Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-12-2004, 14:02
muziekvlinder
muziekvlinder is offline
Ik hoor er steeds zulke slechte dingen over en ik begrijp niet zo goed waarom.
Ik wil graag hulp zoeken,. en het RIAGG lijkt me gewoon de makkelijkste optie. Ik zie niet zo waarom het een slechte zou zijn, maar ik hoor er zoveel negatieve dingen over.

Kan iemand mij vertellen over hun persoonlijke ervaringen bij het RIAGG?
alvast bedankt
Oud 13-12-2004, 14:04
Nona
Nona is offline
Ik ben gewoon goed geholpen. Aardige hulpverleenster, ze was meestal op tijd en nooit meer dan 5 min te laat, ik kreeg gewoon te horen wat de bedoeling was...
Oud 13-12-2004, 14:08
Eend
Eend is offline
Ik vind over het algemeen Jeugdzorg nog steeds 10x beter in alles. Bij de Riagg duurt alles zo enorm lang.

Maar de Riagg is wel veel beter dan de GGZ. Dat zal wel ondertussen een bewezen feit zijn?
Oud 13-12-2004, 14:36
coopergirl
coopergirl is offline
Ikzelf loop nu al een aardige periode bij het RIAGG en ik vind dat sommige zaken beter geregeld zouden moeten.. Bovendien irriteer ik mij mateloos aan het feit dat het in hun ogen blijkbaar niet abnormaal is om 20 minuten later te komen (heb ik het over elke hulpverlener binnen het RIAGG die ik so far heb gehad).. Over psy. onderzoeken was er nogal eens sprake van miscommunicatie (onderzoekuitslagen die na anderhalve maand nog steeds niet verstuurd waren na de instelling waar ik toen onder voorbehoud opgenomen zou worden...) Verder schreef de shrink oxazepam 50 mg + antidepressivum voor tijdens de crisisdienst en na drie maand heb ik hem zelf opgezocht en gevraagd of ik nog wel die oxazepam moest slikken ivm verlavingsrisico..

In het algemeen vind ik dat ze in het kader van tijdbesparing erg oplossingsgericht zijn en niet _echt_ luisteren na wat je zegt..

M'n huisarts zei dat er geen goed alternatief is.. Psychologen annex psychiaters die via ziekenhuizen werken schrijven enkel medicatie voor en geven niet echt consulten.. Particuliere psychologen kunnen niet met collega's overleggen als ze ergens vastlopen o.i.d.
Eleos Zwolle (= Christelijke RIAGG variant) heeft volgens hem eveneens geen goede recenties.. Bovendien sprak die instelling mij niet aan omdat alles vanuit een Christelijke geloofsovertuiging wordt gedaan..

Op zich zal het er natuurlijk ook aan liggen welke hulpverlener je treft Anyway, ik houd er nog steeds uit, maar af en toe gal spuigen over 't RIAGG is ook best lekker
Indien je er hulp wilt zoeken moet je je niet laten weerhouden door mijn cRap hoor!!
Oud 13-12-2004, 15:02
Verwijderd
Ik zat bij het GGZ, dat heeft hier het RIAGG overgenomen zeg maar.
Ik vind dat ik er onpersoonlijk en beetje asociaal behandeld ben. Die vrouw was steeds te laat, sloeg met deuren, moest tijdens behandeltijd mijn dossier nog lezen om te herinneren wie ik was (als je dan toch te laat bent, doe dan iets nuttigs in die tijd, zoals mn dossier lezen..). Ik krijg nog steeds een brief dat mijn dossier gesloten is, nog niet gehad, ben er al zeker 3 maanden weg.
Als ze te laat was, was dat meestal minstens een kwartier, zonder excuus. Ja, 1x, had ze met een collega staan praten die net trug was van vakantie. Daar zijn pauze's dus voor...
En de tijd die zij te laat was, werd van MIJN tijd afgehaald. Had ik om 10.15 een gesprek, was ik om 11.15 buiten. Ook al kwam zij om 10.30 aankakken...

