Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-12-2004, 09:20
Ef
Ef is offline
Hoi,

Ik had een vraagje. Ik ben eens aan het rondzoeken naar informatie over studiefinanciering, lening e.d.
Ik ben nu 17 maar ik weet dat, als je 18 word je kinderbijslag ophoud en je een bedrag rond de 120 euro krijgt om school e.d. van te betalen. Dit gaat bij een vriendin van mij in ieder geval zo
Verder lees ik op de site van ib-groep dat je als je thuiswonend bent ongeveer 75 euro studiefinanciering krijgt.
Over die 120 euro als je 18 word lees ik daar niets terug...?
Kan iemand mij misschien uitleggen hoe dit zit?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-12-2004, 09:29
Balance
Balance is offline
Als je 18 bent en je zit nog op de middelbare school, dan krijg je een tegemoetkoming. De basis tegemoetkoming is bijna 95 euro. Die kun je dus standaard krijgen. Als je ouders minder dan een x bedrag verdienen dan kun je daar nog aanvullend bijkrijgen. Misschien dat iemand uit je omgeving ooit nog 25 euro aanvullend kreeg waardoor jij denkt dat je 120 moet krijgen.

Als je 18 bent en je zit op het hbo of de universiteit dan is je basisbeurs van studifinanciering 74 euro. Als je uitwonend bent is dat 220 euro. Verder kun je ook daar nog aanvullend krijgen.

Let op: voor dit alles moet je op tijd je aanvraag insturen! Je krijgt het niet zomaar.
Oud 17-12-2004, 09:30
Verwijderd
Het ligt er aan of je op de middelbare school of op een vervolgopleiding zit (en dan weer of je mbo of hbo/uni doet). Als je op de middelbare zit heet het "tegemoetkoming in de studiekosten", anders heet het "studiefinanciering". Hoeveel je krijgt is ook afhankelijk van oa het inkomen van je ouders.

Dat je als je 18 wordt opeens 120 euro zou krijgen zou ik niet weten, daar heb ik nog nooit van gehoord. Misschien dat de ouders van die vriendin minder verdienen en ze daardoor een aanvullende beurs krijgt oid?
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 09:31
Verwijderd
-> WG&R btw
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 13:45
Ef
Ef is offline
hey, bedankt voor de reacties!
Die vriendin van mij zit nog wel op de middelbare school, maar haar ouders zijn voor zover ik weet rijker dan mijn ouders..?
hm.. apart, ik zal het haar nog eens precies navragen.

Maar het is dus eigenlijk zo dat je je hbo opleiding maar met 75 euro per maand moet doen als je nog thuis woont? Dat is heel weinig! Alleen het collegegeld kost toch al meer!?
En die aanvullende beurs, is dat een lening? Of waar moet je aan voldoen om die te krijgen?
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 13:48
Verwijderd
Citaat:
Ef schreef op 17-12-2004 @ 14:45 :
Dat is heel weinig! Alleen het collegegeld kost toch al meer!?
Dat is ook heel weinig, je ouders zijn dan ook 'verplicht' om ook wat bij te dragen en/of er wordt verwacht dat je een bijbaantje of een lening neemt.
Citaat:
En die aanvullende beurs, is dat een lening? Of waar moet je aan voldoen om die te krijgen?
Die aanvullende beurs is geen lening, die aanvullende beurs krijg je als je ouders onder een bepaald bedrag verdienen (je kunt ook een gedeelte van de aanvullende beurs krijgen). Op de site van de IB-Groep kun je uitrekenen of je recht hebt op een aanvullende beurs en zo ja op hoeveel.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 13:54
Ef
Ef is offline
oja, ik ga hbo doen. Wat is het verschil tussen hbo en uni qua studiefinanciering?
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 13:54
Verwijderd
Citaat:
Ef schreef op 17-12-2004 @ 14:54 :
Wat is het verschil tussen hbo en uni qua studiefinanciering?
Niets, voor zo ver ik weet.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 14:01
Iduna
Iduna is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 17-12-2004 @ 14:54 :
Niets, voor zo ver ik weet.
Klopt, er is wel een verschil in financiering tussen MBO en HBO/WO.
Wat je krijgt, hangt van het inkomen van je ouders af.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 14:17
Ef
Ef is offline
hm.. het is echt niet helemaal nog te begrijpen vind ik, maar waarschijnlijk merk ik het allemaal wel vanzelf

Bedankt voor het mee denken in ieder geval!
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 14:22
Balance
Balance is offline
Citaat:
Ef schreef op 17-12-2004 @ 15:17 :
hm.. het is echt niet helemaal nog te begrijpen vind ik, maar waarschijnlijk merk ik het allemaal wel vanzelf

Bedankt voor het mee denken in ieder geval!
wat begrijp je dan nog niet?
Oud 17-12-2004, 14:42
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 17-12-2004 @ 15:22 :
wat begrijp je dan nog niet?
Dat vraag ik me ook af.

