Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Bekijk resultaten poll: Welk geloof heb jij
Christen (katholiek/protestant.enz) 39 40.21%
Joods 7 7.22%
Boedhisme 7 7.22%
Hindoeisme 7 7.22%
Hekserij/wicca 9 9.28%
Shinto 2 2.06%
Islam 17 17.53%
Humanisme 9 9.28%
Aantal stemmers: 97. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-12-2004, 20:48
Madfet
Madfet is offline
Citaat:
Selien schreef op 16-12-2004 @ 20:57 :
* Anders -> Atheisme.
Het atheïsme is geen religie, enkel en alleen een hersenspinsel van A-religieuze mensen, dus opbokken.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-12-2004, 21:48
Stff
Stff is offline
Atheist
Oud 18-12-2004, 10:31
RanC
RanC is offline
ATHEISME IS GEEN GELOOF

Effe voor de duidelijkheid...
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 11:03
Verwijderd
Citaat:
Madfet schreef op 17-12-2004 @ 21:48 :
Het atheïsme is geen religie, enkel en alleen een hersenspinsel van A-religieuze mensen, dus opbokken.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 11:06
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 11:13
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
het is geen religie, en het stellen dat het een hersenspinsel is getuigt van domheid.
Oud 18-12-2004, 14:12
see it
see it is offline
Nog ff voor de duidelijkheid, Shinto is een Japanse NATUURgodsdienst en volgens mij hebben Yin en Yang er ook mee te maken of haal ik nu iets door elkaar?

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Dr. Zoidberg schreef op 16-12-2004 @ 19:29 :
Ik geloof in God, ik twijfel aan Jezus/nieuwe testament.

Wat ben ik?
--------------------------------------------------------------------------------

Als jij de bijbel nog als uitgangspunt neemt dan hang je volgens mij naar het Joodse geloof. Maar waarschijnlijk volg jij niet al hun regeltjes.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 16:49
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
ik hebt geen zin om het te verklappen .
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 20:43
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik ben Christelijk (protestant)
Oud 18-12-2004, 20:50
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 20:52
Verwijderd
atheist, geen geloof
Met citaat reageren
Oud 19-12-2004, 17:30
Verwijderd
Boeddhisme, maar ik geloof er niet in, maar vind het redelijke standpunten hebben.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2004, 17:30
?OWAN!
?OWAN! is offline
het geloof dat het dichtst bij mijn levensvisie staat is het boeddhisme, om precies het tibetaans boeddhisme.

ik geloof in de boeddha in mij.
Oud 19-12-2004, 17:31
Verwijderd
Citaat:
?OWAN! schreef op 19-12-2004 @ 18:30 :
het geloof dat het dichtst bij mijn levensvisie staat is het boeddhisme, om precies het tibetaans boeddhisme.

ik geloof in de boeddha in mij.
Je verlichting?
Met citaat reageren
Oud 21-12-2004, 12:39
Smartie
Smartie is offline
Christen, protestant
Met citaat reageren
Oud 21-12-2004, 14:39
Tara Masquerade
Tara Masquerade is offline
Hekserij/Wicca
Met citaat reageren
Oud 21-12-2004, 18:38
Verwijderd
Citaat:
Mujahideen schreef op 15-12-2004 @ 23:44 :
Waarom staat de Islam op de zevende plaats?

Mujahideen, betekent toch strijder?
Met citaat reageren
Oud 21-12-2004, 18:42
Verwijderd
Citaat:
Dr. Zoidberg schreef op 16-12-2004 @ 19:29 :
Ik geloof in God, ik twijfel aan Jezus/nieuwe testament.

Wat ben ik?
dat kan je uitvinden door middel van het volgende schema:

Are you circumsized?
Yes - you are jewish
No - are you cheating on your girlfriend?
Yes - you are a christian
No - Do you ever attend a religious service?
Yes - you are a individual believer
No - you are a wanna be moslim, called woslim
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 23:18
Verwijderd
Hmm geen optie anders..

