Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-10-2004, 21:16
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Ik weet niet goed of hij hier moet, of op werk geld en recht, maar ik post hem even hier.

Ik merkte tijdens het kinderfeestje van mijn broertje op tegen mijn moeder dat hoewel mijn broertje erg gepest wordt, ze met zijn allen erg gemeen waren tegen een ander jongetje, W. Ze maakten bijvoorbeeld opmerkingen over het feit dat W's moeder geen geld heeft om hem naar een fatsoenlijke kapper te sturen.

Mijn moeder vertelde me dat zijn ouders wel degelijk geld hebben, maar dat dit allemaal uitgegeven wordt aan de broer van W. Deze jongen krijgt alles van zijn moeder (de duurste van de duurste merkkleding bijvoorbeeld) omdat als zijn moeder dit niet voor hem koopt hij zijn moeder slaat, schopt enz. Hij wil alles geregeld hebben zoals het hem uitkomt, alle aandacht moet naar hem gaan, en anders laat hij zijn moeder door.

Gevolg hiervan is dat er nog maar weinig aandacht overblijft voor W en dit is ook duidelijk aan hem te merken. Ook met de moeder gaat het niet zo goed, ze ziet er bijvoorbeeld ontzettend onverzorgd uit en maakt altijd een bange indruk.

De vader van W is bijna nooit thuis omdat hij een ontzettend drukke baan heeft. En de momenten dat hij thuis is is hij ontzettend chagerijnig en kan ook hij erg agressief uit de hoek komen. De appel valt blijkbaar niet ver van de boom, zo lijkt het.

Is er niets dat aan deze situatie gedaan kan worden? Want ik en mijn ouders vinden het ontzettend moeilijk om aan te zien dat het steeds slechter met de moeder van W en W zelf gaat.

Alvast bedankt voor het lezen,

Liefs,

Laura
Oud 27-10-2004, 21:34
Verwijderd
Waarschijnlijk kun je wel één of andere instantie inschakelen (al weet ik zo even niet wat, maar bv. een huisarts of iemand op de school van W. weet dat vast wel of kan dat wel uitzoeken)...maar of dat werkt...? Ik weet niet of die echt iets kunnen/zullen doen en ik weet ook niet of die moeder dat wel wil (ligt vaak toch ingewikkeld, maar dat weet je zelf vast ook wel)...
Met citaat reageren
Oud 27-10-2004, 22:01
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 27-10-2004 @ 22:34 :
Waarschijnlijk kun je wel één of andere instantie inschakelen (al weet ik zo even niet wat, maar bv. een huisarts of iemand op de school van W. weet dat vast wel of kan dat wel uitzoeken)...maar of dat werkt...? Ik weet niet of die echt iets kunnen/zullen doen en ik weet ook niet of die moeder dat wel wil (ligt vaak toch ingewikkeld, maar dat weet je zelf vast ook wel)...
Het is OF het AMW of de JEUGDZORG (en ik gok op het laatste) die zich ook met dit soort dingen bezig houdt. Om zo'n instantie in te schakelen is vaak een hele grote stap, waarschijnlijk alleen al omdat je dan moet erkennen dat er iets niet goed zit.
Oudermishandeling is trouwens (helaas!) iets wat nog best vaak voor komt, maar het komt, zelfs nog minder vaak dan kindermishandeling (schat men) naar voren. Volgens mij heeft dit (voor zowel kinder als oudermishandeling) te maken met, hoe noem je dat, loyaliteit? Ik bedoel, het is toch je gezin, en heel moeilijk om kwaad over te spreken. Het is iets wat mensen niet zo snel doen. Naja, btje nutteloos...
Oud 27-10-2004, 22:09
Verwijderd
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 27-10-2004 @ 23:01 :
Het is OF het AMW of de JEUGDZORG (en ik gok op het laatste) die zich ook met dit soort dingen bezig houdt.
Maar kan je die ook als buitenstaander inschakelen en dat ze dan wat doen of moet dat vanuit eigen initiatief gaan? Dat was voornamelijk het punt waar het me om ging. TS (en haar familie) kunnen die moeder moeilijk verplichten...dan zal ze idd zelf moeten erkennen dat er iets niet goed zit en dat is vaak een (groot) probleem. In het geval van kindermishandeling is er het meldpunt kindermishandeling, die kun je ook als buitenstaander inschakelen. Is zo iets er ook in de situatie die TS omschrijft? Of werken het AMW/Jeugdzorg ook op die manier?
Met citaat reageren
Oud 27-10-2004, 22:11
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 27-10-2004 @ 23:09 :
Maar kan je die ook als buitenstaander inschakelen en dat ze dan wat doen of moet dat vanuit eigen initiatief gaan? Dat was voornamelijk het punt waar het me om ging. TS (en haar familie) kunnen die moeder moeilijk verplichten...dan zal ze idd zelf moeten erkennen dat er iets niet goed zit en dat is vaak een (groot) probleem. In het geval van kindermishandeling is er het meldpunt kindermishandeling, die kun je ook als buitenstaander inschakelen. Is zo iets er ook in de situatie die TS omschrijft? Of werken het AMW/Jeugdzorg ook op die manier?
ik moet eerlijk bekennen dat ik niet weet of er ook zoiets is voor volwassenen wanneer zij mishandeld worden. Maar ik vind het wel wat om dat eens uit te gaan zoeken... dus @ TS; ik zal er eens proberen achter te komen (op school ofzo, veel leraren zijn maatschappelijk werkers geweest) en eens kijken of er iets over instaat in het boek 'werkvelden'.
Oud 28-10-2004, 00:59
JCG
JCG is offline
, sorry beetje offtopic.
Maar staan die vader dat toe, dat zijn vrouw geslagen word? Ik zei 1 keer iets verkeerds tegen me moeder en had gelijk me pa op me nek (letterlijk).

je moet me niet verkeerd begrijpen, ik heb geweldig ouders maar zoiets moet ik niet flikken.
Oud 28-10-2004, 06:36
Verwijderd
Ik heb een tijd terug een college gehad over jeugdzorg. Daar vertelden ze dat je jeugdzorg kan bellen als je, net als in jouw situatie dus, je zorgen maakt om iemand (mishandeling, ect.).

Maar wat ze dan doen (voor zover die vrouw vertelde tijdens dat college he) is dat ze dat gezin gaan bellen dat langs willen komen. Dus op zich kunnen ze zich ook nog voorbereiden erop, dat het net lijkt alsof er niks aan de hand is.

Ik kan het mis hebben, tis al een tijd geleden van dat college en ik weet ook niet of het er altijd zo aan toe gaat. Maar goed, succes ermee iig .
Met citaat reageren
Oud 28-10-2004, 06:38
Verwijderd
Citaat:
JCG schreef op 28-10-2004 @ 01:59 :
, sorry beetje offtopic.
Maar staan die vader dat toe, dat zijn vrouw geslagen word? Ik zei 1 keer iets verkeerds tegen me moeder en had gelijk me pa op me nek (letterlijk).

je moet me niet verkeerd begrijpen, ik heb geweldig ouders maar zoiets moet ik niet flikken.
Offtopic: nee idd, zo denk is het bij net zo. Mijn broertje was soms nogal agressief, niet dat hij sloeg maar zo leek het wel een beetje. Mijn vader zei toen dat als mijn broertje ooit mijn moeder of mij aan zou komen, hij hem alle hoeken van het hele huis zou laten zien. En hij meent het ook nog
Met citaat reageren
Oud 28-10-2004, 07:09
Verwijderd
Citaat:
Cassiopeia schreef op 28-10-2004 @ 07:38 :
Offtopic: nee idd, zo denk is het bij net zo. Mijn broertje was soms nogal agressief, niet dat hij sloeg maar zo leek het wel een beetje. Mijn vader zei toen dat als mijn broertje ooit mijn moeder of mij aan zou komen, hij hem alle hoeken van het hele huis zou laten zien. En hij meent het ook nog
Precies dat zei mij vader ook ooit tegen mijn broer toen we ruzie hadden en hij mij wou slaan

Probeer het bij jeugdzorg want het gaat hier om twee kinderen bij wie het ene psychische niet goed zit en de ander word verwaarloost.De ouders zijn hier duidelijk niet in staat om een stabiele omgeving voor hen te creëren
Met citaat reageren
Oud 28-10-2004, 07:54
Nona
Nona is offline
Wat je natuurlijk kunt proberen is met die moeder gaan praten en haar de mogelijkheden voorleggen om die situatie af te wenden. Als je samen met haar uitzoekt wat de mogelijkheden zijn en hoe de gevolgen dan zijn, kan zij misschien een keuze maken van wat het beste is om te doen.

Ik ken wel iemand die (ik denk via jeugdzorg) uit huis geplaatst is en naar een tehuis voor moeilijk opvoedbare jongeren is gegaan. Zij liep bij wijze van spreken om alles tegen haar moeder te schreeuwen en had allesbehalve respect voor haar moeder. Datzelfde zou misschien mogelijk zijn.
Oud 28-10-2004, 08:08
Verwijderd
Citaat:
Kruimel schreef op 28-10-2004 @ 08:54 :
Wat je natuurlijk kunt proberen is met die moeder gaan praten en haar de mogelijkheden voorleggen om die situatie af te wenden. Als je samen met haar uitzoekt wat de mogelijkheden zijn en hoe de gevolgen dan zijn, kan zij misschien een keuze maken van wat het beste is om te doen.

Ik ken wel iemand die (ik denk via jeugdzorg) uit huis geplaatst is en naar een tehuis voor moeilijk opvoedbare jongeren is gegaan. Zij liep bij wijze van spreken om alles tegen haar moeder te schreeuwen en had allesbehalve respect voor haar moeder. Datzelfde zou misschien mogelijk zijn.
Ja volgens mij heb ooit ergens gehoord dat er minderjarigen 24 uur ter observatie kan opgenomen worden. Dit geld bij name voor gewelddadige jongeren
Met citaat reageren
Oud 28-10-2004, 10:43
Fantôme
Fantôme is offline
ik heb het even opgezocht of daar een meldpunt voor is. Deze blijkt WEL te bestaan. De meldingen worden dan geregistreerd door Meldpunten Oudermishandeling. Misschien zou je dat eens kunnen opzoeken?
Oud 28-10-2004, 10:47
Verwijderd
@Fantome: Is dat niet meer voor ouderen in de zin van bejaarden? Die indruk krijg ik er iig bij.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2004, 10:49
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 28-10-2004 @ 11:47 :
@Fantome: Is dat niet meer voor ouderen in de zin van bejaarden? Die indruk krijg ik er iig bij.
naja, het zou kunnen. Maar volgens mij gaat het om volwassenen. Ik wist nl dat ik het ergens had gelezen en heb het opgezocht (Angenent, opvoeding en persoonlijkheidsontwikkeling, blz 187 (voor het geval iemand het wilt nazoeken)). Daar beschrijven ze verschillende soorten en ook gewoon over kinderen die hun ouders mishandelen.
Oud 28-10-2004, 10:54
Verwijderd
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 28-10-2004 @ 11:49 :
naja, het zou kunnen. Maar volgens mij gaat het om volwassenen. Ik wist nl dat ik het ergens had gelezen en heb het opgezocht (Angenent, opvoeding en persoonlijkheidsontwikkeling, blz 187 (voor het geval iemand het wilt nazoeken)). Daar beschrijven ze verschillende soorten en ook gewoon over kinderen die hun ouders mishandelen.
Het komt bij mij vooral door de zin "Als u een sterk vermoeden hebt dat een oudere wordt mishandeld"...bij "een oudere" denk ik aan een bejaarde, niet aan iemand van 30 of 40.

'Tuurlijk' komt het voor dat kinderen hun ouders mishandelen, daar ging het nu toch ook niet om? En er zullen best instanties ed voor zijn, maar ik weet alleen niet of die internetpagina er op van toepassing is. Meer zeg ik niet.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2004, 10:56
Fantôme
Fantôme is offline
daar ging het toch ook om?! ik had 2 posts... en jij vroeg of het niet speciafiek om bejaarden ging. naja, in ieder geval niet in mijn eerste post.
laat maar zitten trouwens... ik heb die post van die internetsite al verwijderd.

Laatst gewijzigd op 28-10-2004 om 10:59.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2004, 14:05
boe-1986
boe-1986 is offline
hey laura,

ik weet niet of er iets dergelijks is om anoniem voor die ouder mishandeling, maar je kunt wel als je er echts aan wilt doen het via beide kids doen. want wat die broer van w. doet kan echt niet. en al helemaal niet omdat w en moeder van w er zo onder lijden.
misschien idd via kinderbescherming.

ik weet niet of het een oplossing is om een uit huis plaatsing te doen in het kader van ik kan niet met hem ik kan niet zonder hem. want die moeder zal op een of andere manier toch van haar kind houden(beide kinderen red.) misschien een verrekt goede therapeut zoekn?

maar jah. ik denk niet dat je er echt veel aan kan doen behalve er een melding ergens van maken.

heel veel sterkte.

mieke
Oud 28-10-2004, 14:46
Verwijderd
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 28-10-2004 @ 11:56 :
daar ging het toch ook om?! ik had 2 posts... en jij vroeg of het niet speciafiek om bejaarden ging. naja, in ieder geval niet in mijn eerste post.
laat maar zitten trouwens... ik heb die post van die internetsite al verwijderd.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2004, 18:12
Matthijsjuh
Matthijsjuh is offline
Hallo Laura,

Zelf weet ik uit het verleden dat bij zaken als deze ook de GG&GD in te lichten is. Verder zou je zoals meer mensen schreven inderdaad ook je huisarts kunnen raadplegen, die is meestal wel op de hoogte van de hulpverlening en heeft ook een beroepsgeheim, dus je kan het rustig bij hem kwijt.

Groeten en sterkte Matthijsjuh

Ps. Mocht er wat in de positieve zin veranderen aan de situatie dan lijkt het me goed als je dat ook vertelt, dat geeft een beetje opluchting.
Oud 28-10-2004, 18:14
Matthijsjuh
Matthijsjuh is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 28-10-2004 @ 11:47 :
Nou, ik zou het woord zelf interpreteren als ouders, want enkelvoud hiervan is ouder.

Groetz Matthijsjuh
Oud 28-10-2004, 18:34
Verwijderd
Citaat:
Matthijsjuh schreef op 28-10-2004 @ 19:14 :
Nou, ik zou het woord zelf interpreteren als ouders, want enkelvoud hiervan is ouder.
Dat meen je niet?

Alleen stond er geen ouder, maar oudere. Daar was mijn reactie een reactie op.

Maar goed, TS zou iig kunnen bellen oid, dan hoort ze vanzelf wel hoe het echt zit. En als het voor ouders is, dan heeft ze mazzel.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2004, 18:53
Verwijderd
't is geen instantie oid, maar misschien staat er iets nuttigs tussen oid: http://www.ministerievanjustitie.nl/...r_kinderen.htm
http://www.klasse.be/archieven/archi...detail&nr=3389
(Hier worden wel enkele instanties genoemd, maar dat zijn Belgische. Maar misschien dat je daar wel terecht kunt voor informatie oid.)

En over Bespreking van:
Huub Angenent, Opvoeding en persoonlijkheidsontwikkeling. Baarn: Intro, 1998. ISBN 90 5574 193 0, prijs ƒ 47,50 : "Opvallend is hier de uitgebreide aandacht voor gezinsproblemen: kindermishandeling, seksueel misbruik, echtscheiding en zelfs oudermishandeling komen aan bod." ( http://www.ouders.nl/xof9902b.htm )

En welke ouder hier nu bedoeld wordt weet ik niet, maar:
Zelhulpgroep oudermishandeling
Kempensestraat 55
3920 Lommel
011/55 43 92
(Volgens mij is het in België, maar dat weet ik niet zeker.)
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 18:39
Skilly
Skilly is offline
De moeder van W is niet dominant genoeg denk je nou echt dat als ik een zoon zou hebben hij bepaalt wat hij wilt hebben? Ja dag. Ik sla hem dan echt met 2 weken huisarrest

Desnoods krijg hij de riem wat denkt hij niet. Ik bepaal wie aandacht en niet krijg en als het je niet bevalt vertrek je maar.

Sorry de woede moest er even uit

Maar wat jullie kunnen doen praten met de moeder enz vragen waarom ze zo slaafachtig doet want zij moet de dominante zijn kan zijn dat de jongen ook niet 100% in zijn bovenkamer is
Oud 31-10-2004, 18:42
Verwijderd
Volgens mij hoor je als ouder toch ook wel de wijste te zijn...en dat ben je in mijn ogen niet door een kind te slaan. (Bovendien betwijfel ik of het merendeel van de ouders zo kan denken (dingen als "dan vertrek je maar" ed), maar goed.)

(Even los van het feit wat ik van de omgekeerde situatie vind.)
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 20:33
Verwijderd
http://www.fiom.nl/

als ze zelf wil natuurlijk
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-11-2004, 16:04
Verwijderd
Citaat:
Replica schreef op 01-11-2004 @ 12:28 :
Het FIOM is voor vragen over (ongewenste) zwangerschap enzo, lijkt me dat ze daar inmiddels nogal wat jaar te laat mee is
nee, gaat ook over huiselijk geweld e.d.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 11:45
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
Skilly schreef op 31-10-2004 @ 19:39 :
De moeder van W is niet dominant genoeg denk je nou echt dat als ik een zoon zou hebben hij bepaalt wat hij wilt hebben? Ja dag. Ik sla hem dan echt met 2 weken huisarrest

Desnoods krijg hij de riem wat denkt hij niet. Ik bepaal wie aandacht en niet krijg en als het je niet bevalt vertrek je maar.

Sorry de woede moest er even uit

Maar wat jullie kunnen doen praten met de moeder enz vragen waarom ze zo slaafachtig doet want zij moet de dominante zijn kan zijn dat de jongen ook niet 100% in zijn bovenkamer is
En als die zoon veel sterker in zijn schoenen staat en ook letterlijk veel sterker is?
Oud 02-11-2004, 11:46
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Bedankt voor alle reacties die er tot nu toe geweest zijn. Ik denk dat ik het er met mijn moeder over ga hebben of we binnenkort de moeder van W. bij ons thuis kunnen 'uitnodigen' om te praten, want het gaat zo echt niet langer.

Liefs,

Laura
Oud 02-11-2004, 13:32
Nona
Nona is offline
Citaat:
Aragnabite schreef op 02-11-2004 @ 12:45 :
En als die zoon veel sterker in zijn schoenen staat en ook letterlijk veel sterker is?
Dan heeft de moeder haar ouderlijke macht. Natuurlijk zal hij sterk zijn en natuurlijk zal hij haar in fysiek opzicht makkelijk aan kunnen, maar als er sprake is van mishandeling kan het geen kwaad je macht een beetje uit te buiten. Hij za toch moeten leren dat dit not done is. (En ja, daar mag je best hard in zijn, want hij klinkt niet als een zielig klein kindje.)
Oud 02-11-2004, 15:36
Matthijsjuh
Matthijsjuh is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 02-11-2004 @ 14:32 :
Dan heeft de moeder haar ouderlijke macht. Natuurlijk zal hij sterk zijn en natuurlijk zal hij haar in fysiek opzicht makkelijk aan kunnen, maar als er sprake is van mishandeling kan het geen kwaad je macht een beetje uit te buiten. Hij za toch moeten leren dat dit not done is. (En ja, daar mag je best hard in zijn, want hij klinkt niet als een zielig klein kindje.)
Nou, wat hier het gevaar van is, dat is dat wij niet weten wat de achtergrond van die oudste zoon is.. Stel dat hij in het verleden iets heeft opgelopen waardoor hij niet kan accepteren dat hij ook nog een broertje heeft wat ook verzorging aandacht enz. nodig heeft....

Ik snap uw/je reactie wel hoor das het meest logische, maar ik denk toch dat het toch belangrijk is om hier nog bij stil te staan.
Oud 02-11-2004, 15:48
Verwijderd
Citaat:
Matthijsjuh schreef op 02-11-2004 @ 16:36 :
Nou, wat hier het gevaar van is, dat is dat wij niet weten wat de achtergrond van die oudste zoon is.. Stel dat hij in het verleden iets heeft opgelopen waardoor hij niet kan accepteren dat hij ook nog een broertje heeft wat ook verzorging aandacht enz. nodig heeft....

Ik snap uw/je reactie wel hoor das het meest logische, maar ik denk toch dat het toch belangrijk is om hier nog bij stil te staan.
Kruimel studeert psychologie en weet er ook wel *iets* vanaf, denk ik.

Wat er ook gebeurd is, die jongen zal idd toch moeten leren dat wat hij doet niet kan.

Je weet bovendien niet of die oudste zoon wel of niet kan accepteren dat er nog een broertje is wat ook verzorging en aandacht nodig heeft, misschien ligt het probleem wel heel ergens anders.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 15:53
Matthijsjuh
Matthijsjuh is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 02-11-2004 @ 16:48 :
Kruimel studeert psychologie en weet er ook wel *iets* vanaf, denk ik.

En ik SPW en ik heb in de psychiaterie stage gelopen

Je weet bovendien niet of die oudste zoon wel of niet kan accepteren dat er nog een broertje is wat ook verzorging en aandacht nodig heeft, misschien ligt het probleem wel heel ergens anders.
Dat gaf ik als voorbeeld, zo zijn er nog een x aantal mogelijke oorzaken
Oud 03-11-2004, 20:48
jochem123
jochem123 is offline
Het enige wat ik er over kan zeggen is: doe er alsjeblieft iets aan. Volgens mij zijn GG&GD en Jeugdzorg inderdaad goede instellingen om heen te gaan en anders kunnen zij je wel vertellen waar je anders heen kunt gaan. Heel veel succes ermee.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2004, 15:31
zonnestoeltje
zonnestoeltje is offline
wat is de achtergrond van deze familie??
k bedoel...in gewone nederlandse families (met uitzondering van streng gelovigen zoals bijv. gereformeerden, maar k denk dat zij ook geen doorsnee nederlander zijn) is het normaal dat een vader en een moeder gelijkwaardig zijn en dat de kinderen, dus meisjes én jongens, naar beide ouders luisteren. Bij families met een andere achtergrond, dan nederlands of een ander geloof, komt het vaak voor dat de vrouw het slaafje is van de man, maar ook van de zoons, en dan vooral van de oudste zoon.

nah jah..dit was mijn bijdrage...k snapte nameluk niej dat anderen hier nog niej over begonnen waren...t komt nameluk veel voor
Oud 13-11-2004, 18:04
Verwijderd
Citaat:
zonnestoeltje schreef op 13-11-2004 @ 16:31 :
nah jah..dit was mijn bijdrage...k snapte nameluk niej dat anderen hier nog niej over begonnen waren...t komt nameluk veel voor
Veranderd dat iets aan de situatie dan? Misschien qua benadering van een dergelijk probleem (qua aanpak), maar het blijft niet goed als een kind het huishouden terroriseert. (En als het aan de achtergrond ligt, dan had die andere zoon, denk ik, ook wel een iets sterkere rol gehad in het gezin.)
Met citaat reageren
Oud 13-11-2004, 18:59
Matthijsjuh
Matthijsjuh is offline
Maar dan blijft het toch de vraag hoe de jongere zoon in elkaar zit qua karakter? Ik bedoel; Als die van zichzelf ook niet teveel aandacht wil dan zouden we de situatie in iedergeval iets gedetailleerder hebben ge-analiseerd (maar ook niet eens volledig)
Oud 14-11-2004, 11:18
zonnestoeltje
zonnestoeltje is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 13-11-2004 @ 19:04 :
Veranderd dat iets aan de situatie dan? Misschien qua benadering van een dergelijk probleem (qua aanpak), maar het blijft niet goed als een kind het huishouden terroriseert. (En als het aan de achtergrond ligt, dan had die andere zoon, denk ik, ook wel een iets sterkere rol gehad in het gezin.)
nou, misschien verandert dat niets, maar dan is het logisch dat de moeder en ook de vader het gewoon toelaten. ja, ik weet het..het blijft niet goed en zow, maar dan heb je dus een grote kans, dat je er gewoon niets aan kunt doen.
Oud 14-11-2004, 11:31
Verwijderd
Ik betwijfel sowieso of je er als buitenstaander iets aan kunt doen.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 14:11
zonnestoeltje
zonnestoeltje is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 14-11-2004 @ 12:31 :
Ik betwijfel sowieso of je er als buitenstaander iets aan kunt doen.
jah dat denk k ook
Reageren

Regels voor berichten