Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik wist trouwens niet dat er al een theorie over bestond ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() Ik denk dat de manier waarop iemand opgroeit een grotere invloed heeft op hoe iemand uiteindelijk 'wordt' dan dat de natuurlijke, aangeboren factoren dit hebben. Natuurlijk, als iemand ADHD heeft is dit duidelijk een aangeboren afwijking, maar vaak zie je dat naarmate de jaren vorderen iemand dit onder controle kan krijgen. Iemand die agressief is zal agressief blijven als hij in een vijandige omgeving opgroeit. Maar iemand die als kind een te lage serotoninespiegel heeft wat hem agressief maakt zal vaak een normaal mens worden wanneer de 'vorming' van iemand eenmaal is afgerond. Een andere vraag is natuurlijk of deze vorming wel ooit afgelopen is. Dat denk ik namelijk niet. Een mens zal zich altijd blijven aanpassen aan datgene wat de maatschappij van hem verlangt dat hij is. Als natuurlijke factoren alles bepalen zou zo'n aanpassing van een mens ook niet of nauwelijks mogelijk zijn.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik vind het overigens apart dat je onderwerpen 'censureert' (vergeef me de term) op wat jij al dan niet 'te metafysisch' vindt. Ik geloof dat we hier best plaats hebben voor een dergelijk onderwerp. Metafysica is een belangrijk onderwerp in de filosofie. Als het te religieus dreigt te worden, dan kan deze thread altijd nog verplaatst worden. Maar ik meen dat we best over de ziel kunnen praten zonder om de post uit Het Boek te citeren. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
QUOTE]alluman schreef op 19-10-2004 @ 12:34 :
Dat is leuk, maar hier op Filosofie houden we erg van argumenten. Dus waarom denk je dat? [/QUOTE] Mijn argument is dat het in de Bijbel staat. Ik denk dat het moeilijk is om het wetenschappelijk aan te tonen. Ik heb wel eens een verhaal gehoord van iemand die bij bewustzijn een hersenoperatie onderging en dat er toen men electrische stroompjes door verschillende hersengedeelten liet stromen ook het beeld van de patient veranderde. De operatiekamer werd ineens veel groter. Als de geopereerde dat waarneemt dan blijkt dus dat er 2 verschillende waarnemers zijn... wat zou anders zijn referentiepunt zijn ?? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Je laatste stuk, het voorbeeld, is overigens van louter anekdotische waarde en draagt niet bij aan je argumentatie. Laatst gewijzigd op 19-10-2004 om 18:31. |
![]() |
||
Citaat:
Ik geloof in een ziel of geest (niet ziel en geest). Ik kan het niet wetenschappelijk bewijzen , maar ik voel het op een of andere manier. Als we naar de mens kijken , en dan met name naar een ongeboren baby. Als het een embryo is , dan leeft het al , maar dat zou theoretisch eigenlijk niet kunnen , omdat de vitale lichaamsdelen en organen nog niet volgroeid zijn, enz.En toch leeft het.(komt dat door de navelstreng verbinding met moeder? zoja , dan is het nog raar dat een embryo dan leeft.) ![]() Hoe zit het dan met een kippeei?. Alle onderdelen zitten erin , maar in eerste instantie is het dood , er komt op een gegeven moment een punt waarop het tot leven komt. ![]()
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Verder zegt dit ei-voorbeeld weinig over het bestaan van een ziel. Bovendien heb je het probleem, dat Gristenen geloven dat dieren geen ziel hebben. Laatst gewijzigd op 19-10-2004 om 18:24. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dit is een prachtig programma - dat overigens alleen via emule te downloaden is - waarin het duo Penn & Teller op hilarische wijze zich inzetten voor de ontbullshitting van de maatschappij. In hun allereerste aflevering, te weten "Talking to the Dead", rekenen zij genadeloos af met mediums als James van Praag en John Edwards - mediums van het kaliber van Char, zo niet nog beter. Zij doen dit door aan te tonen, dat iedereen een medium kan worden, mits zij zich een beetje inlezen in wat genoemd wordt: "cold reading". Veel plezier ermee! |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Welnu, ik vind het moeilijk te geloven dat OF dat gezin meewerkt, OF dat Char dit allemaal van te voren weet en dat hele redacties en groepen mensen eraan meewerken, OF dat ze het zomaar kan raden. Goed, eigenlijk is dit offtopic. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
![]() Citaat:
Ten tweede interreseert het me geen hol wat Gristenen denken. Gristenen zijn voor mij domme schapen die zeer gevoelig zijn voor massahypnose en baghwhan figuren. Gristenen hebben zich nog nooit gerealiseerd dat de bijbel niet het woord van god is , maar een boek geschreven is (door gewone mensen , en niet door een of andere mens die als "doorgeefluik" van God fungeerde) om massa in beweging te krijgen en zieltjes te winnen tegen andersdenkenden toendertijd. Hoe meer mensen ervan overtuigd zijn , hoe moeilijker de wereld het kan ontkennen. Maar goed dit is offtopic. ![]() ontopic: Ik geloof in een ziel of geest , omdat levende materie zich alleen onderscheid van dode materie door het feit dat het leeft. Eigenlijk zijn de basis-ingredïenten gelijk. Het enige wat het onderscheid van elkaar (dat vind ik dan) is dat levende materie een bepaalde energie bevat , wat dode materie niet heeft. Ik heb dit ergens in een andere topic geopperd alszijnde "levensenergie". Een voorbeeld. Stel je ziet een mens liggen en daarnaast ligt een lijk van een identiek mens. Wat is het verschil? Het ene is dood en het andere leeft. Maar als je beide lichamen tot in de kleinste details zou kunnen ontleden , dan vind je geen verschil.(nu effe niet gaan zeiken dat bij ontleden de levende mens dan ook dood is. Dat is niet relevant voor de vergelijking.) Er is niet iets fysieks aan te wijzen alszijnde oorzaak of motor van het leven. Natuurlijk zijn de meeste onderdelen nodig om een lichaam in leven te houden (op sommige dingen na dan) , maar er is geen fysiek onderdeel dat het "leven" huisvest. Vandaar dat ik geloof dat we een geest of ziel hebben. Helaas is dat niet te meten of te zien. Maar dat hoeft voor mij ook niet , ik neem dat aan op basis van mijn logica. Alhoewel ik denk dat de geest zich ergens in de hersenen bevind , waarbij het bewustzijn als "navelstreng" fungeert. ![]() Ik neem ook aan dat het licht met 300.000 km/s door het universum "voortbeweegt" , zonder dat ik dat kan meten of zien. ![]()
Laatst gewijzigd op 21-10-2004 om 18:06. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Welk punt je probeert te maken over licht ontgaat me verder. |
![]() |
||
Citaat:
Maar het blijft vooralsnog gissen. ![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Geloof - vervolg op 'De ontkrachting van het christendom' Verwijderd | 233 | 14-06-2010 22:20 | |
ontwikkeling ziel in de hemel Verwijderd | 83 | 16-08-2007 14:16 | |
Wat na de dood? Love & Peace | 288 | 21-12-2006 21:13 | |
10 geboden versus 7 hoofdzonden juno | 113 | 15-04-2005 14:54 | |
Psychologie |
vorig leven, zelfde ziel happyyeahhhhh | 41 | 09-10-2004 16:05 | |
Superstring theorie (noorderlicht) proycon | 22 | 15-04-2002 19:38 |