Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-11-2004, 21:30
Verwijderd
We liggen op de bank. Samen. Dicht tegen elkaar aan zodat we geen enkele beweging van elkaar hoeven te missen. Je kriebelt met je hand in mijn haar. Je weet dat ik daar van geniet. We luisteren naar de mooie woorden die Susanne Vega ons toezingt. Ik kijk in je reebruine ogen. Je krullerige haar springt alle kanten op waardoor je er heerlijk onnozel uit ziet. Ik houd daarvan.

Het leek perfect. Het was een leuk plaatje zo bij elkaar. Maar toen naderde het einde van de zomervakantie. Jij ging terug naar jouw thuis. En ik bleef hier. We beloofden elkaar niet uit het oog te verliezen. We wilden geen afscheid nemen en daarom miste jij je trein. Later, toen de volgende trein er was, ging je zitten voor het raam. Je keek me aan door het doffe NS-raam en zei ‘Je t’aime’. Ik hoorde je niet, maar zag het aan je lippen. De trein kwam in beweging en je gezicht werd geleidelijk aan een stipje. Daar stond ik dan. Alleen. Op het station. Ik begon mijn liefdeloze wandeling terug naar huis. Het station was niet zo ver, maar toch leken het deze keer mijlen in plaats van meters. We wisten allebei dat we elkaar nooit meer zouden zien.

Thuis bakte ik een wafel. Zoals we dat samen altijd deden. Ik verslikte me in de poedersuiker en proestte het uit. De zacht dwarrelende sneeuwvlokjes vielen op jouw gezicht. Ik hees mezelf de trap op en ging in bed liggen. Ik had het koud, maar gelukkig voelde ik jouw lichaamswarmte. Je was nog gewoon bij me. Althans, dat dacht ik.

Ik pak mijn telefoon en uit waanzin bel ik je op. Geen gehoor. Raar, je had je telefoon altijd aanstaan. Nog een keer dan maar. Alweer niets. Er roept iemand. Vliegend val ik bijna van de trap af. Ik doe de deur open. Waar ben je? Ik hoor vlagen van geluiden uit de kamer komen. De tv staat nog aan, dat hoorde ik natuurlijk.

Toen kwam het besef. Het besef dat je weg was en weg bleef. Dat ik je niet meer dag en nacht bij me had. Dat je je eigen leven leidde, in je eigen huis, met je eigen vrienden. Het besef dat ik je nooit meer zou zien.

Zo, ik heb wat dingetjes aangepast waar ik zelf ook nog over twijfelde. Het stukje tussen de - streepjes - heb ik er uit gehaald, want dat vond ik zelf ook "niet zo". En het woord vakantieliefde is verdwenen.

Ik weet niet of iemand het in de gaten had of heeft, maar het gaat een beetje over Jasper (beter bekend als Millroy wellicht).

Laatst gewijzigd op 22-11-2004 om 21:01.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-11-2004, 22:17
Verwijderd
Misschien ben ik wat labiel vandaag, maar ik vind dit best een mooie tekst. Treffende beelden, als ik die vreselijke uitdrukking mag gebruiken.

Maar ik heb ook wat op- en aanmerkingen. Sla ze in de wind zoveel je wilt:

-De 'reebruine ogen' zijn een ramp. Ook al ben je niet bekend met het liedje van 'Twee reebruine ogen keken de jager aan' is het een cliché waar je je nek over kunt breken. De alinea tussen streepjes maakt daarna veel goed, maar 'reebruin' niet. 'Reebruin' is absoluut onvergeeflijk.

-Het poedersuiker dat geproest wordt doet me teveel denken aan lachen... proesten van het lachen, vat u 'em? Kun je geen ander woord opzoeken dat een minder vrolijke connotatie heeft?

-Er staat ergens 'ik had en koud'. Woordje verkeerd dus, geen probleem.

-Ik zou het erg waarderen als je het allerlaatste woord 'vakantieliefde' weg zou laten. Voor mij is het nu echt een oordeel dat je over je tekst haalt dat het bombardeerd tot een flauwe tekst dat over een klein voorval gaat, terwijl alles ervoor juist zo herkenbaar en... uhm... meer verheven? was. Ik weet de termen niet goed. In ieder geval vind ik het woord 'vakantieliefde' een degredatie van 'liefde' en ik vind je verhaal beter als het over liefde gaat, en niet over vakantieliefde.

Verder vind ik het mooi. Ik vertrouw erop dat je me nog altijd aardig vind (wat een aanname!) als ik de dingen die ik goed vind laat voor wat ze zijn en ze niet aanstip.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 21-11-2004, 22:22
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
Mijn* schreef op 21-11-2004 @ 22:30 :
- In veel clichématige verhalen zegt de hij-persoon nu dat ‘ie houdt van de ik-persoon en dan leven ze nog lang en heel gelukkig. Maar zo gaat dit verhaal niet. –
Deze zin vind ik vervelend. Verder is het wel een aardig stukje, vooral omdat het zo kort en pakkend is .
Oud 22-11-2004, 08:02
SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Ik vond het begin heel lief, van mij had je dat mogen uitbreiden, de rest vind ik niet zo. LUH had goeie opmerkingen en ik ben het ook eens met ehm Blizkrieg Bop, die tussenzin had niet gehoeven.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 16:00
duivelaartje
duivelaartje is offline
De eerste alinea. Dan komt er een stukje die ik niet zo heel erg leuk vind, dus die had niet gehoeven.
De rest vind ik een beetje vaag en spreekt me niet zo aan. Er zitten ook wat zinnetjes en woorden tussen die ik niet zo mooi vind. Zoals "NS-raam"... LUH heeft al wat dingen aangekaart.
Ook zie ik er niet echt een vakantieliefde in, maar dat kan ook aan mij liggen.

Nah, wel goed dus. Gewoon.

Duivelaartje
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 19:35
Astuanax
Astuanax is offline
Zijne Hooghied heeft volkomen gelijk!

Het is een schattig stukje met een heerlijke titel !

blijven schrijven
Oud 22-11-2004, 19:43
Jenneke.*
Jenneke.* is offline
Vrij herkenbaar. Leuk, niet te moeilijk.
Soms gooi je er hele mooie zinnen doorheen, wat m'n aandacht erbij houdt. Dit wil niet zeggen dat de rest van de zinnen niet mooi zijn, integendeel.
Gewoon leuk
Oud 23-11-2004, 08:34
Verwijderd
Bedankt voor alle lovende (en minder lovende) kritieken. Heb nu wat dingetjes veranderd, beter zo?
Met citaat reageren
Oud 23-11-2004, 13:46
Verwijderd
't Is wel oké.

Grim
Met citaat reageren
Oud 23-11-2004, 17:22
Nijn*
Nijn* is offline
Leuk stukje zusje! Mooi gedaan.
Oud 23-11-2004, 18:52
Verleden Tijd
Verleden Tijd is offline
Leuk!
Begin vind ik het beste deel, maar de rest is ook prima. Gewoon een leuk, kort stukje.
Oud 29-11-2004, 17:15
Verwijderd
Hoi ik wil nog meer reacties lieve letteraars, !
Met citaat reageren
Oud 29-11-2004, 17:31
niam
niam is offline
Hey mijnenmuisje,

Ik vind het een '"lief" stukje. Misschien een vreemde omschrijving, maar het heeft iets aandoenlijks. Dat is mooi gedaan.

Je schrijfstijl vind ik ook aantrekkelijk; korte krachtige zinnen gecombineerd met wat langere, meer sierlijke zinnen. ( Zo schrijf ik ook, vandaar )

Zoals al eerder gezegd: reebruine ogen is té cliché. Changé.

Kus
Oud 29-11-2004, 17:39
Verwijderd
Ik kan het nu niet meer veranderen maar in mijn stukje zal ik "reebruine ogen" vervangen door iets minder clichéwaardigs...
Met citaat reageren
Oud 29-11-2004, 17:41
niam
niam is offline
'En ik keek in zijn oneindige koekeloerders.'
Oud 29-11-2004, 18:09
Verwijderd
ik vind het erg mooi

maar ik ben enkel een letteraar-no0b
Met citaat reageren
Oud 29-11-2004, 18:12
Verwijderd
heel erg mooi
maar ik vind dan opeens NS-raam te plat, te 'van deze wereld' maak daar dan ook iets romantisch van
Met citaat reageren
Oud 29-11-2004, 19:52
Astuanax
Astuanax is offline
Citaat:
niam schreef op 29-11-2004 @ 18:31 :
Changé.
=changeR ik ben king of the muggenzifterij!
Oud 01-12-2004, 15:12
Changshan
Changshan is offline
Citaat:
Astuanax schreef op 29-11-2004 @ 20:52 :
=changeR ik ben king of the muggenzifterij!
ChangSHAN ! Mooi verhaal, ''NS-raam'' valt wel mee vind ik. Juist mooi dat er opeens zo'n ''ander woord'' tussen komt. Leuke schrijfstijl!

- Chan
Reageren

Regels voor berichten