Lees de site van de IB-Groep eens goed door, vraag folders aan, vraag je ouders zich er ook eens in de verdiepen, vraag de decaan bij je op school om informatie, enz. Daarna weet je iig al weer veel meer.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 15:05
Ef
Ef is offline
nou ik sprak die vriendin net, en zij zegt dat ze zeker weet dat ze wel hetzelfde bedrag krijgt als wat ze krijgt als ze een opleiding gaat doen...
Ze krijgt nu 128 euro trouwens, en haar ouders zijn niet arm!

Is het zo dat de meeste mensen wel meer dan 74 euro krijgen als ze thuis wonen of niet?
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 15:24
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Ef schreef op 17-12-2004 @ 16:05 :
Is het zo dat de meeste mensen wel meer dan 74 euro krijgen als ze thuis wonen of niet?
Nee. De meeste ouders hebben een inkomen dat boven de grens van de IB-Groep ligt en de meeste mensen krijgen dus gewoon die 74 euro.
Oud 17-12-2004, 15:27
Verwijderd
Citaat:
Ef schreef op 17-12-2004 @ 16:05 :
nou ik sprak die vriendin net, en zij zegt dat ze zeker weet dat ze wel hetzelfde bedrag krijgt als wat ze krijgt als ze een opleiding gaat doen...
Dit snap ik niet helemaal? Ze zegt dat ze op het hbo/wo evenveel krijgt als ze nu krijgt? Of heeft ze het over mbo?

De basisbeurs is geen 128 euro, ze krijgt dus iig meer dan de basisbeurs.

Citaat:
Ik weet niet of het 50/50 verdeeld is, maar er zijn vrij veel mensen die gewoon 74 euro krijgen en er zijn ook vrij veel mensen die meer dan 74 euro krijgen.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 15:57
Ef
Ef is offline
Ja, ze had het over hbo. Ze zegt dat zij als ze hbo gaat doen net zo veel krijgt als nu, ( 128) of meer..
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 16:03
Verwijderd
Citaat:
Ef schreef op 17-12-2004 @ 16:57 :
Ja, ze had het over hbo. Ze zegt dat zij als ze hbo gaat doen net zo veel krijgt als nu, ( 128) of meer..
Dan krijgt ze toch of een aanvullende beurs of ze woont niet meer thuis oid, een andere optie zou ik niet weten.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 22:34
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
idd ik doe hbo en krijg gewoon 5 eurokes per maand
Me ouders betalen dan ook mee
Oud 17-12-2004, 23:06
Balance
Balance is offline
Citaat:
Ef schreef op 17-12-2004 @ 16:57 :
dat lijkt me sowieso al stug.

de basistegemoetkoming is 94 euro.
de basisstudiefinanciering is 74 euro.
Als zij recht heeft op een aanvullende beurs, dan komt ze niet in beide gevallen op 128 euro uit.
kan het niet zijn dat je vriendin eigenlijk niet weet waar ze het over heeft?

En met 128 euro heeft ze gewoon een aanvullende beurs. En ik ga d'r maar vanuit dat jij niet weet wat d'r ouders precies verdienen? Misschien lijkt door hun uiterlijk vertoon wel dat ze rijk zijn, maar is het salaris van d'r ouders toch niet zo hoog.
Oud 18-12-2004, 18:26
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 18-12-2004 @ 00:06 :
dat lijkt me sowieso al stug.

de basistegemoetkoming is 94 euro.
de basisstudiefinanciering is 74 euro.
Als zij recht heeft op een aanvullende beurs, dan komt ze niet in beide gevallen op 128 euro uit.
kan het niet zijn dat je vriendin eigenlijk niet weet waar ze het over heeft?

En met 128 euro heeft ze gewoon een aanvullende beurs. En ik ga d'r maar vanuit dat jij niet weet wat d'r ouders precies verdienen? Misschien lijkt door hun uiterlijk vertoon wel dat ze rijk zijn, maar is het salaris van d'r ouders toch niet zo hoog.
Er zijn ook mensen met een eigen zaak en die 'keren zichzelf geen salaris uit' waardoor ze de maximale tegemoedkoming toch krijgen, ook als ze er eigenlijk geen recht op hebben.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 18:37
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 18-12-2004 @ 19:26 :
Er zijn ook mensen met een eigen zaak en die 'keren zichzelf geen salaris uit' waardoor ze de maximale tegemoetkoming toch krijgen, ook als ze er eigenlijk geen recht op hebben.
mensen met een eigen zaak moeten wel degelijk opgeven hoeveel winst ze maken, en dan moeten ze ofwel zichzelf een salaris uitkeren (dat gebeurt in grotere bedrijven vaak) of een (gedeelte van) de winst opgeven. Je bent dat al verplicht mbt de belastingdienst (anders heet het fraude) en op die manier kan de IBG vrij makkelijk achterhalen wat je verdient hebt met je eigen zaak. Feit blijft dat dat soort inkomens vaak wat 'vager' zijn en minder duidelijk te omschrijven in cijfers, aangezien er natuurlijk vanalles aan btw terug wordt gevordert, de auto altijd 'van de zaak' is, en dat soort dingen. Daarnaast hebben veel ondernemers nogal de neiging zichzelf 'vergoedingen' uit te keren, bijvoorbeeld voor het gebruik van bepaalde zaken 'voor de zaak', en dat is geen inkomen. Maar een ondernemer kan niet beweren dat hij/zij helemaal niets verdient heeft. Dat hou je misschien de eerste drie jaar, voordat je de eerste echte controles krijgt, maar daarna heb je best wel een probleem.

ontopic : je vriendin weet niet waar ze het over heeft, lees het na op de site van de IBG, tis gewoon nederlands, dus niet zo moeilijk doen.
Oud 24-12-2004, 09:43
Sasz
Sasz is offline
het kan ook zijn dat ze meerdere studerende broers en zussen heeft, dan krijg je ook meer stufi
Oud 24-12-2004, 09:52
Verwijderd
Citaat:
Sasz schreef op 24-12-2004 @ 10:43 :
het kan ook zijn dat ze meerdere studerende broers en zussen heeft, dan krijg je ook meer stufi
Niet per se.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2004, 10:02
Sasz
Sasz is offline
wel als je er drie hebt ofzo die allemaal hbo-uni voltijd/deeltijd doen
Oud 24-12-2004, 10:54
Silverchoice
Silverchoice is offline
Citaat:
Balance schreef op 18-12-2004 @ 00:06 :
Idd. Die IB-grens gaat voor zover ik weet alleen af op inkomen; dit zegt niet alles over vermogen. Misschien hebben de ouders van haar vriendin een keer een leuke prijs in een loterij gewonnen of een erfenis gehad oid, waarvan het huis/auto gefinancierd is.
Oud 24-12-2004, 11:11
Verwijderd
Citaat:
Sasz schreef op 24-12-2004 @ 11:02 :
wel als je er drie hebt ofzo die allemaal hbo-uni voltijd/deeltijd doen
Mijn ouders hebben drie kinderen, die vanaf volgend jaar alle drie voltijd hbo/uni doen (nu zijn het er twee, de ander zit in 6 vwo) en mijn moeder doet ook nog deeltijd hbo en ik krijg geen cent meer dan de basisbeurs, ook volgend jaar niet. (Als je ouders boven een bepaalde grens zitten met hun inkomen maakt het allemaal niks uit.)
Met citaat reageren
Oud 02-01-2005, 21:44
Sterretje86
Sterretje86 is offline
ik zit in 5havo en ben 18 jaar. K krijg 150 euro per maand... Krijg dus een flinke aanvullende beurs! BETER!!!
Met citaat reageren
Oud 03-01-2005, 21:21
Global
Global is offline
Citaat:
Sterretje86 schreef op 02-01-2005 @ 22:44 :
ik zit in 5havo en ben 18 jaar. K krijg 150 euro per maand... Krijg dus een flinke aanvullende beurs! BETER!!!
dat is lekker
Met citaat reageren
Oud 04-01-2005, 16:24
Ef
Ef is offline
ze heeft een broer en een zus. Zus doet hbo en broer mbo.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten