![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
http://andy.evot.org/zbyszek/bell01.html Wat door zowel jij als cartman niet begrepen schijnt te worden is dat determinisme géén geloof is. Geloof is per definitie metafysisch, terwijl het determinisme een toetsbare, falsificeerbare wetenschappelijke theorie is. En die theorie is weerlegd. Ben je het er niet mee eens? Prima. Besef echter wel dat de analogie met de appel volledig opgaat. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ondanks dat determinisme weerlegt is, is er nog een ander punt dat tegenspreekt dat ons lot vastligt en dat God beslist of we sterven of niet. Hoe kan iemand zich bewijzen op aarde als alles al van voorafaan vastligt ? Waarom moet God nog oordelen over het leven van een persoon als die persoon het verloop van zijn eigen leven niet eens in eigen handen had ? Ik geloof eerder in een wereld die verlaten is door God en waar de mens zichzelf moet in zien te redden met behulp van 'de boodschap' en verschijningen van God waarbij Hij goede raad gaf. Op basis hiervan zal God oordelen wat er met je gebeurd na je dood.
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() wat?
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
nou dat lijkt me weinig met die ramp van azie te maken te hebben. Mijn voorbeeld had daar wel mee te maken.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Staat allemaal in dezelfde bijbel waarin God zich laat vermurwen door gebed en waarin God's toorn ontbrand jegens de mensen die tegen zijn wil handelen. Overigens ben ik ook geen die-hard aanhanger van de predestinatie leer, ga niet voor niets naar een remonstrante kerk, maar het is onzin om jouw beeld van christenen als algemeen waar te beschouwen. |
![]() |
||
Citaat:
daarnaast wordt in de bijbel niet beweerd dat er geen toeval zou bestaan, ook niet dat god geen toeval kent. daarnaast is de heidelbergse catechismus m.i. geen onderdeel van de bijbel. dat god sommige dingen van te voren weet, wil nog niet zeggen dat hij alles van te voren zou weten. daarnaast is het raar om te denken dat de mens niks toevallig doet en toch over een vrije wil beschikt; het een sluit het ander m.i. uit. daarnaast heb ik nooit beweerd dat alle christenen zo denken, alleen maar dat alle christenen de bijbel geloven, en dat is helemaal niet zo'n rare stelling. en waarom verdedig je een stelling waar je het zelf niet mee eens blijkt te zijn ? en waarom gebruik je woorden als 'toorn', 'jegens' en ontbranden ?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
(dat was dus het doel van mijn posts. ik had het misschien simpeler kunnen brengen, maar met de reactie van jou erna is ie extra leuk ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Alleen god had dit kunnen stoppen, als hij had gewild.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
En zolang hij niet machtig genoeg is om dat te doen (behalve dan zo'n lam boekje dat veranderd is door mensen) neem ik niet eens de moeite om in zo'n God te geloven. |
![]() |
||
Citaat:
Psalm 51: 7 -> Zie, ik ben in ongerechtigheid geboren, en in zonde heeft mij mijn moeder ontvangen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
wie dat kan en het niet doet is dus te verwijten dat hij stilzat, en willens en wetens mensen liet sterven... Beweren dat de mens er iets aan moet doen is kul, aangezien geen mensen in staat is even twee aardschollen vast te houden, of een tsunami tegen te houden. Volgens mij volgt uit deze ramp een van de conclusies: -er bestaat geen god. -god trekt zich geen ruk aan van wat met ons gebeurt. (en is het dus niet waard hem te aanbidden) -god bestaat mischien wel, maar is onmachtig. (en daarmee ook niet het aanbidden waard)
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Hij heeft ons GESCHAPEN! en dan DURF jij te zeggen dat hij zich niet KAN bewijzen??? Ik denk dat jij jezelf eerst eens moet bewijzen voor God!
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
1. God bestaat. 2. Als god bestaat, dan heeft hij jezus naar de aarde gestuurd. 3. Als jezus heeft bestaan, dan heeft zijn dood een speciale betekenis. 4. Als jezus heeft bestaan en zijn dood een speciale betekenis heeft gehad, dan is deze dood een teken geweest van liefde. 5. Het leven is geschapen.* 6. Als het leven is geschapen, dan is dat gebeurd via een god.** *) Al weerlegd. (evolutietheorie) **) Al weerlegd. (volgt uit 5) Laatst gewijzigd op 04-01-2005 om 18:36. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
"God is dood" RanC | 500 | 16-05-2005 18:08 | |
Verhalen & Gedichten |
Weten jullie nog... Vlooienband | 146 | 02-12-2004 13:50 | |