Anders, ik ben Agnost
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 23:28
Verwijderd
Citaat:
Alex schreef op 24-12-2004 @ 00:18 :
Anders, ik ben Agnost
Met citaat reageren
Oud 24-12-2004, 14:55
umbra
umbra is offline
Ik heb niet echt een geloof... Ik geloof niet echt in God, om de simpele reden dat er geen bewijs is dat Hij bestaat en omdat er zoveel oorlog en zo is, geloof ik er eigenlijk niet in dat er zo iemand is (tenzij Diegene nogal sadistisch is...).Ik ben het wel met allemaal verschillende dingen uit godsdiensten/geloven eens ofzo.
Oud 24-12-2004, 15:26
Gubbe
Gubbe is offline
voor alle gelovigen onder ons raad ik aan om dit artikel even te lezen

http://msn.ode.nl/article.php?aID=4044&l=nl%20

echt doen!!
en helemaal lezen
en kom dan tot de conclusie dat godsdienst nergens op slaat
Met citaat reageren
Oud 24-12-2004, 15:44
Verwijderd
Citaat:
RanC schreef op 18-12-2004 @ 11:31 :
ATHEISME IS GEEN GELOOF

Effe voor de duidelijkheid...
Het is wel een overtuiging toch? Je gelooft dat er niets is. "Ik geloof in niks "

Als je heiden bent heb je toch echt geen geloof? Of ben ik nu een domme kip?
Met citaat reageren
Oud 24-12-2004, 17:08
Lough Nacorra
Lough Nacorra is offline
ik ben scientific pantheist, of atheist, of heiden.
Oud 24-12-2004, 18:27
Verwijderd
Citaat:
Selien schreef op 24-12-2004 @ 16:44 :
Het is wel een overtuiging toch? Je gelooft dat er niets is. "Ik geloof in niks "

Het is wel een overtuiging, net als het humanisme..

Als je heiden bent kan je wel een geloof hebben, alleen niet het christelijke. Het staat eigenlijk gewoon voor niet-christen.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2004, 18:30
Lough Nacorra
Lough Nacorra is offline
ik dacht dat heiden -eerst- gewoon natuurgodsdienst betekende, vanwege de heide (klopt dat niet?)
en dat het later pas gebruikt werd om andere religies dan het christendom aan te duiden.
Oud 24-12-2004, 18:33
JackieZ
JackieZ is offline
Citaat:
Lough Nacorra schreef op 24-12-2004 @ 19:30 :
ik dacht dat heiden -eerst- gewoon natuurgodsdienst betekende, vanwege de heide (klopt dat niet?)
en dat het later pas gebruikt werd om andere religies dan het christendom aan te duiden.
ik heb het even opgezocht:

Heiden: algemeen germ. woord, van heide afgeleid; reeds got. kent haithnÙ 'heidense vrouw '. Het woord zou dus eigenlijk betekenen 'de heidebewoner ', dus 'de barbaar ', 'nog niet bekeerde '. Dezelfde betekenisontwikkeling vertoont lat. p‚g‚nus 'heiden ', eig. 'dorps, dorpeling '; maar dit woord kan niet, zoals men wel gemeend heeft, het voorbeeld van het germ. zijn geweest, omdat het eerst in de 4e eeuw opgekomen is. Misschien afgeleid van heide 'gemene mark ' en dan kan het oorspr. geweest zijn 'man van de eigen geloofsgemeenschap ', en dus allerminst geringschattend. Dan zou het juist een afweerwoord der 'heidenen ' tegen de christenen geweest zijn.

http://www.relimyst.nl/phorum/read.php?f=7&i=1&t=1
Met citaat reageren
Oud 24-12-2004, 18:38
Lough Nacorra
Lough Nacorra is offline
dank
Oud 24-12-2004, 20:12
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Selien schreef op 24-12-2004 @ 16:44 :
dan ben je een domme kip, want 'heiden' is een denigrerende titel voor alles dat niet christelijk is.

Hindoes (en alle andere geloven dan het christendom) zouden bijvoorbeeld heidenen zijn in de zin waarin het woord vaak gebruikt wordt.

en idd, je kan atheisme een overtuiging noemen.
Oud 24-12-2004, 20:53
Dinalfos
Dinalfos is offline
Op de momenten dat het onderwerp me wel een reet interesseert ben ik atheist.
Oud 26-12-2004, 12:44
Rafiq
Rafiq is offline
Islam.

En atheisme is wel een geloof, eigenlijk gelooft elke mens ergens in, de ene gelooft in Islam, de ander in Christendom, de ene in darwinisme.
Oud 26-12-2004, 13:21
Verwijderd
Citaat:
Rafiq schreef op 26-12-2004 @ 13:44 :
Islam.

En atheisme is wel een geloof, eigenlijk gelooft elke mens ergens in, de ene gelooft in Islam, de ander in Christendom, de ene in darwinisme.
100
Met citaat reageren
Oud 26-12-2004, 16:41
Lough Nacorra
Lough Nacorra is offline
Citaat:
Rafiq schreef op 26-12-2004 @ 13:44 :
Islam.

darwinisme kan je toetsen aan de werkelijkheid
een religie niet.
Oud 26-12-2004, 16:58
JackieZ
JackieZ is offline
Citaat:
Lough Nacorra schreef op 26-12-2004 @ 17:41 :
een religie niet.
dat is denk ik het probleem met veel religies; het geloof in een transcendent begrip dat deze werkelijkheid overstijgt. het wordt nooit één.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2004, 17:43
MazeMouse
MazeMouse is offline
Geboren Katholiek (ik vergeef het mijn ouders voor deze gruwel aangezien ik daar geen keuze in had)

En nu ...
Agnost?
Vrijdenker?
Satanisme heb ik soms ook wel wat mee...
Verder ben ik gewoon MENS dus HUmanisme...?

Zolang het maar niet bij dat zweeftevengebeurenzondergeldigbewijs hoort is het wel goed denk ik

ALTO-isme
Want ik ben gewoon mezelf
Oud 26-12-2004, 18:18
Rafiq
Rafiq is offline
Citaat:
een religie niet.
Een religie kun je wel testen aan de werkelijkheid, het darwinisme niet, het darwinisme staat op losse schroeven, het heeft veel tegenstrijdigheden, en geen enkel bewijs, de Islam daar aantegen, heeft wel bewijzen, je moet niet alle geloven hetzelfde beschouwen, om te beginnen jij kent de Islam niet, dus kun je zoiets alvast niet zeggen. De Islam is de waarheid, heeft bewijzen, wetenschappers die zich bekeren naar de Islam bijv, hebben de geschiedenis ervan gestudeerd, ze hebben de Koran gelezen en zijn tot een conlcusie gekomen dat de Koran niet van een mens kon komen, maar van een Allah(swt), veel wetenschappelijke feiten, zoals in het embryologie, een uitvinding door Keith Moore bijv, is dankzij de Koran, hij heeft gelezen hoe het zit en heeft daarna onderzoek gedaan en hij is erachter gekomen dat het inderdaad zo is als hoe het beschreven staat in de Koran. De Islam kun je zeker toetsen aan de werkelijkheid, maar ja, jij weet niks over de Islam, dus ga maar eerst wat lezen en kom dan terug.
Oud 26-12-2004, 18:30
Lough Nacorra
Lough Nacorra is offline
Citaat:
Rafiq schreef op 26-12-2004 @ 19:26 :
Ik kan aan je post zien dat je niks weet over de Islam.
Het is kut voor je dat je je aangevallen voelt, maar religie heeft imo weinig met empirisme te maken.

cartman666:*zooitje flame posts verwijderd*

Laatst gewijzigd op 26-12-2004 om 18:45.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2004, 18:35
Pakistaan
Pakistaan is offline
Citaat:
O ja. Hoe en waarmee?
Met citaat reageren
Oud 26-12-2004, 18:36
Lough Nacorra
Lough Nacorra is offline
Citaat:
Pakistaan schreef op 26-12-2004 @ 19:35 :
O ja. Hoe en waarmee?
het is een theorie gebaseerd op waarnemingen.
Oud 26-12-2004, 18:38
Rafiq
Rafiq is offline
Citaat:
Lough Nacorra schreef op 26-12-2004 @ 19:30 :
Het is kut voor je dat je je aangevallen voelt, maar religie heeft imo weinig met empirisme te maken.
Het darwinisme kun je ook niet waarnemen, je kan niet bewijzen dat we van apen komen, en al helemaal niet van voor ouder apen, het is gebaseerd op geloven en raden, dat is gekkewerk.
Islam heeft veel met empirisme te maken.

Laatst gewijzigd op 26-12-2004 om 18:49.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2004, 18:43
JackieZ
JackieZ is offline
Citaat:
Rafiq schreef op 26-12-2004 @ 19:38 :
Wie voelde zich hier aangevallen?, volgens mij was jij dat hoor, waarom bemoei jij je eigenlijk mee? sorry maar volgens mij zat ik niet met jou te praten hoor. Jij komt hier met hou je muil over mij, nee jij hoort dan je muil te houden over Islam als je zo wilt beginnen, dwing ik jou of zo? ik voel me helemaal niet aangevallen, jij weet niks over mij dus hou je muil. Het darwinisme kun je ook niet waarnemen, je kan niet bewijzen dat we van apen komen, en al helemaal niet van voor ouder apen, het is gebaseerd op geloven en raden, dat is gekkewerk. Weer raad ik je aan om je muil te houden over de Islam als je er niks over weet, Islam heeft veel met empirisme te maken.
Het gaat erom dat darwinisme fundamenteel gezien een theorie is die zich op hetzelfde niveau afspeelt als de mens, waarover zij gaat. Religie, en dan vooral monotheïstische religies zoals de Islam, spelen zich, in ieder geval wat de focus betreft, op een hoger niveau af, dat transcendenteel is aan de menselijke werkelijkheid. Dit is geen kwestie van heilige boeken of vergelijken, maar van begrippen en relativiteit. Dit maakt overigens ook dat darwinisme en een religie elkaar niet onwaar maken (tenzij de religie anders beweert).

Bovendien raad ik je ten zeerste aan lief te doen tegen Lough Nacorra.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2004, 18:43
Pakistaan
Pakistaan is offline
Citaat:
Lough Nacorra schreef op 26-12-2004 @ 19:36 :
het is een theorie gebaseerd op waarnemingen.
Net zoals geloof o.a is gebaseerd op waarnemingen, zoals natuurverschijnselen. Je zegt het zelf al eigenlijk. Theorie, iets wat niet niet bewezen is.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2004, 18:46
Lough Nacorra
Lough Nacorra is offline
Citaat:
Pakistaan schreef op 26-12-2004 @ 19:43 :
Net zoals geloof o.a is gebaseerd op waarnemingen, zoals natuurverschijnselen. Je zegt het zelf al eigenlijk. Theorie, iets wat niet niet bewezen is.
als een geloof gebaseerd is op natuurverschijnselen en er zit een mooie plausibele toetsbare theorie aan, dan hoor je mij niet over religies zeuren. Dan kunnen ze wat mij betreft waar zijn.

het ging alleen - in den beginne- om het feit dat je imo niet kunt zeggen dat atheisme en empirisme een geloof is.
Oud 26-12-2004, 18:47
cartman666
cartman666 is offline
wetenschap wordt steeds groter, er komen meer theorieen waarmee meer dingen te voorspellen zijn. Dat is het doel van de wetenschap, dingen voorspellen.
Geloof heeft een ander doel. daarom is het zinloos om die tegenover elkaar te zetten maar ik ben een van de weinigen die dat inziet. (of dat in elk geval probeert)
Met citaat reageren
Oud 26-12-2004, 18:47
kitesurfertje
kitesurfertje is offline
ik schijt op elke vorm van geloof.Welke idioot heeft het geloof ansich bedacht ? Er zijn tot nu toe alleen nog maar oorlogen om gevoerd en doden om gevallen ! Het meest achterlijk zijn nog wel die achterhaalde imbecielen die zich aan de bijbel, koran of weet ik veel wat voor boek houden van meer dan 2000 jaar geleden ! ALS JE DAN AL GELOOFT pas dan je geloof aan aan de tijd.Dus ik ben heiden en dat wil ik graag zo houden.Kom nu maar met die emmer stront, die ik zeker over me heen ga krigjen maar ik wou t even kwijt.Ik zeg hier dyus niet mee dat iedereen die gelooft debiel is, maar vraag me dus af en vind dat je dr niets aan hebt.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2004, 18:50
JackieZ
JackieZ is offline
Citaat:
Pakistaan schreef op 26-12-2004 @ 19:43 :
je moet niet vergeten dat geloof gebaseerd is op een interpretatie van waarnemingen en darwinisme op de waarnemingen achter de interpretatie. als mohammed een koran in het gras vindt, bestaat mohammed nog altijd wel uit DNA, en het gras ook uit allerlei cellen.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2004, 18:50
Lough Nacorra
Lough Nacorra is offline
Citaat:
kitesurfertje schreef op 26-12-2004 @ 19:47 :
ik schijt op elke vorm van geloof.Welke idioot heeft het geloof ansich bedacht ? Er zijn tot nu toe alleen nog maar oorlogen om gevoerd en doden om gevallen ! Het meest achterlijk zijn nog wel die achterhaalde imbecielen die zich aan de bijbel, koran of weet ik veel wat voor boek houden van meer dan 2000 jaar geleden ! ALS JE DAN AL GELOOFT pas dan je geloof aan aan de tijd.Dus ik ben heiden en dat wil ik graag zo houden.Kom nu maar met die emmer stront, die ik zeker over me heen ga krigjen maar ik wou t even kwijt.Ik zeg hier dyus niet mee dat iedereen die gelooft debiel is, maar vraag me dus af en vind dat je dr niets aan hebt.
geloof kan een mooi houvast zijn, en zeker wel nuttig.

en oorlogen worden niet gevoerd om geloof maar om macht. imo.
Oud 26-12-2004, 18:52
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
kitesurfertje schreef op 26-12-2004 @ 19:47 :
wow, wat een goed samenhangend verhaal joh .
je wilt, als ik het goed begrijp, dat mensen elke tekst in hun tijdsbeeld moeten zien en de wetten die erin staan als 'achterhaald' moeten betitelen. Bovendien vindt je dat van geloof alleen nog maar oorlog en dood is gekomen. Oke, had je daar nou zoveel harde woorden voor nodig?
Met citaat reageren
Oud 26-12-2004, 18:53
Rafiq
Rafiq is offline
Hier spelen zo veel dingen een rol, de Fitrah bijv, aub lees boeken hierover, lees meer over de Islam, wat het woord Islam betekent, en natuurlijk wat het woord Moslim betekent, zolang jullie dat niet doen is het echt een tijdverspilling om met jullie te discussieren hierover, behalve dan natuurlijk als jullie vragen hebben, dan oke, maar geen conclusies trekken met de weinig kennis die je hebt over de Islam.

De Koran komt van Allah(swt)
Oud 26-12-2004, 18:57
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Rafiq schreef op 26-12-2004 @ 19:53 :
Hier spelen zo veel dingen een rol, de Fitrah bijv, aub lees boeken hierover, lees meer over de Islam, wat het woord Islam betekent, en natuurlijk wat het woord Moslim betekent, zolang jullie dat niet doen is het echt een tijdverspilling om met jullie te discussieren hierover, behalve dan natuurlijk als jullie vragen hebben, dan oke, maar geen conclusies trekken met de weinig kennis die je hebt over de Islam.

De Koran komt van Allah(swt)
oke, laat ik dan eens wat vragen stellen. Jij gebruikt je geloof dus om te concureren met de wetenschap? Wat wil je dan met je geloof berijken?
1 Voorspellingen doen over natuurverschijnselen.
2 De geschiedenis 'vast' leggen?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten