Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-12-2004, 21:13
paradigm shift
paradigm shift is offline
Ik ben pas sinds kort jazz aan het luisteren, dus veel namen kan ik niet noemen, behalve de grote namen als Miles Davis, Chet Baker, Charlie Parker etc.
Gaafste Jazz vind ik instrumentale jazz van het type drum, bas en piano of trompet, en dan lekker improviseren. Ik meen dat dat in het hokje bebop wordt gepropt? Nog aanraders in dat type jazz?
Oud 26-12-2004, 21:14
Verwijderd
Zie mijn lange lijst
Met citaat reageren
Oud 26-12-2004, 21:33
paradigm shift
paradigm shift is offline
Mijn internet is niet zo heel snel, dus voor ik die hele lijst heb afgewerkt ben ik wel een week verder... Ik ben nu Stan Getz aan het luisteren. Lijkt wel een mix van jazz en Zuid Amerikaanse muziek, wel aardig, maar niet helemaal mijn smaak. We zoeken verder
Oud 26-12-2004, 22:15
Jeuk
Jeuk is offline
Citaat:
paradigm shift schreef op 26-12-2004 @ 22:33 :
Mijn internet is niet zo heel snel, dus voor ik die hele lijst heb afgewerkt ben ik wel een week verder... Ik ben nu Stan Getz aan het luisteren. Lijkt wel een mix van jazz en Zuid Amerikaanse muziek, wel aardig, maar niet helemaal mijn smaak. We zoeken verder
Bill Evans. Klaar.
Oud 27-12-2004, 18:40
Verwijderd
Citaat:
paradigm shift schreef op 26-12-2004 @ 22:33 :
Hij heeft idd een lange periode bossanove gespeeld, maar ook veel gewone jazz.
De rest van de lijst kun je toch gewoon uit kiezen?

Dan zal ik je iig de basis geven die je gewoon moet kennen:
Miles Davis
John Coltrane
Dizzy Gillespie
Charlier Parker
Wayne Shorter
Lee Morgan
Bill Evans
Thelonious Monk
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 19:04
m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 27-12-2004 @ 19:40 :
Hij heeft idd een lange periode bossanove gespeeld, maar ook veel gewone jazz.
De rest van de lijst kun je toch gewoon uit kiezen?

Dan zal ik je iig de basis geven die je gewoon moet kennen:
Miles Davis
John Coltrane
Dizzy Gillespie
Charlier Parker
Wayne Shorter
Lee Morgan
Bill Evans
Thelonious Monk
+

herbie hancock
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 19:05
Tsasil
Tsasil is offline
En Louis Armstrong

Wie hem niet kent..... nou eh... dan eh.... die vind ik niet aardig!
Oud 27-12-2004, 19:10
m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
Citaat:
Tsasil schreef op 27-12-2004 @ 20:05 :
En Louis Armstrong

ja mag er zeker bij, zijn van die namen die gelijk staan aan jazz, alleen daarom zou Billie Holiday er ook bij moeten, al vindt ik die niet echt de shizzel
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 21:15
Verwijderd
Citaat:
metroidminded schreef op 27-12-2004 @ 20:04 :
+

herbie hancock
klopt
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 21:15
Verwijderd
Citaat:
Tsasil schreef op 27-12-2004 @ 20:05 :
En Louis Armstrong

Ik ken hem natuurlijk wel, maar vind hem niet zo cool. Dixieland bah.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 22:24
SanderThomas
SanderThomas is offline
"Simpele" Bebop:
Charles Mingus

Fusion:
Weather Report
Jaco Pastorius
Joe Zawinul

Alle soorten jazz en een must have:
Chick Corea

Jazz/modern RnB/Funk:
Marcus Miller
Oud 27-12-2004, 22:28
Verwijderd
Ik vind funk persoonlijk nog net iets leuker dan jazz... Maceo Parker bijvoorbeeld.. heerlijk!
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 22:33
Inf3sted Funk
Inf3sted Funk is offline
Citaat:
metroidminded schreef op 27-12-2004 @ 20:04 :
+

herbie hancock
VOSP Quintet

Oud 27-12-2004, 22:35
SanderThomas
SanderThomas is offline
Citaat:
Kristaco schreef op 27-12-2004 @ 23:28 :
Ik vind funk persoonlijk nog net iets leuker dan jazz... Maceo Parker bijvoorbeeld.. heerlijk!
Mja, maar funk en jazz hebben slechts een klein raakvlak, maar zijn 2 compleet verschillende stijlen
Oud 27-12-2004, 22:46
Verwijderd
Citaat:
SanderThomas schreef op 27-12-2004 @ 23:35 :
Mja, maar funk en jazz hebben slechts een klein raakvlak, maar zijn 2 compleet verschillende stijlen

Toch vaak dezelfde belangstellenden..
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 22:48
SanderThomas
SanderThomas is offline
Citaat:
Kristaco schreef op 27-12-2004 @ 23:46 :
Toch vaak dezelfde belangstellenden..
Ligt er maar net aan wat je "spectrum" van beide soorten is... Kijk als je Marcus Miller funk genoeg vind zeg ik: ja, maar als je bijvoorbeeld naar RHCP luistert, hoef je niet meteen liefhebber te worden van Charles Mingus...
Oud 27-12-2004, 23:56
Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 27-12-2004 @ 22:15 :
Ik ken hem natuurlijk wel, maar vind hem niet zo cool. Dixieland bah.
Je moet hem toch minstens een keer gehoord hebben om te weten waar jazz vandaan komt, of je nou van em houdt of niet
Oud 28-12-2004, 19:44
Verwijderd
Citaat:
Tsasil schreef op 28-12-2004 @ 00:56 :
Je moet hem toch minstens een keer gehoord hebben om te weten waar jazz vandaan komt, of je nou van em houdt of niet
Uiteraard.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2004, 19:46
Whaxx
Whaxx is offline
jazz is gezond.
Oud 28-12-2004, 21:51
Jeuk
Jeuk is offline
Wat vinden de mensjes hier eigenlijk van het hele 'nieuwe jazz' gebeuren met mensen als Norah Jones en Jammie Cullum ?

Persoonlijk moet ik zeggen dat ik er onpasselijk van word dat die prutseritus de stempel 'jazz' krijgt. Niet dat het zulke héle slechte muziek is (denk aan; Top 40), maar wel omdat er nu een hele groep mensen aan het ontstaan is die denken dat Norah Jones en consorten jazz is. En dat vind ik er zonde want er is wel eens betere muziek gemaakt en - you get the fucking point already.
Oud 28-12-2004, 21:59
Tsasil
Tsasil is offline
Ik zou het niet beter kunnen verwoorden.

Jamie Cullum mag trouwens best eens dood gaan, maar Norah is wel lieffig.
Oud 28-12-2004, 22:02
Paniccore
Paniccore is offline
ongeacht of het jazz is of niet, Jamie Cullum vind ik toch redelijk goed.
Oud 28-12-2004, 22:06
Tsasil
Tsasil is offline
Niet veel vocal jazz liefhebbers, maar toch wil ik Lady in Satin van Billie Holiday aanraden. Het is het laatste album dat ze heeft opgenomen, en haar stem is zo brak als een dooie kraai, maar het gevoel is briljant. Haar leven zit in haar stem.

Beetje jammer van de viooltjes begeleiding, maar daar valt over heen te komen
Oud 28-12-2004, 22:08
godspeed
godspeed is offline
sun ra, n00bs
Met citaat reageren
Oud 28-12-2004, 22:20
Verwijderd
Norah is gewoon te zoetjes, Jamie Cullum doet leuke dingen. Ik vind het neit geweldig, maar hij mag er zijn. Wat hij met jazz doet is gewoon oké,
Met citaat reageren
Oud 28-12-2004, 23:25
Verwijderd
Citaat:
Jeuk schreef op 28-12-2004 @ 22:51 :
Wat vinden de mensjes hier eigenlijk van het hele 'nieuwe jazz' gebeuren met mensen als Norah Jones en Jammie Cullum ?

Persoonlijk moet ik zeggen dat ik er onpasselijk van word dat die prutseritus de stempel 'jazz' krijgt. Niet dat het zulke héle slechte muziek is (denk aan; Top 40), maar wel omdat er nu een hele groep mensen aan het ontstaan is die denken dat Norah Jones en consorten jazz is. En dat vind ik er zonde want er is wel eens betere muziek gemaakt en - you get the fucking point already.
Ach ach, wat een gezeur om het 'stempel' jazz. Vind je het geen verspilling van tijd en moeite om je daar druk over te maken? Jazz kent geen glasharde definitie, en ik zie geen reden om er een op te stellen.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2004, 23:36
m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
Citaat:
Jeuk schreef op 28-12-2004 @ 22:51 :

hoe je het noemt maakt ik me niet echt druk om, er is betere jazz, er is ook slechtere jazz. Maar vergeleken de rest van de top 40 is norah wel de shizzel
Met citaat reageren
Oud 28-12-2004, 23:45
SanderThomas
SanderThomas is offline
Jamie Cullum heeft niets met jazz te maken... Hij gooit een paar jazzy klinkende accoordjes over een bestaand pop- soul- of weet-ik-wat voor nummer en klaar... Norah Jones is wat dat betreft meer jazz, maar k ben eigk niet zo'n van van het hele Vocal Jazz gebeuren...
Oud 29-12-2004, 11:20
Verwijderd
Citaat:
SanderThomas schreef op 29-12-2004 @ 00:45 :
Jamie Cullum heeft niets met jazz te maken... Hij gooit een paar jazzy klinkende accoordjes over een bestaand pop- soul- of weet-ik-wat voor nummer en klaar... Norah Jones is wat dat betreft meer jazz, maar k ben eigk niet zo'n van van het hele Vocal Jazz gebeuren...
Serieus, als je Norah Jones meer jazz vindt is er echt iets mis. Norah Jones is meer folk dan jazz man.

En Jamie Cullum doet gewoon en pop-versie van jazz. Hij weet het zelf en hij verdedigt het ook. En hij doet het gewoon goed. Hij is een entertainer, een goede solist en origineel in wat hij doet.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2004, 11:30
Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 29-12-2004 @ 12:20 :
Serieus, als je Norah Jones meer jazz vindt is er echt iets mis. Norah Jones is meer folk dan jazz man.
Come Away With Me is heel goed (vocal) Jazz te noemen hoor. Alleen die latere shit van haar inderdaad niet (en is ook echt kut, Dolly Parton for god's sake)
Oud 29-12-2004, 12:29
Verwijderd
Wat ik wel jammer vind is dat idd in dit soort topics meestal al na 2 posts het alweer namen regent als Norah Jones, Jamie Cullum en John Zorn, terwijl die IMHO eigenlijk in een zijvakje geduwd moeten worden. Waar we hier over zouden moeten praten is Coltrane, Davis, Getz etc.

Laatst gewijzigd op 29-12-2004 om 12:44.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2004, 12:52
AsianDF
AsianDF is offline
Meshell
Oud 29-12-2004, 12:54
Kkowboy
Kkowboy is offline
Iemand weleens van Mieczyslaw Kosz gehoord? Van de week wat van gedownload onder de serie "Polish Jazz", een serie van ruim 60 cd's.

Citaat:
Kosz was one of the greatest hopes of Polish Jazz and his untimely death at a ridiculously young age (his 20`s) was a true tragedy. He was a most lyrical and technically perfect pianist ever on the Polish scene and everybody compared his work with that of Bill Evans. Unfortunately this album from 1971 is the only proper recording of his superb playing (some more material does exists but the recording quality is not that great). On this album Kosz plays some of his interesting interpretations of classical music and some of his elegant compositions. For lovers of piano trios this is a true diamond!
Met citaat reageren
Oud 29-12-2004, 13:02
SanderThomas
SanderThomas is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 29-12-2004 @ 12:20 :
Hmmz, k vond et toch wel wat van Vocal Jazz weghebben maar da's meestal mijn manier om te zeggen dat 'k iets niet goed vind
Oud 29-12-2004, 13:10
Fat_Bastard
Fat_Bastard is offline
Norah Jones en Jamie Cullum maken allebei weldegelijk jazz muziek. Als je jazz alleen interpreteert als dat van het meer abstracte kaliber als Charlie parker, Oscar Peterson, Dizzy Gillespie etc, dan is je blik toch iets te nauw.

Persoonlijk vind ik dat we een beetje worden doodgegooid met Jamie Cullum momenteel, maar de moderne twist die hij aan het jazz genre geeft vind ik erg goed.

Hij heeft erg goede improvisaties hier en daar moet ik zeggen, dus niet meteen scheiten op alles wat commercieel is.
Oud 30-12-2004, 21:01
Kamikaza
Kamikaza is offline
Jimmy Smith!!!!!!!!!Hammond-orgels mogen hier niet vergeten worden!!

Wie hier Jazz speelt? IK (een klein beetje ).
Het is heel niet moeilijk maar je moet wel veel weten van akkoordschema's en toonladders!

Laatst gewijzigd op 30-12-2004 om 21:25.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 22:10
Verwijderd
Ik speel alt en tenor
Met citaat reageren
Oud 31-12-2004, 12:30
kiddin
kiddin is offline
Dit topic gaat eigenlijk over "snoeiharde" jazz geloof ik, maar ik heb een vraagje over rustige jazz, maar dat mag vast ook wel.
Ik heb er verder geen verstand van ofzo, ik luister er de laatse tijd gewoon veel naar

Ik luister (o.a.) naar Nina Simone, Jolie Holland(al is dit misschien meer folk) Katie Melua. het nummer Miss Celies Blues uit de film The Color Purple vind ik ook geweldig

Iemand een idee wat ik nog meer leuk zou kunnen vinden?

Laatst gewijzigd op 31-12-2004 om 12:33.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2004, 12:31
Verwijderd
Tja, als je vocal jazz wilt kun je beginnen bij Billie Holiday en Ella Fitzgerald.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2004, 12:33
Verwijderd
Citaat:
Kamikaza schreef op 30-12-2004 @ 22:01 :
Jimmy Smith!!!!!!!!!Hammond-orgels mogen hier niet vergeten worden!!

Wie hier Jazz speelt? IK (een klein beetje ).
Het is heel niet moeilijk maar je moet wel veel weten van akkoordschema's en toonladders!
Zo veel nou ook weer niet hoor. Waarom zou je in godsnaam allemaal akkoordenschema's uit je kop gaan leren?
Met citaat reageren
Oud 31-12-2004, 12:34
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 31-12-2004 @ 13:33 :
Zo veel nou ook weer niet hoor. Waarom zou je in godsnaam allemaal akkoordenschema's uit je kop gaan leren?
Je moet er veel van weten. Dat is gewoon een feit. Als je als jazzmuzikant niet weet wat een 'Rhytm-schema' is, ben je niet goed bezig.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2004, 12:35
Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
kiddin schreef op 31-12-2004 @ 13:30 :
Dit topic gaat eigenlijk over "snoeiharde" jazz geloof ik, maar ik heb een vraagje over rustige jazz, maar dat mag vast ook wel.
Ik heb er verder geen verstand van ofzo, ik luister er de laatse tijd gewoon veel naar

Ik luister (o.a.) naar Nina Simone, Jolie Holland(al is dit misschien meer folk) Katie Melua. het nummer Miss Celies Blues uit de film The Color Purple vind ik ook geweldig

Iemand een idee wat ik nog meer leuk zou kunnen vinden?
Citaat:
Tsasil schreef op 28-12-2004 @ 23:06 :
Niet veel vocal jazz liefhebbers, maar toch wil ik Lady in Satin van Billie Holiday aanraden. Het is het laatste album dat ze heeft opgenomen, en haar stem is zo brak als een dooie kraai, maar het gevoel is briljant. Haar leven zit in haar stem.

Beetje jammer van de viooltjes begeleiding, maar daar valt over heen te komen
^ Aanrader ^
Oud 31-12-2004, 12:37
Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 31-12-2004 @ 13:34 :
Je moet er veel van weten. Dat is gewoon een feit. Als je als jazzmuzikant niet weet wat een 'Rhytm-schema' is, ben je niet goed bezig.
Veel oude jazz-muzikanten hadden theoretisch gezien geen flauw idee waar ze mee bezig waren hoor. Ik noem een Chet Baker.
Oud 31-12-2004, 12:40
kiddin
kiddin is offline
Citaat:
Tsasil schreef op 31-12-2004 @ 13:35 :
^ Aanrader ^
oke ga ik dat eens proberen
Oud 31-12-2004, 12:41
Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
kiddin schreef op 31-12-2004 @ 13:40 :
oke ga ik dat eens proberen
Als dat niet bevalt (haar stem is niet echt 'mooi' in de traditionele zin) kun je iets van Sarah Vaughan proberen, haar stem is legendarisch om de zuiverheid en het bereik.
Oud 31-12-2004, 12:41
Gary X
Gary X is offline
verder dan dat Tom Waits wat jazzy invloedjes heeft komt het voor mij nog niet.
Oud 31-12-2004, 12:45
kiddin
kiddin is offline
Citaat:
Tsasil schreef op 31-12-2004 @ 13:41 :
Als dat niet bevalt (haar stem is niet echt 'mooi' in de traditionele zin) kun je iets van Sarah Vaughan proberen, haar stem is legendarisch om de zuiverheid en het bereik.
ja haar ken ik al, is mooi idd
Oud 31-12-2004, 13:58
Kamikaza
Kamikaza is offline
Citaat:
Snees schreef op 31-12-2004 @ 13:33 :
Dat zeg ik niet, ik zeg alleen dat je moet weten HOE een akkoordschema is opgebouwd, dat als ik zeg, akkoordschema in C, dat je dan zegt:

C | F | C | C |

F | F | C | C |

G | F | C | G |
Oud 31-12-2004, 15:36
Verwijderd
Dat slaat dan weer nergens op./
Met citaat reageren
Oud 31-12-2004, 16:18
SanderThomas
SanderThomas is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 31-12-2004 @ 16:36 :
Dat slaat dan weer nergens op./
inderdaad

hoewel je al een heel stuk verder bent als je de C, F en G vervangt door resp. Cmaj7, Fmaj7 en G7

Laatst gewijzigd op 31-12-2004 om 16:23.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten