Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-09-2004, 11:16
Puppetgirl
Puppetgirl is offline
Citaat:
annia schreef op 25-09-2004 @ 10:19 :
Dat dromen controleren herken ik ook, zelfs zo ver dat ik dan in mn droom dacht: Ik wil wakker worden. Dat ik in mij droom op de grond ging liggen als was het mijn bed en dan heel erg concentreren op het wakker worden. En ja hoor dan werd ik wakker. Alleen erg frustrerend als het niet lukt, of als je vervolgens dan droomt dat je wakker wordt.
Waarom zou je jezelf wakker maken als je weet dat je droomt?? In je droomwereld kun je alles doen wat je wilt, het is prachtig! Er zijn geen grenzen, geen vervelende dingen. ik begrijp het niet... als ik weet dat ik droom probeer ik er juist zolang mogelijk in te blijven.
Dat dromen dat je wakker wordt is een false awakening (FA). Vind ik vaak erg irritant.
Oud 25-09-2004, 17:23
annia
annia is offline
Citaat:
Puppetgirl schreef op 25-09-2004 @ 12:16 :
Waarom zou je jezelf wakker maken als je weet dat je droomt?? In je droomwereld kun je alles doen wat je wilt, het is prachtig! Er zijn geen grenzen, geen vervelende dingen. ik begrijp het niet... als ik weet dat ik droom probeer ik er juist zolang mogelijk in te blijven.
Dat dromen dat je wakker wordt is een false awakening (FA). Vind ik vaak erg irritant.
Nou ik had dat meestal als mijn droom een bedreigende sfeer begon te krijgen, dat ik dacht: o nee nu wordt het eng. En dan mezelf op die manier wakker maken. Ja zo'n FA (weer iets geleerd) vind ik ook irritant, ben dan helemaal in de war als ik echt wakker ben geworden.
Oud 25-09-2004, 18:13
Puppetgirl
Puppetgirl is offline
Citaat:
annia schreef op 25-09-2004 @ 18:23 :
Nou ik had dat meestal als mijn droom een bedreigende sfeer begon te krijgen, dat ik dacht: o nee nu wordt het eng. En dan mezelf op die manier wakker maken. Ja zo'n FA (weer iets geleerd) vind ik ook irritant, ben dan helemaal in de war als ik echt wakker ben geworden.
Ja, ik begrijp het. Maar bedenk dat jij die bedreigende sfeer kan veranderen als je droomt. Het is jouw wereld, jouw wil is wet! Daarom is lucide dromen zo cool . Dus volgende keer als je in een bedreingende droom terecht komt, probeer dan eerst zelf de sfeer te veranderen ipv jezelf wakker te maken. Hoe? Gewoon met wat wilskracht. Tis heel simpel eigenlijk. Succes!
Oud 27-09-2004, 18:09
annia
annia is offline
Oke, dankjewel, ga ik zeker proberen!!
Oud 28-09-2004, 17:37
Puppetgirl
Puppetgirl is offline
Citaat:
annia schreef op 27-09-2004 @ 19:09 :
Oke, dankjewel, ga ik zeker proberen!!
Veel succes, laat me weten als het gelukt is .
Oud 29-09-2004, 15:19
Big M
Big M is offline
Wie zegt hier tegen alle hoogopgeleide biologen in dat hij of zij zichzelf wakker kan maken tijdens het slapen?

Ik iig wel
Oud 29-09-2004, 15:25
Puppetgirl
Puppetgirl is offline
Citaat:
Big M schreef op 29-09-2004 @ 16:19 :
Wie zegt hier tegen alle hoogopgeleide biologen in dat hij of zij zichzelf wakker kan maken tijdens het slapen?

Ik iig wel
Zeggen hoogopgeleide biologen dat? Hoe weet je dat (bron?) ? Ik spreek het ook tegen.
Oud 29-09-2004, 15:27
Big M
Big M is offline
Citaat:
Puppetgirl schreef op 29-09-2004 @ 16:25 :
Zeggen hoogopgeleide biologen dat? Hoe weet je dat (bron?) ? Ik spreek het ook tegen.
Hoorde het laatst nog op televisie en ook mijn vader zegt dat ik me maar wat inbeeld, maar ik weet zeker dat het kan. Mijn zusje heeft dat ook, dus ik ben niet de enige en jij dus ook zo te zien
Oud 29-09-2004, 15:28
Big M
Big M is offline
Citaat:
Puppetgirl schreef op 29-09-2004 @ 16:25 :
....en een bron heb ik niet maar het is me behoorlijk vaak opgevallen dat mensen met hoogstaande posities dat soort dingen zeggen.
Oud 29-09-2004, 15:32
Puppetgirl
Puppetgirl is offline
Hmm. Tja, als je een lucide droom hebt kun jezelf zo onrustig maken dat je wel wakker wordt. Geen idee waarom die mensen zeggen dathet niet kan . Onderzoeken naar lucide dromen zullen vast en zeker uitwijzen dat het mogelijk is jezelf wakker te maken. Daarom wilde ik graag een bron...
Oud 29-09-2004, 15:40
Big M
Big M is offline
Citaat:
Puppetgirl schreef op 29-09-2004 @ 16:32 :
Hmm. Tja, als je een lucide droom hebt kun jezelf zo onrustig maken dat je wel wakker wordt. Geen idee waarom die mensen zeggen dathet niet kan . Onderzoeken naar lucide dromen zullen vast en zeker uitwijzen dat het mogelijk is jezelf wakker te maken. Daarom wilde ik graag een bron...
Ik zal eens ff googelen (heerlijk die woorden ) misschien vind ik wat.
Oud 29-09-2004, 15:44
Big M
Big M is offline
Ik ben te lui geweest om het volledig te lezen, en het eerste deel heeft er iig vrij weinig mee te maken (let btw niet op de belgische spelling) maar er staat een literatuurlijst onder en bovendien sluit het aan op andere topics

In onze dromen creëren we onbewust een eigen subjectieve ervaringswereld, die we ten onrechte voor de werkelijkheid aanzien. Toch blijkt het soms mogelijk om tijdens een droom te beseffen dat we aan het dromen zijn. Deze merkwaardige toestand, waarbij we als het ware wakker zijn in onze droom, biedt ongekende mogelijkheden.

Op een nacht in 1913 stak de auteur Frederik van Eeden een sigaar op toen hij zich herinnerde dat hij deze gewoonte had afgezworen. Meteen daarna besefte hij echter dat hij aan het dromen was, zodat hij ongestraft nog een paar trekken kon nemen. Triomfantelijk stapte hij met de sigaar in zijn mond de kamer van een vriend binnen: 'Ik zei tot hem, zeer wel-ooverlegd en bedachtsaam: 'Zie je wat ik doe?' En toen hij me niet begreep, vervolgde ik: 'Ik rook. En toch heb ik mij voorgenoomen niet meer te rooken. Maar nu droom ik, en nu rook ik toch in den droom, en ik heb er al het plezier van.' Toen ik dit gezegd had, trok ik nog met vol ooverleg aan den sigaar en ik had genoegen omdat ik mijn voornemen niet had gebrooken en toch het plezier van rooken had.'

Van Eeden was zich er in zijn droom van bewust dat hij aan het dromen was. Hij noemde zulke ervaringen heldere dromen en hield er in hetzelfde jaar een voordracht over voor een parapsychologische vereniging in Londen. Van Eeden vertelde zijn gehoor dat hij in de afgelopen vijftien jaar al 352 heldere dromen had genoteerd. Tijdens deze dromen had hij naar eigen zeggen een min of meer volledig zelfbesef. Hij kon zich zijn dagleven meestal goed herinneren, hij kon doelbewust handelen en hij kon de droomwereld zeer duidelijk waarnemen, terwijl hij tegelijkertijd wist dat hij nog steeds sliep. De heldere dromen traden bijna altijd in de vroege ochtend op, ze duurden vrij kort en gingen vaak gepaard met een groot geluksgevoel.

De droom over de sigaar is niet karakteristiek voor de heldere dromen die Van Eeden rapporteerde. Gewoonlijk koos hij het luchtruim en vloog over fraaie landschappen onder zonnige, blauwe luchten. Ook zijn religieuze gevoelens kwamen daarbij naar boven, want hij voelde meestal een sterke behoefte om God te danken. De stadsgezichten die hij soms zag, boeiden hem minder. En tegen de wulpse droomvrouwen die hem probeerden te verleiden, stelde hij zich immer krachtig te weer.

Remslaap
Van Eeden rapporteerde dat hij zich altijd wel iets van een droom herinnerde wanneer hij op een willekeurig tijdstip in de nacht ontwaakte. Daarom twijfelde hij aan het bestaan van een volkomen droomloze slaap. In de jaren '50 werd dit vraagstuk door wetenschappers in slaaplaboratoria onderzocht. Zij ontdekten dat hun proefpersonen vier tot vijf keer per nacht in een toestand geraakten waarbij hun ogen snelle bewegingen maakten. Als de proefpersonen uit deze remslaap (Rapid Eye Movements) werden gewekt, rapporteerden ze in ruim tachtig procent van de gevallen een levendige herinnering aan een voorafgaande droom.