Ik zou me niet laten weerhouden door mijn ervaringen, niet iedereen is het zelfde, en wie weet gaat het bij jou wel goed.

Ik ben naar een particuliere psycholoog gegaan, moeten we wel zelf betalen, maar het werkt wel. En dat merk ik niet alleen, maar iedereen om me heen..

Succes iig!
Met citaat reageren
Oud 13-12-2004, 17:17
Nijn*
Nijn* is offline
Ik heb liever het RIAGG dan BJZ hoor! BJZ is heel erg traag met allemaal dingen regelen en neemt af en toe beslissingen die ze naderhand pas aan jou vertellen. Het RIAGG daar in tegen, overlegd alles met jou.
Ik had bij BJZ ook niet het gevoel dat er tijd voor me werd genomen, of dat er écht goed naar me geluisterd werd, bij het RIAGG wel.

In mijn periode bij het RIAGG ben ik steeds op tijd geholpen (geen psycholoog die twintig minuten te laat kwam oid), en werd er altijd open kaart met me gespeeld. Niks geen dingen achterhouden of verdraaien, iets wat ik bij BJZ wel eens merkte. Maar een nadeel is wel dat je bij het RIAGG snel op een wachtlijst wordt gezet, dus eer je aan de beurt bent zeg maar, ben je al wel een tijdje verder. Maar dan heb je ook wat..

Al heb ik ook wel wat vervelende dingen meegemaakt bij het RIAGG. Bijv. voor in-take een maand op een wachtlijst, na in-take anderhalve maand op de wachtlijst, 7 weken zonder hulp ivm de zomervakantie -er werd dus geen goede regeling getroffen- en zo nog wel wat dingen, maar over het algemeen is 't RIAGG goed.

Ik zie niet zoveel redenen om niet naar het RIAGG te gaan eigenlijk.
Want ja, volgens mij verschilt dit per persoon. Ik bedoel, iedereen heeft natuurlijk andere ervaringen bij het RIAGG, andere hulpverleners en andere omstandigheden. Ik zou het gewoon proberen als ik jou was!
Oud 13-12-2004, 19:18
WolterB
WolterB is offline
Het RIAGG wilde bij mij dat ik als 12 jarig jongetje gelijk te horen moest krijgen, waar ik nog lang niet klaar voor was om die te horen, laat staan te verwerken. Als mijn moeder niet hiermee in zou stemmen wilden ze mij niet helpen, omdat zij dachten dat dat het beste voor mij was. Uiteindelijk hebben we verder gezocht en ben ik bij een particuliere pscholoog terechtgekomen waar het ruim 2-3 jaa duurde voordat ik alles te horen heb gekregen. Stukje bij beetje, steeds net zoveel informatie als wat ik kon verwerken.
Oud 13-12-2004, 19:47
Quiana
Quiana is offline
Ik denk dat het echt heel erg kan verschillen per situatie...

Ik heb bijv niet enorm goeie ervaringen met BJZ/de Jutters,
en wel goeie met Parnassia (allemaal Den Haag), terwijl ik
ook mensen ken die juist wél goede ervaringen met bijv BJZ
hebben..

