Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-09-2004, 18:33
Marit
Marit is offline
Voor een opdracht voor school:

Weten jullie muziek waar uit nou echt levensbeschouwelijke zaken naar voren komen?
Dingen zoals normen, waarden, vooronderstellingen en levensvragen?

alvast bedankt
Marit
Oud 29-09-2004, 19:22
lovetear
lovetear is offline
Jesus walks van kanye west?
Verder moet je volgens mij voor maatschappijkritische muziek rap/metal hoek zijn.

En ik weet niet of dit topic hier wel op zijn best staat.
Oud 29-09-2004, 19:52
ware man
ware man is offline
Alles, in principe. Wat is er niet levensbeschouwelijk?

Als we het even toespitsen op de geldende definitie van levensbeschouwing en religie, ken ik wat betreft hip-hop nog wel een leuke groep, World Wide Message Tribe.

Die hebben nummers gemaakt zoals "Jumpin' in the house of God" en andere. Nu "The Tribe", zie ik.
Oud 29-09-2004, 20:01
Verwijderd
punk
Oud 29-09-2004, 20:49
Quincy
Quincy is offline
Citaat:
Marit01 schreef op 29-09-2004 @ 19:33 :

Weten jullie muziek waar uit nou echt levensbeschouwelijke zaken naar voren komen?

alvast bedankt
Marit
Ik vind dat normen en waarden niks te maken hebben met levensbeschouwing.
Oud 29-09-2004, 23:07
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 29-09-2004 @ 21:01 :
punk
Oud 29-09-2004, 23:08
T_ID
T_ID is offline
mwjah, als je mythologie meerekent dan kan je bij gothic rocjk goed terecht.
Oud 30-09-2004, 00:11
Daevrem
Daevrem is offline
Muziek moet zich in de eerste plaats bezig houden met het neerzetten van muzikale dingen. Daarvoor is het muziek en daarvoor is de maker ervan muzikant. Anders wordt je schrijver, politici, filosoof enz.

Het kan wel wat toevoegen aan de muziek.
Oud 30-09-2004, 06:30
Quincy
Quincy is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 30-09-2004 @ 01:11 :
Muziek moet zich in de eerste plaats bezig houden met het neerzetten van muzikale dingen. Daarvoor is het muziek en daarvoor is de maker ervan muzikant. Anders wordt je schrijver, politici, filosoof enz.

Ik denk dat dit meer een soort Lifestyle ondewerp is omdat muziek hier als Lifestyle argument gebruikt wordt. De vraag is eigenlijk: "Welke muziek luistert een sociaal gestoord, werkloze, anti-autoritair persoon?"
Oud 30-09-2004, 15:24
Marit
Marit is offline
Citaat:
Quincy schreef op 29-09-2004 @ 21:49 :
Ik vind dat normen en waarden niks te maken hebben met levensbeschouwing.
bij levensbeschouwing wordt er direct meer aan godsdienst gedacht. ze hebben zeker wel te maken met levensbeschouwing
Oud 30-09-2004, 15:27
Marit
Marit is offline
Citaat:

Daarom is dus mijn vraag: Weten jullie nummers met een levensbeschouwelijke tekst? veel liedjes gaan eigenlijk helemaal nergens om. Ik ben op zoek met liedjes waar meer een boodschap achter zit.
Oud 30-09-2004, 15:41
~Third Day~
~Third Day~ is offline
Misschien is Third Day wat?

check: www.thirdday.com
Oud 30-09-2004, 15:54
T_ID
T_ID is offline
hmm, als religie meetelt, een rockband Corporate Avenger heeft een soort protestsong tegen religieus geweld uitgebracht. (of staat eigenlijk op het punt dat te doen, de cd is nog niet uit)
Oud 30-09-2004, 16:09
Joostje
Joostje is offline
Er bestaan natuurlijk meer dan genoeg Christelijke bandjes, zing anders een keer mee met Prinsen en Prinsessen
Oud 30-09-2004, 16:19
Marit
Marit is offline
Citaat:
ware man schreef op 29-09-2004 @ 20:52 :
Alles, in principe. Wat is er niet levensbeschouwelijk?

Als we het even toespitsen op de geldende definitie van levensbeschouwing en religie, ken ik wat betreft hip-hop nog wel een leuke groep, World Wide Message Tribe.

