Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-11-2004, 22:41
MikeyMo
MikeyMo is offline
Ik hoorde net op tv dat de stichting Stivoro (Tegen roken) een soort van vaccin aan het ontwikkelen is, waarbij mensen niet meer verslaafd kunnen raken aan nicotine. Hiermee kun je je kind vaccineren, zodat hij dus niet mer verslaafd aan Nicotine kan raken. Het vaccin maakt extra grote eiwitten aan, die zich vastkoppelen aan de Nicotine moleculen, die daardoor te groot worden, om in de hersenen te komen.

Wat denken jullie, gaat dit lukken? Stoppen mensen met roken?
Oud 29-11-2004, 22:50
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Klinkt niet zo gezond... Hmmm.. Waarom moet dat nou? Kunnen mensen zelf geen discipline opbrengen om niet te gaan roken of af te kicken. Zo krijg je misschien allemaal rare bijverschijnselen. En voor zoiets simpels, waar een hele makkelijke oplossing of preventie al mogelijk is. Nee, het is heel leuk bedacht en goed bedoeld. Maar ik ben een harde tegenstander tegen het roken, het is walgelijk en ASOCIAAL en stinkt en het is ongezond, kankerverwekkend etc. etc. etc, maar mensen moeten het toch wel uit zichzelf opbrengen om niet te gaan roken!! En niet verslaafd te raken.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2004, 22:52
Verwijderd
Als dit voldoende is getest lijkt het me wel een goed idee.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2004, 22:54
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 29-11-2004 @ 23:52 :
Als dit voldoende is getest lijkt het me wel een goed idee.
Hoe kan dit voldoende getest zijn. Je weet niet wat voor effect dit gaat hebben op mensen over 10 jaar ofzo. Rare eiwitten.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2004, 22:54
thedarkangel
thedarkangel is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 29-11-2004 @ 23:50 :
Klinkt niet zo gezond... Hmmm.. Waarom moet dat nou? Kunnen mensen zelf geen discipline opbrengen om niet te gaan roken of af te kicken. Zo krijg je misschien allemaal rare bijverschijnselen. En voor zoiets simpels, waar een hele makkelijke oplossing of preventie al mogelijk is. Nee, het is heel leuk bedacht en goed bedoeld. Maar ik ben een harde tegenstander tegen het roken, het is walgelijk en ASOCIAAL en stinkt en het is ongezond, kankerverwekkend etc. etc. etc, maar mensen moeten het toch wel uit zichzelf opbrengen om niet te gaan roken!! En niet verslaafd te raken.
Tja, ik vind roken ook niet bepaald prettig. Maar als we het wettelijk gaan verbieden krijgen we de hele verslaafde wereld op onze kop, niet te vergeten: de tabaksindustrie...
Oud 29-11-2004, 22:57
Verwijderd
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 29-11-2004 @ 23:54 :
Hoe kan dit voldoende getest zijn. Je weet niet wat voor effect dit gaat hebben op mensen over 10 jaar ofzo. Rare eiwitten.
Onder 'voldoende getest' versta ik dus dat je dat wél weet.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2004, 23:03
Floris_22
Floris_22 is offline
Als de bijwerkingen niet opwegen tegen voordelen dan is het aan de ouders of ze kun kinderen willen laten inenten. Maar in principe moet iedereen zelf weten of hij/zij willen roken, helaas hebben anderen er ook last van.
Oud 29-11-2004, 23:04
oneMen
oneMen is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 29-11-2004 @ 23:54 :
Eiwitten zijn niet raar, zonder eiwitten kun je niet leven. De uitwerking van vaccins en andere feitjes op moleculaire schaal klinken vaker niet even fris.

Elk medicijn kan bijwerkingen hebben, dat wordt voldoende getest voordat ze het op de markt brengen.

Op zich lijkt de oplossing wel erg voor de hand te liggen trouwens. Het punt zal wel zijn om een eiwit te ontwikkelen dat 100% van de nicotine moleculen uitschakeld.
Oud 29-11-2004, 23:08
Verwijderd
Citaat:
oneMen schreef op 30-11-2004 @ 00:04 :
Op zich lijkt de oplossing wel erg voor de hand te liggen trouwens. Het punt zal wel zijn om een eiwit te ontwikkelen dat 100% van de nicotine moleculen uitschakeld.
100% lijkt me erg hoogdravend, maar als je 95% o.i.d. uitschakelt lijkt me dat wel voldoende.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2004, 23:09
Verwijderd
Zolang ze het niet met wiet doen hoor je mij niet klagen.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2004, 23:18
oneMen
oneMen is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 30-11-2004 @ 00:08 :
100% lijkt me erg hoogdravend, maar als je 95% o.i.d. uitschakelt lijkt me dat wel voldoende.
Je hebt gelijk, zolang het nicotinepeil dus niet drastisch kan stijgen door het roken van enkele sigaretten per dag.
Oud 29-11-2004, 23:18
oneMen
oneMen is offline
Citaat:
Reverend schreef op 30-11-2004 @ 00:09 :
Zolang ze het niet met wiet doen hoor je mij niet klagen.
Zonder een verslaving kan je prima roken hoor
Oud 29-11-2004, 23:36
Oni Shikio
Oni Shikio is offline
Pfft, kunnen ze dat onderzoek niet beter besteden aan onderzoek naar het stoppen van heroine/cocaine/weet ik veel wat voor schadelijke rommel dat een bedreiging voor de samenleving vormt, ipv onschuldig tabak een taboe te maken.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2004, 23:40
Verwijderd
Citaat:
Oni Shikio schreef op 30-11-2004 @ 00:36 :
Pfft, kunnen ze dat onderzoek niet beter besteden aan onderzoek naar het stoppen van heroine/cocaine/weet ik veel wat voor schadelijke rommel dat een bedreiging voor de samenleving vormt, ipv onschuldig tabak een taboe te maken.
Ik vroeg me opeens af of jij ook wel eens dingen post die in de verste verte ergens op slaan.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2004, 23:42
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 30-11-2004 @ 00:40 :
Ik vroeg me opeens af of jij ook wel eens dingen post die in de verste verte ergens op slaan.
hmm..
het zou kunnen... waarschijnlijk per ongeluk... maar toch..
Oud 29-11-2004, 23:47
Oni Shikio
Oni Shikio is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 30-11-2004 @ 00:40 :
Jij bent vast ook de lolbroek thuis
Met citaat reageren
Oud 29-11-2004, 23:52
naam onbekend
naam onbekend is offline
Dat is dom. Met dat vaccin zouden mensen dus naar hartenlust kunnen roken zonder verslaafd te raken?

En hoe zit het eigenlijk met de geestelijke verslaving (het ware probleem bij roken)?
Oud 29-11-2004, 23:57
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Ik ben er niet voor. Ik bedoel, roken is geen ziekte.

Bij kids: zeker niet doen. Dat moet iemand later zelf maar beslissen. Dus: 18+

Ben je dan rookverslaafd en wil je eraf: tja, dan kun je dit overwegen.

Maar iedereen inenten... Nee.... doe maar niet!
Met citaat reageren
Oud 30-11-2004, 00:05
Floris_22
Floris_22 is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 30-11-2004 @ 00:52 :
Dat is dom. Met dat vaccin zouden mensen dus naar hartenlust kunnen roken zonder verslaafd te raken?

En hoe zit het eigenlijk met de geestelijke verslaving (het ware probleem bij roken)?
Dat zou kunnen, maar het gaat erom dat ze dan niet door gaan roken als ze het eigenlijk niet willen voor hun gezondheid.
Mensen die willen blijven roken, doen dat ook wel met vaccin.
Oud 30-11-2004, 00:21
oneMen
oneMen is offline
Citaat:

Hmm, daar stip je wel een goed punt aan ja. Met de wetenschap dat je niet verslaafd kunt raken is de drempel natuurlijk veel lager om tijdens het uitgaan etc. een paar sigaretjes te roken, terwijl roken nog altijd even schadelijk is. Iemand die echt aan het stoppen met roken toe is, zal niets hebben aan het vaccin, en tegen de lichamelijke verslaving zijn al hulpmiddelen (pleisters, tabletten, bestraling?).

