Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Eropuit!

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-06-2002, 21:55
Verwijderd
Gisteravond was Herman Finkers op tv. Hij had het erover dat er bij toneel sprake is van een vierde wand en dat dat eigenlijk een verkeerde zaak is. De toneelspelers hebben geen contact met de zaal; er is sprake van een vierde wand.

Zijn jullie het met Herman Finkers eens? (ook al zijn zijn woorden natuurlijk niet erg serieus bedoeld). Ik kan me er wel in vinden en vind dat toneelspelers best wat meer mogen communiceren met de zaal.
Advertentie
Oud 30-06-2002, 22:13
Balance
Balance is offline
nou ja, kvind dat er 2 soorten theater bestaan:

één waarbij de toeschouwers naar een soort van 'film' kijken en er dus geen contact is en één waarbij er juist heel veel contact is...

kzou niet willen dat er bij bijvoorbeeld een musical contact wordt gezocht met het publiek! denk niet dat het er mooier op wordt. Maar bij een cabaret voorstelling of (bepaalde) toneelstukken is het soms wel leuk.

(bij toneel denk ik meer aan de manier waarop de speler kijkt naar het publiek als diegene d'r bij betrekken hoor)
Oud 30-06-2002, 22:33
Deugenietje
Deugenietje is offline
Bij ons in België kent men het echt Antwaarps theater, bij deze toneelstukken wordt er ook altijd contact gezocht met het publiek. Blijkbaar wordt dat wel geapprecieerd. Ik vind dat bijzonder vervelend als ik zo eerlijk mag zijn. Ik wil gewoon dat het stuk gespeeld zonder dat er contact wordt gezocht. Mijn leerkracht drama spreekt ook altijd van een vierde wand. Dat vind ik persoonlijk leuker.
Oud 01-07-2002, 13:59
Tampert
Tampert is offline
beetje de vierde wand doorbreken is wel goed, maar niet té veel. Ik ben persoonlijk van mening dat een stuk wel op het toneel mag blijven... Soms een klein grapje naar het publiek mag.

de vierde wnad is trouwens volgens mij een vrij ingeburgerde theaterterm
Oud 01-07-2002, 21:09
purplerose
purplerose is offline
ik heb dat ook gezien ja.... maar kijk ik vinnet wel een beetje maar aan de andere kant waarom zou je dan nooit met je rug naar het publiek mogen staan...?
Oud 02-07-2002, 12:05
Deugenietje
Deugenietje is offline
respect voor 't publiek
Oud 06-07-2002, 10:56
alpha
alpha is offline
Wij moesten op de Jeugdtheaterschool juist leren om de vierde wand te doorbreken. Wij moesten juist het publiek ingaan en het publiek gebruiken in het toneelstuk.

Natuurlijk heb je verschillende soorten theater, je hebt theater die inderdaad in een soort hokje zit, maar je hebt dus ook theater met een doorgebroken vierde wand.

Maar bij een andere docent moesten we kruisdialogen enzo spelen. En dan praten recht naar voren zonder dat degene waartegen je praat je aankijkt. Ook dit wanneer je bijvoorbeeld het haar van iemand doet maar dan niet echt. Ach, heel vaag maar wel leuk om te doen!

Dus ik ben het niet met Herman Finkers eens. Tja, okay, het meeste toneel wordt wel gespeeld in een hokje, maar heus niet alle!
Oud 06-07-2002, 11:46
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
alpha schreef:
Maar bij een andere docent moesten we kruisdialogen enzo spelen. En dan praten recht naar voren zonder dat degene waartegen je praat je aankijkt.
mja ach... beetje tegen het publiek aan kleppen tijdens een toneelstuk is ook een vorm van doorbreking van de vierde wand (veel met dramalessen/toneeluitvoeringen gedaan ). Dat is nog een redelijk nette manier .
Oud 07-07-2002, 15:31
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Tja, dat ligt aan de voorstelling. Cabaret leent zich goed voor contact met het publiek, maar een toneelstuk van Shakespeare wat minder.
Oud 07-07-2002, 15:46
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef:
Tja, dat ligt aan de voorstelling. Cabaret leent zich goed voor contact met het publiek, maar een toneelstuk van Shakespeare wat minder.
hangt van de ewerking af
Oud 08-07-2002, 15:33
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
Tampert schreef:

hangt van de ewerking af
Ja, goed, ik ben in Londen naar een komische voorstelling over Sheakspeare geweest, waar ze in een uur z'n hele oeuvre er doorheen joegen. Daar was wel interactie met publiek. Een vriend van me had een Ernie shirt aan, wat natuurlijk niet onopgemerkt bleef op het podium.

Regels voor berichten