Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-12-2004, 23:09
Verwijderd
Ik wil heel eigenlijk Rechtsgeleerdheid studeren, maar Muziekwetenschap lijkt me echt zo gaaf.

Het wordt aan de UU gegeven.

Is hier misschien (onwaarschijnlijk, maar ja) een student muziekwetenschap aanwezig, of kent iemand hier zo'n student?

En zou het eventueel te combineren zijn met de opleiding Rechtsgeleerdheid?

Alvast bedankt,

Sylph
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-12-2004, 14:41
El Kim
El Kim is offline
Twee studies lijkt me niet zo'n goed plan.

Muziekwetenschap wordt trouwens ook aan de UvA gegeven
Oud 19-12-2004, 14:52
Verwijderd
Ik weet dat het ook aan de UvA wordt gegeven, maar daar ligt de nadruk op de niet-westerse muziek en dat trekt me niet zo.

Ik wil het liefst twee studies omdat ik het gevoel heb dat ik met alleen muziekwetenschap vrij weinig kan.
Met citaat reageren
Sovereign
Sovereign is offline
Volgens mij is muziekwetenschap helemaal niet leuk, krijg je dan niet een flinke dosis geschiedenis?
Met citaat reageren
Verwijderd
Maar dat lijkt me nou juist zo interessant.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2004, 14:53
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
Sylph schreef op 19-12-2004 @ 15:52 :
Maar dat lijkt me nou juist zo interessant.
Mij niet. Bespelen van een instrument daarentegen...
Met citaat reageren
Oud 19-12-2004, 14:54
Verwijderd
Ja, maar daar is het conservatorium voor.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2004, 14:55
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 19-12-2004 @ 15:53 :
Mij niet. Bespelen van een instrument daarentegen...
Ik hoor het al mr., je hebt je hart niet gevolgd
Oud 19-12-2004, 14:58
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
El Kim schreef op 19-12-2004 @ 15:55 :
Ik hoor het al mr., je hebt je hart niet gevolgd
Ja ja.. moet jij zo nodig zeggen...
Met citaat reageren
Oud 19-12-2004, 14:59
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 19-12-2004 @ 15:58 :
Ja ja.. moet jij zo nodig zeggen...
Pfff, ik ga hoogstwaarschijnlijk wel wat vakken volgen op het conservatorium Moet ik me wel inschrijven als spookstudent bij muziekwetenschap, maar dat is slechts een detail
Oud 19-12-2004, 14:59
Verwijderd
Van elke topic een chattopic maken is een nono he.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2004, 15:00
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
Sylph schreef op 19-12-2004 @ 15:59 :
Van elke topic een chattopic maken is een nono he.
Hoor wie het zegt
Oud 19-12-2004, 15:01
Verwijderd
Citaat:
El Kim schreef op 19-12-2004 @ 16:00 :
Hoor wie het zegt
Ik ben de onschuld zelve.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2004, 15:21
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
El Kim schreef op 19-12-2004 @ 15:59 :
Pfff, ik ga hoogstwaarschijnlijk wel wat vakken volgen op het conservatorium Moet ik me wel inschrijven als spookstudent bij muziekwetenschap, maar dat is slechts een detail
Kim met de klarinet.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2004, 16:17
Verwijderd
Is het een serieus nadeel als je geen muziek in je pakket hebt? Ik heb C&M en CKV3-tekenen, muziek bieden ze bij mij op school niet aan.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2004, 23:16
MickeyV
MickeyV is offline
Nee maar. Ik ben ruim 3 jaar geleden met muziekwetenschap en rechten, naast elkaar dus, begonnen. Muziekwetenschap heb ik iets meer dan één jaar gedaan. Ik ben ermee gestopt mede om meer vrije tijd te verkrijgen (hoewel, met voldoende motivatie, de twee studies, misschien dan niet binnen 4 jaar, goed tegelijk zijn te doen), en omdat ik de die studie op een gegeven moment ook een beetje zat werd. Niettemin een leuke studie. Gewoon met beide beginnen. Je kunt er altijd nog één laten vallen.
Oud 19-12-2004, 23:19
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Sylph schreef op 19-12-2004 @ 17:17 :
Is het een serieus nadeel als je geen muziek in je pakket hebt? Ik heb C&M en CKV3-tekenen, muziek bieden ze bij mij op school niet aan.
Nee. Noch het kunnen spelen van een instrument (het gaat hier immers niet om het conservatorium), noch enige voorafgaande bekendheid met muziektheorie is vereist. Muziektheorie vormt een belangrijk onderdeel der studie, uitmondend in gevorderde harmonieleer en contrapuntleer, maar je begint bij nul, hoewel men natuurlijk wel in een vrij vlot tempo de basismaterie behandelt. Voor het overige bestaat de studie uit muziekgeschiedenis, wetenschapstheoretische vakken, instrumentenleer, e. d.
Oud 19-12-2004, 23:23
MickeyV
MickeyV is offline
Accent ligt overigens, inderdaad itt tot de UvA, op westere muziek. Men behandelt Egyptische (akkoord, niet westers, maar wel van historische betekenis, gelet op de relatie met de Grieken) en Griekse muziek, komt dan bij de middeleeuwse muziek (Guillaume de Machaut ), vandaar naar de Renaissance, dan de Barok, dan Klassiek, etc., tot aan, helaas, popmuziek. Deze laatste muziek krijgt gelukkig slechts summierlijk aandacht, en dat dan bovendien nog vanuit een meer sociologisch dan musicologisch perspectief (reden temeer om je af te vragen, wat dat vak er ueberhaupt doet )
Oud 19-12-2004, 23:25
Verwijderd
Heel erg bedankt!

Zo afgaande op je informatie ga ik zeker een open dag bezoeken.

En hopelijk kan ik dan over 1,5 jaar beginnen met rechtsgeleerdheid en muziekwetenschap.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2004, 23:28
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Sylph schreef op 20-12-2004 @ 00:25 :
Heel erg bedankt!

Zo afgaande op je informatie ga ik zeker een open dag bezoeken.

En hopelijk kan ik dan over 1,5 jaar beginnen met rechtsgeleerdheid en muziekwetenschap.
Puik plan. Ergens vind ik het nu ook wel jammer, dat ik met muziekwetenschap gestopt ben. Maar ik begon bij die studie echt een achterstand op te bouwen (mede doordat ik, wegens onachtzaamheid, twee keer een tentamen gemist had ). Nochtans, nochtans! Aanbevelenswaard.
Oud 19-12-2004, 23:28
MickeyV
MickeyV is offline
Ik ben het koorpracticum nog vergeten te vermelden.
Oud 19-12-2004, 23:49
Verwijderd
En dat houdt in?
Met citaat reageren
Oud 19-12-2004, 23:55
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Sylph schreef op 20-12-2004 @ 00:49 :
En dat houdt in?
Zingen in de Janskerk met medestudenten. Verplicht, één middag in de week. Allerhande stukken worden gezongen. Erg aardig was een passage uit Bachs Magnificat.
Oud 19-12-2004, 23:57
Verwijderd
Hahahaha. Dat lijkt me eerlijk gezegd ongelovelijk grappig.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2004, 23:57
Verwijderd
Martin, de zingende rechtenstudent.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-12-2004, 00:01
Verwijderd
Maar ik neem wel aan dat de studie zelf wel veel lezen en onderzoek doen is?
Met citaat reageren
Oud 20-12-2004, 01:53
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Sylph schreef op 20-12-2004 @ 01:01 :
Maar ik neem wel aan dat de studie zelf wel veel lezen en onderzoek doen is?
Wat dat onderzoek betreft: daaraan kom je in de propedeuse nauwelijks toe, hoewel er een vak is dat de heuristiek ten onderwerp heeft, dus hoe vind ik wat en waar, maar in de prop. (thans eerste jaar van de bachelor) ligt de nadruk toch op het thuis geraken in het werkgebied van de muziekwetenschap, dus: muziektheorie leren, geschiedenis leren. Je wordt als het ware ertoe geequipeerd, in de latere fase der studie -en natuurlijk als je afgestudeerd bent en wellicht als wetenschapper verder wilt- zelfstandig musicologisch onderzoek uit te kunnen voeren. Muziekwetenschap is een echte bronnenwetenschap, veel zoek- en uitpluiswerk. Dat onderzoek gaat, naar ik vermoed en toch ook wel vrij zeker weet, een grotere rol spelen in die latere fase der studie (hoewel ik daar dus zelf niet aan toe gekomen ben). Dat omvat ook analyse van muziek; waarom doet Bach dit zus en zo, en wat bedoelt hij ermee, etc.
Oud 20-12-2004, 17:01
Verwijderd
Hoe zit met colleges volgen e.d.? Zijn er waarschijnlijk overlappingen in collegetijden, en hoe moet je daar mee omgaan?
Met citaat reageren
Oud 22-12-2004, 13:10
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Sylph schreef op 20-12-2004 @ 18:01 :
Hoe zit met colleges volgen e.d.? Zijn er waarschijnlijk overlappingen in collegetijden, en hoe moet je daar mee omgaan?
Ja, dat is wel een punt, gelet op de nieuwe BaMa-structuur. Toen ik die twee studies tegelijk deed, vigeerde het propedeuse/doctoraal-systeem nog. Onder het BaMa-systeem gleden strengeren aanwezigheidspllichten, en sowieso een schoolser onderwijsklimaat. Je moet dus zien te voorkomen dat het onderwijs van de ene studie die van de andere overlapt. Wel een belangrijk punt, ik had hier nog niet bij stil gestaan. Bel tzt anders even met de Uni, en vraag naar de mogelijkheden.
Reageren

Regels voor berichten