Bijna een kwart van de nacht wordt in remslaap doorgebracht. Deze perioden duren langer naarmate de nacht vordert en kunnen in de ochtend wel drie kwartier beslaan. Wie 's ochtends langzaam uit remslaap ontwaakt, zal zich vaak het laatste deel van een droom kunnen herinneren. Mannen kunnen gemakkelijk vaststellen of ze in remslaap verkeerden, omdat ze dan gewoonlijk met een erectie wakker worden.

Ondanks het duidelijke verband tussen dromen en remslaap rapporteerden de proefpersonen zo nu en dan ook gedetailleerde dromen wanneer ze werden gewekt op een moment dat hun ogen geen snelle bewegingen maakten. Deze dromen konden niet worden toegeschreven aan een voorafgaande remfase, want ze traden ook op voordat de eerste remperiode had plaatsgevonden. Bovendien herinnerden de proefpersonen zich vaak losse gedachtenflarden wanneer ze buiten de remslaap werden gewekt. Van Eeden kreeg dus gelijk: onze geest is de gehele nacht actief, al treden de meest visuele en verhalende dromen hoofdzakelijk tijdens de remslaap op.

Heldere dromen laten zich moeilijker onderzoeken omdat ze vrij zeldzaam zijn. Minstens de helft van de bevolking schijnt nooit een dergelijke ervaring te hebben gehad. Sommige critici meenden dat heldere dromers zichzelf voor de gek houden en slechts dromen dat hun bewustzijn helder is. Anderen betwijfelden of de toestand tijdens remslaap kan optreden. Zij veronderstelden dat heldere dromen een soort dagdromen zijn die zich voordoen wanneer iemand al half wakker is of kortstondig uit een droom ontwaakt.

Oogsignalen
De Britse psycholoog Keith Hearne maakte een einde aan alle twijfels. In 1975 ontdekte hij een manier om het bestaan van heldere dromen objectief aan te tonen. Zijn proefpersoon was Alan Worsley, die zeer regelmatig helder droomde. Hearne liet hem vele nachten in zijn laboratorium slapen en gaf hem de opdracht zijn ogen acht keer naar links en rechts te bewegen op het moment dat hij zich van een droom bewust werd. Worsley bleek daadwerkelijk signalen te kunnen doorgeven via zulke afgesproken oogbewegingen. Gelijktijdige metingen van zijn hersenactiviteit wezen uit dat hij ondertussen in remslaap verkeerde en zich niet van zijn omgeving bewust was. Worsley probeerde ook via een drukknop signalen door te geven. Maar dat lukte niet, al was hij er in zijn droom soms van overtuigd dat hij de knop had ingedrukt. Dit onvermogen lag in de lijn der verwachting omdat de spierspanning tijdens remslaap wegvalt, zodat de ledematen niet kunnen worden bewogen.

Hearne schreef een dissertatie over zijn onderzoek, waarop hij in 1978 promoveerde. Toevallig voerde de Amerikaanse psychofysioloog Stephen LaBerge op dat moment een gelijksoortig onderzoek uit dat hem twee jaar later een doctorstitel opleverde. LaBerge had zelf ongeveer één keer per maand een heldere droom en slaagde erin deze frequentie enorm op te voeren. Tijdens een reeks van twintig nachten die hij in het laboratorium doorbracht, had hij zeventien heldere dromen. Daarbij slaagde hij er veertien keer in door middel van oogbewegingen een afgesproken teken door te geven. Enkele andere proefpersonen die door LaBerge waren onderwezen in de kunst van het helder dromen, boekten vergelijkbare resultaten.

In de jaren '80 verschenen er in vakliteratuur enkele tientallen wetenschappelijke artikelen over heldere dromen, die meestal lucide dromen worden genoemd. Verschillende onderzoekers lieten de proefpersonen tijdens hun dromen bepaalde opdrachten uitvoeren en probeerden de effecten daarvan te meten. Zo stelde men vast dat heldere dromers in staat zijn om hun adem even in te houden. Ze konden ook met hun ogen hun vinger volgen wanneer ze die in hun droom van links naar rechts door hun blikveld bewogen. Als wakende proefpersonen deze opdracht in hun verbeelding uitvoeren, bewegen hun ogen met kleine schokjes. De ogen van de heldere dromers maakten daarentegen een vloeiende beweging, net alsof ze de vinger echt zagen.

Hoewel de dromers hun slapende lichaam niet konden bewegen, werden er wel kleine spieractiviteiten gemeten die overeenstemden met de bewegingen die zij in hun dromen maakten. Vooral met hun vingers en tenen bleken zij nog signalen aan de buitenwereld te kunnen doorgeven. Ook hun hersengolven werden beïnvloed door hun gedroomde activiteiten. De meest spraakmakende ontdekking was dat heldere dromers een echt orgasme kunnen beleven, waarbij mannen echter geen zaadlozing krijgen.

Helaas is het aantal wetenschappelijke publicaties over lucide dromen de laatste jaren sterk afgenomen. Wel verscheen er eind 1995 een rapport over een serie parapsychologische experimenten die in opdracht van de CIA was uitgevoerd. Bij een van deze experimenten probeerden heldere dromers, die door LaBerge waren geïnstrueerd, helderziende waarnemingen te doen. Zij kregen een ondoorzichtige en verzegelde envelop waarin een foto uit de National Geographic zat. 's Avonds legden ze de envelop naast hun bed en namen zich voor om die tijdens hun eerstvolgende heldere droom te openen. Na afloop gaven ze een beschrijving van hun waarnemingen, die ze samen met de gesloten envelop naar de onderzoekers terugstuurden.

Een onafhankelijke beoordelaar kreeg een aantal foto's te zien en probeerde aan de hand van de beschrijving vast te stellen welke foto de proefpersoon had ontvangen. In totaal werden er 21 beschrijvingen beoordeeld, die een statistisch significant resultaat opleverden (de kans om toevallig zo'n resultaat te boeken was kleiner dan 5 procent). Helaas was het effect niet groter dan bij andere soorten parapsychologische experimenten en waren er geen proefpersonen die de foto nauwkeurig konden beschrijven.

Droom ik nu?
Helder dromen schijnt een vaardigheid te zijn die de meeste mensen kunnen leren. Een eerste vereiste is, dat we ons iedere nacht minstens één droom kunnen herinneren. Zodra we 's morgens of gedurende de nacht wakker worden, dienen we ons meteen af te vragen: 'Wat was ik daarnet aan het dromen?' Het is daarbij belangrijk om met gesloten ogen roerloos te blijven liggen terwijl we de droombeelden proberen terug te roepen. Het is ook raadzaam om ze vervolgens op te schrijven. Als we voldoende gemotiveerd zijn en iedere avond gaan slapen met het verlangen onze dromen te herinneren, kan ons herinneringsvermogen al binnen een paar weken het gewenste niveau bereiken.

Ons waakbewustzijn is in de droom al in zekere mate aanwezig, want anders zouden we ons daar na afloop niets van kunnen herinneren. In normale dromen beschikken we echter nog niet over onze kritische vermogens, zodat er allerlei onwaarschijnlijke dingen kunnen gebeuren zonder dat die ons verbazen. Het is nuttig om vertrouwd te raken met locaties, symbolen, situaties en gebeurtenissen die regelmatig in onze eigen dromen voorkomen. Daarmee vergroten we de kans dat we deze typerende kenmerken tijdens de droom gaan opmerken en ons herinneren dat we al eerder iets dergelijks hebben gedroomd, waardoor we ons plotseling realiseren dat we niet in de werkelijkheid verkeren.

Volgens de Duitse psycholoog Paul Tholey kan men heldere dromen bevorderen door zich dagelijks verscheidene malen serieus de vraag te stellen 'Ben ik nu aan het dromen?'. Men dient deze vraag met name te stellen wanneer er iets vreemds of verrassends gebeurt, wanneer men sterke emoties heeft of wanneer men iets ziet of meemaakt dat aan de droomwereld doet denken. De vraag kan ook worden gekoppeld aan een bepaalde routinehandeling, zoals het openen van een slot. Tholey stelt dat zo'n kritische houding door de macht der gewoonte geleidelijk in onze dromen zal doordringen.

Wie zich in een droom afvraagt of de eigen zintuiglijke ervaringen overeenstemmen met de werkelijkheid, komt lang niet altijd tot de juiste conclusie. Het vermogen tot kritische reflectie is vaak nog niet zo groot en de droomwereld ziet er zo realistisch uit dat men daar al spoedig weer volledig door in beslag wordt genomen. Daarom is het raadzaam een zogenoemde realiteitstest uit te voeren. Zo kan men proberen na te gaan wat er in het afgelopen kwartier is gebeurd. In dromen lukt dat vaak niet goed of realiseert men zich dat de omgeving er kort tevoren nog heel anders uitzag.

