Advertentie | |
|
![]() |
||
Mensen nemen meestal kinderen omdat ze liefde van hen willen. Ze willen liefde en maken daarom kinderen die vooral in het begin liefhebbende aanhankelijke afhankelijke wezens zijn. Ze willen die liefde gewoon hebben. Liefde is eigenlijk meer een investering. Dat gaat bij mij dus irri, ze willen dat nog steeds... - maar o.a. dankzij hen ben ik nogal gevoelloos geworden
![]() Citaat:
En volgens mij kost dat spermadonor en/of draagmoeder meer geld en tijd dan normaal (sex -> baren). Dus dat is veel minder egoïstisch dan in een dergelijk geval zelf krijgen.
|
Egoistisch? Er is vooreerst de voortplanting die noodzakelijk is en het moedersinstinct (de drang hebben een kind te verzorgen), die er altijd is ook bij dieren, dus het is geen kwestie van experiment of egoisme.
En ten tweede is er de behoefte van liefde geven en krijgen, liefde tussen twee mensen uit zich dan ook in het baren van een kind. (Natuurlijk heb ik het hier dan ook niet over baby's die ongewild geboren worden.)
||
Citaat:
Maar je moet het verder bekijken dat dat, als je alles zo bekijkt dan is het leven niet meer aangenaam..
||
Citaat:
Ten tweede zorgen ze er in Afrika en China wel voor dat de soort niet uitsterft, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik kan dat me niet voorstellen.
||
Citaat:
Mja, goed. Dat zal niet voor iedereen het geval zijn. Je moet egoïsme e.d. accepteren als deel van de mens (wat het ook echt is) wat erg veel mensen niet willen doen.
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
zooooo lullig! alsof "wij" geen kinderen maken ofzo! iedereen heeft het alleen maar over sex en dat vinden ze dan stoer! ik niet ![]() een echte afknapper met stip!!!!!!!!! voor de rest is dit topic nogal <gaaaaap!!!>
|
Ik ben het neit helemaal eens met je stelling. Ik vindt kinderen krijgen niet de kroon op een relatie. Ik zie de relatie dan nog eerder als een constructie die ervoor zorgt dat het kind een hogere kans op overleven heeft.
En waarom is het egoïstisch? Wat zou je moeten doen ipv kinderen krijgen? zorgen voor de kinderen van anderen? Want er moeten toch kinderen zijn, de soort moet blijven voortestaan.
||
Citaat:
|
egoïsme is handelen uit eigenbelang -
tegenwoordig wordt dat meteen een slechte ondertoon gegeven en wordt onzelfzuchtigheid de hemel in geprezen... (terwijl iedereen in werkelijkheid erg egoïstisch is maar dat zelfs niet van zichzelf erkennen)
|
Ieder mens heeft in meer of mindere mate egoisme in zich.. dat is niet meer dan natuurlijk, ook dieren hebben dat; het is een instinct.. een overlevingstactiek.. Men geeft het tegenwoordig een te negatieve bijklank..
Stel je de vraag in de topictitel al met het gevoel dat als je er 'ja' op zou antwoorden, je daar een negatief gevoel bij krijgt? Dus dat het niet goed is als iemand egoistisch is? Dan denk ik dat je een ander gevoel hebt bij het woord 'egoistisch' Genesis |
![]() |
||
Citaat:
Handelen uit eigenbelang is het enige wat je kan doen. Je kan moeilijk elke cent die je verdient weggeven, dan overleef je zelf niet. Je brood verdienen is toch niet egoistisch?
|
shit, vandale.nl = down...
dan maar uit het boekje: egoïsme => ego-is-me = de levenshouding van iem. die voortdurend het eigen belang en eigen welzijn op het oog heeft. Niet-handelen uit eigenbelang is heel goed mogelijk hoor...
||
Citaat:
Dus kinderen nemen is egoïstisch als je er zeker van bent dat ze een slecht leven krijgen of het verwacht, en dan toch kinderen neemt omdat je ze zelf zo graag wil hebben.
|
Ik vind niet dat het egoistisch is.
Als je kinderen wilt, dan verheug je erop ook omdat het een kind van jezelf is, iets van jou en je partner blablabla. Maar tegelijkertijd gaat het gepaart met een gevoel dat je het kind een zo goed mogelijke thuis moet geven en dat je je best moet doen om het kind een gelukkig leven te geven. Er zullen wel mensen zijn die aan dat laatste niet denken, maar als ik ooit kinderen wil ga ik dat zeker doen ![]() |
![]() |
|
Dit is vet egoistisch! Ik heb er nooit om gevraagd hier op deze planeet rond de dartelen... Gelukkig heb ik dan geen Soudanese ouders die mij hebben gemaakt als levende pensioensvoorziening, maar dan nog...
Ouders vinden het gewoon leuk (voor zichzelf) om zo'n "minimixkloon" te maken en daar hun ideeen op te zetten, zodat -hopen ze- iets van hen voort blijft leven na hun dood. REIE |
![]() |
||
Citaat:
![]() Hoe dacht je anders dat kunstmatige bevruchting was ontstaan terwijl er zat kindjes zijn die geeneens ouders hebben! Puur egoisme toch! REIE ![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
Niet dat je je aan een adoptiekind niet kan hechten, natuurlijk wel, maar persoonlijk lijkt het me heel raar..
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Zelf denk ik dat 'de natuur' geen bewuste bedoeling of een cognitief vermogen heeft, maar wel een aard, een 'natuur' volgens welke ze werkt ofzo. Bewijst alleen al het feit dat alle levende wezens de drang hebben zich voort te planten dit niet? Het is volgens de aard, de natuur van het leven daarnaar te streven. Maar goed, back to topic: jonge kinderen zijn vaak zulke blije vrolijke wezens dat je zou zeggen dat het ze hier op aarde wel bevalt. In die zin zou je dus als aanstaande ouders de beslissing een kind op de wereld te zetten kunnen nemen vanuit het idee dat je het kind daarmee een gunst bewijst. En meteen kun je er blij mee zijn dat je de opportunity krijgt die gunst te bewijzen en er zelf ook gelukkiger en beter van wordt. Om dat idee te beschrijven vind ik egoïstisch een veel te negatieve klank hebben.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
hoeveel kinderen wil jij? Mark52 | 191 | 28-08-2010 21:50 | |
Seksualiteit |
Sterilisatie Orpheo | 69 | 20-07-2008 21:38 | |
De Kantine |
Zou jij kinderen willen nemen als je een erfelijke ziekte had? Severus | 50 | 04-08-2004 21:06 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Is het moreel verantwoord om in deze tijd nog zelf kinderen te krijgen? Verwijderd | 16 | 06-01-2004 20:53 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
mee eens of niet: meer dan 2 kinderen 'nemen' is egoistisch *charm girl* | 46 | 20-01-2002 00:45 |