Die hebben nummers gemaakt zoals "Jumpin' in the house of God" en andere. Nu "The Tribe", zie ik.
dank je wel!
En ja, bijna alles is levensbeschouwelijk. Maar de een heeft echt een duidelijke boodschap. Ik was echt op zoek naar liedjes die veel levensbeschouwelijke zaken bevatten
Oud 30-09-2004, 16:42
Verwijderd
Emperor. Wel nogal diepzinnig, dus veel plezier met ontleden.
Oud 30-09-2004, 16:53
Daevrem
Daevrem is offline
Citaat:
Quincy schreef op 30-09-2004 @ 07:30 :
De vraag is eigenlijk: "Welke muziek luistert een sociaal gestoord, werkloze, anti-autoritair persoon?"
Je wilt weten welke muziek ik luister?
Oud 30-09-2004, 18:43
willypirate
willypirate is offline
Andre hazes.
Oud 01-10-2004, 04:49
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
T_ID schreef op 30-09-2004 @ 00:08 :
mwjah, als je mythologie meerekent dan kan je bij gothic rock goed terecht.
Bedoel je metal (ook wel foutief aangeduid als gothic metal) of gothrock?
Oud 01-10-2004, 19:45
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
als die levensbeschouwelijke en zielig nederlandstalige kutmuziek.

ach, zo veel eigenlijk. als het niet over liefde gaat (voor zover dat niet levensbeschouwelijk is ) gaat het wel over normen, waarden, polieke kwesties ed.
Oud 01-10-2004, 19:47
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:

dat ben ik niet met je eens. ik zou nog eerder zeggen dat het gaat om levensbeschouwelijke kwesties waar de muziek nog wel wat aan toe kan voegen.

oke, ik luister ook muziek en let niet op de lbheid van de muziek. maar toch, vanaf de maker gezien, waar maak je een liedje voor? een beetje serieuse band heeft toch een doel..
Oud 01-10-2004, 20:42
Daevrem
Daevrem is offline
Ik vind zelf instrumentale muziek per definitie integerder klinken als muziek met tekst. Muziek heeft helemaal geen tekst nodig. Zonder tekst heeft het ten minste die subtiele waarde, de abstractheid. De flexiebelheid.

Een band heeft toch een doel? Ja muzikanten hebben een doel. Maar jij doelt op amuzikale doelen, niet?

Naar mijn mening vind een echte muzikant muzikale doelen belangrijke dan amuzikale(politiek, ideologie, enz).

Muziek kun je best als medium voor amuzikale doelen gebruiken, heel goed zelfs, maar ik als persoon geinteresseerd in muziek zelf vind dat vaak minder interessant.

Wel niet veel mensen zullen deze mening delen
Oud 01-10-2004, 21:17
Verwijderd
Citaat:
Daevrem schreef op 01-10-2004 @ 21:42 :
Wel niet veel mensen zullen deze mening delen
Ik vind dat je gelijk hebt, maar vaak kan zang natuurlijk ook als instrument gebruikt worden. Death metal klinkt toch agressiever met een flinke grunt erbij. Een band als Opeth maakt hier optimaal gebruik van - grunts bij agressieve stukken en een melancholische zang bij rustige stukken.
Oud 01-10-2004, 21:48
Daevrem
Daevrem is offline
Bij death metal kan je de zang ook niet verstaan. Volgens mij bestaat dan alleen nog maar voor de sfeer.

Er bestaat ook 'instrumentale' zang. Scat zangers in de jazz bijv, of een klassiek koor in een symfonies werk. En in de wereldmuziek is het nog veel dominanter.
Oud 01-10-2004, 21:50
Verwijderd
Citaat:
Daevrem schreef op 01-10-2004 @ 22:48 :
Bij death metal kan je de zang ook niet verstaan.
Ligt eraan.
Advertentie
Oud 02-10-2004, 10:28
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
er is zeker een verschil tussen amuseren en ideeen overbrengen.

muziek kan veel met je doen. ook al versta je de tekst niet, het roept toch een sfeer op. en die sfeer is toch een bepaald doel, en dat kan ook een amuzikaal doel zijn.

muziek zonder doel is natuurlijk doelloos. maar muziek doet toch echt iets met je, dus is elk soort muziek toch een soort van levensbeschouwelijk ook instrumentals! (muv van een paar jeweetwelhoenutteloosbands).

alleen bij de een is het duidelijker. zelf hou ik niet van zeer doelloze muziek. je hebt van die liedjes die gaan echt totaal nergens over. echt nergens. en dan hoeft het van mij eigenlijk ook niet, dan heb ik zoiets van: waar slaat dit op? ga eens wat doen met je muziek! (en, doelloze muziek steekt muzikaal vaak ook niet echt bijster goed in elkaar)
Oud 02-10-2004, 13:21
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Quincy schreef op 30-09-2004 @ 07:30 :
Welke muziek luistert een sociaal gestoord, werkloze, anti-autoritair persoon?"
Ik.
Oud 02-10-2004, 13:52
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 02-10-2004 @ 14:21 :
Ik.
wat is dat voor stijl?
Oud 02-10-2004, 13:54
Verwijderd
Citaat:

alvast bedankt
Marit
luister naar de songs van 2pac en NAS
Oud 02-10-2004, 20:43
Daevrem
Daevrem is offline
Ik denk niet dat het handig is om dit topic in een muziektechnisch iets te veranderen.

Maar wat bedoel je precies met doelloze muziek? Er zijn zeer veel muzikale doelen. Bedoel je dat de muziek geen onderwerp of mening naar voren brengt? Of bedoel je dat de harmonie statisch is en er geen ontwikkeling is in de melodie/het ritme?

Mijn punt is dat er enorm veel muziek is met een muzikal doel. Muziek is een doel opzich. Zet muzikale ideeen neer. Dat doen alle goede instrumentalisten, en er zijn er veel. Dit geld voor alle vele klassiek, vele stijlen jazz en vele stijlen wereldmuziek(India, China, Afrika, enz). En die drie stijlen bedekken nogal veel muzikale gronden.

Vanuit mijn perspectief is pop/rock(metal, hip hop) maar een klein onderdeeltje.

Natuurlijk is wanneer je een boodschap wilt versprijden een rap in een hip hop stijl zeer efficient. Maar muzikaal gezien kan er bijna niets(tenzij het een fusion is met een andere stijl). Het is nog net muziek(als je een wat strenge definitie hanteert). Opzich niets mis mee, de muziek heeft geen muzikaal doel.

Ik vind muziek vele male mooier dan literatuur(of gewoon teksten). Muzikale elementen vind ik geweldig. Dan moet je dus denken aan gebruik van harmonie, ritme en melodie. Men kan hier een goed bondig geheel van maken, geen probleem. Instrumentale muziek zit gemiddeld technisch beter in elkaar. Je moet als schrijver/componist zelf meer muzikale elementen aan de muziek toevoegen, anders heb je niets.

Ik ben zeker geen apolitiek persoon, dus politieke of andere ideologische ideeen heb ik totaal geen probleem mee. Maar vaak mist de muziek erg veel aan dat muzikale element, of worden er naar mijn mening 'foute beslissingen' genomen. Of er is gewoon een gebrek aan variatie.

Dus muziek moet vooral gemaakt worden om muzikale elementen en dingen mee naar voren te schuiven. Een verhaal of een politiek/ideologische mening is gewoon wat extra's wat dat ene werk individueel en uniek maakt.

Ik zou zelf ooit wel eens een avant garde opera schrijven met als tekst alle maal vegetarische of veganistische gerechten, gewoon voor de lol
Oud 03-10-2004, 13:16
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 02-10-2004 @ 21:43 :
Ik vind muziek vele male mooier dan literatuur(of gewoon teksten). Muzikale elementen vind ik geweldig. Dan moet je dus denken aan gebruik van harmonie, ritme en melodie. Men kan hier een goed bondig geheel van maken, geen probleem. Instrumentale muziek zit gemiddeld technisch beter in elkaar. Je moet als schrijver/componist zelf meer muzikale elementen aan de muziek toevoegen, anders heb je niets.
ik bedoel met doelloze muziek, muziek over koetjes en kalfjes en dan ook nog eens van baggerkwaliteit. gewoon liedjes waar je en inhoudelijk en muzikaal niets aan hebt.

muziek moet een sfeer oproepen en op zich is het wel zo dat je dat door muziek kunt doen, maar als je dat 'niet zo goed lukt', dmv tekst. er is natuurlijk een verschil tussen tekst op muziek zetten of tekst bij muziek maken.
muziek zonder tekst heeft vaak dan ook geen rechtstreeks radicaal doel.

persoonlijk vind ik taal mooier als muziek. ik heb het idee dat muziek al voor je uitgepakt is terwijl je bij taal zelf ook iets moet doen. ik vind taal echt mooier, ik weet niet precies waarom eigenlijk . maar dat wil nog niet zeggen dat ik muziek niet harstikke goed vind, het komt ook erg dicht bij elkaar in de buurt. maar taal zegt me meer, ik kan er wat meer mee.
maar das mijn persoonlijke mening natuurlijk.
Oud 03-10-2004, 14:04
Daevrem
Daevrem is offline
Ik weet 'niets' van taal en vind taal 'oppervlakkig'. Jij weet 'niets' van muziek en je vind muziek 'oppervlakkig'.

Het probleem met taal is dat elk woord voor iedereen iets anders betekend. Elke poging to abstractie verwijdert teveel structuur. Je kunt nooit achterhalen wat de schrijver bedoelt en dat is ook niet de bedoeling.

Muziek heeft als voordeel dat het als enige kunstvorm zo heftig emotioneel kan zijn. Andere kunstvormen kunnen dat enkel dmv assosiatie naar iets anders wat emotioneel is. Muziek zelf is emotioneel, hoe abstract ook.

Muziek moet je echt erg flink uitpakken. Vandaar dat er zijn weinig kunstmuziek in de mainstream zit. Muziek is zo intellectueel dat zelfs passief luisteren veel van je hersenen eist(zodat je 'slimmer' wordt, volgens enkele onderzoeken).

Er is dus best veel muziek die je echt zal moeten 'uitpakken'.
Oud 05-10-2004, 05:10
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 03-10-2004 @ 15:04 :
Het probleem met taal is dat elk woord voor iedereen iets anders betekend. Elke poging to abstractie verwijdert teveel structuur. Je kunt nooit achterhalen wat de schrijver bedoelt en dat is ook niet de bedoeling.

Muziek heeft als voordeel dat het als enige kunstvorm zo heftig emotioneel kan zijn. Andere kunstvormen kunnen dat enkel dmv assosiatie naar iets anders wat emotioneel is. Muziek zelf is emotioneel, hoe abstract ook.

Muziek moet je echt erg flink uitpakken. Vandaar dat er zijn weinig kunstmuziek in de mainstream zit. Muziek is zo intellectueel dat zelfs passief luisteren veel van je hersenen eist(zodat je 'slimmer' wordt, volgens enkele onderzoeken).

Er is dus best veel muziek die je echt zal moeten 'uitpakken'.
precies. dat is nou juist het mooie, dat elk woord voor iemand een geschiedenis heeft, dat iedereen een woord anders op kan vatten.
ik vind taal zelf vaak emotioneler, door een paar woorden neer te zetten kun je al zoveel doen.

maar met muziek heb je natuurlijk ook wel gelijk. maar voor mij persoonlijk geldt dat niet zo. ik weet het niet, muziek kan ook ontzettend goed zijn. ook ontzettend veel met je doen, maar bij taal is het gewoon 'anders' mooi.
Oud 05-10-2004, 22:31
Fortuynist
Fortuynist is offline
Citaat:

alvast bedankt
Marit
Neem de laatste CD van Bram Vermeulen "De Mannen." Over het verschil tussen man en vrouw, oorlog, en vooral de dood dat geen dood is. Erg mooi en geen oppervlakkige teksten.
Oud 07-10-2004, 18:34
appelsien15
appelsien15 is offline
I cry van Lamb is echt zooo mooi!
Lamb heeft (bijna) altijd erg goede teksten, maar niks is beter dan Evanescence. En dan bedoel ik hiermee de teksten.
Vaak is de 'donkere' kant van de muziek vergezeld met goede teksten. (mijn mening). Want zeg nou eerlijk, is bv tourniquet van Evanescence niet beter dan een lullig tekstje van een popster zoals Christina Millan???
Oud 07-10-2004, 20:59
perfectme
perfectme is offline
Citaat:
appelsien15 schreef op 07-10-2004 @ 19:34 :
Want zeg nou eerlijk, is bv tourniquet van Evanescence niet beter dan een lullig tekstje van een popster zoals Christina Millan???
Nee.
Oud 08-10-2004, 07:25
appelsien15
appelsien15 is offline

tsss...
Oud 08-10-2004, 15:54
Verwijderd
Citaat:
perfectme schreef op 07-10-2004 @ 21:59 :
Nee.
jawel, prutser

Evanescence echter is natuurlijk de onderkant van de 'betere' muziek. Mijn tip aan appelsien is: ontdek muziek.
Oud 08-10-2004, 22:28
Big M
Big M is offline
Citaat:

alvast bedankt
Marit
Payable On Death, beter bekend als POD. Ga hun teksten maar eens na
Oud 08-10-2004, 22:32
Verwijderd
Bijna alles. Alles is gebaseerd op eventuele gebeurtenissen, gevoelens, meningen. Dat is een beschouwing. Beschouwing van 'het leven'.

BTW; als je specifieke religieuze teksten zoekt, verander de topic naam
Ga zoeken binnen de EO en al die shit.

Laatst gewijzigd op 08-10-2004 om 22:34.
Oud 08-10-2004, 22:36
Verwijderd
Citaat:
Big M schreef op 08-10-2004 @ 23:28 :
Payable On Death, beter bekend als POD. Ga hun teksten maar eens na
Argh, dood aan numetal. Zeker die excuusgristenen POD.
Oud 08-10-2004, 22:55
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 08-10-2004 @ 23:36 :
Argh, dood aan numetal. Zeker die excuusgristenen POD.
http://www.av1611.org/crock/pod_dark.html
Oud 08-10-2004, 23:03
Verwijderd
Hahahaha, geweldig. Het neigt naar satire, maar ik ben nog niet zeker of dit nou een grap of serieus is.

Citaat:
P.O.D. also appears on MTV’s "The Return of the Rock". The CD cover displays a "devil-red", half-naked, see-through-blouse, "devil-girl", complete with horns, and satanic tail. (We "blacked-out" part of the blouse to make it presentable). The title, "The Return of the Rock" is an obvious, blasphemous take-off on The Return of the Rock – The Lord Jesus Christ.

Some of P.O.D.’s "album-buddies" on "The Return of the Rock":

The vulgar and filthy, Kid Rock sings the song "F—- That" (we can’t even give the title – much less the lyrics!) The "f-word" occurs in Kid Rock’s song included in MTV and POD’s "Return of the Rock" – over 21 times! Kid Rock’s album has the "f-word" (not to mention many other "nasties") over 140 times!

One line of Kid Rock’s song included on MTV and POD’s Return of the Rock, "I'm feelin major torn, cause I wasn't born in a manger". Now, who was born in a manger? A cheap, swipe at the Lord Jesus Christ. . .
Oud 08-10-2004, 23:05
Verwijderd
Dat geneuzel is maar al te typerend voor de Christelijke manier van denken.
Oud 09-10-2004, 11:19
Gothic
Gothic is offline
Jewel, haar 1e 2/3 CD's
Oud 09-10-2004, 11:20
LaResistance
LaResistance is offline
Yusuf Islam
Oud 09-10-2004, 15:00
Verwijderd
Als we nou eens de discussie over muziek op zich op muziek laten en hier gewoon proberen te geven wat de ts vraagt?

- Osdorp Posse haalt veel maatschappelijk gezeik door het slijk
- Joan Osborne - One of us (over de vraag wat als God gewoon een van de mensen om ons heen was)
- XTC - Dear God (brief aan god over wat er allemaal verkeerd gaat op de wereld)
- Boudewijn de Groot - Verdronken Vlinder (over denken dat je anders moet zijn om werkelijk te kunnen leven)

en nog wel wat.
Oud 10-10-2004, 13:00
appelsien15
appelsien15 is offline
Citaat:
Sovreze schreef op 08-10-2004 @ 23:32 :
[...]
BTW; als je specifieke religieuze teksten zoekt, verander de topic naam
Ga zoeken binnen de EO en al die shit.
whahaha, leuk!
Oud 10-10-2004, 13:00
appelsien15
appelsien15 is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 08-10-2004 @ 16:54 :
jawel, prutser

Evanescence echter is natuurlijk de onderkant van de 'betere' muziek. Mijn tip aan appelsien is: ontdek muziek.
ben er mee bezig
Oud 10-10-2004, 13:49
AngelLena
AngelLena is offline
En dat heeft met religie te maken? Helemaal niets tot weinig. Dit is niet het oude F&L, dit is ALLEEN religie

Regels voor berichten