Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-03-2002, 11:29
filmfreak
filmfreak is offline
Ik heb laatst een extra harde schijf in m`n computer gebouwd om die volledig naar m`n originele harde schijf te kopieren (een soort backup). Vervolgens heb ik die 2e harde schijf (waar ik een backup van heb gemaakt) geformatteerd. Maar toen de map bekeek waarnaar ik die harde schijf had gekopieerd, zag ik maar een paar mappen en een paar bestanden. Het merkwaardigste komt nu: er zat een bestand bij van circa 1gb groot, een bestand met een windows-icoontje (niet te openenen dus). Ik neem aan dat hier de voor mij belangrijke informatie instaat want de rest van de mappen/bestanden waren nutteloos. Heeft het te soms iets te maken met het comprimeren van die harde schijf? En mijn belangrijkste vraag: Hoe zijn al die bestanden (die in dat ene grote bestand 'opgesloten'zitten nog te redden? Bij voorbaat mijn dank voor jullie hulp!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-03-2002, 11:32
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Ga is naar een echte computerwinkel (dus NIET Vobis o.i.d), maar meer een speciaalzaak (lees: Eenmanszaak, mensen die van service moeten leven). Die kunnen je vaak helpen. Het schijnt namelijk zelfs mogelijk te zijn je bestanden te achterhalen als je je schijf opnieuw geformatteerd hebt...
Met citaat reageren
Oud 12-03-2002, 12:00
@pie
@pie is offline
Citaat:
filmfreak schreef:
Ik heb laatst een extra harde schijf in m`n computer gebouwd om die volledig naar m`n originele harde schijf te kopieren (een soort backup). Vervolgens heb ik die 2e harde schijf (waar ik een backup van heb gemaakt) geformatteerd. Maar toen de map bekeek waarnaar ik die harde schijf had gekopieerd, zag ik maar een paar mappen en een paar bestanden. Het merkwaardigste komt nu: er zat een bestand bij van circa 1gb groot, een bestand met een windows-icoontje (niet te openenen dus). Ik neem aan dat hier de voor mij belangrijke informatie instaat want de rest van de mappen/bestanden waren nutteloos. Heeft het te soms iets te maken met het comprimeren van die harde schijf? En mijn belangrijkste vraag: Hoe zijn al die bestanden (die in dat ene grote bestand 'opgesloten'zitten nog te redden? Bij voorbaat mijn dank voor jullie hulp!
hoe heet dat bestand?
toevallig win386.swp?
Oud 12-03-2002, 12:47
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Citaat:
@pie schreef:
hoe heet dat bestand?
toevallig win386.swp?
Een swop-file van windows is toch nooit 1Gb groot? Die zijn toch, afhankelijk van je interngeheugen, max. 200Mb ofzo?
Met citaat reageren
Oud 12-03-2002, 14:58
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Boeing 747-400 schreef:
Een swop-file van windows is toch nooit 1Gb groot? Die zijn toch, afhankelijk van je interngeheugen, max. 200Mb ofzo?
Zit geen maximum aan, maar 1GB zal niet snel voorkomen.

Denk eerder dat dat bestand gecomprimeerde gegevens bevatte, als die schijf inderdaad compressie aan had staan.

Maareh, heb je niet gecontroleerd of die bestanden goed overgezet waren?
Met citaat reageren
Oud 12-03-2002, 20:33
1024
1024 is offline
Is het geen Image file van die hardeschijf ?
Oud 13-03-2002, 09:10
@pie
@pie is offline
Citaat:
Boeing 747-400 schreef:
kun je helemaal zelf instellen

ik heb een tijdje een HD van 850 meg compleet als swapfile gebruikt
Oud 13-03-2002, 10:27
filmfreak
filmfreak is offline
Citaat:
Chimera schreef:

Maareh, heb je niet gecontroleerd of die bestanden goed overgezet waren?

Ik weet zeker dat ze goed overgezet zijn, ik heb gewoon de hele harde schijf gekopieerd en dat is goed gegaan. Het probleem is denk ik dat die harde schijf een beetje een rommeltje was; windows starte niet meer op, comprimeren is een beetje raar gegaan enz. Ik zal vandaag kijken hoe dat bestand heet (ik zit nu op school). Bedankt voor jullie hulp!
Met citaat reageren
Oud 13-03-2002, 10:35
Verwijderd
Citaat:
Boeing 747-400 schreef:
Ga is naar een echte computerwinkel (dus NIET Vobis o.i.d), maar meer een speciaalzaak (lees: Eenmanszaak, mensen die van service moeten leven). Die kunnen je vaak helpen. Het schijnt namelijk zelfs mogelijk te zijn je bestanden te achterhalen als je je schijf opnieuw geformatteerd hebt...
Idd.. met formatteren verdwijnt de data niet op de harde schrijf, maar wordt gewoon de FAT leeggemaakt, waardoor het lijkt alsof de schrijf leeg is. Hetzelfe gebeurt met 'deleten' van bestanden.

Een low-level format is een goede oplossing om alles kwijt te raken (wel oppassen! als je het fout doet is je harddisk naar de fillipijnen).

Je kan ook iets van Norton CleanSweep ofo gebruiken...

Met citaat reageren
Oud 13-03-2002, 10:55
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
Chimera schreef:
Zit geen maximum aan, maar 1GB zal niet snel voorkomen.
4GB dacht ik, groter kon een bestand onder FAT / FAT32 niet worden

MAX_UINT (4.294.967.295)
Met citaat reageren
Oud 13-03-2002, 11:12
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
eddie schreef:

Idd.. met formatteren verdwijnt de data niet op de harde schrijf, maar wordt gewoon de FAT leeggemaakt, waardoor het lijkt alsof de schrijf leeg is. Hetzelfe gebeurt met 'deleten' van bestanden.
Nee. Bij het deleten van een bestand wordt slects het eerste teken van de filename verandert in een speciaal tegen. Bij een format worden de allocatietabellen waarin staat welke files waar staan compleet verwijderd.

De inhoud is er nog wel, maar de informatie welke byte bij welke file hoort niet meer. En die is vrijwel niet te restoren.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2002, 16:27
dystopia
dystopia is offline
Probeer het 'ns met GetDataBack.
Oud 15-03-2002, 21:12
filmfreak
filmfreak is offline
Ik heb het eindelijk opgezocht en het bestand heet: ‘Drvspace.000’ Is er misschien een mogelijkheid om dit bestand op de een of andere manier uit te pakken ofzo? Waar kan
ik een toepasselijk programmaatje downloaden? Any ideas? Bedankt maar weer!
Met citaat reageren
Oud 15-03-2002, 21:46
pietje63
pietje63 is offline
Citaat:
filmfreak schreef:
Ik heb het eindelijk opgezocht en het bestand heet: ‘Drvspace.000’ Is er misschien een mogelijkheid om dit bestand op de een of andere manier uit te pakken ofzo? Waar kan
ik een toepasselijk programmaatje downloaden? Any ideas? Bedankt maar weer!
dan heeft het waarschijnlijk iets te maken met het programma drivespace van windows/dos
dat programma wordt door MS gebruikt om partities/harde schijven een beetje in te pakken zodat er meer op past

check eens de help van dat prog (start/prog/bureau acc/system)

Oud 18-03-2002, 20:54
filmfreak
filmfreak is offline
Citaat:
pietje63 schreef:

check eens de help van dat prog (start/prog/bureau acc/system)

[/B]
Het probleem is dat ik Drivespace niet op mijn computer heb staan (windows 98 2nd editie) Het staat ook niet op de windows cd-rom. Kan ik het misschien ergens downloaden of is er een alternatief?

Met citaat reageren
Oud 18-03-2002, 21:25
Verwijderd
het dos-commando "unformat" komt opeens weer bij me boven... leve de oude tijden
Met citaat reageren
Oud 19-03-2002, 04:57
Verwijderd
From http://kb.indiana.edu/data/abid.html:

"Drivespace" is Microsoft's disk compression software. It is included
as part of DOS 6.20 and 6.22, and Windows 95. Disk compression
software compresses data on the fly when the data is to be stored on
the hard drive or floppy, and expands the data as it is read off the
drive. The process happens in the background, and is transparent to
the user.

Compressed drives are actually one large hidden file on a "host
drive". For instance, if you compress drive C, you will find a "Drive
H" on your machine afterwards. This drive will appear to have no space
on it, since all the space is being taken up by the hidden file (which
you will not see, of course). The hidden file is in reality Drive C.

Try these pages. You are going to have to try to mount that file
somehow in order to gain access to it's files:

http://www.swynk.com/drvspace.asp

This page might be very helpful to you:
http://www.mato.demon.nl/frw/diagn.htm

it contains the utility below:

ds3recvr.zip 48.1 kilobytes
Special requirements: DriveSpace 3

Manually recover corrupted DriveSpace 3 drives. The "DriveSpace 3
Disaster Recovery Kit" is a toolkit for salvaging files and data from
DriveSpace 3 CVFs (those .000 or .001 files) that have been corrupted
Met citaat reageren