van zelfstandig werken alleen maar oppasser spelen en soms iets uitleggen. 2. Gewoon duidelijke, overzichtelijke boeken gebruiken 3. Gewoon veel feiten leren en andere parate kennis. Hier heb je later veel meer aan dan aan al dat andere gezwam. (Mijn broer heeft geen 2e fase gehad en heeft hierdoor veel meer geleerd in de bovenbouw, dan wat ik nu moet leren) 4. Veel minder werkstukken maken. Af en toe een werkstuk kan geen kwaad, maar aan gewone lesstof heb je veel meer. 5. Geen verplichten keuze studietijduren, want tussenuren hebben we niet nodig om beter te leren. Hopelijk verandertde 2e fase radiaal (of wordt afgeschaft, wat nog beter is)... : ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Presidentsverkiezingen Verenigde Staten 2012 Martiño | 262 | 06-11-2012 17:00 | |
Verhalen & Gedichten |
Betoog Nederlands Nienna* | 8 | 09-10-2005 11:04 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Iederwijs Jochem12 | 102 | 14-04-2005 11:31 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Nieuw 'politiek' systeem,wereldorde, levensbeschouwing. Cooperatieve Anarchie. Isa | 28 | 13-06-2003 20:47 | |
Algemene schoolzaken |
Nieuw Project: Bookmap voor biologie Miracle | 22 | 01-11-2002 20:39 |