LaBerge adviseert een stukje tekst lezen, vervolgens even naar iets anders te kijken en het daarna opnieuw te proberen. Als er woorden of letters veranderen, is het duidelijk dat men in een droomwereld verkeert. Dit kan worden bevestigd door een luchtsprong te maken, waarbij men zal merken dat de zwaartekracht veel zwakker is dan normaal. Dromen kunnen zich ook verraden doordat lichtschakelaars en elektrische apparaten vaak niet naar behoren functioneren.

Zelf zag ik onlangs in een droom een e-mailadres op een affiche staan. Ik vermoedde dat dit adres toebehoorde aan een religieuze sekte en ik riep een paar bekenden om ze mijn ontdekking te tonen. Maar toen ik de tekst wilde aanwijzen, bleek deze te zijn veranderd. Even begreep ik niet waarom ik eerst iets anders had gelezen, maar toen herinnerde ik mij plotseling de raadgevingen van LaBerge. Ik besefte dat ik aan het dromen was en om dat te bewijzen maakte ik een luchtsprong in slowmotion.

Lucide dromen duren gewoonlijk maar enkele minuten en zijn lang niet allemaal even helder. Vaak is de dromer zich er niet ten volle van bewust dat alles zich in zijn of haar eigen geest afspeelt. Zo maakte ik tijdens een droom een bandopname zonder te beseffen dat ik die 's morgens niet meer kon afspelen. Ook uittredingservaringen, waarbij jezelf vanuit een hoger gelegen standpunt in bed ziet liggen, kunnen halflucide dromen zijn. De droom eindigt wanneer het zintuiglijk contact met de buitenwereld wordt hersteld en je je eigen fysieke lichaam weer voelt. Als je dreigt te ontwaken is het volgens LaBerge raadzaam om je droomlichaam enige tijd snel rond te draaien. Op die manier kunnen signalen uit de buitenwereld worden onderdrukt.

Droomlicht
Recent onderzoek van LaBerge bood sterke aanwijzingen dat men heldere dromen kan stimuleren door de slaap 's morgens vroeg te onderbreken. De beste resultaten werden geboekt wanneer de proefpersonen de opdracht kregen een uur eerder op te staan en gedurende zestig minuten in een boek over heldere dromen te lezen. Daarna moesten ze weer naar bed gaan om nog anderhalf uur te slapen. Bij het inslapen namen ze zich voor in hun volgende droom helder te worden. Dat lukte in ruim zestig procent van de gevallen. Daarbij dient wel te worden aangetekend dat de proefpersonen onder normale omstandigheden al ongeveer één keer per week helder droomden. Deze dromen traden eveneens hoofdzakelijk tegen de ochtend op.

LaBerge probeerde ook zijn proefpersonen van buitenaf signalen te geven. Als hij ze tijdens de remslaap via een bandrecorder de boodschap 'You are dreaming' liet horen, resulteerde dat geregeld in een heldere droom, die echter maar luttele seconden duurde. Het geluid maakte veel proefpersonen uit hun droom wakker. Lichtsignalen bleken betere resultaten op te leveren. LaBerge ontwikkelde een masker met lampjes, dat men 's nachts kan dragen. In het masker zijn sensoren aangebracht die de oogbewegingen registreren. Wanneer er snelle oogbewegingen optreden, beginnen de lampjes enige tijd te knipperen. Hierdoor kunnen zich in de droom allerlei ongewone lichteffecten voordoen, die de gemaskerde dromer eraan herinneren dat hij zich niet in de werkelijkheid bevindt.

Onlangs voerde LaBerge een gecontroleerde proef uit om zijn droommasker te testen. Veertien personen die regelmatig helder droomden, sliepen in totaal 162 nachten met het masker voor hun ogen. Ze wisten niet dat de sensoren tijdens 81 nachten buiten werking waren gesteld, zodat de lampjes niet knipperden. In totaal rapporteerden zij 32 heldere dromen. Daarvan hadden 22 zich voorgedaan tijdens de nachten dat het masker in werking was, ruim tweemaal zoveel als in de controlenachten.

Een gelukkiger wereld?
Ruim tien jaar geleden publiceerde LaBerge de bestseller Lucid Dreaming, waarvan meer dan 120.000 exemplaren werden verkocht. Hij kreeg zoveel vragen en reacties van lezers, dat hij een paar jaar later in Californië het Lucidity Institute oprichtte. Wie helder wil leren dromen kan daar literatuur bestellen, een cursus volgen of een droommasker aanschaffen. Ook via het Internet kan men er informatie verkrijgen (ftp.lucidity.com). Donateurs van het instituut worden aangemoedigd om thuis deel te nemen aan droomexperimenten waarvan de resultaten verschijnen in de driemaandelijkse nieuwsbrief.

LaBerge bekende dat zijn belangstelling voor veranderde bewustzijnstoestanden voor het eerst werd gewekt toen hij in 1967 als 19-jarige scheikundestudent in contact kwam met psychedelische drugs. Later werkte hij met financiële steun van NASA aan de ontwikkeling van nieuwe hallucinogene middelen. Maar toen de geldkraan werd dichtgedraaid, ontdekte hij een beter alternatief en groeide uit tot een man met een missie. Volgens LaBerge kunnen heldere dromen de wereld een stuk gelukkiger maken.

Heldere dromen kunnen onze ervaringen verrijken. Ze bieden ons de mogelijkheid om alles te doen wat we willen, waarbij we slechts beperkt worden door onze verwachtingen, ons voorstellingsvermogen en eventueel door onze normen en waarden. Ze zijn veel levensechter dan dagdromen of visualisaties. In tegenstelling tot bioscoopfilms kosten ze niets en doen ze een beroep op onze eigen creativiteit. Ze kunnen ook gebruikt worden om angsten te overwinnen, frustraties af te reageren, problemen uit te praten of nieuwe vaardigheden te oefenen. Vooral nachtmerries kunnen er effectief mee worden bestreden. Als de dromer zich ervan bewust wordt dat het gevaar een illusie is, hoeft hij er niet meer voor op de vlucht te slaan.

Heeft helder dromen ook nadelen? Daarover verschillen de meningen. Enkele heldere dromers bekenden dat ze verslaafd waren geraakt aan deze paradoxale bewustzijnstoestand. Ze lagen bij voorkeur hele dagen in bed omdat ze hun droomwereld veel plezieriger vonden dan de harde realiteit. Er waren ook mensen die rapporteerden dat ze soms moeite hadden om onderscheid te maken tussen droom en werkelijkheid. Op het Internet (in de newsgroup alt.lucid.dreams) staan soms noodkreten van heldere dromers die in de problemen zijn geraakt. Zo was er een vrouw die zich in een heldere droom door een bende had laten verkrachten en daardoor later met zichzelf in conflict was gekomen.

Toch zijn er geen aanwijzingen dat zulke problemen structureel zijn. Het risico dat de droomwereld uitgroeit tot een alternatief voor de echte wereld, is vrij klein. Misschien blijkt daaruit dat de meeste mensen niet uitsluitend op zoek zijn naar aangename ervaringen. Een andere oorzaak is echter dat heldere dromen niet door middel van een pil kunnen worden opgewekt. Het vereist veel wilskracht om dit vermogen zodanig te ontwikkelen dat men er wekelijks een half uur gebruik van kan maken. Daarom zal helder dromen waarschijnlijk nooit een echte rage worden.

Literatuur

Blanken, Carolus den (1990). Lucide dromen. Rijswijk: Elmar.
Eeden, Frederik van (1979). Dromenboek. Amsterdam: Bert Bakker.
Green, Celia & C. McGreery (1994). Lucid dreaming. London: Routledge.
Gackenbach, Jayne & S. LaBerge, eds. (1988). Conscious Mind, Sleeping Brain. New York: Plenum.
Gackenbach, Jayne & J. Bosveld (1989). Control Your Dreams. New York: Harper & Row.
Jong, Mels de (1991). Sprekend nog met de nacht. Lisse: Swets & Zeitlinger.
LaBerge, Stephen (1985). Creatief Dromen. Rijswijk: Elmar, 1986.
LaBerge, Stephen & H. Rheingold (1990). Exploring the world of lucid dreaming. New York: Ballantine.
Tholey, Paul & K. Utrecht (1987). Bewust willen dromen. Naarden: Strengholt, 1989.
Wolman, B. & M. Ullman, eds. (1986). Handbook of States of Consciousness. New York: Van Nostrand Reinhold.
Oud 29-09-2004, 15:47
Puppetgirl
Puppetgirl is offline
Dit stuk ken ik al . Heb het al vele malen gelezen.

edit: ik heb lucide dromen en ik weet er vrij veel van. Vandaar.
Oud 02-10-2004, 11:02
wendytjuh9
wendytjuh9 is offline
Hoi ik had een vraagje ik heb vanacht gedroomd dat een geest mij aan het pesten was.
Ik zat achter de pc en ik liep weg en toen kwam ik terug en toen had allemaal dingen geschreven en ook allemaal van die filmpjes waar tekst in stond en overal stond dat ik in me kont geneukt werd door iemand en toen zag ik een beest je en die wou ik dood maken maar dat lukte niet dus ff later had ik hem in me hand en toen krijg ik hem oook niet dood weet jullie misschien wat dit betekend?
Oud 07-10-2004, 11:02
Lucky Duck
Lucky Duck is offline
Ik weet niet zeker of dit onder crosspost valt, maar ik probeer 't toch maar (). Dit staat ook op Psychologie, omdat ik er stiekem vanuit ga dat hier op Mystiek veel mensen toch met een mystieke verklaring zullen komen, terwijl ik het eigenlijk niet als mystiek zie. Maar omdat op Psychologie me de link hierheen gegeven werd probeer ik 't toch maar... You never know

Mijn vader is in september vorig jaar overleden en eerlijk gezegd dacht ik dat ik 't allemaal behoorlijk goed deed met verwerken enzo. Maar begin dit jaar begon ik over hem te dromen, iets wat ik nu nog steeds regelmatig (bijna elke week) doe.

Het is vrijwel altijd dezelfde soort droom; om één of andere reden (mij onduidelijk) is mijn vader plotseling terug. Hoewel hij er op één keer na altijd helemaal normaal uitziet, durf ik hem nooit aan te raken, op geen enkele manier. Dan ga ik meestal weg en is de droom afgelopen -meestal word ik dan ook wakker.

Op zich vond ik die droom een keer niet zo erg, maar nu begint het toch ergens een beetje ongemakkelijk te worden... En ik kan er met de beste wil van de wereld niet achterkomen wat ik nou met die droom moet.

Iemand suggesties of soortgelijke ervaringen? 't Maakt me niet eens uit of ik weet wat ik ermee moet of alleen weet hoe ik ervanaf kom...
Oud 07-10-2004, 14:28
Puppetgirl
Puppetgirl is offline
Citaat:
Lucky Duck schreef op 07-10-2004 @ 12:02 :
Mijn vader is in september vorig jaar overleden en eerlijk gezegd dacht ik dat ik 't allemaal behoorlijk goed deed met verwerken enzo. Maar begin dit jaar begon ik over hem te dromen, iets wat ik nu nog steeds regelmatig (bijna elke week) doe.

Het is vrijwel altijd dezelfde soort droom; om één of andere reden (mij onduidelijk) is mijn vader plotseling terug. Hoewel hij er op één keer na altijd helemaal normaal uitziet, durf ik hem nooit aan te raken, op geen enkele manier. Dan ga ik meestal weg en is de droom afgelopen -meestal word ik dan ook wakker.

Op zich vond ik die droom een keer niet zo erg, maar nu begint het toch ergens een beetje ongemakkelijk te worden... En ik kan er met de beste wil van de wereld niet achterkomen wat ik nou met die droom moet.

Iemand suggesties of soortgelijke ervaringen? 't Maakt me niet eens uit of ik weet wat ik ermee moet of alleen weet hoe ik ervanaf kom...
Wat vervelend voor je dat je vader overleden is!
Ik kan wel dingen bedenken waardoor je over hem droomt. Ten eerste mis je hem vast, denk je veel over hem na? Vaak is het zo dat als je met iets zit, je erover droomt.
Het kan ook zijn dat je de 'verwerking' van het overlijden in het dagelijks leven een beetje opgegeven hebt, terwijl je toch nog dingen hebt die verwerkt moeten worden. Als je jezelf daar de tijd niet meer voor geeft, gaat je onderbewustzijn dat voor je doen: in dromen verwerk je dingen die in je waakleven gebeuren.
Ik kan je de mystieke verklaring geven, al sta ik daar zelf niet altijd achter. Sommige mensen zeggen dat geesten nabestaanden kunnen opzoeken in dromen. Dat hebt je vast weleens gehoord.
Als je wilt dat het stopt is het misschien een goed idee om jezelf overdag de tijd te geven om aan je vader te denken. Denk er op dat moment bewust aan dat je hem dan niet meer in je dromen hoeft te zien. Ook kun je voordat je gaat slapen bewust tegen jezelf zeggen dat je vader niet in je dromen voor zal komen. Weinig mensen weten het, maar je kunt controle hebben over je dromen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Als je nog vragen hebt over iets wat hierboven staat, kun je altijd pb'en of het hier vragen.

Groetjes en veel succes!
Oud 10-10-2004, 16:15
Maija
Maija is offline
ik ben ergens wel nog steeds benieuwt wat deze droom betekent.

Citaat:
BizZz schreef op 11-06-2004 @ 11:40 :
Ik droomde laatst zoiets heel langs en raar:

Ik was een spel met zeilen aan het doen, met de mensen waarmee ik zeilde in friesland(ik heb ooit eens een zeilkamp in friesland gehad), toen had ik met dat spel gewonnen, en toen was ik heel blij, en liep naar de graskant, waar mijn ouders zaten, dus ik heel blij naar hun toelopen om het te vertellen, maar toen waren ze weer ruzie aan het maken, dus ik loop langs het water, door een paadje, wat precies leek op het paadje wat vroeger langs de tennisbaan lag waar ik vroeger tennisde, en ik had mijn tas op mn rug, opeens kom ik midden op het munsterplein in roermond(waar ik in de buurt woon) uit, en ik wou wat gaan kopen, opeens ben ik in een hele rare winkel, waar ze heel veel dingen verkopen, maar allemaal heel oud, de winkel lijkt wel heel oud, en ze spreken een rare taal die ik niet kan verstaan, en ik wil wel wat kopen en omdat ik niet terug naar mn ouders wil, koop ik me wat te eten, dan loop ik door een ruimte waar veel lekkere broodjes enzow liggen, maar waarvan ik niet mag kopen (dat weet ikgewoon) omdat dat via een hotel was geregelt, en opeens kom ik een vriendin van me tegen die in dat hotel zat voor school, via een excursie..en ik praat even oppervlakkig met haar, omdat ik eigenlijk de laatste tijd geen contact met haar heb, en ik praat even uit beleeftheid met haar. Opeens sta ik in een oude middeleeuwse jurk, (ik weet niet of ik die al de hele tijd aanhad, maar het viel me op dat moment pas op) op een plein, en daar staat een dictator, die bezig is met ’n soort oorlog, opeens is er veel lawaai, en bommen enzow, er worden mensen neergeschoten, ik probeer contact te maken met mensen, omdat ik bang ben dat ik alleen achter blijf, die mensen komen me bekent voor, ze zouden op mijn school moeten zitten, maar ze spreken alweer die vreemde taal,
Opeens, sta ik in een gang, en op de hoek staat die dictator, en hij laat mensen vluchten en doorschieten, en ik sta op 2 meter tegen de muur gedrukt, en blijf gewoon staan, hij ziet me, en lacht, hij zegt wat tegen de mensen die hij commandeert om mensen dood te schieten, en hun lopen weg, hij bekijkt me van top tot teen, en ik begin hem te versieren, hij vraagt of ik dit al vaker heb gedaan, (en ik weet meteen wat hij bedoelt, ik moet een soort hoer/slaaf spelen.. om te blijven leven)
Hij doet zn broek open, en ik mn jurk omhoog, en begin heb te neuken, het voelde heel raar (omdat ik nog maagd ben), opeens krijg ik een jurk aangedaan, en moet langs hem lopen, alsof ik zijn vrouw/minnares enzow ben..maar ik ben bang, die angst die blijft,

(dan word ik wakker)

later droom ik weer verder (wat me trouwens nog nooit is overkomen dat ik derna over het zelfde doordroom).. opeens ben ik weer op dat grote plein.. en iedreen rennen, ik ook, die dictator is nergens, en ik zoek mensen, maar vooral zoek ik mijn kleine zusje, (die zoeerst in het begin van de droom nog bij mn ouders was), en ik zie dr niet en er zijn overal mensen, en ik ben erg ongerust..ik heb een mobiele telefoon,(ja in de middeleeuwen(?)) om te praten met de dictator, en ik voel een verlangende liefde naar hem die heel sterk blijft hangen wat ik heel raar vind, omdat hij me juist gedwongen heeft om met hem te neuken,
opeens zie ik een klasgenoot van me, ze ligt gewoon op de grond en ik ben bang dat ze doodgaat, en ik leg me met mn jurk tegen draan, en val zo in slaap, als ik weer wakker word, zit er iemand naast me, maar voordat ik duidelijk kan zien wie het is, word ik echt wakker van wekker…
Maar die verlangende liefde van de dictator voel ik zelfs nog als ik wakkerword..

echt een lange rare droom,
Oud 10-10-2004, 16:32
Puppetgirl
Puppetgirl is offline
Mijn god, heb je nooit interpunctie leren gebruiken!

Ik heb desondanks je verhaal gelezen en ik denk niet dat het wat betekend. Er zit totaal geen lijn in je verhaal (misschien heb je meerdere dromen aan elkaar vastgeplakt terwijl je dacht dat het 1 droom was). Heb je het idee dat het wat betekend dan?
Oud 10-10-2004, 16:58
Maija
Maija is offline
ja, zo ik het verhaal nu lees lijkt het ook allemaal los an elkaar te staan, maar zo voelde het absoluut niet,
er hing de hele tijd dezelfde sfeer, en voor mijn gevoel heb ik de hele tijd in die middeleeuwse jurk rondgelopen,
het was gewoon een beetje raar,
Oud 10-10-2004, 17:45
Last_Mohican
Last_Mohican is offline
Wie zegt dat een droom een verband moet hebben wat toevallig zo even ontdekt kan worden, er zijn gigantisch veel idngen die een dubbel betekenis kunnen hebben en daarnaast zit er alles achter weer 'het deurtje'waar een hele wereld mee opengemaakt wordt, of hoe je zoiets noemt. Die droom van je, is eigenlijk best interessant om uit te werken als verhaal/film/script, ofzo

Ik droomde heel raar over een plaats waar veel mensen woonde, desondanks was het een klein dorp. In het dorp was een gebrek aan touw en de toename aan moorden in het dorp bleek een verband te hebben met het touw, nl. dat alle slachtoffers waren opgehangen/doorgesneden/etc. (tja hoe ik erop kom....) maar nja, na lang gezever en gedoe kwamen wij (ik weet niet wie de naderen waren0 erachter dat er iemand was met ijzeren handen die de mensen zou wurgen. Dit was in een grot naast het dorp, eerder een gangenstelsel. Aan het eind van de gangenstelsels was een groep kamers, en in een van de kamers (de kamers doen me trwens erg bekend aan) was helemaal geen licht. Het was sowiso bedompt en er was nauwelijsk licht alleen van vreemde dingen aan de muur, maar in eentje was geen licht. Ik ging erin, met een apparaat dat groen licht uitstraalde.
helaas voor mij, stond de vrouw in kwestie ook in die kamer en die kneep met de ijzeren handen in mijn luchtpijp.
Hoe dan ook, ik had een op haar vingers gelijkende ijzeren pin die ik in haar nek stak.
Einde verhaal zou je denken: nee, daarna, alles rustig en wel, gingen we verder, en in een andere kamer, zat een oude man door de tand des tijds aangetast, met een lange grijze baard. De man noemde zichzelf iemand die in een museum werkte, en legde uit wat de vrouw, die hij een naam gaf, (ben ik kwijt) allemaal deed en waar alle vreemde mechanismen, apparatus en pompen en ingredienten in de kamer ernaast voor diende. Hij vertelde dingen dat hierl uchttoevoer van en voro buiten plaatsvond, dat dit een plek was, waar de dingen geregeld werden voor 'jullie', totdat ik zijn lange spreekbeurt onderbrak, met de vraag waar dat zwarte gat met de klep ervoor in een van de wanden voor diende; hij zei dat dat een gat was naar de buitenste
lagen, de laag buiten de atmosfeer, hiermee kon men weliswaar snel reizen, maar door het te openen, zouden er proporties veranderen, hij nam het voorbeeld van een eekhoorn die dan heel groot kon worden. Terwijl hij dat uitlegde , keek hij ernstig en het leek zijn laatste adem, maar ik werd eerder wakker, dus dat maakte ik niet meer mee...

Laatst gewijzigd op 10-10-2004 om 17:50.
Oud 11-10-2004, 15:58
Ruudje
Ruudje is offline
Ik ben de laatste tijd vrij veel bezig met een meisje... en gisteren had ik vrijwel geen contact met haar(kreeg geen antwoord van haar op sms, ze pakte niet op). Dit alles zet mij aan het denken... en vaak op een negatieve manier
Afgelopen nacht had ik er over grdroomd. Het was heel vaag , maar in die droom wilde ze niks meer met me te maken hebben
Is dit nou omdat ik die dingen gewoon denk? Ik hoop toch niet dat het werkelijk zo is
Oud 11-10-2004, 17:28
Puppetgirl
Puppetgirl is offline
Citaat:
Ruudje schreef op 11-10-2004 @ 16:58 :
Ik ben de laatste tijd vrij veel bezig met een meisje... en gisteren had ik vrijwel geen contact met haar(kreeg geen antwoord van haar op sms, ze pakte niet op). Dit alles zet mij aan het denken... en vaak op een negatieve manier
Afgelopen nacht had ik er over grdroomd. Het was heel vaag , maar in die droom wilde ze niks meer met me te maken hebben
Is dit nou omdat ik die dingen gewoon denk? Ik hoop toch niet dat het werkelijk zo is
Niet gelijk panisch worden als je meisje de telefoon een keer niet opneemt! Waarom gelijk negatieve gedachten, waarschijnlijk is dat helemaal niet nodig. Ik denk dat je droom voortvloeide uit je bezorgdheid en je angst. Niets om je zorgen over te maken, maar misschien kun je het zien als een signaal om je aan het denken te zetten. Wat er gebeurd als je zo door blijft gaan . Het is namelijk niet leuk als een jongen je blijft bellen, terwijl je bijvoorbeeld gewoon een leuke film aan het kijken ben met je vriendinnen en even niet gestoord wilt worden .
Oud 11-10-2004, 18:27
Ruudje
Ruudje is offline
Citaat:
Puppetgirl schreef op 11-10-2004 @ 18:28 :
Het is namelijk niet leuk als een jongen je blijft bellen, terwijl je bijvoorbeeld gewoon een leuke film aan het kijken ben met je vriendinnen en even niet gestoord wilt worden .
Nee ok, maar dan kan ze toch ook gewoon oppakken en zeggen dat ze dat nu ff niet wil? Of gewoon haar telefoon uitzetten... want die stond gewoon aan.
Maargoed... ik zal proberen niet te negatief te gaan denken
Het zal vast wel niks zijn
Oud 11-10-2004, 20:53
Blondt
Blondt is offline
hejhej..

Ik heb een patroon dat heel vaak terug komt in mijn dromen. De ene week heb ik elke dag een droom met dit patroon erin en daarna kan het ook weer zo zijn dat ik 2 weken niets droom.

In deze dromen probeert altijd een persoon of meerdere personen mij te vermoorden. De droom begint meestal met een hele enge achtervolging, ik droom vaak heel intens waardoor de droom nog enger en realistischer word. Vaak ontstaat tijdens de achtervolging een confrontatie tussen de persoon die mij wil vermoorden en mij, hier weer ik mij dus met al mijn kracht en maak ik gebruik van alle voorwerpen die ik grijpen kan. Dan ontsnap ik, en verstop ik mij. Soms is de droom dan voorbij en word ik wakker maar soms word ik nog een keer geconfronteerd met die persoon, en meestal vermoord ik die persoon dan uit zelfverdediging. Ik vermoord die persoon vaak op een hele rare manier, manieren die vaak terug komen zijn; met mijn nagels zijn/haar keel open krabben, zodat zijn/haar luchtpijp vrij komt of ik knip de keel door. Dit gebeurt vaak, omdat ik dan geen andere voorwerpen kan vinden waarmee ik die persoon kan vermoorden.... en geloof mij het is echt niet fijn om dit te dromen, en al helemaal niet omdat ik vaak heel realistisch droom.

Het rare aan deze dromen vind ik, dat de sigmenten die ik net heb genoemt elke keer het zelfde zijn, maar dat de personen eb de 'set' waar de droom plaats vind elke keer totaal anders is. Ik zou ook graag af willen van deze dromen, omdat ze best wel beangstigend zijn en het slaapt ook niet echt lekker..

bedankt als je het gelezen heb.. en ik ben erg benieuwd naar reacties, ik hoop dat iemand mij kan vertellen waarom ik dit droom.
Oud 11-10-2004, 20:57
Blondt
Blondt is offline
owja, en in die tijd dat ik me verstop voor die moordenaar probeer ik heel vaak 112 te bellen. Alleen krijg ik nooit iemand aan de lijn, niemand neemt op of het nummer blijkt niet te bestaan. Ook andere mensen helpen me nooit in mijn droom.
Oud 14-10-2004, 18:41
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Ik droomde dit weekend dat ik wakker werd. Gewoon 's ochtends, bij mijn vriend thuis. Alles klopte, kleur van het hoeslaken, posities van de spullen. Alleen, ik bleek nog steeds te slapen, want toen droomde ik weer dat ik wakker werd en op stond en iets ging doen. Dit heb ik 4 keer achter elkaar gehad. Toen ik daarna voor de 5e keer echt wakker werd was ik helemaal de weg kwijt. Ik dacht dat ik nog steeds in die droom zat en weer elk moment opnieuw wakker zou kunnen worden.

Herkent iemand deze droom of weet iemand wat voor betekenis het zou kunnen hebben, want ik vond het best freaky.

Liefs,

Laura
Oud 15-10-2004, 19:01
Flip!
Flip! is offline
Citaat:
Blondt schreef op 11-10-2004 @ 21:53 :
hejhej..

Ik heb een ik ben erg benieuwd naar reacties, ik hoop dat iemand mij kan vertellen waarom ik dit droom.
zoiets heb ik ook eens gehad. t zijn nogal rare, enge dromen. een echte oorzaak weet ik niet precies..maar het heeft wel te maken met je dagelijkse leven..

kheb ook eens gehoord, dat wanneer een bepaald beeld uit een film oid 'vast' blijft zitten in je hoofd, je daarover zult dromen, omdat je je daarop concertreerd (bewust of onbewust..)
Oud 16-10-2004, 14:10
Puppetgirl
Puppetgirl is offline
Citaat:
Aragnabite schreef op 14-10-2004 @ 19:41 :
Ik droomde dit weekend dat ik wakker werd. Gewoon 's ochtends, bij mijn vriend thuis. Alles klopte, kleur van het hoeslaken, posities van de spullen. Alleen, ik bleek nog steeds te slapen, want toen droomde ik weer dat ik wakker werd en op stond en iets ging doen. Dit heb ik 4 keer achter elkaar gehad. Toen ik daarna voor de 5e keer echt wakker werd was ik helemaal de weg kwijt. Ik dacht dat ik nog steeds in die droom zat en weer elk moment opnieuw wakker zou kunnen worden.

Herkent iemand deze droom of weet iemand wat voor betekenis het zou kunnen hebben, want ik vond het best freaky.

Liefs,

Laura
Heej! Wat je hebt gehad heet een false awakening (FA). Niks om freaked out voor te zijn. Het betekent niks, FA krijg je meestal als je bijna wakker bent en al in je hoofd bezig bent met wat je vandaag gaat doen. Mensen die aan het leren zijn lucide dromers te worden (zie een paar reply's hierboven) hebben er ook vaak 'last' van.
Ik geniet altijd van FA's : ik 'word wakker' schrijf op wat ik heb gedroomd, stap uit bed. Ik word nog een keer wakker, hetzelfde gebeurt. Als ik dan ECHT wakker word, verwacht ik toch altijd dat er wat in m'n droomschrift staat . Ik vind het gewoon grappig.
Veel plezier van eventuele volgende FA's!
XX
Oud 16-10-2004, 14:14
Puppetgirl
Puppetgirl is offline
Citaat:
mUrder schreef op 15-10-2004 @ 20:01 :
zoiets heb ik ook eens gehad. t zijn nogal rare, enge dromen. een echte oorzaak weet ik niet precies..maar het heeft wel te maken met je dagelijkse leven..

kheb ook eens gehoord, dat wanneer een bepaald beeld uit een film oid 'vast' blijft zitten in je hoofd, je daarover zult dromen, omdat je je daarop concertreerd (bewust of onbewust..)
Raar en eng?? Waarom?

Het laatste wat je zegt is waar. Het vergt veel oefening als je het bewust wilt doen (maar het is het waard ), maar gebeurt inderdaad soms onbewust als een bepaald iets veel indruk op je heeft gemaakt. Het heet dream incubation (voor als je er geinteresseerd in bent ).
Oud 16-10-2004, 17:34
Flip!
Flip! is offline
Citaat:
Puppetgirl schreef op 16-10-2004 @ 15:14 :
Raar en eng?? Waarom?

Het laatste wat je zegt is waar. Het vergt veel oefening als je het bewust wilt doen (maar het is het waard ), maar gebeurt inderdaad soms onbewust als een bepaald iets veel indruk op je heeft gemaakt. Het heet dream incubation (voor als je er geinteresseerd in bent ).
tja ik vind het af en toe raar en eng, omdat ik het totaal niet ken, en niet verwacht. het gebeurd zo plots ineens, maar toch weet je wat te doen in je dromen.

klopt ja. kheb het eens geprobeerd, en het stuk waarop ik me concentreerde kwam terug in mn droom.
Oud 24-10-2004, 18:26
nicklesswarior
nicklesswarior is offline
ik heb de laatste tijd wel vaker hele rare dromen ==>

Ik moest over een fietspad fietsen van school naar huis, en aan de linkerkant waren allemaal weilanden en aan de rechterkant een autoweg met daarnaast een kanaal. Naast het kanaal waren weer weilanden. Op het weiland naast het kanaal lag een grote boot, omdat in het kanaal een draaikolk zat. In de weilanden rechts van me zag ik in de verte 3 grote wervelwinden, en dichtbij 3 kleintjes, in de vorm van een soort kegel. Verder waaide het heel hard, maar ik had geen last van die winden.

Heb egt geen idee wat het betekend.
Heb wel vaker dromen dat ik van school naar huis fiets en dat er dan iets gebeurd ofzo, of dat ik de weg kwijt raak of dat ik in een bosbrand terecht komt ofzow.

Ik moet een half uur fietsen van school naar huis, ook door een bos, en langs weilanden
Oud 02-11-2004, 18:01
skaapie
skaapie is offline
ik droom de laatste tijd heel veel over mijn ex.
heb 2,3 jaar verkering met hem gehad.
als ik over hem droom moet ik hem telkens redden van iets. laatst van een ijswrak. of uit een huis dat in brand staat.
waarom is dit?

xxx skaapie
Oud 05-11-2004, 21:45
Maija
Maija is offline
Ik was ergens, bij een soort van hooischuur, en toen kwamen mijn opa en oma aanlopen en mijn opa had iets op zijn schouder hangen.
Pas toen hij dichtbij was, en het neerlegde kon ik zien wat het was.
Het was een lijk, alleen geen gewoon lijk, meer een soort opgezwllen verbrand gezicht met zwart en groene huid,
En de ogen waren dik zwart omlijnt, enzovoort.

Ik schok en vroeg wie dat was, het was een kennis van mijn opa en oma, waar ze langs waren gekomen op weg naar mij toe, en ze was dood.
Maar ze kon nog niet worden begraven omdat er nog geen plek was op de beraafplaats en daarom neemt mijn opa haar maar mee.
Toen liepen we even een stukje, totdat we bij een volgende schuur aankwamen, daar legde miijn opa haar neer, en toen ik naar haar keek, gingen haar ogen open.
En ze leefde, ze zei, het was verschikkenlijk.
En deed haar ogen dicht, en ze leek weer dood, mijn opa pakte haar weer op, en we liepen samen weer verder

Dit is mijn droom, een beetje een rare droom.
Weten jullie wat het betekent??
Oud 16-11-2004, 20:23
Ljubavi *
Ljubavi * is offline
Ok dan ook even mijn droom.
Opzicht niet eng, maar voor mijn doen wel vreemd.

Ik droomde, al was een heel klein deel van me nog wakker. Ik zat in een slee, zo'n slee die de kerstman ook altijd heeft in films. We vlogen richting eén of andere vage bestemming op ongeveer een paar kilometer hoogte, alleen wist ik niet waarheen.
Het begon avond te worden, de lucht was al rood/ paars van kleur. Op een gegeven moment vlogen we over een heide, omgeven door wolken, met kleine, lieve, witte torentjes die erboven uit staken. Omgeven door lichtjes en witte kleuren. Er werd vredige muziek gedraaid en vanuit de verte hoorde je mensen zingen.
Op een gegeven moment werd het verlangen naar die plaats zo sterk dat ik uit de slee sprong, en ik kreeg het gevoel dat al mijn principes als sneeuw voor de zon verdwenen, alles wat eerst zo belangrijk leek werd kinderspel.
Al had ik in feite ter plette moeten vallen, ik was er van overtuigd dat iets me zou redden. Op het moment dat ik ong. tien meter verwijderd was van de grond ( de wolken) werd ik half wakker.
Alleen kon ik m'n ogen niet open krijgen en m'n lichaam niet bewegen. Ik zat als het ware vast in m'n lichaam. Ik had het idee dat ik gigantisch begon te trillen en zakte steeds verder weg in gedachten. Pas toen ik het van binnen uitschreeuwde kreeg ik beweging in m'n vinger, de rest volgde.
Toen ik eenmaal goed wakker was dacht ik, ach, was vast doordat ik zo moe ben, maar nee, nadat ik m'n ogen had gesloten duurde het niet lang of het begon weer. Nu kwam er alleen ook het gevoel bij dat ik van het bed af zou zweven.

Degene die hier een verklaring voor heeft ben ik eeuwig dankbaar
Oud 17-11-2004, 13:09
Not for Sale
Not for Sale is offline
Ik droomde dat mijn huid losliet vannacht
Het was heel bloederig en naar.. Maar het deed geen pijn.

Eerst had ik een snee in mijn vinger, rechterwijsvinger. Niet zo groot, wel redelijk diep. Toen wilde ik het bloed wegvegen of het dichtdrukken ofzoiets, maar kwam er een stuk huid+vlees mee en ging het erger bloeden en ik kon zelfs het bot zien. Toen greep ik mijn vinger vast om het bloeden te doen stoppen en toen had ik ineens de losse huid van die hele vinger vast en hingen er allemaal losse lappen huid aan mijn hand enzo...
Ik dacht echt dat ik dood ging, not funny.

Anyway, toen werd ik wakker.

Waarom droom ik dit
Oud 17-11-2004, 14:59
yavanna
yavanna is offline
Ik had laatst zoooo'n maffe droom:

Ik was ergens met m'n beste vriendin, en we zouden blijkbaar ergens naar toe gaan met onze klas. M'n vriendin zat echt heel maf te doen. Ze praatte de hele tijd over een jongen: 'hij is echt zo geweldig!' 'echt coool is ie' 'echt te gek' 'wat is ie knap'. Ik moest heel hard lachen omdat ze die jongen in het echt een heeeele grote sukkel vind. Ik vond het echt heel erg maf...
Op een gegeven moment kwam die jongen eraan met z'n vrienden. Onder z'n vrienden was de jongen die ik zelf leuk vind. Alleen het leek alsof iemand hem twee blauwe ogen had geslagen en z'n gezicht zat onder de vlekken bloed. Hij zag eruit als een zombie! Vreemd genoeg vroeg ik niet wat er met hem was gebeurd, maar ik zei wel iets vaags tegen hem en daar antwoordde hij ook op. Hij was best aardig, ondanks dat ie eruit zag als een zombie. Er kwamen nog meer mensen van m'n klas aan, en twee leraren. We zouden blijkbaar met twee bussen gaan en in de ene bus konden niet zo veel mensen. M'n beste vriendin zat heel maf te doen: 'ik hoop zo dat ik bij hem in de bus kom! hij is zo geweldig!' ik me rot lachen... uiteindelijk werden dus die jongen en z'n vrienden uitgekozen om in het kleine busje te gaan en het kon me ni zo veel schelen. Maar toen zei de leraar dat er nog twee mensen bij konden. M'n vriendin trok me gelijk mee en we gingen ook naar dat busje. Ik werd echt meegesleurd en toen we bij die bus kwamen bleek het een robotachtig iets te zijn. Er waren vijf plaatsen om te zitten en aangezien we met z'n zevenen waren was dat ni zo handig. M'n vriendin vroeg met een glimlach van hier tot Tokyo aan die jongen of wij er nog wel bij konden. Die jongen zei: Natuurlijk leuk dat je er bent joh (dat zou hij noooit zeggen) en m'n vriendin was echt zooo blij... ik me weer rot lachen... Maar toen gingen we in die robot en ik zag de jongen weer op wie ik ben. Nog steeds een hoofd als een zombie... Maar hij deed echt superaardig en met dat robotding gingen we ergens heen. Weet niet meer wat.

Note: in het echt denkt die vriendin helemaaaal niet aan jongens en ze vind die jongen echt een sukkel en dom enzoow.
Oud 17-11-2004, 15:00
yavanna
yavanna is offline
Citaat:
Not for Sale schreef op 17-11-2004 @ 14:09 :
Ik droomde dat mijn huid losliet vannacht
Het was heel bloederig en naar.. Maar het deed geen pijn.

Eerst had ik een snee in mijn vinger, rechterwijsvinger. Niet zo groot, wel redelijk diep. Toen wilde ik het bloed wegvegen of het dichtdrukken ofzoiets, maar kwam er een stuk huid+vlees mee en ging het erger bloeden en ik kon zelfs het bot zien. Toen greep ik mijn vinger vast om het bloeden te doen stoppen en toen had ik ineens de losse huid van die hele vinger vast en hingen er allemaal losse lappen huid aan mijn hand enzo...
Ik dacht echt dat ik dood ging, not funny.

Anyway, toen werd ik wakker.

Waarom droom ik dit
misschien afgezaagd advies maja...

Misschien zit je met een probleempje (die snee) en probeer je er van alles aan te doen maar je maakt het er alleen maar erger mee. Dus misschien zou je wat beter moeten plannen ofzoow
kweeni ik ben niet zo goed in dromen uitleggen...
Oud 17-11-2004, 16:19
Puppetgirl
Puppetgirl is offline
Citaat:
Ljubavi * schreef op 16-11-2004 @ 21:23 :
[...]
Al had ik in feite ter plette moeten vallen, ik was er van overtuigd dat iets me zou redden. Op het moment dat ik ong. tien meter verwijderd was van de grond ( de wolken) werd ik half wakker.
Alleen kon ik m'n ogen niet open krijgen en m'n lichaam niet bewegen. Ik zat als het ware vast in m'n lichaam. Ik had het idee dat ik gigantisch begon te trillen en zakte steeds verder weg in gedachten. Pas toen ik het van binnen uitschreeuwde kreeg ik beweging in m'n vinger, de rest volgde.
Toen ik eenmaal goed wakker was dacht ik, ach, was vast doordat ik zo moe ben, maar nee, nadat ik m'n ogen had gesloten duurde het niet lang of het begon weer. Nu kwam er alleen ook het gevoel bij dat ik van het bed af zou zweven.

Degene die hier een verklaring voor heeft ben ik eeuwig dankbaar
Ik verklaar geen dromen (ik vind dat je dat zelf moet doen ) maar dit laatste klinkt als een slaapverlamming. Komt weleens voor als je tussen slapen en waken hangt. Niks ergs ofzo. Op google kun je vast veel over vinden.
Oud 24-11-2004, 11:13
BelleRosé
BelleRosé is offline
Ik droom nu al voor de derde keer heel gedetailleerd hoe mijn vriend me gaat dumpen? Elke keer wel een andere situatie maar het einde is hetzelfde namelijk dat ik hem kwijt ben. Is er een uitleg waarom ik dit droom? We hebben een zware ruzie gehad, maar die is toch al eventjes van de baan. Zou dat er mee kunnen te maken hebben?

Alvast bedankt
Oud 24-11-2004, 14:34
yavanna
yavanna is offline
Citaat:
BelleRosé schreef op 24-11-2004 @ 12:13 :
Ik droom nu al voor de derde keer heel gedetailleerd hoe mijn vriend me gaat dumpen? Elke keer wel een andere situatie maar het einde is hetzelfde namelijk dat ik hem kwijt ben. Is er een uitleg waarom ik dit droom? We hebben een zware ruzie gehad, maar die is toch al eventjes van de baan. Zou dat er mee kunnen te maken hebben?

Alvast bedankt

door die ruzie ben je misschien heel bang geworden dat je opnieuw zo'n ruzie krijgt, en dat het dan zo erg wordt dat je echt gedumpt wordt
Oud 01-12-2004, 16:50
yavanna
yavanna is offline
Weet er iemand wat het betekent als je droomt dat iemand je gedachten kan lezen en dat dat best handig was omdat ik die persoon in het echt niets durf te zeggen?

en wat betekent het als in een droom je beste vriendin haar hand verbrand, en ik in dezelfde situatie niet?
Oud 10-12-2004, 16:39
alleenvoorj0u
alleenvoorj0u is offline
Ik heb in de laatste weken een paar keer gedroomd dat al mijn tanden eruit vielen en dat ik ze dan in me mond had... Zooo, dat is echt een raar gevoel, ik droomde daarbij ook dat ik dan kanker had en dat ik dood zou gaan...
ik hoor wel eens dat elke droom een betekenis heeft..

maar volgensmij zijn dromen gewoon echt je eigen verzinsels..

iemadn een ideeee waarom ik dat droom ?

ghehe bedankktt... kuSzzz
Oud 10-12-2004, 16:50
yavanna
yavanna is offline
Citaat:
alleenvoorj0u schreef op 10-12-2004 @ 17:39 :
Ik heb in de laatste weken een paar keer gedroomd dat al mijn tanden eruit vielen en dat ik ze dan in me mond had... Zooo, dat is echt een raar gevoel, ik droomde daarbij ook dat ik dan kanker had en dat ik dood zou gaan...
ik hoor wel eens dat elke droom een betekenis heeft..

maar volgensmij zijn dromen gewoon echt je eigen verzinsels..

iemadn een ideeee waarom ik dat droom ?

ghehe bedankktt... kuSzzz

het betekent wel iets als je tanden uitvallen maar ik zou niet weten wat....
Oud 10-12-2004, 19:32
Maija
Maija is offline
Citaat:
BizZz schreef op 05-11-2004 @ 22:45 :
Ik was ergens, bij een soort van hooischuur, en toen kwamen mijn opa en oma aanlopen en mijn opa had iets op zijn schouder hangen.
Het was een lijk, alleen geen gewoon lijk, meer een soort opgezwllen verbrand gezicht met zwart en groene huid,

Ik schok en vroeg wie dat was, het was een kennis van mijn opa en oma, waar ze langs waren gekomen op weg naar mij toe, en ze was dood.
Maar ze kon nog niet worden begraven omdat er nog geen plek was op de beraafplaats en daarom neemt mijn opa haar maar mee.
Toen liepen we even een stukje, totdat we bij een volgende schuur aankwamen, daar legde miijn opa haar neer, en toen ik naar haar keek, gingen haar ogen open.
En deed haar ogen dicht, en ze leek weer dood, mijn opa pakte haar weer op, en we liepen samen weer verder

weet niemand het?

Ik denk best wel vaak aan die droom, en ik zou het heel graag willen weten..
Oud 10-12-2004, 19:33
yavanna
yavanna is offline
Citaat:
BizZz schreef op 10-12-2004 @ 20:32 :
weet niemand het?

sorry ik weet het niet
misschien een site met droomsymbolen zoeken?
Oud 11-12-2004, 16:44
alleenvoorj0u
alleenvoorj0u is offline
Citaat:
yavanna schreef op 10-12-2004 @ 17:50 :
het betekent wel iets als je tanden uitvallen maar ik zou niet weten wat....
gheheh jahh idd..
Oud 14-12-2004, 14:38
FreeZzze
FreeZzze is offline
Citaat:
BizZz schreef op 10-12-2004 @ 20:32 :
weet niemand het?

'mmm best wel interessante droom! Ik denk dat het iets te maken heeft met een enge ervaring ofzo die dan later terugkomt. Bij jezelf of iemand die dicht bij je staat. En waar je erg van schrikt. En/of iemand die er niet maar is maar toch wel... zie het lijk dat nog niet begraven is. ofzo maja ik ben geen professionele droomverteller hoor
Oud 16-12-2004, 12:49
The0
The0 is offline
Citaat:
BizZz schreef op 05-11-2004 @ 22:45 :

Ik wil wel een poging doen.
Het begraven van iets of iemand betekend in dromen vaak het beëindigen van iets. Opvallend dat je de kleuren van het lijk onthouden hebt; kleuren zijn namelijk van groot belang in je dromen. Zwart duidt vaak op negativiteit, waar groen duidt op evenwicht. Is er misschien kort geleden iets negatiefs in je omgeving gebeurd dan je uit balans heeft gebracht? (dromen proberen je bewuste gedrag te compenseren, dus misschien dat daarom de kleur groen werd gebruikt om evenwicht aan te geven).

Je opa en oma zouden kunnen staan voor de personen die ze zijn, maar mogelijk ook voor wijsheid. Dit zou kunnen betekenen dat het negatieve waar ik het net over had een keuze geweest kan zijn. Een belangrijke keuze waarvan je zelf het idee hebt dat je fout gekozen hebt. De wijze figuren in je droom proberen dat recht te zetten door het zwarte lijk te begraven. Dat het lijk niet terecht kon op de begraafplaats kan aangeven dat je je problemen nog niet geheel hebt verwerkt in je hoofd, ze 'passen nog niet in het verwerkte stuk'.

Probeer volgende dromen eens in verband te brengen met deze, vaak zetten vervolg dromen foutieve analyses redelijk recht.
Hopen dat je hier wat aan hebt.
Oud 16-12-2004, 12:56
The0
The0 is offline
Citaat:
yavanna schreef op 17-11-2004 @ 15:59 :
Ik had laatst zoooo'n maffe droom:

Ik was ergens met m'n beste vriendin, en we zouden blijkbaar ergens naar toe gaan met onze klas. M'n vriendin zat echt heel maf te doen. Ze praatte de hele tijd over een jongen: 'hij is echt zo geweldig!' 'echt coool is ie' 'echt te gek' 'wat is ie knap'. Ik moest heel hard lachen omdat ze die jongen in het echt een heeeele grote sukkel vind. Ik vond het echt heel erg maf...
Op een gegeven moment kwam die jongen eraan met z'n vrienden. Onder z'n vrienden was de jongen die ik zelf leuk vind. Alleen het leek alsof iemand hem twee blauwe ogen had geslagen en z'n gezicht zat onder de vlekken bloed. Hij zag eruit als een zombie! Vreemd genoeg vroeg ik niet wat er met hem was gebeurd, maar ik zei wel iets vaags tegen hem en daar antwoordde hij ook op. Hij was best aardig, ondanks dat ie eruit zag als een zombie. Er kwamen nog meer mensen van m'n klas aan, en twee leraren. We zouden blijkbaar met twee bussen gaan en in de ene bus konden niet zo veel mensen. M'n beste vriendin zat heel maf te doen: 'ik hoop zo dat ik bij hem in de bus kom! hij is zo geweldig!' ik me rot lachen... uiteindelijk werden dus die jongen en z'n vrienden uitgekozen om in het kleine busje te gaan en het kon me ni zo veel schelen. Maar toen zei de leraar dat er nog twee mensen bij konden. M'n vriendin trok me gelijk mee en we gingen ook naar dat busje. Ik werd echt meegesleurd en toen we bij die bus kwamen bleek het een robotachtig iets te zijn. Er waren vijf plaatsen om te zitten en aangezien we met z'n zevenen waren was dat ni zo handig. M'n vriendin vroeg met een glimlach van hier tot Tokyo aan die jongen of wij er nog wel bij konden. Die jongen zei: Natuurlijk leuk dat je er bent joh (dat zou hij noooit zeggen) en m'n vriendin was echt zooo blij... ik me weer rot lachen... Maar toen gingen we in die robot en ik zag de jongen weer op wie ik ben. Nog steeds een hoofd als een zombie... Maar hij deed echt superaardig en met dat robotding gingen we ergens heen. Weet niet meer wat.

Note: in het echt denkt die vriendin helemaaaal niet aan jongens en ze vind die jongen echt een sukkel en dom enzoow.
Ook op deze dan maar een poging wagen.
Dromen geven aan hoe je onbewust denkt, hoe je hersenen dus over mensen of dingen denken, zonder dat je logisch denkende hersendelen dat begrenzen. (je kunt bijvoorbeeld in je dromen ook vliegen, terwijl je wéét dat dit niet kan).

Je begon al meteen met een interessant stukje, het gedeelte waar je zei dat je vriendin deze jongen heeleemaal mooi, lief en knap vond terwijl ze hem/jongens in het echt helemaal niet boeiend vind. Het kan zijn dat jij onbewust vind dat ze best eens wat meer aandacht aan jongens mag besteden en misschien zelfs wel vind dat de jongen in kwestie wat voor haar is.

Het feit dat je niet verbaasd was dat 'de leuke jongen' er verminkt uit zag kan aangeven dat je hersens je proberen te vertellen dat je deze jongen echt leuk vind. (Waarschijnlijk vind je hem in het echt namelijk heel knap, en ben je onbewust bang dat je op zijn uiterlijk valt).

Het blijft gokken, wederom omdat ik jou en je vriendin natuurlijk niet ken, maar dit is wat ik er van maak.
Oud 17-12-2004, 14:54
yavanna
yavanna is offline
jah dat hierboven lijkt wel ergens op, kan kloppen maar ik denk niet echt dat die jongen iets is voor m'n beste vriendin...

okeej gister zo'n vage droom:
Ik voelde me niet lekker en zou thuis blijven, dus ik ging weer slapen rond zeven uur.
Ik droomde dat ik in een vreemd, groot huis was. Het was heel helder en verschrikkelijk licht, omdat alle muren van glas waren! Ik zag mijn moeder een man rondleiden door de onwijs grote tuin, en ging naar buiten om de tuin te bekijken. Een onbekend meisje ging mee. Ze was heel aardig, maar uiteindelijk ging ik weer terug naar het huis en ik ging naar mijn kamer. Ook mijn kamer was helder en licht, zelfs nog meer dan de andere kamers. Er was een grote glazen tafel in het midden, en ik ging op een stoel zitten. Ik zag drie paarse plastic bakjes, in het echt heb ik die zelf ook. Er zaten kruimels in ofzoiets. Plotseling voelde ik me heel erg ongelukkig, ik vond het helemaal niet leuk meer en wilde weg uit dat grote glazen huis. Ik pakte spullen en deed die in een tas, maar toen kwam mijn vader binnen, dus vluchten kon niet meer. Toen mijn vader de paarse bakjes zag, werd hij heel kwaad en begon een preek te houden over dat ik gebruikte bekers, borden enz. terug moet brengen naar de keuken (zo doet hij in het echt ook wel 'ns). toen wilde ik helemaal weg, en meestal in mijn dromen, zoek ik mijn kamer, draai de sleutel van m'n balkondeur open, open de deur en vlieg volgens een vaste route weg. Maar er was geen balkondeur, alleen de muren van glas, ik kon niet ontsnappen...
Opeens was ik buiten in een hele open brede straat. Een aantal aardige mensen van mijn leeftijd kwamen naar me toe en we gingen naar school. Ik keek op mijn horloge, en zag dat het half tien was. Ik raakte in paniek, omdat in het echt mijn vader had gezegd dat hij me nog wakker zou maken voordat hij wegging en dat was niet om half tien. Ik dacht dat het in het echt ook half tien was en wilde wakker worden, maar de meisjes zeiden: "kom op laten we lol maken" en we gingen verder. Op school was het ook heel licht en helder ik deed wat ik precies altijd deed, ik ging naar de kluisjes en deed wat spullen in mijn kluisje. Ik zette mijn gymtas neer en toen kwam dat onbekende meisje weer. Ze zei: "Kom we moeten gaan" en iemand riep haar: "Rachida!" (zo heette ze blijkbaar) Ik wilde de sleutel uit m'n kluisje halen maar zag hem niet meer.
Ik raakte in paniek, en toen werd ik wakker gemaakt door mijn vader.
Ik keek op mijn wekker, en zag dat het pas acht uur was, niet half tien. Vreemd vind ik dat deze droom zich in één uur heeft afgespeeld (van 7 tot 8) en ik moet het stukje van de kluisjes gedroomd hebben rond de tijd dat ik meestal in het echt ook bij de kluisjes ben. Ook had ik die dag gym, maar ik ging dus ni naar school. Ik had echt het gevoel alsof ik gewoon wel naar school ben gegaan.

Iemand enig idee wat het betekent? want ik vind het heel erg vreemd.

Laatst gewijzigd op 17-12-2004 om 19:23.
Advertentie

Regels voor berichten