Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-12-2004, 16:59
kakelkip
kakelkip is offline
Hallo

Ik was benieuwd wie er dit jaar is gestopt met een hbo-opleiding of universitaire studie, en waarom?
En wat ben je nu van plan te gaan doen?

Ik ben net gestopt met de opleiding cmv (culturele maatschappelijke vorming) en weet nog niet wat ik wil gaan doen en daarom ga ik eerst maar eens werken (uuh werk vinden ).

Ik ben gestopt omdat de nadruk heel erg lag op het creatieve vlak voor mijn gevoel, eerst kijken wat leuk is en dan pas wat handig is. Dit is van te voren wel duidelijk gezegd maar ik dacht dat ik dat juist wel leuk zou vinden ( ) en aangezien mijn vorige opleiding ook al niet beviel (wel afgemaakt) kon ik niet meer de motivatie opbrengen om dit jaar af te maken en te gaan voor mijn P.

Dus nou ja ik ben benieuwd
Oud 30-12-2004, 17:24
bartvanlent
bartvanlent is offline
toch zou ik een andere opleiding overwegen. want je kan altijd nog werken!! nu heb je nog de leeftijd om door te leren..
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 17:39
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Ligt er aan he wat je op je CV hebt staan. Als ik nu zou stoppen met de Uni, zou ik meteen gaan solliciteren ergens, want ik heb mijn HBO-diploma. Maar stop je met HBO of Uni en je hebt slechts een diploma van de middelbare school, zou ik gewoon een niveautje lager proberen. Als dat tenminste op het financiële vlak geregeld kan worden. Ook moet je kijken of je tussentijds kan instromen. Heb je daar geen zin in, dan gewoon ff een half jaartje werken en het volgend schooljaar je daar inschrijven.
Oud 30-12-2004, 17:51
dark princess
dark princess is offline
Ik ben ook gestopt met mijn HBO studie in het begin van het schooljaar al . Ik deed communicatie, maar ik vond het te saai. Omdat ik al eerder een jaar vergooid had door een gestopte studie heb ik heel erg mijn best gedaan om nog in het kunnen stromen bij een leuke studie. Het kon nog net op het nippertje, met een hoop geregel etc. maar ik ben nu heel erg blij dat ik door gezet heb!

Ik doe dan nu wel een mbo opleiding, maar ik doe iig wel iets wat ik leuk vind en ik vergooi niet nog een jaar door een niet leuke studie en het zoeken naar werk... En ik kan deze studie in drie jaar doen en dan kan ik in die jaren uitzoeken welke studie ik nog wil gaan doen en of ik nog een studie wil doen hierna...
Oud 30-12-2004, 18:00
wup
wup is offline
ik ben gestopt met de pabo.. omdat ik het gevoel heb dat ik meer kan. ik vond het te kinderachtig en te simpel. en nu moet ik er ook niet meer aan denken om de hele dag voor zeikende kleuters te staan.
dus heb ik besloten om voor zeikende puberste staan, en ga volgend jaar opleiding tot leraar geschiedenis doen. waarna ik gs op uni wil doen..
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 18:54
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
wup schreef op 30-12-2004 @ 19:00 :
ik ben gestopt met de pabo.. omdat ik het gevoel heb dat ik meer kan. ik vond het te kinderachtig en te simpel. en nu moet ik er ook niet meer aan denken om de hele dag voor zeikende kleuters te staan.
dus heb ik besloten om voor zeikende puberste staan, en ga volgend jaar opleiding tot leraar geschiedenis doen. waarna ik gs op uni wil doen..
Goede keuze heb je dan voor jezelf gemaakt!

