Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-12-2004, 12:32
Verwijderd
heeft er iemand misschien iets over een ionenwisselaar. ik snap nog steeds niet wat het is en ik weet de reactievergelijking ook niet. het is voor een praktische opdracht en het moet morgen al af zijn ( ) dus als iemand vandaag nog iets heeft
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-12-2004, 16:09
Verwijderd
Ik neem aan dat je het hebt over een 'mechanisme' om hard water mee te ontharden?

Dat ding werkt simpelgezegd door de Ca2+-ionen te vervangen door Na+-ionen, in de verhouding 1:2.

De precieze reactie weet ik niet.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2004, 16:16
Verwijderd
ik had het ook over ontharden ja. dat moet ook gebeuren maar goed

mmm.. jammer... ik zoek nog ff verder.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2004, 17:18
Verwijderd
er gebeurt iets met calcium ionen en natrium ionen, maar weet iemand de reactievergelijking?
Met citaat reageren
Oud 13-12-2004, 17:42
yavanna
yavanna is offline
Citaat:
Super Eend schreef op 13-12-2004 @ 18:18 :
er gebeurt iets met calcium ionen en natrium ionen, maar weet iemand de reactievergelijking?

er hoort niet echt een reactievergelijking bij geloof ik...
de natriumionen worden vervangen door Ca2+ das niet een reactie geloof ik
misschien dat ik het zo op kan zoeken in m'n scheikunde boek
Met citaat reageren
Oud 13-12-2004, 17:47
Verwijderd
Citaat:
yavanna schreef op 13-12-2004 @ 18:42 :
er hoort niet echt een reactievergelijking bij geloof ik...
de natriumionen worden vervangen door Ca2+ das niet een reactie geloof ik
misschien dat ik het zo op kan zoeken in m'n scheikunde boek
jah dat klopt en schijnbaar hoort daar wel een reactievergelijking bij want dat wil mijn leraar zien
Met citaat reageren
Oud 13-12-2004, 17:49
Rocks
Rocks is offline
Een ionenwisselaar bestaat uit harskorrels met daarop een geschikte drager gecoat. Die wordt meestal voorgesteld door X-

Tegen die negatieve lading zit een tegenion. Voor het ontharden van water is dat Na+

De reactievgl is heel eenvoudig: X-Na+ + Ca2+ => X-Ca2+ + Na+
Er vindt enkel een uitwisseling van ionen plaats.
Oud 13-12-2004, 17:52
Verwijderd
Citaat:
Rocks schreef op 13-12-2004 @ 18:49 :
Een ionenwisselaar bestaat uit harskorrels met daarop een geschikte drager gecoat. Die wordt meestal voorgesteld door X-

Tegen die negatieve lading zit een tegenion. Voor het ontharden van water is dat Na+

mm... zit wat in... wat is gecoat ??

moet er bij beide dan geen 2 voor die Na+ ?? want dan is ie toch kloppend? of niet?
Met citaat reageren
Oud 13-12-2004, 17:53
Verwijderd
Na+ + Ca2+ (aq) -> Ca2+ + 2 Na+ (aq)

kan dit kloppen??
Met citaat reageren
Oud 13-12-2004, 17:54
yavanna
yavanna is offline
Citaat:
Rocks schreef op 13-12-2004 @ 18:49 :

je hebt gelijk ff geholpen voor pw morgen thnx!
ik kon het nergens vinden
Met citaat reageren
Oud 13-12-2004, 17:54
yavanna
yavanna is offline
Citaat:
Super Eend schreef op 13-12-2004 @ 18:53 :
Na+ + Ca2+ (aq) -> Ca2+ + 2 Na+ (aq)

kan dit kloppen??

die X- staat er niet in dan.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2004, 17:59
Verwijderd
Citaat:
yavanna schreef op 13-12-2004 @ 18:54 :
die X- staat er niet in dan.
mm... nee maar daar hebben wij het nooit over gehad en ik zou niet weten wat het betekent
Met citaat reageren
Oud 13-12-2004, 18:01
Verwijderd
dank je maar zover was ik al ik weet alleen niet of mijn reactievergelijking klopt en of ie anders moet eventueel
Met citaat reageren
Oud 13-12-2004, 18:04
Rocks
Rocks is offline
de korrels op zich zijn niet in staat om als ionenwisselaar op te treden. Daarom wordt er een microlaagje op aan gebracht, en het is dat laagje dat kan optreden als ionenwisselaar. Het aanbrengen van zo'n dun laagje noemt men coaten

Citaat:
moet er bij beide dan geen 2 voor die Na+ ?? want dan is ie toch kloppend? of niet?
Ik had deze opmerking wel verwacht. Er moet geen 2 voor. Ik ga het eenvoudig uitleggen: je drager (X-, dit is de negatieve groep waar de Na+ opzit) zit vast op de harskorrel en kan dus niet verplaatsen. Maar als je de structuur zou bekijken, merk je dat die instaat is om eenwaardige en tweewaardige ionen op te vangen.
Voor een normale chemische reactie, waar ionen vrij in een oplossing zijn, heb je wel gelijk.

De werking van een ionenwisselaar is niet echt een chemische reactie

Laatst gewijzigd op 13-12-2004 om 18:08.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2004, 18:04
Verwijderd
het gebruik maken van een ionenwisselaar. Hierbij worden de calciumionen tegen de natriumionen uitgewisseld. Je kunt overigens een ionenwisselaar regenereren met een geconcentreerde natriumchlorideoplossing.

Na+
+ Ca2+(aq) Ca2+ + 2 Na+(aq)
Na+

(schematische "reactievergelijking" van de werking van een ionenwisselaar).

http://huiswerk.scholieren.com/werks...erslagid=11652

dus.. lijkt me:

2Na+ + Ca2+(aq) (<)--> Ca2+ + 2 Na+ (aq)

ofzo
Met citaat reageren
Oud 13-12-2004, 18:06
Verwijderd
Citaat:
bartjenl schreef op 13-12-2004 @ 19:04 :
het gebruik maken van een ionenwisselaar. Hierbij worden de calciumionen tegen de natriumionen uitgewisseld. Je kunt overigens een ionenwisselaar regenereren met een geconcentreerde natriumchlorideoplossing.

Na+
Na+

(schematische "reactievergelijking" van de werking van een ionenwisselaar).

http://huiswerk.scholieren.com/werks...erslagid=11652
ja, ook dank je (zoeken kan ik blijkbaar ook ) maar goed... ik snap niet wat die Na+ op het einde nog doet en wat is regenereren?

Na+
Na+ <- deze dus, die snap ik niet
Met citaat reageren
Oud 13-12-2004, 18:10
Verwijderd
Citaat:
Super Eend schreef op 13-12-2004 @ 19:06 :
ja, ook dank je (zoeken kan ik blijkbaar ook ) maar goed... ik snap niet wat die Na+ op het einde nog doet en wat is regenereren?

Na+
Na+ <- deze dus, die snap ik niet
nee die snap ik ook niet, maar vaste Na+ en Ca2+ worden omgewisseld voor de vloeibare varianten van de ander.. lijkt 't op..

en nou ga ik eten
Met citaat reageren
Oud 13-12-2004, 18:13
Rocks
Rocks is offline
dat is net de hele bedoeling van een ionenwisselaar. Je gaat je Ca omruilen voor Na omdat Na niet schadelijk is voor je toestellen.

Regenereren is gewoon je ionenwisselaar behandelen zodat hij terug "nieuw" is. Je gaat dan alle Ca-ionen die op de korrels zitten terug omwisselen voor Na-ionen. Om dit efficiënt te doen, is de looprichting van de geconcentreerde NaCl-oplossing tegengesteld aan de normale looprichting. De oplossing die dan uit de ionenwisselaar vloeit, is dan zeer hard en dus onbruikbaar (dus de riolering in)
Oud 13-12-2004, 18:21
Verwijderd
Citaat:
Rocks schreef op 13-12-2004 @ 19:13 :
dat is net de hele bedoeling van een ionenwisselaar. Je gaat je Ca omruilen voor Na omdat Na niet schadelijk is voor je toestellen.

Regenereren is gewoon je ionenwisselaar behandelen zodat hij terug "nieuw" is. Je gaat dan alle Ca-ionen die op de korrels zitten terug omwisselen voor Na-ionen. Om dit efficiënt te doen, is de looprichting van de geconcentreerde NaCl-oplossing tegengesteld aan de normale looprichting. De oplossing die dan uit de ionenwisselaar vloeit, is dan zeer hard en dus onbruikbaar (dus de riolering in)
oeh, klinkt wel heel logisch. dank jullie wel allemaal
Met citaat reageren
Oud 13-12-2004, 21:50
sdekivit
sdekivit is offline
bij een test op hard water test je ook op het Ca2+-gehalte in het water. Je kunt dat bepalen door te laten neerslaan met stearaat in zeep op natuurlijke basis --. is ook een ionenuitwisseling van Na+ en Ca2+ omdat je natriumstearaat laat reageren.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2004, 07:16
Verwijderd
Citaat:
sdekivit schreef op 13-12-2004 @ 22:50 :
bij een test op hard water test je ook op het Ca2+-gehalte in het water. Je kunt dat bepalen door te laten neerslaan met stearaat in zeep op natuurlijke basis --. is ook een ionenuitwisseling van Na+ en Ca2+ omdat je natriumstearaat laat reageren.
dank je wel. late reactie maar het is af
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten