Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-12-2004, 12:45
Poll_man
Poll_man is offline
Zou jij informatica willen studeren aan de Hogeschool of Universiteit? Mijn propedeuse-coordinator had het erover dat er steeds minder mensen geinteresseerd zijn in informatica. Waarop ik reageerde dat dat komt omdat informatica niet 'cool' is. Men heeft over het algemeen een beeld van informatica-studenten dat het allemaal nerds zijn, die boven op een zolderkamertje helemaal afgezonderd van de wereld de hele tijd aan het programmeren zijn.

Terwijl het veel meer dan dat is. Je leert bijvoorbeeld communiceren in een team, met een projectleider, met je opdrachtgever. Je leert netwerken aanleggen, systemen beheren, programmeren, databasesystemen maken en nog meer dingen waarop je je kan specificeren.

Daarom ook deze vragen: Zou jij informatica willen studeren? En geef daarbij ook je motivatie, zodat ik erachter kan komen hoe de rest van DE jeugd van Nederland hierover denkt. Misschien dat we er dan wat mee kunnen doen?

poll :: 116 :: Zou jij informatica willen studeren?

- Ja hoor
- Misschien
- Nee, dat is voor nerds
- Nee

Uitslag:

Laatst gewijzigd op 05-12-2004 om 18:43.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-12-2004, 12:47
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 05-12-2004, 12:50
Balance
Balance is offline
>>S&S, studiekeuze.

Lijkt me overigens helemaal niks. De dingen die jij noemt "Je leert netwerken aanleggen, systemen beheren, programmeren, databasesystemen maken en nog meer dingen waarop je je kan specificeren" zijn nou precies de dingen die ik bij informatica in gedachte heb en die me nou zo saai lijken.
Dingen als communiceren kan ik ook bij andere studies leren en daarvoor ga ik geen informatica doen.
Oud 05-12-2004, 12:50
Poll_man
Poll_man is offline
Citaat:
S. schreef op 05-12-2004 @ 13:47 :
Helemaal blij met je mening, maar zou je ook uit willen leggen WAAROM je dat vindt? Daar kan ik waarschijnlijk dan wat mee.
Oud 05-12-2004, 12:55
Verwijderd
Citaat:
Poll_man schreef op 05-12-2004 @ 13:50 :
Helemaal blij met je mening, maar zou je ook uit willen leggen WAAROM je dat vindt? Daar kan ik waarschijnlijk dan wat mee.
Ik bedoelde dat DK niet de juiste subforum voor jouw enquete is.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2004, 13:19
I love stars
I love stars is offline
heb gestemd op ja hoor
Oud 05-12-2004, 13:34
Aléantheriël
Aléantheriël is offline
Nee, ik vind informatica saai en ik geloof dat ik het zo snel mogelijk zal laten vallen.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2004, 14:00
El Kim
El Kim is offline
nee.
Oud 05-12-2004, 14:03
Verwijderd
Nee. Informatica is suf. Programmeren is voornamelijk frustrerend en alleen leuk als je echt resultaat boekt. Het werk zelf is uiterst saai.
Niet voor niets heb ik een schijthekel gekregen aan het technische (programmeer)aspect van mijn opleiding (daar leerden we Java).

En de dingen die jij noemt ("Je leert bijvoorbeeld communiceren in een team, met een projectleider, met je opdrachtgever") is iets wat je op elke opleiding leert.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2004, 15:50
Verwijderd
Nee, want zelfs als ik het zou willen studeren, zou ik niet het juiste vakkenpakket hebben. Bovendien lijkt het me erg saai.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2004, 15:55
Verwijderd
het zou niets voor mij zijn, maar er zijn mensen die het hen wel leuk lijken en het zal vast voor nerds zijn, maar laat ik daarmee nou goed kunnen opschieten
Met citaat reageren
Oud 05-12-2004, 16:04
SuperSteven
SuperSteven is offline
Wat een jammerlijke manier om die poll van je aan de man te krijgen
Met citaat reageren
Oud 05-12-2004, 16:08
IvdSangen
IvdSangen is offline
Ja, tuurlijk. Waarom ik het doe? Probleemoplossend te werk gaan zit een beetje in mijn aard. Zo is elk programma weer een uitdagend probleem. Bovendien denk ik dat Informatica enorm belangrijk wordt in de toekomst.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2004, 16:35
chris k
chris k is offline
Volgens mij zijn de technische kanten van andere opleidingen net zo suf of misschien zelfs nog suffer, ik vind het wel komisch om iets te maken/creeren (programmeren is net knutselen/tekenen maar dan digitaal ipv met papier/hout/wat dan ook), ik studeer het, en ben er wel goed in, dus ik heb op "ja hoor" gestemd.

Laatst gewijzigd op 05-12-2004 om 16:39.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2004, 17:50
Verwijderd
Nee, heb het 3 jaar gedaan en ben er gillend gek geworden. Wat een saaie suffe bende zeg.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2004, 18:43
Poll_man
Poll_man is offline
Citaat:
S. schreef op 05-12-2004 @ 13:55 :
Ik bedoelde dat DK niet de juiste subforum voor jouw enquete is.
Klaag dan bij een moderator en verpest niet iemand's topic? 'k Weet dat dat hier vaak de gewoonte is, maar vind je het zelf ook niet zeer onvolwassen staan?

Citaat:
Aléantheriël schreef op 05-12-2004 @ 14:34 :
Nee, ik vind informatica saai en ik geloof dat ik het zo snel mogelijk zal laten vallen.
Waarom vind je het saai?

Citaat:
El Kim schreef op 05-12-2004 @ 15:00 :
nee.
Wow, kort maar krachtig, kan je ook argumenten geven? Dan hebben anderen en ik er nog wat aan

Citaat:
N00dles schreef op 05-12-2004 @ 15:03 :
Nee. Informatica is suf. Programmeren is voornamelijk frustrerend en alleen leuk als je echt resultaat boekt. Het werk zelf is uiterst saai.
Niet voor niets heb ik een schijthekel gekregen aan het technische (programmeer)aspect van mijn opleiding (daar leerden we Java).

En de dingen die jij noemt ("Je leert bijvoorbeeld communiceren in een team, met een projectleider, met je opdrachtgever") is iets wat je op elke opleiding leert.
Allright, duidelijk

Citaat:
per piacere schreef op 05-12-2004 @ 16:55 :
het zou niets voor mij zijn, maar er zijn mensen die het hen wel leuk lijken en het zal vast voor nerds zijn, maar laat ik daarmee nou goed kunnen opschieten
Waarom denk je dat het per se voor nerds is? Over het algemeen zitten er inderdaad een paar randdebielen op, maar gelukkig niet allemaal

Citaat:
SuperSteven schreef op 05-12-2004 @ 17:04 :
Wat een jammerlijke manier om die poll van je aan de man te krijgen
't Is een serieuze vraag waar ik graag antwoord op zou willen hebben. En ja, dan gebruik ik liever m'n eigen poll, zodat ik die ook meteen kan bug-testen. 'k Heb m'n URL zelfs niet onder de image gezet, terwijl dat normaal automatisch gebeurt, dus tja... mierenneuken is een grote kunst

Citaat:
Blackwater_park schreef op 05-12-2004 @ 18:50 :
Nee, heb het 3 jaar gedaan en ben er gillend gek geworden. Wat een saaie suffe bende zeg.
Wat vond je er saai van? Waarom ben je dan niet eerder gestopt?
Oud 05-12-2004, 18:59
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Nee, dat zou ik niet willen.

Ik maak liever gebruik van wat alle ex-informaticastudentjes voor de samenleving in elkaar knutselen dan dat ik zelf mijn tijd ga verspillen om dat zelf te doen. Die punten die je opnoemt vind ik niet interessant en communiceren kan ik al, als ik daar beter in wil worden kan ik ook beter iets als psychologie studeren. Verder denk ik inderdaad wel dat er veel nerds zitten, m'n neef heeft het een jaar gedaan en dat is wat hij vertelde, maar als het me echt interessant leek zou dat me niet tegenhouden.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2004, 19:15
Bernero
Bernero is offline
Ik ben pas geleden naar de voorlichting van Technische Informatica gegaan in Eindhoven EN DAT WAS ME TOCH SAAI. Zelfs bij het wiskundige gedeelte viel ik bijna in slaap, die vent ging een hele programmeercode op het bord schrijven, ik snapte het bijna helemaal, maar ik het zou het niet nog een keer willen meemaken. Op zich vind ik programmeren niet zo gek, ik heb een keer een vrij arbeidsintensief programmeerproject als PO gedaan en het resultaat beviel me. Maar om er nou mijn beroep van te maken, dat dacht ik niet, het was het meest frustrerende wat ik ooit heb meegemaakt. Bovendien is programmeren imo een werktuig, net als wiskunde, en ik vind het niet spannend genoeg om me helemaal te gaan verdiepen in een werktuig. Ik wil me verdiepen in een 'echte' wetenschap, zoals natuurkunde, en daarbij die werktuigen gebruiken; ik wil iets studeren dat een duidelijk context heeft, maar niet iets universeels, iets wat je bij ontiegelijk veel dingen kunt toepassen. Ja er is zeker meer dan programmeren bij informatica, maar ik heb de laatste tijd zo'n hekel gekregen aan computers (vooral netwerken), ik ga daar echt niet mijn werk van maken. Het is een handig ding om verschillende aspecten van het leven makkelijker te maken, maar daar hou ik het bij. Kortom: ik heb nee gestemd.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2004, 19:59
Fade of Light
Fade of Light is offline
Ik studeer informatica. Vooral het tweede jaar was saai. Het eerste jaar was iets beter. Het derde jaar is veel beter (en minder uur). Het programmeerwerk is niet eens zo heel veel. JE leert veel algemener dan dat.

Veel mensen hebben er absoluut een verkeerd beeld van wat technische informatica inhoudt. Alleen maar programmeren of alleen maar achter de computer zitten...beiden: NOT.
Verder zijn er erg veel nerds op onze studie, maar de studie is niet alleen voor nerds *kijkt naar zichzelf...kuch *.

Het is overigens wel allemaal erg formeel en wiskundig.

Ik zou overigens geen informatica doen op het HBO, omdat je daar geen reet leert (ervaringen+waarnemingen).
Met citaat reageren
Oud 05-12-2004, 20:23
chris k
chris k is offline
Citaat:
Ik zou overigens geen informatica doen op het HBO, omdat je daar geen reet leert (ervaringen+waarnemingen).
Men kan natuurlijk ook een beetje gemotiveerd doen en zelf het initiatief nemen om dingen te leren die niet deel uit maken van de basis-zooi die het HBO je leert.

Uiteraard zal je op een WO Informatica meer leren, of in ieder geval meer theoretische kennis opdoen, maar zolang je geen professor wilt worden en je de praktische kennis van de HBO nuttig weet te gebruiken zie ik daar het nut niet van in.

Als ik zo kijk naar de manier waarop de andere Informatica klassen op de HvA zich gedragen is dat (je studie serieus nemen en een beetje initiatief tonen) schijnbaar ook te veel gevraagd, of sterker nog, ver boven het niveau van de gemiddelde (beginnende) Informatica student. Ik hoop dat dit niet voor de andere instituten geldt.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2004, 21:09
Verwijderd
ik zou sowieso geen informatica willen studeren.
De informatica vakken die ik tegen kom zijn altijd de saaiste vakken met de meest onoverzichtelijke blaat-boeken.
Bovendien kan ik absoluut niet programmeren.

Ik moet er niet aan denken dat ik van dat soort zaken een complete studie moet volgen
Met citaat reageren
Oud 05-12-2004, 22:05
Poll_man
Poll_man is offline
Informatica is trouwens niet meer zo wiskundig. Het is meer gebasseerd op discrete wiskunde en dus logica. Dat is veel anders dan de 'zware' technische wiskunde. Persoonlijk denk ik dat het meer te vergelijken is met een zwaardere versie van wiskunde A1,2. Tenminste, dat is wat ik er van vind.

'k Heb zelf namelijk VWO NG gevolgd met wiskunde B1 waar we natuurlijk ook een klein deel wiskunde A kregen. Dat is de reden waarom ik denk dat het daar meer op lijkt.

Het is trouwens niet meer zo dat het alleen om programmeren draait. Je kan bij ons bijvoorbeeld in het 2e helft van het 2e jaar programmeren laten vallen.
Oud 05-12-2004, 22:30
IvdSangen
IvdSangen is offline
Nou, op dit moment zijn we bezig met rekenen met gehele getallen en polynomen al dan niet modulo n. Dat heeft absoluut niks met Wiskunde A te maken. Logica en Discrete Wiskunde ook niet, integendeel. Er is niks indiscreters als Wiskunde A.

Bij Technische Wiskunde wordt er inderdaad dieper ingegaan op onder andere analytische wiskunde. Zeker niet de makkelijkste variant.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2004, 07:43
Poll_man
Poll_man is offline
Citaat:
IvdSangen schreef op 05-12-2004 @ 23:30 :
Nou, op dit moment zijn we bezig met rekenen met gehele getallen en polynomen al dan niet modulo n. Dat heeft absoluut niks met Wiskunde A te maken. Logica en Discrete Wiskunde ook niet, integendeel. Er is niks indiscreters als Wiskunde A.

Bij Technische Wiskunde wordt er inderdaad dieper ingegaan op onder andere analytische wiskunde. Zeker niet de makkelijkste variant.
Okay, dat is dan technische informatica. Dat is inderdaad pittiger qua wiskunde.
Oud 06-12-2004, 08:31
IvdSangen
IvdSangen is offline
Wat doe jij dan als ik vragen mag? Bedrijfskundige Informatica?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-12-2004, 12:29
MieX
MieX is offline
Citaat:
Poll_man schreef op 05-12-2004 @ 13:45 :
Men heeft over het algemeen een beeld van informatica-studenten dat het allemaal nerds zijn, die boven op een zolderkamertje helemaal afgezonderd van de wereld de hele tijd aan het programmeren zijn.
Je geeft nu een exacte beschrijving van allebei mn broers, en wat een toeval, de ene studeert al informatica en de andere wil het gaan doen
Oud 06-12-2004, 12:58
Verwijderd
Wat een onzin dit topic, bepaalde mensen vinden de opleiding leuk, bepaalde mensen niet. Het ligt maar net aan waar je interesses liggen en wat je leuk vindt en waar je goed in bent.

Dat het een opleiding is alleen voor nerds vind ik een beetje generaliserend en kort door de bocht. Er zijn ook genoeg sociale mensen die deze opleiding gaan doen maar gewoon erg geintresseerd zijn in computers.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2004, 13:05
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
NEEEEEEEEE

daarom niet
Oud 06-12-2004, 13:21
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 06-12-2004 @ 14:05 :
NEEEEEEEEE

daarom niet
Met citaat reageren
Oud 06-12-2004, 13:44
Goede Fee
Goede Fee is offline
Citaat:
Sylph schreef op 05-12-2004 @ 16:50 :
Nee, want zelfs als ik het zou willen studeren, zou ik niet het juiste vakkenpakket hebben. Bovendien lijkt het me erg saai.
Blabla. *slotje?!*
Oud 06-12-2004, 15:17
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
chris k schreef op 05-12-2004 @ 21:23 :
Men kan natuurlijk ook een beetje gemotiveerd doen en zelf het initiatief nemen om dingen te leren die niet deel uit maken van de basis-zooi die het HBO je leert.
Ja, op die manier is psychologie ook een uitermate geschikte studie om bouwkunde te leren...
Met citaat reageren
Oud 06-12-2004, 15:59
Bernero
Bernero is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 06-12-2004 @ 16:17 :
Ja, op die manier is psychologie ook een uitermate geschikte studie om bouwkunde te leren...
Haha, of een opleiding timmerman als je heel gemotiveerd bent. Zoals mijn pa, heeeel lang geleden
Met citaat reageren
Oud 06-12-2004, 16:58
Fatality
Fatality is offline
Nee, omdat ik computers wel leuk vind maar niet leuk genoeg om het te gaan studeren.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2004, 17:05
just_be_jezelf
just_be_jezelf is offline
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE

kzit al op zolder maar kga niet hele dage achter mn computer zitte programmatjes maken

Kvin et best als anderen het willen maar ik <3 mijn sociale leven

MAAR

NIET ALLE INFORMATICA STUDENTEN ZIJN NERDS!!! khep vrienden die doen informatica en zijn zeker geen NERDS

k wou ik ff zegg'n
Met citaat reageren
Oud 06-12-2004, 17:41
Poll_man
Poll_man is offline
Citaat:
just_be_jezelf schreef op 06-12-2004 @ 18:05 :
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE

kzit al op zolder maar kga niet hele dage achter mn computer zitte programmatjes maken

Kvin et best als anderen het willen maar ik <3 mijn sociale leven
Waarom heb je het idee dat die studenten alleen maar de hele dag aan het programmeren zijn? Je hebt immers vrienden die dat studeren.

Zelf studeer ik gewoon Informatica aan de HvA en heb heel veel sociale dingen. Per week ben ik hoogstens 40 uur kwijt aan m'n studie. Kan je nagaan dat dat hetzelfde is als een gewone werkweek? En dat je dus dezelfde dingen NA je studietijd kan doen?

De mensen die zeuren om een slotje, zijn maar trieste mod-wannabees, is het niet? Als je klachten hebt, mail/icq/msn/irc dan een moderator.

Jammer dat sommige mensen het leuk en stoer vinden om heel groot 'NEE' te 'schreeuwen', het zou leuker zijn als je ook nog zou kunnen uitleggen WAAROM je die mening hebt.
Oud 06-12-2004, 18:01
just_be_jezelf
just_be_jezelf is offline
klopt zit wat in, trouwens, 40 uur ik vin et best veel...maar als je dan niet thuis nog savonds bezig bent met computers ed...oke...

ennuh ik weet dat je idd niet alleen programmeert klopt er zit dacht ik ook bedrijfskunde bij, en informatieblabla klopt maarrr ik liet me ff gaan
Met citaat reageren
Oud 06-12-2004, 18:07
Bernero
Bernero is offline
Citaat:
just_be_jezelf schreef op 06-12-2004 @ 19:01 :
klopt zit wat in, trouwens, 40 uur ik vin et best veel...maar als je dan niet thuis nog savonds bezig bent met computers ed...oke...

ennuh ik weet dat je idd niet alleen programmeert klopt er zit dacht ik ook bedrijfskunde bij, en informatieblabla klopt maarrr ik liet me ff gaan
40 uur is toch normaal, tenminste, zo zou het moeten zijn Mij lijkt het goed te doen hoor, als je nagaat dat mensen met een fulltime baan ook gewoon tijd voor zichzelf hebben. Ik hoor geen klachten dat de werkende Nederlander met ontzettend veel stress te kampen heeft.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2004, 19:12
marrel
marrel is offline
ik heb het heel lang willen doen omdat ik het echt leuk vind met pjoeters te werken, wel de software kant btw. Maar ik ben er vanaf gestapt omdat het programeren echt veel te moeilijk is voor mij en er veel engels gebruikt wordt. En heel veel studenten daar zeggen wel dat dat allemaal best gaat maar k heb geprobeert te programeren en dat lukt echt niet, snapte er geen zak van
Oud 06-12-2004, 20:00
Verwijderd
Citaat:
Poll_man schreef op 05-12-2004 @ 19:43 :
Wat vond je er saai van? Waarom ben je dan niet eerder gestopt?
Heb eerst een jaar technische informatica gedaan, was me veels te moeilijk. Ben toen overgestapt naar Bedrijfskundige Informatica, waar ik eerste jaar 41 punten haalde en mn laatste puntje pas aan het eind van het jaar erna kon halen. En ik had die propedeuse nodig om naar de universiteit te kunnen.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2004, 20:03
IvdSangen
IvdSangen is offline
Geinteresseerd in computers zijn is geen vereiste voor een studie Informatica. Je bent voornamelijk theoretisch bezig (als je op de universiteit zit). Het is echter wel zo, dat als je wel geinteresseerd bent in computers en minder in wiskunde en logica je er beter niet aan kunt beginnen. Waarschijnlijk vind je de opleiding doodsaai.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2004, 20:21
Verwijderd
Citaat:
IvdSangen schreef op 06-12-2004 @ 21:03 :
Geinteresseerd in computers zijn is geen vereiste voor een studie Informatica. Je bent voornamelijk theoretisch bezig (als je op de universiteit zit). Het is echter wel zo, dat als je wel geinteresseerd bent in computers en minder in wiskunde en logica je er beter niet aan kunt beginnen. Waarschijnlijk vind je de opleiding doodsaai.
dit geldt inderdaad voor de Technische Informatica aan de TU/e
ik denk dat "normale" informatica op niet-technische universiteiten wat minder op wiskunde en logica gericht is en wellicht ook wat minder theoretisch..
Met citaat reageren
Oud 06-12-2004, 20:47
alpha
alpha is offline
Ik heb het gestudeerd op HBO-niveau. Ben er mee gestopt omdat ik het niet kon bijbenen (zonder programmeerervaring wordt het echt heeeel zwaar het eerste jaar (aan windesheim iig) ) en omdat het hele programmeren me niet zo lag.
Je moet zeker wel computerkennis hebben, en zoals ik zeg is programmeerervaring toch wel heel erg handig. Als ik rondkijk naar wie er in mijn (oude) klas moeite hadden/hebben, waren dat allemaal mensen zonder ervaring.
Daarnaast ligt het natuurlijk ook heel erg aan de verschillende richtingen. HI is voornamelijk programmeren, BI is meer met JAVA en Databases en TI is echt de harde kern. Tja..

Okee ik geef toe dat er wel een meer dan gemiddeld aantal sukkelige, computerfreaks zitten. Maar het is heus niet alleen voor nerds ofzo!
Oud 06-12-2004, 21:24
chris k
chris k is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 06-12-2004 @ 16:17 :
Nee eigenlijk niet, want bij psychologie krijg je niet de basis van bouwkunde. dus.

Ik ben het er zeker ook mee eens dat mensen zonder programmeerervaring echt moeite hebben met deze studie, vind ik wel erg jammer, ik vind het ook moeilijk om te zeggen of het nou aan de lesstof ligt of aan de mensen zelf (dat ze niet voldoende zelf dingen uit gaan zoeken of weet ik het wat).
Met citaat reageren
Oud 06-12-2004, 21:46
Poll_man
Poll_man is offline
Bij ons merk ik dat vooral de mensen die GEEN programmeerervaring hebben en gewoon TE weinig inzet dat ze het niet bijbenen. Tja, ik begrijp wel dat de meeste mensen liever het middelbare-school-leventje willen houden, maar dat werkt helaas gewoon niet zo voor de mensen die weinig ervaring hebben of niet zo heel snel kunnen leren.
Oud 06-12-2004, 22:34
IvdSangen
IvdSangen is offline
Ik had ook niet echt programmeerervaring voordat ik aan mijn informatica-studie begon, maar als alles goed uitgelegd en van begin af aan opgebouwd wordt dan is het wel goed te volgen. Tuurlijk is het handig als je al vanaf je 8ste programmeerervaring hebt, maar het is niet onoverkomelijk als je dat niet hebt.
Citaat:
dit geldt inderdaad voor de Technische Informatica aan de TU/e
ik denk dat "normale" informatica op niet-technische universiteiten wat minder op wiskunde en logica gericht is en wellicht ook wat minder theoretisch..
Volgens mij krijg je op het HBO ook genoeg theorie, maar de praktijk zal wel de overhand nemen inderdaad, maar op niet technische universiteiten zal het ook behoorlijk theoretisch blijven denk ik en dus ook de nodige logica en wiskunde.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2004, 07:47
Poll_man
Poll_man is offline
Op het HBO is het niet puur praktijk. Je begint pas wat meer van de praktijk te merken als je in het 3e en 4e leerjaar komt, dan ga je immers een stage en een afstudeerstage lopen. Ook is het in het 1e en 2e jaar niet echt 100% van de tijd codekloppen. Waarom niet? Dan heeft vrijwel niemand er meer zin in.

Bij ons in het eerste jaar krijg je diverse dingen:

blok 1:
- 8 weken lang Java programmeren
- 8 weken lang computers & internet
- 8 weken De Nieuwe Ingenieur (leren presenteren, vergaderen, overleggen, duidelijk zijn, etc)
- 8 weken project I-mode (zorgen voor een uitgewerkt idee voor een programma op een I-mode telefoon)

blok 2:
- 8 weken lang DoJa programmeren (Java voor op de mobiele telefoon) (als je in 1 week klaar bent, dan heb je maar 1 week programmeren ) (valt onder project I-mode dus)
- 8 weken Organisatie & Informatievoorziening (kortweg: databases)
- 8 weken lang pc-configuraties
- 8 weken lang De Nieuwe Ingenieur.

Om maar eens een voorbeeld te geven van het eerste half jaar van de opleiding Informatica.
Oud 07-12-2004, 21:51
alpha
alpha is offline
@ Poll_man:

Bij mij (windesheim) bestond het eerste blok van het eerste jaar uit de volgende vakken:

basis programmeren in C++
ontwerpen (psd's)
PPO
Samenwerken

Vooral het verschil JAVA-programmeren en het C++-programmeren vind ik toch erg groot. Ze begonnen bij ons gewoon meteen met een vrij moeilijke programmeertaal, waardoor er extreem veel uitvallers zijn. Dat het afschrikt en er dus zo snel duidelijk wordt voor school en leerlingen wie er doorgaat met succes, is waar. Maar toch blijf ik het niet eerlijk vinden als je dit vergelijkt met scholen (oa Hogeschool van Amsterdam, hoorde ik van een (ex-)klasgenootje) die pas C++ krijgen in het laatste blok van het tweede jaar!!
Oud 08-12-2004, 21:40
Battery
Battery is offline
Ikzelf doe Informatiekunde, omdat Informatica toch iets te 'nerdish' is. Informatiekunde is een veel bredere opleiding, en JA ik krijg ook programmeren in Java, en das kut.
Oud 08-12-2004, 23:00
Verwijderd
Ik denk bij Informaticastudenten eerder aan een groep losers, die eigenlijk geen interesse ergens voor hebben, en denken veel geld te gaan verdienen met een simpele baan. Ik weet dat dat beeld niet klopt, dus probeer me ook niet tegen te spreken.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 01:55
Poll_man
Poll_man is offline
Citaat:
Snees schreef op 09-12-2004 @ 00:00 :
Ik denk bij Informaticastudenten eerder aan een groep losers, die eigenlijk geen interesse ergens voor hebben, en denken veel geld te gaan verdienen met een simpele baan. Ik weet dat dat beeld niet klopt, dus probeer me ook niet tegen te spreken.
En dat is het beeld wat heel veel mensen hebben. Dat beeld is geschetst in onze samenleving. Helaas.

Kan jij ook proberen uit te leggen waarom men (lees: jij) dat 'denkt'?
Reageren

Regels voor berichten