De enige manier waarop dit vaccin zou kunnen werken is volgens mij als ouder je kind laten inenten en vervolgens er tot hun achtiende over zwijgen, of iets dergelijks. Zo werkt het niet drempelverlagend op jonge leeftijd, en kunnen ze op hun achttiende nog even over nadenken of ze wel willen roken.
Oud 30-11-2004, 00:29
naam onbekend
naam onbekend is offline
Nicotinepleisters en -tabletten zijn alleen een verplaatsing van een deel van het probleem. In plaats van dat je de nicotine via een sigaret binnenkrijgt, gebeurt dat dan via een pleister, kauwgom of een tablet. Met als gevolg dat de lichamelijke afhankelijkheid van nicotine blijft.
Oud 30-11-2004, 00:37
oneMen
oneMen is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 30-11-2004 @ 01:29 :
Nicotinepleisters en -tabletten zijn alleen een verplaatsing van een deel van het probleem. In plaats van dat je de nicotine via een sigaret binnenkrijgt, gebeurt dat dan via een pleister, kauwgom of een tablet. Met als gevolg dat de lichamelijke afhankelijkheid van nicotine blijft.
Dat is waar, maar zo kun je wel het nicotinepeil stapsgewijs laten afnemen. Op die manier is de 'zin om te roken' niet geheel verdwenen in één keer, maar minder je het in een dergelijke mate, dat je de drang kan weerstaan. Mocht het toch niet lukken, dan is een nicotinepleister toch een goed middel om de schadelijke stoffen van sigaretten naast nicotine zelf buiten te houden. In principe ben je dan al gestopt dus..
Oud 30-11-2004, 01:18
D@mien
D@mien is offline
Citaat:

Zo'n vaccin is alleen nuttig voor mensen die willen stoppen denk ik...en voor kinderen (die later experimenterende tieners worden) die later geen spijt krijgen dat ze zijn gaan roken...

de geestelijke verslaving gaat dat vaccin juist tegen...de stof die rokende mensen laat denken dat ze móeten roken is de nicotine....als mensen die roken stressig zijn schijnt et lichaam extra te vragen om nicotine..dus gaan gestresste mensen een sigaret pakken...om hun nicotine aanvraag te remmen...en dat geeft ze et gevoel dat ze kalmer worden...als die verslavingsdrang er niet is dan is er weinig behoefte om te roken...tenzij mensen bewust een sigaret oid pakken omdat ze dat willen...niet omdat hun lichaam dat wil...
Oud 30-11-2004, 01:43
oneMen
oneMen is offline
Citaat:
D@mien schreef op 30-11-2004 @ 02:18 :
Zo'n vaccin is alleen nuttig voor mensen die willen stoppen denk ik...
..dan is het al te laat. Dit vaccin is alleen van toepassing als er nog geen verhoogd nicotinepeil in het lichaam aanwezig is. Anders is het zelfs gevaarlijk denk ik, aangezien je na dit vaccin de lichamelijke behoefte niet meer kunt 'bevredigen'
Oud 30-11-2004, 07:56
Verwijderd
En hoe zit het met de lichamelijke gezondheid?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-11-2004, 09:20
Verwijderd
extra grote eiwwitten?? Als in : we gaan de eiwitten vergroten??
Ok... en wanneer stopt dat groeiproces van die eiwitten, want als dat resulteert in een ander soort kanker in je bast, geniet ik liever van een sigaret dan dat ik me laat vaccineren tegen roken en vervolgens daaraan een eiwit kanker overhou...
Met citaat reageren
Oud 30-11-2004, 10:04
Plusmarktboy
Plusmarktboy is offline
volgens mij kan dit tot alzheimer leiden
Oud 30-11-2004, 10:50
Verwijderd
Citaat:
Plusmarktboy schreef op 30-11-2004 @ 11:04 :
volgens mij kan dit tot alzheimer leiden
Met citaat reageren
Oud 30-11-2004, 11:38
Gatara
Gatara is offline
waarom gewoon geen nicotine vrije sigaretten op de markt brengen?

stoppen alle rokers ook meteen vanwege de goorheid om teer op te roken.
Oud 30-11-2004, 11:39
PGWR
PGWR is offline
Weg met deze gesubsidieerde club! Mensen hebben ook nog eens hun eigen verantwoordelijkheid!
Met citaat reageren
Oud 30-11-2004, 12:21
Verwijderd
Ik pleit trouwens voor legalisering van alle drugs.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2004, 12:26
~Hadiya~
~Hadiya~ is offline
Heeft onze pinokkio prins weer eens een subsidie spons gevonden?
Oud 30-11-2004, 12:33
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
DAMN hoe zet je die klote filterkeys uit> In ieder geval>>>waarom moet je die babys nou weer gaan muteren? laat hun eiwitten en die babys gewoon zoals ze zijn> en leer ze niet te gaan roken ofzo> ik vind dit echt bullshit< roken is geen ziekte ofzo< je kiest er zelf voor> moet je er maar niet voor kiezen> en als jij kiest voor jouw baby om ze te muteren> dat is al helemaal dom>>> ik zou het dus echt niet doen bij mijn toekomstige kinderen< leer ze gewoon om niet te roken< zoals mijn moeder>>> ik en mijn zus nog nooit een sigaretje aangeraakt
Met citaat reageren
Oud 30-11-2004, 12:35
~Hadiya~
~Hadiya~ is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 30-11-2004 @ 13:33 :
DAMN hoe zet je die klote filterkeys uit> In ieder geval>>>waarom moet je die babys nou weer gaan muteren? laat hun eiwitten en die babys gewoon zoals ze zijn> en leer ze niet te gaan roken ofzo> ik vind dit echt bullshit< roken is geen ziekte ofzo< je kiest er zelf voor> moet je er maar niet voor kiezen> en als jij kiest voor jouw baby om ze te muteren> dat is al helemaal dom>>> ik zou het dus echt niet doen bij mijn toekomstige kinderen< leer ze gewoon om niet te roken< zoals mijn moeder>>> ik en mijn zus nog nooit een sigaretje aangeraakt
Oud 30-11-2004, 12:55
oneMen
oneMen is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 30-11-2004 @ 13:33 :

Misschien heeft een sigaretje wel een goede relaxerende uitwerking op je, want op dit moment praat je als een kip zonder kop. (muteren? welke film heb je nu weer gezien)

De eiwitten groeien niet, maar zijn van een vaste grootte. Je mag er van uitgaan dat een aantal wetenschappers die gestudeerd hebben op dat gebied wel een stuk betere kijk op dat soort zaken heeft. Het heeft dus geen zin te discussiëren of het medicijn bijwerkingen heeft of al dan niet gevaarlijk is, want voordat een medicijn op de markt kan komen, wordt het zodanig getest dat mensen niet met bosjes dood neervallen.
Oud 30-11-2004, 13:01
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
oneMen schreef op 30-11-2004 @ 13:55 :
Misschien heeft een sigaretje wel een goede relaxerende uitwerking op je, want op dit moment praat je als een kip zonder kop. (muteren? welke film heb je nu weer gezien)

De eiwitten groeien niet, maar zijn van een vaste grootte. Je mag er van uitgaan dat een aantal wetenschappers die gestudeerd hebben op dat gebied wel een stuk betere kijk op dat soort zaken heeft. Het heeft dus geen zin te discussiëren of het medicijn bijwerkingen heeft of al dan niet gevaarlijk is, want voordat een medicijn op de markt kan komen, wordt het zodanig getest dat mensen niet met bosjes dood neervallen.
Probeer jij maar eens met die filterkeys te typen. Maar in ieder geval. Ik vind dat je dit een baby niet kunt maken, en die voor zichzelf moet beslissen of ze wel of niet gaat roken. Dit kan zelfs een excuus worden om wel te gaan roken (ik raak toch niet verslaafd).
Ooit biologie gehad? Muteren as in kanker.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2004, 13:04
amateurfeminist
amateurfeminist is offline
Misschien wel even handig om er ook bij te vermelden:

Ze doen dit omdat 1 op de 8 mensen aan de gevolgen van langdurig/veel roken komt te overlijden
Dat zijn er dus VEEL meer dan er bijv. overlijden aan pokken of mazelen..

- Jaarlijks sterven 4 miljoen mensen aan de gevolgen van roken
- Rokers leven gemiddeld 13 jaar korter dan niet-rokers
- Jaarlijks proberen zo'n 900.000 Nederlanders te stoppen met roken

(Bron: Metro)
Met citaat reageren
Oud 30-11-2004, 13:08
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
amateurfeminist schreef op 30-11-2004 @ 14:04 :
Misschien wel even handig om er ook bij te vermelden:

Ze doen dit omdat 1 op de 8 mensen aan de gevolgen van langdurig/veel roken komt te overlijden
Dat zijn er dus VEEL meer dan er bijv. overlijden aan pokken of mazelen..

- Jaarlijks sterven 4 miljoen mensen aan de gevolgen van roken
- Rokers leven gemiddeld 13 jaar korter dan niet-rokers
- Jaarlijks proberen zo'n 900.000 Nederlanders te stoppen met roken

Ook zijn ze niet slachtoffer van een ziekte, maar hebben ze er zelf voor gekozen te gaan roken.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2004, 13:18
oneMen
oneMen is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 30-11-2004 @ 14:01 :
Probeer jij maar eens met die filterkeys te typen. Maar in ieder geval. Ik vind dat je dit een baby niet kunt maken, en die voor zichzelf moet beslissen of ze wel of niet gaat roken. Dit kan zelfs een excuus worden om wel te gaan roken (ik raak toch niet verslaafd).
Ooit biologie gehad? Muteren as in kanker.

Het gaat ook niet om een baby. Zolang de inenting maar plaatsvind op het moment dat de persoon niet dermate gerookt heeft dat het een verslavende werking heeft. Sterker nog, zolang het nicotinepeil in het lichaam niet buitenproportioneel is. Het zou dus ook een persoon van 30 kunnen zijn, maar bij een kind is het vrijwel altijd zeker dat het nog niet verslaafd is.

En nogmaals, ik moet bij jou wel vaker in herhaling vallen helaas, er zal nooit een medicijn legaal op de markt komen dat direct kanker veroorzaakt.
Oud 30-11-2004, 17:18
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
oneMen schreef op 30-11-2004 @ 14:18 :
En nogmaals, ik moet bij jou wel vaker in herhaling vallen helaas, er zal nooit een medicijn legaal op de markt komen dat direct kanker veroorzaakt.
Inderdaad, maar veel scheelt het niet.

Waar heb je trouwens al die info over dit vaccin vandaan?

Citaat:
amateurfeminist schreef op 30-11-2004 @ 14:04 :

<3 @ metro: "het is onethisch om iemand een eventueel toekomstig genot te ontnemen"
Oud 30-11-2004, 17:41
11568
11568 is offline
Ik vind het juist een dom idee. Er zijn ook mensen die roken omdat ze het lekker vinden, niet omdat ze verslaafd zijn. Die groep zal door zo'n inenting juist niet gemotiveerd raken om te stoppen met roken, want dan kan je toch weer stoppen wanneer je wilt en dan hoef je niet bang te zijn voor het verslavingsgevaar.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2004, 17:57
MikeyMo
MikeyMo is offline
Ik vraag me sterk af of die mensen het echt lekker vinden. Juist dan zijn ze verslaafd. Welke stof is lekker in een sigaret dan?

En about die geestelijke verslaafdheid, ik denk dat als mensen weten dat het niet meer verslavend is, ze ook niet echt geestelijk verslaafd kunnen zijn.
Oud 30-11-2004, 18:15
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
MikeyMo schreef op 30-11-2004 @ 18:57 :
Welke stof is lekker in een sigaret dan?
de nicotine zorgt ervoor dat mensen voor zichzelf denken een behoefte te vervullen.

dat die behoefte er van nature helemaal niet is, en slechts door roken gecreeerd wordt is precies waar het probleem ligt..
Oud 30-11-2004, 18:24
Verwijderd
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 30-11-2004 @ 18:18 :
<3 @ metro: "het is onethisch om iemand een eventueel toekomstig genot te ontnemen"
Longkanker, heerlijk.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2004, 18:49
faan
faan is offline
dat se t eiwitten in de kankestaafje self doen
Oud 30-11-2004, 18:53
Flip!
Flip! is offline
stel DAT het op de markt komt, moeten mn ouders t eens wagen om een naald in me te steken.
Oud 30-11-2004, 18:53
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 30-11-2004 @ 19:24 :
Longkanker, heerlijk.
Roken =/= longkanker
Met citaat reageren
Oud 30-11-2004, 18:55
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
nare man schreef op 30-11-2004 @ 19:53 :
Roken =/= longkanker
Roken => longkanker
Met citaat reageren
Oud 30-11-2004, 18:57
Verwijderd
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 30-11-2004 @ 19:55 :
Roken => longkanker
Het is niet hetzelfde. Als jij van je vijftiende tot je twintigste hebt gerookt is je kans op longkanker (nog steeds) verwaarloosbaar klein. Pas na dertig jaar roken begint het toch wel in de richting te gaan van een significant percentage.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2004, 18:58
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
nare man schreef op 30-11-2004 @ 19:57 :
Het is niet hetzelfde. Als jij van je vijftiende tot je twintigste hebt gerookt is je kans op longkanker (nog steeds) verwaarloosbaar klein. Pas na dertig jaar roken begint het toch wel in de richting te gaan van een significant percentage.
Je lichaam veroudert wel snel.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten