Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-06-2002, 20:34
Anne
Anne is offline
Dit is het begin van een verhaal waar ik mee bezig ben en dit keer ook echt ga afmaken! Misschien is het nu nog niet zo duidelijk, maar het gaat over een meisje dat een vooropleiding viool doet aan het conservatorium en de druk niet aan kan. Ze krijgt een eetstoornis.
Is het iets?

Ik sta voor de spiegel. Met mijn handen wrijf ik over mijn buik. Ze zweten. Mama zegt dat ik dik ben. Stefanie zegt dat ik normaal ben. Ik weet niet wat ik ben. Mijn buik voelt zacht aan. Buiten sneeuwt het. Ik zie vogelpootjes in de witte sneeuw. Mijn buik is ook wit.

Ik heb een roze jurk aan. In mijn haar blinken zilveren sterren en in mijn hand houd ik een zilveren toverstokje vast. Ik huppel door het huis, de trap op en naar zolder, waar oma de ramen heeft verduisterd en kerstboomverlichting heeft opgehangen. Hier is mijn kamer als ik bij haar slaap. Aan de muur hangen plaatjes van Sneeuwwitje, Assepoester en van feeën met net zulke toverstafjes en jurken als ik heb. We hebben ze samen uit tijdschriften voor kinderen geknipt en omdat we zo veel plaatjes hadden, mocht ik er ook een paar mee naar huis nemen. Die hangen nu boven mijn bed. Ik maak een pirouette en mijn rok wordt meegevoerd door de warme lucht die ik verplaats. Ik schuif alle stoelen en de tafel aan de kant en ik doe alsof ik een balletdanseres ben. Sierlijk verplaats ik me door de kamer met mijn hoofd trots omhoog. Ik hoor de zachte pianomuziek in mijn hoofd.
“Prinses!” Dat is oma. Ze staat onderaan de trap. “Prinses, kom eens!” Ik ren naar het trapgat. “Ik ben geen prinses, oma. Ik ben een goede fee!” Oma lacht, ik zie het aan de rimpeltjes bij haar ogen. Ik daal parmantig de trap af. “Maar we kunnen wel doen alsof, hoor oma. Dan doen we alsof ik een prinses ben en dan ben jij een...” Ik denk na. “Wat ben ik dan?,” vraagt oma nieuwsgierig. Ik weet het al. “Dan ben jij de koningin!” Ik lach en laat me naar beneden vallen, in oma’s armen. Ze houdt me stevig vast en zwiert me in de rondte. Ik moet heel hard lachen.

Mama staat in de deuropening. Ze vraagt wat ik aan het doen ben. Ik trek mijn trui over mijn hoofd en draai me om naar de deur. Ik keek niet in de spiegel, dat leek maar zo. Mama knikt. Ze vraagt ik met haar boodschappen wil doen. Ik heb geen zin. Ik zeg dat ik mijn kast op wil ruimen en dat ik nieuwe kleren wil voor het concert. Mama zegt dat ik minder moet snoepen. Ik draai me om naar het raam. De vogelpootjes zijn weg. Er is nog meer sneeuw gevallen.

Ik ben zes jaar en ik ga bij oma warme chocolademelk drinken omdat papa en mama niet thuis zijn. Er staat zachte muziek op. Ik krijg ook een zandkoekje en die eet ik langzaam op. Kleine hapjes. Dan kan ik er langer mee doen. Oma’s viool ligt op de vleugel. Oma kan heel mooi viool spelen. Ik speel ook viool. “Heb je al geoefend?,” vraagt oma. Ik schud mijn hoofd. “Dan oefenen we samen.” Ze lacht en loopt naar de kast. Ik sta op. “Maar oma,” fluister ik, “mijn viool is nog thuis.” Oma’s rimpeltjes naast haar mond gaan omhoog. Ze glimlacht en legt haar viool in mijn armen. Ik glim van trots.

Stefanie belt me op. Ze heeft het koud en ze verveelt zich. Of ik zin heb om mee te gaan naar de bioscoop. Ik haal mijn schouders op. “Ga je met me mee? Alsjeblieft?” Dat kan ze niet zien. Ik zeg niets. Ik heb geen zin. “Er draait een goede film!” Ik wil niet, maar ik ga toch mee.
Oud 25-06-2002, 20:47
Mysterons
Mysterons is offline
wat lief! dat eerste stukje vooral.
maar hij is zeker nog niet af? komt er nog een vervolg? het leest zo lekker!
Oud 25-06-2002, 20:53
Anne
Anne is offline
Citaat:
MoonDance schreef:
wat lief! dat eerste stukje vooral.
maar hij is zeker nog niet af? komt er nog een vervolg? het leest zo lekker!
Leest het lekker? Mooi zo! Ja, er komt zeker een vervolg, maar ik weet nog niet wanneer. Ik ga morgen weer verder schrijven!
Oud 25-06-2002, 21:18
euro
euro is offline
ik vind het ook wel lekker lezen! Ik hoop dat je vnog verder schrijft hoor!
Oud 26-06-2002, 07:58
Juliah
Juliah is offline
Anne, je moet verder schrijven.
Oud 26-06-2002, 08:46
Anne
Anne is offline
Citaat:
Juliah schreef:
Anne, je moet verder schrijven.
Ja mama

Nee hoor, ik ben al bezig, zit nu op 3 pagina's (in 1 avond ), maar het staat op een andere computer, dus dan zou ik die eerst moeten openen, op diskette moeten opslaan en dan weer hier moeten openen in Word. Veeeeel te veeeel werk dus , in ieder geval voor de vroege ochtend.
Oh, er is trouwens nog iets veranderd aan de inhoud:
De ik-persoon (Emilie) speelt viool omdat haar oma dat ook speelt en ze houdt heel veel van haar oma, vaak nog meer dan van haar ouders, omdat die steeds weg zijn. Als haar oma ziek wordt (Alzheimer) stort de wereld voor haar in, en mede daardoor kan ze de druk op het conservatorium niet meer aan.
Oud 26-06-2002, 09:59
stroopwafel
stroopwafel is offline
mooi!
Oud 26-06-2002, 16:31
Sasbeest
Sasbeest is offline
Mooi!! Verder schrijven, snel snel snel!
Oud 28-06-2002, 11:57
Just Johan
Just Johan is offline
Echt heel goed!
Met citaat reageren
Oud 29-06-2002, 16:38
Anne
Anne is offline
Citaat:
Just Johan schreef:
Echt heel goed!
Dank je wel! En de rest natuurlijk ook!
Oud 29-06-2002, 19:15
~(¯`·.¸ Ems¸.·´¯)~
~(¯`·.¸ Ems¸.·´¯)~ is offline
Ik vinnet heeeeeeeeeeeel mooi geschreven, zoals de rest van je verhalen trouwens, een echt schrijftalent
Ik wacht al op het vervolg...

xxx
Ems
Met citaat reageren
Oud 30-06-2002, 11:29
Signy
Signy is offline
Lieve oma
Oud 30-06-2002, 19:55
Anne
Anne is offline
Citaat:
~(¯`·.¸ Ems¸.·´¯)~ schreef:
Ik vinnet heeeeeeeeeeeel mooi geschreven, zoals de rest van je verhalen trouwens, een echt schrijftalent
Wauw... dank je wel! (zei mn ex-dramaleraar ook al in zijn eindexamentoespraak voor moi, misschien moet ik het toch maar eens gaan geloven! )
Oud 04-07-2002, 21:44
Black Bird
Black Bird is offline
Ja, vind hem ook leuk. Het leest erg makkelijk, maar lijkt daardoor ook een beetje alsof het meisje heel jong is.. Vind ik een beetje jammer, maar ben benieuwd hoe het verder gaat!
Met citaat reageren
Oud 05-07-2002, 13:02
Verwijderd
Citaat:
Anneee schreef:

Ja mama

Nee hoor, ik ben al bezig, zit nu op 3 pagina's (in 1 avond ), maar het staat op een andere computer, dus dan zou ik die eerst moeten openen, op diskette moeten opslaan en dan weer hier moeten openen in Word. Veeeeel te veeeel werk dus , in ieder geval voor de vroege ochtend.
Oh, er is trouwens nog iets veranderd aan de inhoud:
De ik-persoon (Emilie) speelt viool omdat haar oma dat ook speelt en ze houdt heel veel van haar oma, vaak nog meer dan van haar ouders, omdat die steeds weg zijn. Als haar oma ziek wordt (Alzheimer) stort de wereld voor haar in, en mede daardoor kan ze de druk op het conservatorium niet meer aan.
Maar het is nu geen vroege ochtend meer
*wilt meer*

Verder, het leest makkelijk weg, ja. Leuk verhaal, en ben echt benieuwd naar het vervolg
Hoe oud is de hoofdpersoon nu?
Met citaat reageren
Oud 05-07-2002, 13:35
Anne
Anne is offline
Citaat:
vleermuissie schreef:

Maar het is nu geen vroege ochtend meer
*wilt meer*

Verder, het leest makkelijk weg, ja. Leuk verhaal, en ben echt benieuwd naar het vervolg
Hoe oud is de hoofdpersoon nu?
Nu? 16 jaar.

Ik ben nu aan het werk (boeken lezen voor geld, joehoe! ) maar zal vanavond of morgen wel weer iets posten, ben inmiddels al wel verder gekomen.

*gaat nu kort verhaal schrijven*
Oud 05-07-2002, 13:41
Verwijderd
Citaat:
Anneee schreef:

Nu? 16 jaar.

Ik ben nu aan het werk (boeken lezen voor geld, joehoe! ) maar zal vanavond of morgen wel weer iets posten, ben inmiddels al wel verder gekomen.

*gaat nu kort verhaal schrijven*
ze lijkt eigenlijk wat jonger, door dat mama. Waarom weet ik niet, ik zeg ook mama tegen mn moeder Maarja

enne boeken lezen voor geld, waar doe je dat??? wil ik ook!!
mag vanavond weer (oppassen)

*wilt dat het nu morgen is*
Met citaat reageren
Oud 05-07-2002, 13:49
Anne
Anne is offline
Citaat:
vleermuissie schreef:
enne boeken lezen voor geld, waar doe je dat??? wil ik ook!!
mag vanavond weer (oppassen)

*wilt dat het nu morgen is*
Ga m'n nieuwe verhaal maar lezen (warning: vaag!) En ik lees én corrigeer nieuwe kinderboeken op mijn vaders werk (uitgeverij). Best wel leuk, al kan ik nu geen kleine vampierboeken meer zien. (en ik moet er nog 2)
Oud 05-07-2002, 14:09
Verwijderd
Citaat:
Anneee schreef:

Ga m'n nieuwe verhaal maar lezen (warning: vaag!) En ik lees én corrigeer nieuwe kinderboeken op mijn vaders werk (uitgeverij). Best wel leuk, al kan ik nu geen kleine vampierboeken meer zien. (en ik moet er nog 2)
koel, heeft ie nog een vakantiebaantje voor mij?
succes met je vampierenboeken
Met citaat reageren
Oud 05-07-2002, 15:53
bonsai
bonsai is offline
mooi verhaal, ik wacht nu al op het vervolg, echt zo'n verhaal waar je vanaf de eerste zin al 'in' zit
Met citaat reageren
Oud 05-07-2002, 16:57
punk mae
punk mae is offline
het leest idd makkelijk, een beetje te, jammer want dat haalt het stralende begin een beetje naar beneden. maar je moet vooral verder schrijven! veel succes ermee
Oud 05-07-2002, 18:10
Quintus
Quintus is offline
Ga door! Alsjeblieft!

Waarom staat er nou niet al een stukje meer.....
Oud 06-07-2002, 17:33
rozijntje
rozijntje is offline
ik vind het verhaalidee wel leuk (heb voorliefde voor verhalen over mensen die opleiding conservatorium volgen, waarschijnlijk daarom dat ik ook bezig ben met zo'n verhaal, en viool is een prachtig instrument)
en die "flashbacks" zijn ook wel leuk. maar er is iets dat me niet helemaal bevalt, kweet nie precies wat...

nu ja het begon in elk geval veelbelovend.
Oud 06-07-2002, 18:09
Anne
Anne is offline
Citaat:
rozijntje schreef:
ik vind het verhaalidee wel leuk (heb voorliefde voor verhalen over mensen die opleiding conservatorium volgen, waarschijnlijk daarom dat ik ook bezig ben met zo'n verhaal, en viool is een prachtig instrument)
en die "flashbacks" zijn ook wel leuk. maar er is iets dat me niet helemaal bevalt, kweet nie precies wat...
Weet je echt niet wat precies? Dan heb ik er misschien iets aan!
Oud 06-07-2002, 20:54
An
An is offline
Ik vat het voor een deel...nog niet helemaal. maar je hebt ut ontzettend goed geschreven...leest heerlijk weg enzow

snel een vervolg?
Oud 08-07-2002, 20:15
iamre18
iamre18 is offline
Citaat:
Just Johan schreef:
Echt heel goed!
Jaaa

xxxies
Oud 08-07-2002, 20:32
ms glampire
ms glampire is offline