Er zijn niet voor niets veel mensen die hun P proberen te halen op de pabo om daarna door te stromen naar de universiteit
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 19:37
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 30-12-2004 @ 19:54 :
Er zijn niet voor niets veel mensen die hun P proberen te halen op de pabo om daarna door te stromen naar de universiteit [/B]
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 21:05
kakelkip
kakelkip is offline
Citaat:
bartvanlent schreef op 30-12-2004 @ 18:24 :
toch zou ik een andere opleiding overwegen. want je kan altijd nog werken!! nu heb je nog de leeftijd om door te leren..
Ik heb al een mbo-diploma maar als ik echt weet wat ik wil ga ik gewoon weer studeren hoor
Kan over half jaartje zijn maar ook over anderhalf jaar, ga niet weer ergens loos aan beginnen omdat ik toch wat moet
Oud 30-12-2004, 22:31
Iduna
Iduna is offline
Een (half)jaar werken is niet verkeerd als je ondertussen open staat voor een nieuwe studie. Het oppakken is wel wat moeilijker hoor ik hier en daar, maar dat verschilt per persoon, denk ik. Ga gewoon even geld verdienen en tussendoor niet naar open dagen, maar loop mee met een student.
Ik ben niet gestopt.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2004, 13:34
Verwijderd
Als je een beetje discipline hebt is het niet moeilijk om gewoon weer met studeren te beginnen. Je wilt uiteindelijk toch wel zo hoog komen als je mogelijkheden toelaten en dat betekent zo jong mogelijk een zo hoog mogelijke opleiding volgen. Wel kan het natuurlijk moeilijk zijn als je ergens al een tijdje werkt en ze vragen je of je wilt blijven om door te kunnen groeien, maar goed, dat moet je incalculeren
Met citaat reageren
Oud 31-12-2004, 13:52
Verwijderd
Dit jaar ben ik niet gestopt, paar jaar terug wel. De eerste keer omdat het gewoon niet liep, ik haalde alle "onderwijskundige" vakken, maar alle vakken mbt Duits (ik deed de lerarenopleiding Duits) niet, dus dat schoot niet op, ik bleek ook dyslectisch te zijn, dus besloot ik te stoppen (met het idee het jaar daarop pabo te gaan doen). Ik heb toen een half jaar gewerkt, maar wist daardoor alleen maar zekerder dat ik weer wilde gaan studeren, omdat ik het niet zag zitten de rest van m'n leven in een winkel (bv.) te werken. Het jaar daarna ben ik begonnen met de pabo, daar ben ik na het tweede jaar meegestopt (ivm vermoeidheid ed) en ben toen overgestapt naar hbo pedagogiek en dat doe ik nu nog steeds.
Met citaat reageren
Oud 01-01-2005, 12:04
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 31-12-2004 @ 14:52 :
ik haalde alle "onderwijskundige" vakken, maar alle vakken mbt Duits (ik deed de lerarenopleiding Duits) niet,
dat is inderdaad wel handig dat je de vakken mbt Duits juist wèl haalt bij zo'n opleiding
Met citaat reageren
Oud 01-01-2005, 21:10
.:: Chantal ::.
.:: Chantal ::. is offline
Ik ga stoppen met de opleiding MBRT en ga verpleegkunde in Nijmegen doen.

Ik vond de opleiding geen uitdaging voor mezelf en had er ook geen plezier in. Dus na lang twijfelen heb ik besloten om te stoppen, het is gewoon niks voor me
Oud 01-01-2005, 22:27
pyres
pyres is offline
ik ga misschien stoppen met facility management
het valt gewoon een beetje tegen en ik vind het eigenlijk jammer dat ik daar nu pas (in m'n 2de jaar) ben achter gekomen .
ik haal m'n stage dit jaar waarschijnlijk niet omdat ik geopereerd ben en ik zie het echt gewoon niet zitten om dit jaar over te doen . dus daarom wil ik misschien in september 05 met een wo-studie te beginnen. kweet alleen nog niet welke.
ik zat te denken aan psychologie maar in leiden moet je daarvoor loten. dus als dat niet lukt dat of pedagogische wetenschappen of nog iets anders
Oud 06-01-2005, 14:08
zeep007
zeep007 is offline
ik zit te twijfelen. Wat ik nu doe vind ik niet echt plezierig. (mwd) maar ik weet ook niet wat ik on godsnaam anders zou moeten doen. Toen zat ik aan cultureel maatschap. vorming te denken, maar jij zegt dat dat te crea is en dat ben ik ook weer helemaal niet, en ik heb al een jaar verkloot door te gaan werken. grrr...

Met citaat reageren
Oud 06-01-2005, 16:51
pyres
pyres is offline
Citaat:
zeep007 schreef op 06-01-2005 @ 15:08 :
ik zit te twijfelen. Wat ik nu doe vind ik niet echt plezierig. (mwd) maar ik weet ook niet wat ik on godsnaam anders zou moeten doen. Toen zat ik aan cultureel maatschap. vorming te denken, maar jij zegt dat dat te crea is en dat ben ik ook weer helemaal niet, en ik heb al een jaar verkloot door te gaan werken. grrr...

doe je nu hbo?
heb je je p of ga je hem nog halen?
dan kun je doorstromen naar de universiteit
en ik weet wel dat veel universiteiten ook studiekeuzetests hebben misschien is dat wel wat
Oud 06-01-2005, 17:17
zeep007
zeep007 is offline
ja ik doe hbo,
ik kan mijn p dit jaar niet halen.
Ik weet dat ik met mensen wil werken, in de sociale richting.
Op de uni zat ik dan aan psych. te denken, maar dit is het waarschijnlijk ook niet,
ik heb al duizenden tests gedaan, alle wijzen in de sociale richting.

bedankt voor je tip
Met citaat reageren
Oud 06-01-2005, 18:17
Verwijderd
Er zijn genoeg sociale opleidingen op hbo-niveau En als je niet precies weet wat je wilt, maar wel weet dat je iets "sociaals" wilt doen: in Rotterdam heb je bijvoorbeeld de "Oriënterende Propedeuse Gedrag en Maatschappij (OPGM). Dit is een oriënterend jaar, en je krijgt dan een jaar lang vakken uit de opleidingen Culturele en Maatschappelijke Vorming, Maatschappelijk Werk en Dienstverlening, Personeel en Arbeid, Sociaal Pedagogische Hulpverlening of Pedagogiek. Na dat jaar moet je kiezen tussen één van die opleidingen en daarbij stroom je dan gewoon in in het tweede jaar. Dan kun je dus ook kijken of CMV iets voor je is en is het niks, dan kun je altijd verder gaan met één van de andere vier opleidingen (als die je meer liggen).
Met citaat reageren
Oud 06-01-2005, 19:40
zeep007
zeep007 is offline
ik vind dus dat er niet genoeg zijn he
Mwd is dus niks, CMv hoogstwaarschijnlijk ook niet, SJD niet, SpH al helemaal niet, etc. Ik heb dat allmeaal al bezocht en ben voor het meest geschikte gegaan zoals Mwd.

Dat in Rotterdam klinkt zeer interessant, maar ik woon net samen in Grunn met mijn vriend, dus ik zie mezelf niet verhuizen naar de andere kant van Nederland voor een vage studie.

Maar ook bedankt!
Met citaat reageren
Oud 06-01-2005, 19:53
Misery
Misery is offline
Ik was dit jaar begonnen aan een communicatie, maar dat vond ik dus echt niets. Veel te saai en bladiebla.
Het was eigenlijk ook niet mijn eerste keuze; ik wilde eigenlijk naar de kunstacademie.

Waarom ik daar dan niet heen ben gegaan?

Omdat mijn stomme ouders dat niet wilden, en ik helaas niet zo rebels ben als ik mij wel voordoe.
Ik heb maar twee tentamens gemaakt, mijn huiswerk deed ik sowieso al niet, en ik was ook nogal vaak afwezig.
Met kerst zagen mijn ouders in dat ik het niet alleen niet wilde maar ook niet deed, en heel die studie geld verspilling was.
Dus nu ben ik lekker bezig met mn toelatingsopdracht voor de kunstacademie in Rotterdam
Oud 08-01-2005, 13:04
Verwijderd
Citaat:
zeep007 schreef op 06-01-2005 @ 20:40 :
Dat in Rotterdam klinkt zeer interessant, maar ik woon net samen in Grunn met mijn vriend, dus ik zie mezelf niet verhuizen naar de andere kant van Nederland voor een vage studie.
Ik weet dat ze in Maastricht oid ook iets van "social work" hebben (ook een aantal studie samen), misschien dat er in Groningen ook wel zo iets is?
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 14:03
Str0nk
Str0nk is offline
Mijn situatie is hopeloos, ik heb naar verwachting geen één van de drie vakken van het eerste trimester gehaald en kan m'n P dus niet meer halen, maar ik wist toch al vrij snel dat die niet mijn studie was en ik ben van plan volgend jaar iets anders te gaan doen.
Nu zit ik me af te vragen wat ik het beste kan doen : Stoppen met mijn studie en gaan werken of verder gaan wetend dat het absoluut niks zal opleveren... moeilijk moeilijk.. Daarbij komt ook nog dat ik niet precies weet hoe het zit met de stufi en de prestatieverbintenis, je moet de helft van je studiepunten halen maar hoe zit hem nou als je na een jaar een andere studie gaat doen ?
Kortom Im lost
Oud 08-01-2005, 14:21
pyres
pyres is offline
Citaat:
Str0nk schreef op 08-01-2005 @ 15:03 :
Mijn situatie is hopeloos, ik heb naar verwachting geen één van de drie vakken van het eerste trimester gehaald en kan m'n P dus niet meer halen, maar ik wist toch al vrij snel dat die niet mijn studie was en ik ben van plan volgend jaar iets anders te gaan doen.
Nu zit ik me af te vragen wat ik het beste kan doen : Stoppen met mijn studie en gaan werken of verder gaan wetend dat het absoluut niks zal opleveren... moeilijk moeilijk.. Daarbij komt ook nog dat ik niet precies weet hoe het zit met de stufi en de prestatieverbintenis, je moet de helft van je studiepunten halen maar hoe zit hem nou als je na een jaar een andere studie gaat doen ?
Kortom Im lost
welke studie doe je nu en welke wil je gaan doen dan?
Oud 08-01-2005, 14:29
Verwijderd
Citaat:
Str0nk schreef op 08-01-2005 @ 15:03 :
Daarbij komt ook nog dat ik niet precies weet hoe het zit met de stufi en de prestatieverbintenis, je moet de helft van je studiepunten halen maar hoe zit hem nou als je na een jaar een andere studie gaat doen ?
Min of meer hetzelfde als wanneer je dat niet gaat doen. Het eerste jaar wordt een gift als je een bepaald aantal punten haalt. Haal je dat aantal punten niet, maar wel binnen 10 jaar een einddiploma, dan wordt het alsnog een gift (als ik het goed begrepen heb).

Als je zeker weet dat het absoluut niks op gaat leveren om door te gaan, dan zou ik stoppen. Je "bespaart" dan een aantal maanden studiefinanciering, die je kunt gebruiken bij je volgende studie en je kunt geld verdienen door te werken, is ook alleen maar handig, denk ik.

Maar ik zou niet zomaar stoppen en dat je dan bv. de rest van je leven bij de AH gaat werken omdat je geen zin meer hebt om te gaan studeren, ik zou het alleen doen als je het echt als tijdelijke tussen"oplossing" ziet...en het liefst ook in overleg met je omgeving en bv. je mentor en decaan ofzo...dan weet je zeker dat je een weloverwogen beslissing neemt en dat je ook geen dingen over het hoofd ziet (bv. dat je het wel nog kunt halen en dan gewoon ergens anders in het tweede jaar in kunt stromen oid).
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 17:46
Str0nk
Str0nk is offline
Nee, ik ben niet van plan carrière te maken als vakkenvuller bij AH Ik weet wel ongeveer welke kant ik op wil.
Het schijnt bij een aantal studies/opleidingen aan het HBO mogelijk te zijn in februari te beginnen maar of ze dat aanraden is een ander verhaal (ze zijn het wel wettelijk verplicht geloof ik) en persoonlijk lijkt het me ook niets. Maar kan dat ook bij universitaire studies ?
Oud 10-01-2005, 09:15
Nomen Est Omen
Nomen Est Omen is offline
En als je voor 1 februari officieel stopt, krijg je je stufi toch nog terug?
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 09:18
Verwijderd
Citaat:
Nomen Est Omen schreef op 10-01-2005 @ 10:15 :
En als je voor 1 februari officieel stopt, krijg je je stufi toch nog terug?
Die paar maanden die je dan gehad hebt worden dan een gift, anders wordt het (tijdelijk) een lening. Maar je hebt ze al gehad en ze blijven dus 'verbruikt'.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 09:21
Verwijderd
Citaat:
Str0nk schreef op 09-01-2005 @ 18:46 :

Het schijnt bij een aantal studies/opleidingen aan het HBO mogelijk te zijn in februari te beginnen maar of ze dat aanraden is een ander verhaal (ze zijn het wel wettelijk verplicht geloof ik) en persoonlijk lijkt het me ook niets. Maar kan dat ook bij universitaire studies ?
Ze zijn het volgens mij niet verplicht om mensen in februari te laten beginnen...bij de meeste studies die in september begonnen zijn, nemen ze in februari geen mensen aan. Sommige studies starten gewoon (ook) in februari, maar dat zijn er maar een klein aantal en vaak ook alleen bij voldoende aanmeldingen.

Hoe het bij universitaire studies zit zou ik niet weten, volgens mij beginnen die (vrijwel) altijd gewoon in september...? Je kunt natuurlijk altijd een universiteit bellen en het vragen of het mogelijk is in het lopende studiejaar te beginnen of misschien dat een decaan dat soort dingen ook wel zo weet.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 10:43
kneisje
kneisje is offline
Ik ben een maand geleden gestopt met de studie literatuurwetenschap.
Nu werk ik heel veel en spaar bijna alles op om op kamers te gaan. Ik ga rond april/mei een kamer zoeken. Ben nog wel lid van mn studentenvereniging, dus nog niet helemaal weg uit het studentenleven
In september beginnen met de studie Nederlands en ga dan dus ook in Leiden op kamers wonen . En daar kijk ik erg naar uit, dat werken heb ik nu wel gehad... maarja dat geld is tegen die tijd ook wel erg handig/nodig...
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 10:52
Verwijderd
ik doe nu 1e jaar SPH en ik ga alleen het eerste jaar doen. ik zie dat dus ook als stoppen. maar ik wil wel mn P halen, om hogerop te kunnen. ik ben gestopt omdat SPH niet datgene is wat ik eigenlijk wil doen. ik wil bij de politie, maar ik ben laatst vreselijk aan het twijfelen gemaakt. nu weet ik het dus niet meer. ach ja.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 11:52
El Kim
El Kim is offline
Ik ben ongeveer een jaar geleden gestopt met Communicatie, waarna ik gelijk ben overgestapt naar Media en Cultuur, met een gat van wel 2 (tentamen)weken- ik maakte de tentamens niet.
Oud 10-01-2005, 19:43
Str0nk
Str0nk is offline
Ik denk toch dat ik ga stoppen om een paar maandjes te gaan werken.
Ik heb gelezen dat je niet meer dan een bepaald bedrag mag verdienen anders heb je geen recht meer op stufi, geldt dat nou als je werkt tijdens je studie of ook als je werkt in hetzelfde kalenderjaar dan je je studie begint ? (dus als ik nu stop met m'n studie en werk tot september, meer dan 3000e verdien en in september begin met een andere studie krijg ik dan geen stufi meer voor sept-dec 2005 ?).
Oud 10-01-2005, 19:54
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 10-01-2005 @ 10:21 :
Ze zijn het volgens mij niet verplicht om mensen in februari te laten beginnen...bij de meeste studies die in september begonnen zijn, nemen ze in februari geen mensen aan. Sommige studies starten gewoon (ook) in februari, maar dat zijn er maar een klein aantal en vaak ook alleen bij voldoende aanmeldingen.

Hoe het bij universitaire studies zit zou ik niet weten, volgens mij beginnen die (vrijwel) altijd gewoon in september...? Je kunt natuurlijk altijd een universiteit bellen en het vragen of het mogelijk is in het lopende studiejaar te beginnen of misschien dat een decaan dat soort dingen ook wel zo weet.
Je kunt wel bij bepaalde studies instromen in februari, dat heb ik vorig jaar gedaan. Het is echter geen aanrader.
Oud 10-01-2005, 21:44
Knutselsmurfie
Knutselsmurfie is offline
Ik ben vorig jaar gestopt met mijn WO-studie Pedagogische Wetenschappen omdat ik het veel te theoretisch vond. Nu doe ik de Pabo en dat is helemaal mijn ding
Oud 15-01-2005, 09:08
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik stop ook met mn studie HBO dans om verscheidene redenen. Het was de moeilijkste beslissing ever omdat ik er al 8 jaar dans (7 jaar in de vooropleiding) en dus veel in mijn leven opzij heb gezet om te kunnen dansen. Nu stop ik ook helemaal met dansen.

Ik ga nu werken en dan volgend jaar aan een andere studie beginnen. Maar weet dus niet echt wat...
Met citaat reageren
Oud 15-01-2005, 19:00
ganralph
ganralph is offline
ben al 2 keer gestopt met n universitaire studie, maar ik ben allejezus blij dat ik nu met een derde bezig ben, die ik hopelijk binnen n jaar ook succesvol af heb

nooit spijt gehad van het stoppen, maar het idee dat ik de rest van mn leven 40 uur per week ga werken met alleen een middelbare schooldiploma is best eng.

het oppakken was voor mij niet zo moeilijk (heb een half jaar gewerkt), en ik was meer gemotiveerd dan bij de vorige twee.

TS: je bent nu 19 en (afhankelijk van je financiele situatie ed) heb je nog tijd zat om wat te bedenken voor "later" als je er maar actief mee bezig bent, is het iig geen verspilde tijd.
Reageren

Regels voor berichten