Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-11-2004, 10:45
Verwijderd
Citaat:
makelville schreef op 19-11-2004 @ 11:44 :
Nee maar waarschijnlijk komt dat omdat niemand de moeite nam om ze aan te klagen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-11-2004, 10:52
Samaris
Samaris is offline
Citaat:
Dat jij dat niet ziet zegt mij genoeg

Nee maar waarschijnlijk komt dat omdat niemand de moeite nam om ze aan te klagen.
Eerder omdat iedereen wist dat als ze ze zouden aanklagen ze de zaak toch niet konden winnen.
Oud 19-11-2004, 10:52
oneMen
oneMen is offline
Citaat:
Dat jij dat niet ziet zegt mij genoeg

Nou, dan zal ik je vertellen waar de nick vandaan komt; het is de exacte naam van een goed doel dat ik steun. [vrede zij met hen, bladiebla] Meer informatie: http://www.onemen.org Nog een weerwoord?

Ik kan me niet voorstellen dat de moslimorganisaties daar doorheen hebben geslapen, noch dat ze te lui waren.

Laatst gewijzigd op 19-11-2004 om 11:08.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2004, 10:54
Verwijderd
Citaat:
oneMen schreef op 19-11-2004 @ 11:52 :
Nou, dom stuk stront, dan zal ik je vertellen waar de nick vandaan komt; het is de exacte naam van een goed doel dat ik steun. [vrede zij met hen, bladiebla] Meer informatie: http://www.onemen.org Nog een weerwoord?

Ik kan me niet voorstellen dat de moslimorganisaties daar doorheen hebben geslapen, noch dat ze te lui waren.
Schelden getuigt van verbale zwakzinnigheid
En daarbij doet het niets af aan je rare nick

Waarschijnlijk omdat zij niet zo goed georganiseerd zijn
Met citaat reageren
Oud 19-11-2004, 10:56
Verwijderd
Citaat:
Samaris schreef op 19-11-2004 @ 11:52 :
Eerder omdat iedereen wist dat als ze ze zouden aanklagen ze de zaak toch niet konden winnen.
misschien..

die film/docu kan zo makkelijk worden tegenbewezen..ik weet dan ook van een aantal mensen die bezig zijn met een soortgelijke film, die wordt dan ook uitgezonden in het programma 'Zomergasten' (duurt nog wel ff..).
Zij zullen in die film/docu met tegenbewijzen komen en je zult zien dat mevr. Ali met haar mond vol tanden zal 'toekijken'..
Met citaat reageren
Oud 19-11-2004, 10:57
oneMen
oneMen is offline
Citaat:
makelville schreef op 19-11-2004 @ 11:54 :

Waarschijnlijk omdat zij niet zo goed georganiseerd zijn
Natuurlijk niet , je onderschat de moslimgemeenschap in NL. Er is gerust wel naar gekeken, maar er is werkelijk geen reden om de film 'Submission' te verbieden. Iedereen ziet dat in, behalve jij kennelijk.

Laatst gewijzigd op 19-11-2004 om 11:08.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2004, 10:58
Samaris
Samaris is offline
*Zucht*

Wat maakt het eigenlijk uit...het is allemaal maar subjectief...de ene vind Mohammed een pedofiele lul, en de ander vind hem geweldig...

Net als Michael Jackson dus.
Verwijderd
Citaat:
S. schreef op 19-11-2004 @ 11:56 :
misschien..

die film/docu kan zo makkelijk worden tegenbewezen..ik weet dan ook van een aantal mensen die bezig zijn met een soortgelijke film, die wordt dan ook uitgezonden in het programma 'Zomergasten' (duurt nog wel ff..).
Zij zullen in die film/docu met tegenbewijzen komen en je zult zien dat mevr. Ali met haar mond vol tanden zal 'toekijken'..
Interressant wil jij me er meer over vertellen? zo ja pm
Met citaat reageren
oneMen
oneMen is offline
Citaat:
misschien..

Kijk dat zou mooi zijn; terugslaan met de eigen wapens! Ben ik het helemaal mee eens
Oud 19-11-2004, 10:59
Verwijderd
Citaat:
Sigh. Het zou natuurlijk getuigen van domheid om te beweren dat álle islamitische mannen hun vrouw op de Submission-manier behandelen. Dat is namelijk niet zo. Maar dát er een aantal tussenzit die dat doen, en dat die zich daarbij vol overtuiging baseren op teksten uit de Koran, staat vast.

Wat willen die mensen die bezeig zijn met die 'tegendocumentaire' dan 'bewijzen'? Dat er geen enkele moslimman is die zijn vrouw slaat? Ik lach nu al.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2004, 11:00
Verwijderd
Citaat:
oneMen schreef op 19-11-2004 @ 11:57 :
Daarom heb ik jou ook beticht van zware zwakzinnigheid.

Natuurlijk niet meisje, je onderschat de moslimgemeenschap in NL. Er is gerust wel naar gekeken, maar er is werkelijk geen reden om de film 'Submission' te verbieden. Iedereen ziet dat in, behalve jij kennelijk.
Als jij daarmee aankomt moet je echt behoorlijk wanhopig zijn

Als jij onder iedereen jezelf en de stemmen in je hoofd verstaat geef ik je gelijk
Met citaat reageren
Oud 19-11-2004, 11:01
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
S. schreef op 19-11-2004 @ 11:16 :
M´n mond spoelen? pardon? Is billemaatje opeens een scheldwoord?

Dat is nou wat ik probeerde uit te leggen..
als dat mag, wat is er dan mis mee als we jou voor geiteneuker uit zouden maken? of is dat opeens een scheldwoord?

jouw attitude naar Theo van Gogh en Hirsi Ali is alleen maar een bevestiging van hun standpunt dat de meeste islamieten totaal niet tegen kritiek op hun geloof kunnen.
Oud 19-11-2004, 11:03
Verwijderd
Citaat:
oneMen schreef op 19-11-2004 @ 12:02 :
1 grote flame. Ik hoorde net iets over verbale zwakzinnigheid.. 'nuff said.
Ja de cirkel gaat rond en rond
Met citaat reageren
Oud 19-11-2004, 11:04
Verwijderd
Zullen we daar nou even mee kappen.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2004, 11:05
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Kunnen makelville en OneMen misschien in aparte zandbakken gaan spelen? Dit is de enige waarschuwing die jullie zullen krijgen.
Oud 19-11-2004, 11:05
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 19-11-2004 @ 12:01 :

jouw attitude naar Theo van Gogh en Hirsi Ali is alleen maar een bevestiging van hun standpunt dat de meeste islamieten totaal niet tegen kritiek op hun geloof kunnen.
Dat kunnen alle gelovigen niet atheïsten ook meegerekend
Met citaat reageren
Oud 19-11-2004, 11:07
Verwijderd
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 19-11-2004 @ 12:05 :
Kunnen makelville en OneMen misschien in aparte zandbakken gaan spelen? Dit is de enige waarschuwing die jullie zullen krijgen.
sorry
Met citaat reageren
Oud 19-11-2004, 11:07
oneMen
oneMen is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 19-11-2004 @ 12:05 :
Ik ben blij dat er enigzins nog een forumbaas lijkt te zijn in de puinhoop dat N&A heet. Dat Makelville al dagenlang bezig is met flamen schijnt niemand te deren, vandaar dat ik vanmorgen maar besloot eens niet correct te reageren. Ik haal de minder nuttige bijdragen wel weer uit het topic.
Oud 19-11-2004, 15:29
Verwijderd
Citaat:
als dat mag, wat is er dan mis mee als we jou voor geiteneuker uit zouden maken? of is dat opeens een scheldwoord?

Je mag mij geiteneuker noemen. Heb ik helemaal geen problemen mee. Alleen vraag ik me af, waarom je mij een geiteneuker zou moeten vinden? Heb ik je daar aanleiding voor gegeven? Vertel et eens..

Mijn attitude naar Theo en Hirsi?
Hoe is die dan, volgens jou?

Ik ben het gewoon niet eens met wat zij naar voren brengen in die film. Zij schetsen namelijk een verkeerd beeld van de Islam. Natuurlijk zijn er mishandelde vrouwen. Zij moeten dan ook geholpen worden. Maar om een religie hiervan de schuld te geven, een religie dat ze zelf aanhangt (?), begrijp ik niet. Zij moet beter weten..
(ik wacht die tegen-film dan ook gewoon af..)
Met citaat reageren
Oud 19-11-2004, 15:30
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
S. schreef op 19-11-2004 @ 16:29 :

Ik ben het gewoon niet eens met wat zij naar voren brengen in die film. Zij schetsen namelijk een verkeerd beeld van de Islam. Natuurlijk zijn er mishandelde vrouwen. Zij moeten dan ook geholpen worden. Maar om een religie hiervan de schuld te geven, een religie dat ze zelf aanhangt (?), begrijp ik niet. Zij moet beter weten..
Hirsi Ali is afvallige (atheist).

Maar je gaat imo voorbij de waarlijke boodschap van de film.
Oud 19-11-2004, 15:31
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 19-11-2004 @ 16:30 :
Die is?
Met citaat reageren
Oud 19-11-2004, 15:34
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
nare man schreef op 19-11-2004 @ 16:31 :
Die is?
De grote uitdaging van de vrouw om haar situatie te verbeteren JUIST door middel van haar devotie aan haar geloof aangezien JUIST Allah het toch niet kan goedkeuren dat het 1 en ander niet in de haak is. Gehoorzaam zijn aan Allah, maar je serieus afvragen in hoeverre ALlah bedoelt kan hebben in welke situatie je je bevindt en je dan realiseren dat dit niet de juiste situatie KAN zijn.
Oud 19-11-2004, 15:35
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 19-11-2004 @ 11:59 :
Sigh. Het zou natuurlijk getuigen van domheid om te beweren dat álle islamitische mannen hun vrouw op de Submission-manier behandelen. Dat is namelijk niet zo. Maar dát er een aantal tussenzit die dat doen, en dat die zich daarbij vol overtuiging baseren op teksten uit de Koran, staat vast.
Dat kan. Maar we moeten ook verder kijken. De Koran bestaat niet uit een paar regeltjes, maar uit een aantal hoofdstukken.

Citaat:
nare man schreef op 19-11-2004 @ 11:59 :

Wat willen die mensen die bezeig zijn met die 'tegendocumentaire' dan 'bewijzen'? Dat er geen enkele moslimman is die zijn vrouw slaat? Ik lach nu al.
Zij zullen in die tegendocu laten zien waar de Islam werkelijk voor staat. Wat er in de Koran over het 'mishandelen van vrouwen' staat, en wat de profeet (vzmh) ervan vindt etc etc.

Natuurlijk kunnen zij niet voor die ene moslimman spreken die het wel doet, maar wat is het probleem als zij enkel aanhalen wat de Islam er over zegt?
Met citaat reageren
Oud 19-11-2004, 15:36
MB
MB is offline
Ik denk dat er nog geen sprake is van terrosisme in het heden. In het verleden hebben militante molukkers wel aanslagen gepleegd (trein, school) maar ik geloof dat het nu gaat om moslim-djihad-zooi

http://cyberdjihad.blogspot.com/

leuke site
Oud 19-11-2004, 15:36
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
S. schreef op 19-11-2004 @ 16:35 :

Zij zullen in die tegendocu laten zien waar de Islam werkelijk voor staat. Wat er in de Koran over het 'mishandelen van vrouwen' staat, en wat de profeet (vzmh) ervan vindt etc etc.
Dat zou geen tegendocu zijn, maar een aanvullende docu, imo.
Oud 19-11-2004, 15:37
Verwijderd
Dat ze laten zien waar de islam 'werkelijk' voor staat is nogal ongenuanceerd. Ze zullen laten zien waarvoor zij de islam vinden staan. Vergeet niet dat die mannen die op grond van Koranteksten hun vrouwen meppen, dat doen in de volle overtuiging dat ze naar hun geloof handelen.

Verder vind ik 'die ene moslimman' wel een grove onderschatting van het probleem. Je kunt hoog springen of laag springen, maar het meppen van vrouwen komt toch echt wel wat vaker voor dan één keer.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2004, 15:37
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 19-11-2004 @ 16:30 :
Hirsi Ali is afvallige (atheist).

dan is zij erg tegenstrijdig..ik heb nog niet zo lang geleden gelezen dat ze vond dat de Islam een mooie godsdienst is, alleen dat ie aangepast moet worden en dat ze nog wel moslima is..oid

ik zal kijken of ik het terug kan vinden..
Met citaat reageren
Oud 19-11-2004, 15:38
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
S. schreef op 19-11-2004 @ 16:37 :
dan is zij erg tegenstrijdig..ik heb nog niet zo lang geleden gelezen dat ze vond dat de Islam een mooie godsdienst is, alleen dat ie aangepast moet worden en dat ze nog wel moslima is..oid

ik zal kijken of ik het terug kan vinden..
ow? Dacht dat ze atheistisch was (wat overigens niet wilt zeggen dat je dan de islam geen mooie godsdienst kunt vinden).
Oud 19-11-2004, 15:39
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
S. schreef op 19-11-2004 @ 16:29 :
Mijn attitude naar Theo en Hirsi?
Hoe is die dan, volgens jou?

de zaken die de koran propageerd, gehoorzaamheid, slaafsheid, een duidelijk rollenpatroon etc veroorzaken een gezinssituatie waarin geweld tegen vrouwen mogelijk wordt, en zelfs nog weggemoffeld wordt, stilgehouden wordt omdat vrouwen 'minder' zijn dan mannen en daarom minder/geen recht van spreken hebben, etc.

is het je verder opgevallen dat er een verschil bestaat op het uiten van kritiek op een religie, en de cultuur die het mede veroorzaakt?

Verder bevat Submission ook nog een behoorlijk verwijt aan Allah, een van de vrouwen die in de film verschijnt en thuis mishandeld wordt is teneinde raad: ondanks dat ze alle wetten van allagh gevolgd heeft wordt ze nog steeds mishandeld en verkracht door haar man, en ze vraagt dit af hoe allah dit ooit kan accepteren.

mijn antwoord op die vraag is duidelijk, allagh grijpt niet in aangezien er geen allah bestaat, maar nog steeds is dit een behoorlijk lastige vraag, en een waarop ik in alle reacties op Submission nog nooit een antwoord heb gehoord.
Oud 19-11-2004, 15:39
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 19-11-2004 @ 16:36 :
Dat zou geen tegendocu zijn, maar een aanvullende docu, imo.
nouja, dat kun je ook zo zien..
ieder zijn/haar eigen interpretatie..
Met citaat reageren
Oud 19-11-2004, 15:41
MB
MB is offline
jezus, het gaat hier over terrorisme, niet over die stomme theo van gogh en zijn stomme film
Oud 19-11-2004, 15:44
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 19-11-2004 @ 16:37 :
Dat ze laten zien waar de islam 'werkelijk' voor staat is nogal ongenuanceerd. Ze zullen laten zien waarvoor zij de islam vinden staan. Vergeet niet dat die mannen die op grond van Koranteksten hun vrouwen meppen, dat doen in de volle overtuiging dat ze naar hun geloof handelen.

Verder vind ik 'die ene moslimman' wel een grove onderschatting van het probleem. Je kunt hoog springen of laag springen, maar het meppen van vrouwen komt toch echt wel wat vaker voor dan één keer.
euhm..als je met citaten uit de Koran komt, heb je het over feiten (ja, oké..voor mensen die erin geloven..) Dus dan is het niet de Islam waarin alleen zij geloven..

Ja, ik begrijp dat er een probleem is, wat betreft vrouwenmishandeling. Ook weet ik dat het niet gaat om die ene enkele moslimman, maar wat we niet moeten vergeten, is dat de culturen van de meeste moslims in Nederland anders is. Zo heb je culturen die dat gedogen..(maar ze hoeven het niet persé goed te keuren..) Maar dit wil niet zeggen dat de Islam het toestaat.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2004, 15:47
Verwijderd
Citaat:
S. schreef op 19-11-2004 @ 16:44 :
euhm..als je met citaten uit de Koran komt, heb je het over feiten (ja, oké..voor mensen die erin geloven..) Dus dan is het niet de Islam waarin alleen zij geloven..
En dit is nou precies het probleem waar vrijwel alle moslims die ik tot nu toe heb gesproken mee lijken te kampen: ze willen niet inzien dat teksten in een boek, hoe absoluut geformuleerd ook, voor meerdere interpretaties en uitleggingen vatbaar zijn.

Citaat:
Ja, ik begrijp dat er een probleem is, wat betreft vrouwenmishandeling. Ook weet ik dat het niet gaat om die ene enkele moslimman, maar wat we niet moeten vergeten, is dat de culturen van de meeste moslims in Nederland anders is. Zo heb je culturen die dat gedogen..(maar ze hoeven het niet persé goed te keuren..) Maar dit wil niet zeggen dat de Islam het toestaat.
Nouja, ik geef toe dat de constatering dat er een causaal verband zit tussen de islam en vrouwenmishandeling (laten we dat even aannemen) niet zoveel nut heeft. Oke, je hebt bewezen dat de islam voorschrijft dat men vrouwen slaat. En dan? Wat wil je doen, die mannen dwingen niet meer te geloven?

Geloof is geen excuus voor vrouwenmishandeling en daarom worden gelovige mannen die hun vrouw meppen precies zo behandeld als ongelovige Nederlandse mannen. Eigenlijk heb je dus niet zoveel aan de constatering dat de Koran geweld toestaat of aanmoedigt, natuurlijk nog los van de vraag óf dat zo is.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2004, 15:47
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
S. schreef op 19-11-2004 @ 16:44 :

Maar waarom zou er dan geen film gemaakt kunnen worden waarin de sterkte van het geloof centraal staat en waarbij juist via dat geloof er verandering in gebracht kan worden? Immers, Allah kan het nooit zo bedoeld hebben. En dat Allah niks doet, kun je je wel afvragen; dat lijkt me alleen maar gezond voor het trachten te begrijpen van je eigen religie.
Oud 19-11-2004, 15:52
MB
MB is offline
nouja dan doe ik ook maar mee he

Citaat:
Gatara schreef op 19-11-2004 @ 16:47 :
Maar waarom zou er dan geen film gemaakt kunnen worden waarin de sterkte van het geloof centraal staat en waarbij juist via dat geloof er verandering in gebracht kan worden?
Ik denk dat die film dat niet gaat weergeven. Ik denk dat het zo wordt gedraaid in de film, dat het lijkt alsof vrouwenmishandeling normaal is, of goedgekeurd wordt door moslims. En ik denk niet dat dat zo is

Citaat:
Immers, Allah kan het nooit zo bedoeld hebben. En dat Allah niks doet, kun je je wel afvragen; dat lijkt me alleen maar gezond voor het trachten te begrijpen van je eigen religie. [/B]
ja, maar dat geld voor alle religien, een christen die in de put zit die vraagt zich misschien ook wel af waarom god hem niet helpt
Oud 19-11-2004, 15:53
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 19-11-2004 @ 16:47 :
En dit is nou precies het probleem waar vrijwel alle moslims die ik tot nu toe heb gesproken mee lijken te kampen: ze willen niet inzien dat teksten in een boek, hoe absoluut geformuleerd ook, voor meerdere interpretaties en uitleggingen vatbaar zijn.
Dat is et em nou juist. Ik geef je gelijk wanneer je zegt dat de Koran verschillend kan worden geinterpreteerd. Daarom zijn de Overleveringen van de profeet (vzmh) ook zo belangrijk. Daarin wordt namelijk uitgelegd hoe je de Koran wel behoort te interpreteren. (en ja, hierdoor zijn er verschillende 'stromingen' binnen de Islam)

Citaat:
nare man schreef op 19-11-2004 @ 16:47 :
Geloof is geen excuus voor vrouwenmishandeling en daarom worden gelovige mannen die hun vrouw meppen precies zo behandeld als ongelovige Nederlandse mannen.
gelukkig wel ja
Met citaat reageren
Oud 19-11-2004, 15:54
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Da_mark schreef op 19-11-2004 @ 16:52 :

Ik denk dat die film dat niet gaat weergeven. Ik denk dat het zo wordt gedraaid in de film, dat het lijkt alsof vrouwenmishandeling normaal is, of goedgekeurd wordt door moslims. En ik denk niet dat dat zo is

Erm. De film bestaat al> Lijkt net alsof je over de toekomst praat. Heb je de film al gezien?

Citaat:

ja, maar dat geld voor alle religien, een christen die in de put zit die vraagt zich misschien ook wel af waarom god hem niet helpt
Ja, precies. Dus dat zou niet eens zo vreemd moeten zijn dat dit naar voren komt in de film.
Oud 19-11-2004, 15:54
Pakistaan
Pakistaan is offline
Citaat:
Maar waarom zou er dan geen film gemaakt kunnen worden waarin de sterkte van het geloof centraal staat en waarbij juist via dat geloof er verandering in gebracht kan worden?
S. zegt toch dat er een tegendocu gemaakt wordt?

Citaat:
Immers, Allah kan het nooit zo bedoeld hebben. En dat Allah niks doet, kun je je wel afvragen; dat lijkt me alleen maar gezond voor het trachten te begrijpen van je eigen religie.
Hier kan je een logisch theologisch antwoord op geven. Dat moet jij toch als gelovige Jood wel weten. Maar dat is het punt juist niet. Ik bedoel, ik vraag jou toch ook niet waarom Jahweh de Israelische soldaten en de zionistische kolonisten niet tegenhoudt?
Met citaat reageren
Oud 19-11-2004, 15:57
Verwijderd
Citaat:
S. schreef op 19-11-2004 @ 16:53 :
Dat is et em nou juist. Ik geef je gelijk wanneer je zegt dat de Koran verschillend kan worden geinterpreteerd. Daarom zijn de Overleveringen van de profeet (vzmh) ook zo belangrijk. Daarin wordt namelijk uitgelegd hoe je de Koran wel behoort te interpreteren. (en ja, hierdoor zijn er verschillende 'stromingen' binnen de Islam)
In feite is dat precies hetzelfde systeem als bij een wet. De wettekst zelf kun je op verschillende manieren interpreteren. Daarom is er ook een toelichting bij elke wet, waarin de regering uitlegt wat volgens haar bedoeling van die wet is. Maar ook over de uitleg van die toelichtingen ontstaat vaak weer discussie.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2004, 15:58
Verwijderd
Citaat:
Maar waarom zou er dan geen film gemaakt kunnen worden waarin de sterkte van het geloof centraal staat en waarbij juist via dat geloof er verandering in gebracht kan worden? Immers, Allah kan het nooit zo bedoeld hebben. En dat Allah niks doet, kun je je wel afvragen; dat lijkt me alleen maar gezond voor het trachten te begrijpen van je eigen religie.
Nou, als ongelovig iemand zou je je kunnen afvragen waarom God niet ingrijpt als jij het moeilijk hebt. Dit vind ik, persoonlijk, erg krom. Hoezo moeten wij aan God vragen waarom wij verdriet hebben. Misschien is het wel een beproeving? Het ligt eraan hoe je gelooft..
Wel kun je natuurlijk tot God bidden of Hij je kan helpen. Dat je sterker wordt in je geloof. Dat Hij, degene die fout zit (die oom, in dit geval), zal straffen, tijdens het aardse leven, of in het hiernamaals..
Met citaat reageren
Oud 19-11-2004, 15:59
Pakistaan
Pakistaan is offline
Citaat:

Cirkelredenering.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2004, 15:59
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Pakistaan schreef op 19-11-2004 @ 16:54 :
S. zegt toch dat er een tegendocu gemaakt wordt?

Ik had t over Submission. Ik zie in die film juist de sterkte van het geloof terug - op een positieve manier.

Citaat:

Hier kan je een logisch theologisch antwoord op geven.
Blijft vaststaan dat je je het kunt blijven afvragen en dat dat echt niet verkeerd is om te doen. Zelfreflectie, theologische reflectie en culturele reflectie kunnen ervoor zorgen dat je de situatie kunt veranderen omdat je er sterk van wordt en je een vuist kunt maken tegen het onrecht en onrechtvaardigheid.
Oud 19-11-2004, 16:00
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 19-11-2004 @ 16:57 :
In feite is dat precies hetzelfde systeem als bij een wet. De wettekst zelf kun je op verschillende manieren interpreteren. Daarom is er ook een toelichting bij elke wet, waarin de regering uitlegt wat volgens haar bedoeling van die wet is. Maar ook over de uitleg van die toelichtingen ontstaat vaak weer discussie.
Daarom is discussieren ook zo belangrijk!
Met citaat reageren
Oud 19-11-2004, 16:01
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 19-11-2004 @ 16:59 :
(...)

Blijft vaststaan dat je je het kunt blijven afvragen en dat dat echt niet verkeerd is om te doen. Zelfreflectie, theologische reflectie en culturele reflectie kunnen ervoor zorgen dat je de situatie kunt veranderen omdat je er sterk van wordt en je een vuist kunt maken tegen het onrecht en onrechtvaardigheid.
En daar zie je dus heel goed het verschil tussen fatalistisch ingestelde gelovigen en meer pragmatisch ingestelde gelovigen.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2004, 16:02
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
S. schreef op 19-11-2004 @ 16:58 :
Nou, als ongelovig iemand zou je je kunnen afvragen waarom God niet ingrijpt als jij het moeilijk hebt. Dit vind ik, persoonlijk, erg krom. Hoezo moeten wij aan God vragen waarom wij verdriet hebben. Misschien is het wel een beproeving? Het ligt eraan hoe je gelooft..
Wel kun je natuurlijk tot God bidden of Hij je kan helpen. Dat je sterker wordt in je geloof. Dat Hij, degene die fout zit (die oom, in dit geval), zal straffen, tijdens het aardse leven, of in het hiernamaals..
Ik heb het hier over gelovigen, he. Niet over ongelovigen.

Je gaat fout in de redenatie dat het een beproeving is, imo. Juist door te accepteren dat het slechts een beproeving is, zul je NOOIT in opstand komen tegen onrecht dat je aangedaan wordt. En DAT is nu juist waartegen deze film van Hirsi Ali strijdt: accepteer niet dat je mishandeld wordt, maar vecht ertegen en blijf sterk. Allah kan je juist hierin helpen (sterk te blijven).
Oud 19-11-2004, 16:02
Verwijderd
Citaat:
S. schreef op 19-11-2004 @ 17:00 :
Daarom is discussieren ook zo belangrijk!
Ja, natuurlijk. Maar daarvoor is wel nodig dat je de uitgangspunten van een discussie vantevoren vastlegt. Met gelovigen die krampachtig blijven vasthouden aan het idee dat er maar één uitleg van een boek bestaat valt dus ook eigenlijk niet te discussiëren. Helaas zijn heel veel gelovigen dat, aangezien de overtuiging dat het geloofsboek de Waarheid bevat nu éénmaal kenmerkend is voor geloof.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2004, 16:03
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
nare man schreef op 19-11-2004 @ 17:01 :
En daar zie je dus heel goed het verschil tussen fatalistisch ingestelde gelovigen en meer pragmatisch ingestelde gelovigen.
Ik denk het. Ik zie die film van Hirsi Ali dan ook als een oproep aan fatalistische gelovigen om pragmatischer te worden
Oud 19-11-2004, 16:04
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 19-11-2004 @ 17:03 :
Ik denk het. Ik zie die film van Hirsi Ali dan ook als een oproep aan fatalistische gelovigen om pragmatischer te worden
Ik betwijfel of Hirsi Ali zo ver over haar film heeft nagedacht. Ik denk eerder dat ze alleen heeft willen shockeren door de 'uitwassen van de islam' te laten zien.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2004, 16:05
Pakistaan
Pakistaan is offline
Citaat:
Gatara schreef op 19-11-2004 @ 17:02 :
Ik heb het hier over gelovigen, he. Niet over ongelovigen.

En DAT is nu juist waartegen deze film van Hirsi Ali strijdt: accepteer niet dat je mishandeld wordt, maar vecht ertegen en blijf sterk. Allah kan je juist hierin helpen (sterk te blijven).
Dat is knap van je dat je dit inziet in de film, aangezien ik deze boodschap ook maar nergens in de film ben tegengekomen.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2004, 16:05
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
nare man schreef op 19-11-2004 @ 17:04 :
Ik betwijfel of Hirsi Ali zo ver over haar film heeft nagedacht. Ik denk eerder dat ze alleen heeft willen shockeren door de 'uitwassen van de islam' te laten zien.
ik zal haar es e-mailen (of op de 1 of andere manier haar trachten te bereiken). Wil t wel es weten of ik een juiste interpretatie heb van haar film.
Reageren

Regels voor berichten