Laat de ervaringen van anderen iig niet de doorslaggevende
factor zijn om wel of niet hulp te zoeken..!
Oud 13-12-2004, 19:51
-Flip-
-Flip- is offline
ik denk dat het heel erg afhangt van welke behandelaar je krijgt... ik loop bij BJZ en de mensen zijn daar heel erg aardig en ze luisteren echt naar je... ze wíllen je echt helpen en dat geeft een fijn en veilig gevoel...
Oud 13-12-2004, 19:57
Flærynn
Flærynn is offline
Bij mij werkte het erg goed. Ik had een psychologe met wie ik goed overweg kon en die ik alles vertelde. En ik moest zelfs huilen toen ik ermee stopte
Oud 13-12-2004, 23:11
Sartre
Sartre is offline
Voor wat voor dingen hebben jullie prof. hulp gezocht als ik vragen mag?
Ik denk er namelijk ook wel eens over om een keer met zo'n iemand te gaan praten
Oud 13-12-2004, 23:17
Verwijderd
Ik zet nooit meer een voet over de drempel bij RIAGG.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2004, 23:24
Party_P
Party_P is offline
ik ook, maar verwachten ze van je dat je een compleet verhaal hebt, want ik vrees dat ik mijn verhaal niet goed kan verwoorden.
Oud 14-12-2004, 14:33
Xonzo
Xonzo is offline
Citaat:
Party_P schreef op 14-12-2004 @ 00:24 :
ik ook, maar verwachten ze van je dat je een compleet verhaal hebt, want ik vrees dat ik mijn verhaal niet goed kan verwoorden.
ik denk dat je je daardoor zeker niet mag laten afschrikken, want daarvoor zijn die mensen er eigenlijk. ze leren je omgaan met je verhaal en derover praten, ook al heb je eerst het gevoel dat het totaal niet zal lukken.
Oud 14-12-2004, 15:51
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Sartre schreef op 14-12-2004 @ 00:11 :
Voor wat voor dingen hebben jullie prof. hulp gezocht als ik vragen mag?
Ik denk er namelijk ook wel eens over om een keer met zo'n iemand te gaan praten
Ik kwam er terecht tijdens crisidienst 5 jaar geleden ivm afscheidsbrieven die mijn moeder vond.. Ik zit 'r nog steeds voor 'n scala aan diagnoses.. (chronische depressie, posttraumatische stress-stoornis, gegeneraliseerde angststoornis, claustrofobie, depersonalisatie, derealisatie, af en toe stemmingscongruente psychotische momenten, neurotiforme ontwikkeling en uhm ga maar door.. Yeah, i'm a psycho, but in a good way
Oud 14-12-2004, 16:14
Verwijderd
Citaat:
coopergirl schreef op 14-12-2004 @ 16:51 :
Ik kwam er terecht tijdens crisidienst 5 jaar geleden ivm afscheidsbrieven die mijn moeder vond.. Ik zit 'r nog steeds voor 'n scala aan diagnoses.. (chronische depressie, posttraumatische stress-stoornis, gegeneraliseerde angststoornis, claustrofobie, depersonalisatie, derealisatie, af en toe stemmingscongruente psychotische momenten, neurotiforme ontwikkeling en uhm ga maar door.. Yeah, i'm a psycho, but in a good way
Zo. Jemineetje. Jij hebt je deel van de DSM-IV ook wel gehad

Gaat het met jou, en met de rest hier, nog wel redelijk goed dan? Of helpt die hulp die jullie hebben niet echt?
Met citaat reageren
Oud 14-12-2004, 17:04
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 14-12-2004 @ 17:14 :
Gaat het met jou, en met de rest hier, nog wel redelijk goed dan? Of helpt die hulp die jullie hebben niet echt?
Nja, wat is goed? Soms gaat het goed, soms minder. Nugaat het minder, heb 2 of 3 weken vol tegenslagen gehad, en voorlopig ziet het er naar uit dat dat nog even zo blijft. Maar dan denk ik aan de dingen die ik moet trainen, en dan gaat het weer fftjes wat beter. Maar goed is een groot woord nu... té groot...
Hulp werkt prima! Moet er alleen mee om leren gaan
Met citaat reageren
Oud 14-12-2004, 17:07
Fog
Fog is offline
toen ik 4 was ben ik daar geweest en gelijk weer weg gestuurd omdat ik er wel overheen zou groeien, daardoor zijn mijn problemen nu 10x erger.

nu zit ik bij het riagg en gaat het goed, word goed geholpen moet alleen vaak wisselen van psycholoog, dat is irritant.
Oud 14-12-2004, 18:30
shanker
shanker is offline
Ik heb bij de Gelderse Roos gezeten, ik geloof dat dat een afsplitsing ofzo is van het riagg. Heb er hele slechte ervaringen mee... voorbeeldje: ik ben nu zo'n drie maanden niet meer naar de psychiater geweest, zonder iets te laten weten, terwijl er wel afspraken stonden enzo, en terwijl hij nog denkt dat ik aan de medicijnen zit en dus eigenlijk een herhaalrecept nodig zou moeten hebben, en ik heb er nog steeds niets van gehoord. Volgens mij interesseert het ze echt geen zak of je komt of niet. Ook was ik een keer een afspraak vergeten, bel ik om een nieuwe afspraak te maken, kan ik die vent niet te spreken krijgen, de secretaresse kan geen afspraken maken dus de psych zou wel terugbellen als hij er weer was. nou 3 weken en heeeel veel telefoontjes van mij naar de GR toe, en eindelijk kon ik een afspraak maken . Maargoed dat zijn mijn ervaringen, ik ben iig blij dat ik ervan af ben, en ik ga ook zeker niet meer terug.
Oud 14-12-2004, 20:28
Andora
Andora is offline
ikzelf zit bij t mediant, volgens mij ook een bijeenkoming van allemaal instellingen. heb er een spv-er gehad, die helemaal niks voorstelde, maar heb nu een goede psycholoog die me voor mijn gevoel goed gaat helpen. Volgens mij zit er veel onkruid tussen bij die instellingen, je moet net de goede te pakken krijgen
Met citaat reageren
Oud 15-12-2004, 10:32
muziekvlinder
muziekvlinder is offline
Citaat:
Quiana schreef op 13-12-2004 @ 20:47 :

Laat de ervaringen van anderen iig niet de doorslaggevende
factor zijn om wel of niet hulp te zoeken..!
dat is het wel heel lang geweest...
maar ik denk dat ik binnenkort maar ga bellen. ik moet maar zien of het voor mij goed zal werken of niet
Oud 15-12-2004, 11:07
Fog
Fog is offline
je kan ook eerst naar de huisarts gaan en overleggen wat het beste voor je is...
Oud 15-12-2004, 17:15
Masquerade
Masquerade is offline
Ik heb goede ervaringen met het Riagg.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2004, 21:21
M-Leentje
M-Leentje is offline
Ik heb hele slechte ervaringen met het Riagg.. Maar dat ligt natuurlijk wel aan meerdere dingen!

Het hoeft bij jou niet zo te gaan! Het Riagg bij jou in de buurt kan beter zijn, anders etc! Ik had gewoon een slechte hulpverleenster!! Dat verschil heb je overal, het hoeft dus niet per se zo te zijn dat je er ook slechte ervaring mee zou hebben!
Oud 24-12-2004, 21:51
metallica
metallica is offline
Ik heb wel slechte ervaringen met het riagg, maar een goede vriendin die zelfs door dezelfde persoon behandelt is ziet dat niet zo. Dus het ligt net aan de persoon die je zelf bent en de mensen die je tegenkomt.
Oud 27-12-2004, 15:49
Judy2
Judy2 is offline
Mijn ervaring met het RIAGG...Misschien dat het RIAGG voor een ander een uitkomst zou kunnen bieden , maar wat ze voor mij deden .....Ze plaatste mij in een soort groep waarbij we spelletjes konden spelen met vooraf wat gepraat....Het was wel bekend dat ik een overgevoelig kind was en dat ik me af en toe wel eens eenzaam voelde...Veel vriendinnen had ik niet en ik werd in de eerste en rond dat jaar gepest.Nu gaat het echter al veel beter...Nu weet ik immers wat er aan de hand was...
Als ze nou eens naar de oorzaak hadden gekeken.....Dat deden ze niet!!!!!!En dat mensen zo ....Het is een probleem waar we ons geen zorgen over hoeven te maken...Het was iets veel groters....Ik had ook lichamelijke klachten en geen mens die wist wat er aan de hand was.Daar stond ik dan , spelgroep...Ik verveelde me en wilde naar huis.Al liet ik dit niet blijken.Immers dit scheen goed voor me te zijn.Ik wou dat mijn probleem eerder ontdekt was , bij het RIAGG lag een van meerdere kansen waar kleine maar opgehoopte problemen(zonder dat ik zelf wist wat er aan de hand was)naar buiten kwamen , maar nee het RIAGG wou wat aan de gevolgen doen(daar leek het op-ontspanning en praten)in plaats van de oorzaak!!!

Toch kan ik me voorstellen dat het in veel gevallen wel gewoon helpt , het RIAGG.Voor vele uit die groep heeft het echter geholpen.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 15:55
JackieZ
JackieZ is offline
gezellig
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 16:30
Rieno
Rieno is offline
tja, ik heb er ook een tijd gelopen....en heb er onbewust toch wel wat aan gehad.
Dacht op dat moment dat het eigenlijk niet echt hielp enzo...maar achteraf gezien was dat dus wel zo

Het ligt idd ook erg aan de behandelaar wat dat betreft...diegene moet je wel kunnen vertrouwen natuurlijk. Als die niet bevalt, kun je altijd naar een ander gaan...al kan dat soms even duren voor dat geregeld is.

Ach, al met al was het voor mij wel de moeite waard om heen te gaan
Met citaat reageren
Oud 28-12-2004, 17:50
J3s
J3s is offline
Vroeger wel goede ervaringen gehad, momenteel niet. Het klikt totaal niet tussen mijn hulpverlener en mij, kan ik ook vragen om iemand anders? Of doen ze daar niets aan..
Oud 28-12-2004, 18:47
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
J3s schreef op 28-12-2004 @ 18:50 :
kan ik ook vragen om iemand anders? Of doen ze daar niets aan..
Ja, je kunt van hulpverlener switchen en je bent niet verplicht de achterliggende gedachte erbij te vermelden.. Echter, je dient met een andere therapeut helemaal opnieuw een 'therapeutisch klimaat' op te bouwen waarin je elkaar vertrouwd e.d.
Oud 28-12-2004, 21:14
RammSteen
RammSteen is offline
Het Riagg heeft mij [zwaar kut] niet zo goed behandelt, het gaat nog steeds niet goed, terwijl die gasten hebben gezegt dat er niks aan de hand is, damn....
Oud 29-12-2004, 02:01
ColdOne
ColdOne is offline
Het RIAGG heeft me ooit vrolijk verteld dat ik niet meer langs hoefde te komen. Omdat m'n "dader" daar ook in behandeling was. En we wilden weten of hij daar kwam.
Dat mochten we niet weten.
Echter, dat was de enige eis die ik had om niet naar de politie te gaan en een aanklacht in te dienen. Dus 't was voor z'n eigen bestwil. Maar dat zagen ze dus niet in.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2004, 08:01
JackieZ
JackieZ is offline
Citaat:
ColdOne schreef op 29-12-2004 @ 03:01 :
Het RIAGG heeft me ooit vrolijk verteld dat ik niet meer langs hoefde te komen. Omdat m'n "dader" daar ook in behandeling was. En we wilden weten of hij daar kwam.
Dat mochten we niet weten.
Echter, dat was de enige eis die ik had om niet naar de politie te gaan en een aanklacht in te dienen. Dus 't was voor z'n eigen bestwil. Maar dat zagen ze dus niet in.
Op zich is er gewoon geheimhoudingsplicht.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2004, 12:54
JackieZ
JackieZ is offline
Ik heb trouwens net een eerste gesprek gehad bij het RIAGG, mijn psycholoog is echt heel aardig, en hij noemde Bush een enorme debiel. Hij heeft net als ik een hekel aan maatschappij, economie en dat soort dingetjes, volgens mij. Dus het klikt wel.

