Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-11-2004, 14:05
Poepkind
Poepkind is offline
vind jij dat Christelijke scholen geen rekening hoeven te houden met Islamitische gewoonten? Ze mogen bv. het hoofdoekje verbieden in de klas of geen vrij geven voor het suikerfeest vanwege de christelijke grondslag van de school.
Oud 02-11-2004, 14:10
Verwijderd
Waarom zou iemand in vredesnaam zijn islamitische kind naar een christelijke school sturen? Waar ben je dan mee bezig?

En ja, dan mag een christelijke school zijn regels opstellen: het is toch een christelijke school, atheïsten, boedhisten, alles wat ernaar toe gaat moet zich aan die regels houden, waarom moslims dan niet? Je kiest toch voor een christelijke school net omdat ze christelijk is...

Er zijn ook nog stedelijke scholen, daar wordt rekening gehouden met verschillende geloven.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 14:12
Samaris
Samaris is offline
Ja dat mogen ze, omdat het geen openbare school is.
Wettelijk vastgelegd dat een particuliere school zijn eigen denkbeelden mag geven met uitzondering van een bepaald vast lesprogramma.
Christelijke scholen mogen ook creationisme geven, wat een openbare school niet mag...die mag alleen zeggen dat evolutie en creationisme beide theorieën zijn..waar de leerlingen en leraar mee eens zijn is weer een heel ander verhaal.

En ze mogen niet alleen het hoofddoekje en andere islamitische gebruiken verbieden, ze mogen ook islamitische leerlingen weigeren.
Oud 02-11-2004, 14:19
Nona
Nona is offline
Inderdaad.

Helaas zijn er nog weleens wat lamzakken in deze maatschappij die elke afzijzing van de Islam als discriminatie zien. Vandaar dat er nog weleens mensen zijn die er twijfels over hebben. Maar dit mag gewoon, net als een keppeltje op een Islamitische school verboden mag worden,
Oud 02-11-2004, 14:44
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
christelijke scholen moeten verboden worden, net als islamitische, alsof die ouders niet al genoeg indoctrinatie leveren
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 14:49
Samaris
Samaris is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 02-11-2004 @ 15:44 :
christelijke scholen moeten verboden worden, net als islamitische, alsof die ouders niet al genoeg indoctrinatie leveren

Het lijkt me dat je best weet dat dat niet kan, en mag.
Vrijheid van godsdienst betekent ook dat je je kinderen mag opvoeden volgens jouw geloof, en zulk soort scholen mogen dus.

Denk je maar eens in: Moeder en vader: God heeft de mens geschapen.
Lerares: De mens is geëvolueerd.

Wat moet je dan als kind?

(Ik ben het wel met je eens, religies moeten verboden worden. i.e.: je mag best geloven wat je wil, maar het massaal en openlijk belijden mag niet...lijkt me veel beter.)
Oud 02-11-2004, 15:47
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
Poepkind schreef op 02-11-2004 @ 15:05 :
vind jij dat Christelijke scholen geen rekening hoeven te houden met Islamitische gewoonten? Ze mogen bv. het hoofdoekje verbieden in de klas of geen vrij geven voor het suikerfeest vanwege de christelijke grondslag van de school.
kijk je zegt het zelf al

dus ze kunnen of naar een silamitische school of naar een openbare. een katholiek gaat ook sowieso niet op een islamtische school zitten, waarom een molsim dan wel op een christelijke?
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 17:45
Poepkind
Poepkind is offline
lol, jullie mensjes zijn het allemaal met mij eens. terwijl heel wat mensjes op mijn christelijke school het discriminerend vinden om hoofdoekjes te verbieden.
Oud 02-11-2004, 22:01
Samaris
Samaris is offline
Citaat:
Poepkind schreef op 02-11-2004 @ 18:45 :
lol, jullie mensjes zijn het allemaal met mij eens. terwijl heel wat mensjes op mijn christelijke school het discriminerend vinden om hoofdoekjes te verbieden.

Tjah, dan zijn ze mooi dom...Meer valt er niet te zeggen.
Oud 03-11-2004, 07:56
Moonlight fairy
Moonlight fairy is offline
Een christelijke school mag dat verbieden... ik heb op christelijke scholen gezeten, alleen eigenlijk omdat het goede scholen waren. Maar heb op de middelbare school gewoon de evolutietheorie geleerd, en er liepen daar zat meisjes met hoofddoekjes rond.
Het mag wel, maar ik zou het onzin vinden om het te doen...
Oud 03-11-2004, 08:09
~Hadiya~
~Hadiya~ is offline
Een Christelijke school is een bijzondere school. Een school op een bepaalde grondslag. Die grondslag mag voortdurend gehandhaafd worden, daaronder valt het verbieden van religieuze uitingen anders dan de Christelijke. Als jij als moslim-ouder je kind naar een Crhistelijke school stuurt, moet je daar rekening mee houden. Een bijzondere school mag ook zonder opgaaf van reden een leerling weigeren.
Oud 03-11-2004, 08:10
~Hadiya~
~Hadiya~ is offline
Citaat:
Moonlight fairy schreef op 03-11-2004 @ 08:56 :

Het mag wel, maar ik zou het onzin vinden om het te doen...
Het ligt er aan hoe belangrijk de Christelijke identiteit voor jouw school en jou persoonlijk is.
Oud 03-11-2004, 08:28
Moonlight fairy
ja dat is helemaal waar... een aangezien ik meer een afkeer van het christendom heb dan dat ik er iets mee heb...
Maar het was denkik ook zo dat deze school asl een goede school bekend stond, er was nog een andere school, een openbare die ook goed was... maar veel schoolkeuze was er bij ons in de buurt dus niet... iig geen islamitische...
Oud 03-11-2004, 08:41
Raven
Raven is offline
zijn er eigenlijk boedhistische scholen in nederland ?
volgens mij ben je daar altijd welkom
Met citaat reageren
Oud 03-11-2004, 08:46
~Hadiya~
~Hadiya~ is offline
Citaat:
Raven schreef op 03-11-2004 @ 09:41 :
zijn er eigenlijk boedhistische scholen in nederland ?
volgens mij ben je daar altijd welkom
Als dat zo is, is het hun keuze daar zijn ze vrij in.
Net als dat Islamitische scholen Joden toe mogen laten als ze dat zouden willen.
Oud 03-11-2004, 08:46
Vice
Vice is offline
Citaat:
Maar waarom zitten ze dan op een christelijke school? Was het de enige school in de buurt of gingen hun vriendinnen ook naar die school. Ik neem aan dat zij en hun ouders goed geïnformeerd zijn hoe het op een christelijke school gaat en hoe flexibel ze zijn als het om andere geloven gaat.
Oud 03-11-2004, 08:47
~Hadiya~
~Hadiya~ is offline
Citaat:
Gelukkig zijn er ook mensen die het niet discriminerend vinden om hoofddoekjes te verbieden.
Oud 03-11-2004, 09:38
Greed
Greed is offline
Ideaal zou zijn een normale school zonder godsdienstles. Maar omdat men hier zo op gekwiekst is lijkt me een normale school met globale godsdienstlessen over elk groot geloof de beste oplossing.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2004, 10:22
~Hadiya~
~Hadiya~ is offline
Citaat:
Greed schreef op 03-11-2004 @ 10:38 :
Ideaal zou zijn een normale school zonder godsdienstles. Maar omdat men hier zo op gekwiekst is lijkt me een normale school met globale godsdienstlessen over elk groot geloof de beste oplossing.
Ideaal lijkt mij dat iedereen mag kiezen naar welke school hij gaat. Als iemand alleen over zijn eigen godsdienst omringd door mensen van zijn eigen godsdienst wil leren, is dat z'n goedrecht. Helaas is de nederlandse maatschappij nu zo ver dat ze zogenaamd vrij zijn maar een andere mening dan de mainstream wordt met de meest verschrikkelijke dingen bestempeld, zie de discussie omtrent die onzinfoldertjes van expreszo.
Oud 03-11-2004, 10:38
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Staafmixer schreef op 03-11-2004 @ 11:22 :
Ideaal lijkt mij dat iedereen mag kiezen naar welke school hij gaat. Als iemand alleen over zijn eigen godsdienst omringd door mensen van zijn eigen godsdienst wil leren, is dat z'n goedrecht.
Dat is dan de keuze van de ouders en niet van het kind zelf. Omdat zelfs die ouders niets anders weten dan hun eigen geloof lijkt me dit niet bepaald ideaal.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2004, 12:17
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
eens. andersom natuurlijk ook.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2004, 15:33
El_Nour
El_Nour is offline
Hou je met een leerling rekening als je als school leerlingen verbiedt een hoofddoek te dragen? Het is eerder andersom.
Oud 03-11-2004, 15:47
Pixel-Boy
Pixel-Boy is offline
ik zit zelf ook op een christelijke middelbare school, en uit een het schoolboekje heb ik kunnen afleiden dat:

Citaat:
45% christelijk
40% geen geloof
5% RK
10% overig
het is best een grote school, en gezien het aantal moslims op school gaan zij hier gewoon heen omdat het onderwijs veel beter is. Ik zou zelf mijn kinderen nooit naar een 'zwarteschool' sturen omdat - het is nou eenmaal zo - het niveau van de rest van de leerlingen en het onderwijs veel lager ligt dan om een gemiddelde middelbare school in Nederland.

En ook al is het een christelijke school, we leren de geschiedenis van de joden, moslims, boedhisten, hindoes etc. De evolutietheorie komt ook aan de orde.

Wat betreft de hoofddoekjes... Ik kan begrijpen dat mensen zich er aan storen, maarja, hebben dat heb je altijd in de samenleving. Ze zijn hier, en we moeten maar geven en nemen. Als iedereen een beetje geeft dan moet het toch wel mogelijk te zijn om samen te leven?
Met citaat reageren
Oud 03-11-2004, 15:48
Pixel-Boy
Pixel-Boy is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 03-11-2004 @ 11:38 :
Dat is dan de keuze van de ouders en niet van het kind zelf. Omdat zelfs die ouders niets anders weten dan hun eigen geloof lijkt me dit niet bepaald ideaal.
mocht jij niet zelf beslissen naar welke school je wou?
Met citaat reageren
Oud 03-11-2004, 17:07
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Pixel-Boy schreef op 03-11-2004 @ 16:47 :
ik zit zelf ook op een christelijke middelbare school, en uit een het schoolboekje heb ik kunnen afleiden dat:

45% christelijk
40% geen geloof
5% RK
10% overig
en RK (=Rooms Katholiek) is niet christelijk?
Dat voor een leerling van een christelijke middelbare school. Geeft al aan hoe 'christelijk' die scholen nog zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-11-2004, 17:17
Mujahideen
Mujahideen is offline
En dan durven mensen nog Nederland een tolerant land te noemen.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2004, 17:26
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Pixel-Boy schreef op 03-11-2004 @ 16:48 :
mocht jij niet zelf beslissen naar welke school je wou?
ik doelde hier op basisscholen, maar ook bij middelbare scholen hebben streng gelovige ouders vaak een grote invloed
Met citaat reageren
Oud 03-11-2004, 18:12
Greed
Greed is offline
Citaat:
Mujahideen schreef op 03-11-2004 @ 18:17 :
En dan durven mensen nog Nederland een tolerant land te noemen.
En nog weten we niet waarop je in godsnaam reageert.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2004, 19:00
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Samaris schreef op 02-11-2004 @ 15:49 :
Denk je maar eens in: Moeder en vader: God heeft de mens geschapen.
Lerares: De mens is geëvolueerd.

Wat moet je dan als kind?
De conclusie trekken dat die God wel net zo'n een gevalletje als Sinterklaas zal zijn ?
Oud 03-11-2004, 22:34
Verwijderd
Duh. Wat stelt het bijzonder onderwijs anders nog voor? De vraag of het bijzonder onderwijs in het algemeen moet worden gehandhaafd is natuurlijk een andere.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2004, 07:02
~Hadiya~
~Hadiya~ is offline
Citaat:
DEChengst schreef op 03-11-2004 @ 20:00 :
De conclusie trekken dat die God wel net zo'n een gevalletje als Sinterklaas zal zijn ?
Dat vind jij, andere mensen mogen een andere mening hebben en willen derhalve niet leren over theorietjes van de evolutie e.d.
Oud 04-11-2004, 09:53
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Staafmixer schreef op 04-11-2004 @ 08:02 :
Dat vind jij, andere mensen mogen een andere mening hebben en willen derhalve niet leren over theorietjes van de evolutie e.d.
Maar is het niet handig als de kinderen van die mensen objectief worden voorgelicht over alle andere theorieen, voordat ze de oogkleppen opdoen.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2004, 16:28
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 03-11-2004 @ 18:07 :
en RK (=Rooms Katholiek) is niet christelijk?
Dat voor een leerling van een christelijke middelbare school. Geeft al aan hoe 'christelijk' die scholen nog zijn.
Dat gaat voor veel scholen van protestants christelijke signatuur op. Voor echt christelijke scholen moet je veelal uitwijken naar gereformeerd-vrijgemaakte scholen, evangelische scholen e.d.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2004, 17:48
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
El_Nour schreef op 03-11-2004 @ 16:33 :
Hou je met een leerling rekening als je als school leerlingen verbiedt een hoofddoek te dragen? Het is eerder andersom.
je houd rekening met je doelgroep. en als je een school wilt die rekening houdt met 'de mens', ga je naar een openbare.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2004, 17:52
Jannekus
Jannekus is offline
Ik ben afgelopen vakantie naar Turkije geweest. Daar zei onze turkse gids dat een hoofddoek dragen op scholen verboden was. Het wordt niet eens toegestaan dus ik snap niet waar sommige moslims problemen over maken
Oud 05-11-2004, 11:17
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Jannekus schreef op 04-11-2004 @ 18:52 :
Ik ben afgelopen vakantie naar Turkije geweest. Daar zei onze turkse gids dat een hoofddoek dragen op scholen verboden was. Het wordt niet eens toegestaan dus ik snap niet waar sommige moslims problemen over maken
het "turkije is niet nederland" gedoe gaat weer losbarsten...

voordat dat gebeurt wil ik erop wijzen de Turkije een van de modernere landen van 'de islamitische wereld' is, in vergelijking met andere landen in het midden oosten doen ze het zo goed, ze moeten haast wel iets goed doen...
Oud 05-11-2004, 15:39
Poep
Poep is offline
Ik vind dat ze de religiositeit van scholen moeten verbieden.

Aan de andere kant; er is vrijheid van Godsdienst.

En als je het verbiedt, dan krijg je zoiets als het verbod op hoofddoekjes.

En dat is ook schandalig.

Want Godsdienstvrijheid impliceert juist dat je vrije keuze hebt, niet dat je géén keuze hebt.

Aan de andere kant is er maar een beperkt aantal scholen, en kunnen mensen zich religieus uiten zoals ze vrijelijk kiezen. Dat heeft geen beperking.

Ik denk dus dat ze religiositeit bij scholen moeten afschaffen, en dat alle leerlingen gewoon zoals nu de kans moeten krijgen vrijelijk te geloven wat ze willen.

Laatst gewijzigd op 05-11-2004 om 15:41.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2004, 18:12
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 04-11-2004 @ 17:28 :
Dat gaat voor veel scholen van protestants christelijke signatuur op. Voor echt christelijke scholen moet je veelal uitwijken naar gereformeerd-vrijgemaakte scholen, evangelische scholen e.d.
in nederland wel, maar wij zijn dan ook van oudsher protestant. Het is echter storend hoe weinig mensen nog begrijpen dat zowel het protestantse als het katholieke geloof christelijke geloven zijn.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2004, 19:32
Lotte
Lotte is offline
Citaat:
Dat komt omdat zulke mensjes heel erg politiek correct willen zijn omdat ze anders het gevoel hebben niet geaccepteerd te worden in de groep Of omdat ze wanhopig op zoek zijn naar mensen die hun aardig vinden. Ik heb ook veel van zulke typen in mijn klas zitten, veels te veel.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2004, 20:54
Envy
Envy is offline
Als een groot deel van de leerlingen islamitisch is lijkt mij dat er toch wel vrijgegeven wordt, aangezien die leerlingen dat toch niet op school komen.

En 'bijzonder onderwijs'? Ik zit op een christelijke school, maar die is gewoon openbaar hoor. Tijdens godsdienst behandelen we allerlei geloven, lang niet alleen het christendom.
Oud 05-11-2004, 23:49
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Mutant schreef op 02-11-2004 @ 15:10 :
Waarom zou iemand in vredesnaam zijn islamitische kind naar een christelijke school sturen? Waar ben je dan mee bezig?

is toch juist mooi
anders heb ej weer verzuiling enzo
Met citaat reageren
Oud 06-11-2004, 00:10
Love & Peace
Love & Peace is offline
Ik ga later mijn kind Islamitisch opvoeden, en na de basisschool naar een Christelijke school sturen, zodat hij ten eerste geen vooroordelen krijgt doordat hij Christenen beter leert kennen.
Ten tweede krijgt hij meer dan alleen de Islamitische kijk op de wereld. Denk dat dat vooral heel belangrijk is voor de persoonlijke ontwikkeling.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2004, 10:29
Verwijderd
En dat gaat lukken? Misschien wordt jouw kind vóór groep acht al zo fundamentalistisch dat hij zijn christelijke middelbare school in de fik zet
Met citaat reageren
Oud 06-11-2004, 11:44
Moonlight fairy
Op de basisschool leeftijd volgen kinderen nog echt wel het voorbeeld van hun ouders op... Pas als ze beginnen te puberen, wat meestal met de middelbare school begint, dan gaan ze zich afzetten...

Maar denk dat het zeker wel een goede opzet is...
Oud 06-11-2004, 13:41
Verwijderd
Citaat:
professor2 schreef op 06-11-2004 @ 00:49 :
is toch juist mooi
anders heb ej weer verzuiling enzo
Ja, is waar MAAR dan moet je niet zeuren dat je kind geen hoofddoek mag dragen of geen keppeltje of geen pentagram of weet ik het...
Met citaat reageren
Oud 06-11-2004, 13:44
JennyMindTricks
JennyMindTricks is offline
Ja dat mogen ze.
Het is een Christelijke school.
Het is zowiezo voor hun eigen bestwil als ze naar een openbare school gaan als ze een hoofddoekje dragen, want op een Christelijke school vinden de kinderen dat misschien raar en kunnen ze gepest/geplaagd worden.
Oud 07-11-2004, 11:30
Verwijderd
Citaat:
Moonlight fairy schreef op 06-11-2004 @ 12:44 :
Op de basisschool leeftijd volgen kinderen nog echt wel het voorbeeld van hun ouders op... Pas als ze beginnen te puberen, wat meestal met de middelbare school begint, dan gaan ze zich afzetten...

Maar denk dat het zeker wel een goede opzet is...
Ik niet. Ik denk dat je kinderen wel over elk geloof moet vertellen zodat ze weten waar ze tegenaan kunnen lopen, maar dat hoeft niet heel inhoudelijk te zijn. Wat als je je kind eerst tien jaar volgens geloof A opvoedt en daarna probeer je geloof B, maar je komt erachter dat dat niet met elkaar te verenigen valt?

Het lijkt idealistisch en dat is het ook, maar ik denk niet dat het erg succesvol zal zijn.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2004, 13:27
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Lijkt me niet.

Christelijke scholen zijn christelijk, wie daarheen wil moet dat accepteren. Islamitische scholen zijn islamitisch, wie daarheen wil moet dat accepteren. En joodse scholen zijn joods, wie daarheen wil moet dat accepteren.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2004, 20:35
ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 02-11-2004 @ 15:44 :
Dit is wel de stomste uitspraak van je. Je voorouders hebben er voor gevochten en zijn er mss voor gesneuveld. En nu ga jij doodleuk zeggen dat waarvoor je voorouders gestorven zijn onzin is? Je bent dan echt niet goed bij je hoofd.
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Met citaat reageren
Oud 07-11-2004, 20:51
Poepkind
Poepkind is offline
Maar wat nou als de christelijke school alleen in theorie christelijk is, het staat er wel enzo maar de mensen die er komen zijn niet allemaal van die gelovige christenen. En dat je wettelijk leerlingetjes mag weigeren en ze mag verbieden hoofdoekjes te dragen wist ik eigenlijk wel. Maar het maar de vraag of dat wel zo kindvriendelijk is. Op onze school zijn daar niet echt problemen mee omdat er vorig jaar 1 moslimmeisje was. veel he maar hoe gaat dat op andere scholen aan toe?
Reageren

Regels voor berichten