Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-11-2004, 11:18
twinducklin
twinducklin is offline
Bedankt

Alles is anders, maar ook weer niet
Ik weet niet of jij het ziet,
Het is een gevoel,
Moeilijk uit te leggen wat ik bedoel
Voor mij onbegrijpelijk
Maar aanwezig, zo nadrukkelijk
Het veranderde mij
Voelde me ineens zo vrij
En elke keer weer
Durf ik steeds meer
Doe wat ik wil
En ben niet meer zo stil
Komt zeker voor een deel door jou
Dat is wat ik je even laten weten wou

Wat vinden jullie hiervan?? opmerkingen/tips/verbeteringen zijn welkom.. Ik vind zelf de laatste zin een beetje verkeerd..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-11-2004, 14:35
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
twinducklin schreef op 26-11-2004 @ 12:18 :
Wat vinden jullie hiervan?? opmerkingen/tips/verbeteringen zijn welkom.. Ik vind zelf de laatste zin een beetje verkeerd..
Het is goed dat je je gevoelens cq gedachten eens op papier zet. Wat jammer is, is dat ik het nu meer op een sinterklaasgedichtje vind lijken. Dat komt vooral door de zeer gedwongen rijm. gevoel - bedoel, mij - vrij, meer - weer. Het klinkt allemaal niet natuurlijk. Die laatste zin vind ik inderdaad ook een 'beetje verkeerd' zoals je zelf zegt, maar dat komt vooral door het woordje 'wou'. Opnieuw klinkt het heel erg gedwongen, bovendien is 'wou' een lelijk dialect.
Oud 26-11-2004, 21:17
twinducklin
twinducklin is offline
Hoe bedoel je de gedwongen rijm??

Het is niet echt dat ik erover nagedacht heb om dit om te schrijven, dan zit ik te denken en schrijf ik gewoon op wat ik denk.. vaak rijmt het wel al wat en hoef ik maar een paar dingen te veranderen. Al moet ik eerlijk zijn dat meeste gedichten die ik schrijf om en om rijmen, dus een zin wel en een zin niet..

Groetjes Sandra
Met citaat reageren
Oud 28-11-2004, 14:33
Verwijderd
Als je met zo'n rijm werkt, is het interessant om het ook in een bepaalde vorm te gieten en te werken aan het ritme. onregelmatige zinnen die rijmen is nogal makkelijk, pak een rijmwoordenboek en bouw er een zin rond, zo worden ook de sinterklaasgedichtjes in elkaar gezet.
Probeer er meer mee te spelen, zo'n soort rijm klinkt vaak nogal vrolijk en kinderlijk, ga daar dan ook in verder, of hou de vorm en wees subtiel sarcastisch...

Maar de vorm hier is echt onafgewerkt. Daarbij is het nogal brieverig geschreven.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2004, 14:48
xineof
xineof is offline
Ik sluit me aan bij mijn bovenburen; vooral het idee van de rijm vind ik wat storend. Het komt nogal 'gemaakt' over; te voor de hand liggende rijmwoorden heb je eigenlijk gekozen. Dit is ook het gevaar bij een dergelijk rijmschema:

A
A
B
B
C
C
...

Daardoor krijg je al snel voor de hand liggende rijm; ik weet dan eigenlijk al met welk woord de volgende zin zal eindigen.

Verder is het heel goed om je gevoelens op deze manier op papier te zetten, en er zit in ieder geval al structuur in. Ga eens op zoek naar interessantere vormen van rijm ed., of naar andere verwoordingen; dat maakt het dichten leuker imo.
Reageren

Regels voor berichten