Hij was wel 20 minuten et laat, maar ja dat kan.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2004, 12:56
Mariekje*
Mariekje* is offline
Nooit nog, 1 stap over de drempel bij het RIAGG, stelletje mafketels..
Oud 29-12-2004, 12:57
JackieZ
JackieZ is offline
Citaat:
HvJ schreef op 29-12-2004 @ 13:56 :
Nooit nog, 1 stap over de drempel bij het RIAGG, stelletje mafketels..
Het klinkt alsof je alle ervaring in huis hebt om er goed over te kunnen oordelen.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2004, 12:57
Lough Nacorra
Lough Nacorra is offline
ik dacht altijd dat riagg en ggz hetzelfde waren. Geen ervaringen met riagg, alleen ggz.
Oud 29-12-2004, 13:08
Mariekje*
Mariekje* is offline
Citaat:
JackieZ schreef op 29-12-2004 @ 13:57 :
Het klinkt alsof je alle ervaring in huis hebt om er goed over te kunnen oordelen.
Nou ik heb meerdere gesprekken met mensen van het RIAGG gehad, de één wist het ook niet (dat was overigens een maatschappelijk werkster)... de 2de zat me met openmond aan te staren "jeetje meid wat erg"... de 3de zei als enigste "Knap hoe je alles al voor jezelf op een rijtje hebt, en ik vind je wel erg volwassen voor je leeftijd".. Ja lul maar raak, het ging gewoonweg nergens over.. OF ze kwamen telaat, en dat vind ik simpelweg irritant dus alle ervaring? neen. Ik hield het gewoon al snel voor gezien, omdat het niet werkte. Blij dat jij er wel goede ervaringen mee hebt
Oud 29-12-2004, 13:10
JackieZ
JackieZ is offline
Citaat:
HvJ schreef op 29-12-2004 @ 14:08 :
Nou ik heb meerdere gesprekken met mensen van het RIAGG gehad, de één wist het ook niet (dat was overigens een maatschappelijk werkster)... de 2de zat me met openmond aan te staren "jeetje meid wat erg"... de 3de zei als enigste "Knap hoe je alles al voor jezelf op een rijtje hebt, en ik vind je wel erg volwassen voor je leeftijd".. Ja lul maar raak, het ging gewoonweg nergens over.. OF ze kwamen telaat, en dat vind ik simpelweg irritant dus alle ervaring? neen. Ik hield het gewoon al snel voor gezien, omdat het niet werkte. Blij dat jij er wel goede ervaringen mee hebt

Nee omdat je zei dat je er nooit een stap over de drempel had gezet. Shit ik lees het nu opnieuw. Er staat nooit nóg een stap. Sorry ik las het verkeerd. Excuses.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2004, 15:29
Mariekje*
Mariekje* is offline
Citaat:
JackieZ schreef op 29-12-2004 @ 14:10 :

Nee omdat je zei dat je er nooit een stap over de drempel had gezet. Shit ik lees het nu opnieuw. Er staat nooit nóg een stap. Sorry ik las het verkeerd. Excuses.
*aait* geeft niet, was ook een beetje 'vaag/onduidelijk' stukje, sorry.
Oud 29-12-2004, 15:33
JackieZ
JackieZ is offline
Citaat:
HvJ schreef op 29-12-2004 @ 16:29 :
*aait* geeft niet, was ook een beetje 'vaag/onduidelijk' stukje, sorry.
mijn rolleye was wel een beetje hard
maar tnx
Met citaat reageren
Oud 29-12-2004, 17:45
Kaneelstok
Kaneelstok is offline
Wat een hoop mensen met problemen zeg... alsjemenou...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten