Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-01-2005, 13:33
Brasco
Brasco is offline
Car

Life rolls on like a brand new car
But mine’s old. And won’t take me far

Sooner or later we all run out of gas
But mine happens to run out too fast

I want her to take me along
Because together we can hold on, and stay strong

But it seems like she already found someone
Now it’s time to say goodbye, my life is almost done

I am sure I won’t make another mile
If only she could stay a while

I can only blame myself, I had my chance
Now it’s too late, and I’ll die without romance

It’s time to stutter out,
Will I go to heaven, get my own cloud ?

If God asks me; what have you seen ?
I would say: Everything, I died at eighteen

------

Dit is mijn allereerste gedicht/rijm.. ik heb me nooit verdiept in de regels van het dichten, en grote kans dat er fouten inzitten qua opbouw, zinnen etc.. Maar wat vinden jullie ervan, en wat moet ik veranderen ?

Alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-01-2005, 14:20
audio bully
audio bully is offline
er zitten niet echt vast regels in het dichten. Maar ik vind het een best mooi gedicht.

Mischien iets te lange zinnen het leest niet echt snel. Verder vind ik het wel mooi hoe je een soort van dood beschrijf in bepaalde zinnen.

tjah

maarjah ik dicht ook pas een maadje nu dus van mij moet je eigenlijk niks aantrekken

maargoed
Oud 06-01-2005, 17:03
Sketch
Sketch is offline
Zoals audio bully al zei, er zijn geen vaste regels voor dichten. Wel zijn er vaste regels voor bepaalde soorten gedichten (sonnet, haiku, limerick etc).
Engese gedichten vind ik altijd moeilijk te beoordelen, maar voor een eerste gedicht lijkt me dit zeker niet slecht.
Je bewoordingen zijn wel ok, met die auto en zo is leuk.
Er zit niet echt een lekker ritme in, waardoor het af en toe niet lekker leest.
Oh, en let op je punten en komma's, gebruik ze consequent, of consequent niet (liever wel vind ik), nu zitten ze er af en toe tussen.
Elke zin begint met een hoofdletter, dat was vast niet de bedoeling?
Wat me echt stoort is dat sommige zinnen bij elkaar in een strofe staan die helemaal niet bij elkaar lijken te horen:
But it seems like she already found someone past beter bij de strofe ervoor, terwijl die zin erna beter bij de volgende past. Het lijkt alsof ze alleen bij elkaar staan omdat ze op elkaar rijmen.

Als je van plan bent om te blijven dichten, zou ik je aanraden om je wel even te verdiepen in allerlei dichtvormen, sorten rijm, en metrum. Dan weet je tenminste wat je aan het doen bent en dan kun je er rekening mee houden terwijl je schrijft ed.

Overigens ben ik van mening dat je beter (vooral in het begin) in het Nederlands kan dichten dan een andere taal, omdat je die toch het best beheerst.

gas en fast rijmt niet, da's jammer

Maar net als audio bully ik dicht ook pas een paar weken, dus als re3m, ave9, riven, de forumbazen, of een van de andere goede en ervaren dichters iets anders zeggen dan ik, zou ik daar meer waarde aan hechten

Laatst gewijzigd op 06-01-2005 om 17:35.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2005, 18:38
Brasco
Brasco is offline
Bedankt voor de reactie.. ik heb vanmiddag ff geprobeerd in het nederlands te rijmen. dit is er uit gekomen

Waar ben ik ?
Waar is mijn leven gebleven ?

Is het voorbij ?
Kan ik nu nooit meer liefde geven ?

Of ontvangen ?
Zit ik gevangen ?

Nee, ik slaap..
Zal ik ooit nog wakker zijn ?

Voel ik pijn ?
Of is het maar schijn ?

Vragen, ze slopen mijn leven binnen
Zijn ze beantwoord ?

Kan ik opnieuw beginnen ?
Nee, ik ben vermoord..

--------

Zal me ook ff gaan verdiepen in de basisprincipes van dichten..
Met citaat reageren
Oud 06-01-2005, 18:44
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
Brasco schreef op 06-01-2005 @ 19:38 :

Zal me ook ff gaan verdiepen in de basisprincipes van dichten..
http://forum.scholieren.com/showthre...readid=1051782

als je dat kent, ben je al een aardig eindje op weg
Oud 06-01-2005, 20:10
Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Voor een 'eerste gedicht' is dit mooi vind ik. Natuurlijk, er is veel op aan te merken en dat ga ik natuurlijk ook doen () maar ik vind het behoorlijk goed als een eerst gedicht, mooi startssignaal .
Maar dan nu, mijn kritiek:
Zoals Sketch als zij, sommige zinnen passen niet bij de zin waar ze bij staan maar juist bij andere strofes, het is nu zo geforceerd in een 2 zinnen systeem gepropt terwijl het mooier zou zijn als je de zinnen die bij elkaar passen ook bij elkaar zet. De eerste twee strofes en de laaste twee vindt ik zowiezo wel goed bij elkaar passen (behalve dan de eerste zin van enerlaaste strofe...). Maar dat moet je zelf allemaal maar zien.
De rijm is wel goed al klinkt ook dat een beetje geforceerd soms, ik vind een 2 zinnen systeem wel leuk maar de rijm hierin maakt het wat minder. Het zou mischien leuk zijn als bevoorbeeld de middelste woorden rijmen oid.
En voor dichten zijn er geen regels, iig geneen waaraan je moet houden. Je dicht wat je dichten wil en je doet het op je eigen manier. Maar natuurlijk zijn er wel manieren die je kunnen helpen om beter te worden in dichten, maar die zijn al aangewezen zie ik ^^. Maar het beste is om gewoon door ervaring (meerdere keren worden afgekraakt, enz.) beter te worden en je eigen 'regels' te maken. (Persoonlijk heb ik eigenlijk nooit eens gekeken in dat topic ^^ maar ik ben dan ook niet zo'n goed voorbeeld )

@Sketch: gas en fast rijmt bij mij wel hor, en ik weet bijna 100% zeker dat ik het goed uitspreek.
Oud 06-01-2005, 20:12
Diary of Dreams
Oja, ik denk dat het ook wel wat handiger is als je eerst in nederlands gaat dichten, ookal dicht je vrij goed engels. Later is het prima dat je engels gaat dichten maar eerst is denk tog beter om nederlands te gaan schrijven.... niet dat ik dat doe maar tog ^^
Oud 06-01-2005, 21:04
Sketch
Sketch is offline
ik zal me even verduidelijken, met rijm bedoel ik gewoonlijk volrijm. gas en fast is geen volrijm, maar (en daar heb je gelijk in) halfrijm (assonantie lees ik net). we hebben dus allebei gelijk, en ik moet me voortaan zorgvuldiger uitdrukken.

Laatst gewijzigd op 06-01-2005 om 21:07.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2005, 07:56
Halogeen
Halogeen is offline
Ik wil het konijn even aanvullen, want er zijn wel degelijk regels voor dichten, maar het is net als met wereldpolitiek, het plebs moet zich wel aan die regels onderwerpen
Oud 07-01-2005, 09:39
Verwijderd
Citaat:
Here in my car
I feel safest of all
I can lock all my doors
It's the only way to live
In cars

Here in my car
I can only receive
I can listen to you
It keeps me stable for days
In cars

Here in my car
The image breaks down
Will you visit me please
If I open my door
In cars

Here in my car
I know I've started to think
About leaving tonight
Although nothing seems right
In cars

Sorry ik moest hieraan denken. (Voor de onwetenden, nee, dit is niet van mij , Fear Factory heeft die eer).

Maar voor de rest ben ik zeker niet onder de indruk.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2005, 10:52
Diary of Dreams
Citaat:
Halogeen schreef op 07-01-2005 @ 08:56 :
Ik wil het konijn even aanvullen, want er zijn wel degelijk regels voor dichten, maar het is net als met wereldpolitiek, het plebs moet zich wel aan die regels onderwerpen
eeehm...
Voor zover ik weet zijn er totaal geen regels voor schilderen, je kan doen wat je wil, maar er zijn natuurlijk wel dingen zoals dat die bepaalde soort verf niet goed lukt op dat bepaalde soort stof enzo.
Met dichten is het toch precies hetzelfde ? er zijn geen regels waar je aan moet denken als je dicht ? kijk als je een of ander ingewikkeld vooraf vastgesteld dicht systeem wil volgen... ja dan zijn er regels...
Of bedoel je wat anders ?

en ik vind het een schande dat je dichten(regels van...) durft te vergelijken met (wereld)politiek !!!

PS: het staat opzich vrij stom: 'ik zal het konijn even....'
Oud 07-01-2005, 11:46
Verwijderd
Weet je wat stom staat? Een 15jarige gast met de nickname Kleinkonijntje... Dat staat stom

In ieder geval. Halogeen heeft volkomen gelijk. Als je niet kunt dichten, begin je van vooraf aan, je denkt toch niet dat je gewaardeerd zult worden als schilder als je niet eens weet hoe je fatsoenlijk perspectief op doek krijgt? Normale mensen beginnen onderaan en klimmen dan op. Pas als je enige wijsheid en vormelijkheid hebt opgedaan, bezit je niveau en kun je gaan spelen. Dan zul je ook pas erkentelijkheid krijgen voor dat spel. Anders zul je bekeken worden als een waardeloze dichter, vastgeroest in een aantal waarden terwijl hij de basisprincipes niet eens bevat.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2005, 12:51
Verwijderd
Onthou dat je op een scholierenforum zit Riven!
Met citaat reageren
Oud 07-01-2005, 13:18
scrooping~paper
scrooping~paper is offline
@riven: Ik denk niet dat je schilderen en dichten met elkaar moet gaan vergelijken op die manier. Het is iets totaal anders. Maar, ik denk dat je inderdaad wel moet weten wat er aan dingen allemaal kan in de dichtwereld, maar niemand kan je verplichten die te gebruiken. Je bent vrij om met de taal te spelen op de manier die je zelf wilt. Je kunt je aan alle regels houden, je kunt je aan 1 regel houden of helemaal niet, maar het is altijd fijn om te weten dat ze er zijn. En het is zowiezo altijd handig om meer te weten over de dingen die je doet.

*er zijn btw genoeg schilders die geen perfect perspectief kunnen schilderen en toch beroemd zijn*
Oud 07-01-2005, 13:29
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
scrooping~paper schreef op 07-01-2005 @ 14:18 :
*er zijn btw genoeg schilders die geen perfect perspectief kunnen schilderen en toch beroemd zijn*
Er zijn ook families die geld verdienen door vooral maar zo asociaal mogelijk te zijn, maar zegt dat iets over die familie of over onze samenleving?
Oud 07-01-2005, 13:50
scrooping~paper
ehhh, wil je even uitleggen wat mijn op merking over n schilder te maken heeft met de samenleving, want het enige wat ik wil zeggen is dat je niet perfect hoeft te zijn om succesvol te zijn
Oud 07-01-2005, 14:07
Verwijderd
Citaat:
scrooping~paper schreef op 07-01-2005 @ 14:18 :
@riven: Ik denk niet dat je schilderen en dichten met elkaar moet gaan vergelijken op die manier. Het is iets totaal anders. Maar, ik denk dat je inderdaad wel moet weten wat er aan dingen allemaal kan in de dichtwereld, maar niemand kan je verplichten die te gebruiken. Je bent vrij om met de taal te spelen op de manier die je zelf wilt. Je kunt je aan alle regels houden, je kunt je aan 1 regel houden of helemaal niet, maar het is altijd fijn om te weten dat ze er zijn. En het is zowiezo altijd handig om meer te weten over de dingen die je doet.

Konijn kwam zelf met die vergelijking, ik ga daar alleen op door. En meisje, ik zit op de kunstacademie en ik kan je in alle eerlijkheid vertellen dat je het bijna kunt vergeten zonder vooropleiding. Je moet wel STEENgoed zijn, overweldigend geniaal om het te redden. En dan nog. Ik heb al wat exposities achter de rug en mensen zijn over het algemeen alleen in de werken geïnteresseerd van de kunststudenten, zij vangen het meeste aandacht, ook al zijn in mijn ogen de schilderijen van de hobbyschilder naast me vele malen genialer.
Het perspectief was trouwens een voorbeeld, weinig schilderijen bevatten een fatsoenlijk perspectief. Het gaat om voorkennis, niveau, opleiding enz. Zelfs op de academie kom je niet binnen zonder enige kennis vergaard te hebben.

Zo ook met dichten en welke andere vorm van kunst ook. Eerst leren en dan de grootheid uithangen. En ik denk dat vele beginners hier op dit forum zich eens daarmee mogen bezighouden, ik zie weinig genieën op zich en diegenen die ik zie, daarvan betwijfel ik of ze dat zomaar uit het niets hebben gekregen.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2005, 14:13
Verwijderd
Citaat:
Mutant schreef op 07-01-2005 @ 13:51 :
Onthou dat je op een scholierenforum zit Riven!
Met citaat reageren
Oud 07-01-2005, 16:13
scrooping~paper
Ik zit op n vooropleiding En weet dat je het zonder dat niet kunt maken, maar zelfs daar hoef je niet geniaal voor te zijn. Ik heb trouwens ook nooit gezegd dat je geen kennis hoeft te hebben, alleen dat je niet verplicht bent die te gebruiken.

Laatst gewijzigd op 07-01-2005 om 16:16.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2005, 17:53
Diary of Dreams
Citaat:
Riven schreef op 07-01-2005 @ 12:46 :
Weet je wat stom staat? Een 15jarige gast met de nickname Kleinkonijntje... Dat staat stom
fijn dat jij ook een mening heb

Persoonlijk ben ik het met scrooping~paper eens in (bijna) alles wat ze hier heeft gezegd. Er zijn dan wel 'regels' maar daar hoef je je niet perse aan te houden om goed te zijn oid.
En over die kunst acedemy's en vooropleidingen, mijn vader heeft nooit zoiets gedaan en hij kan super mooi schilderen, hij heeft al een paar schilderijen verkocht voor een niet onaanzienlijk bedrag en hij zou er zijn beroep van kunnen maken... en dat allemaal zonder vooropleidingen en weet ik veel wat.
Je kan goed zijn ergens in zonder de regels e.d. te leren, je kan ze ook zelf ontdekken door gewoon veel te oefenen.
Het is dus niet nodig om ze te kennen, wel handig, maar niet nodig...
Oud 07-01-2005, 19:28
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
Klein Konijntje schreef op 07-01-2005 @ 18:53 :
fijn dat jij ook een mening heb

Persoonlijk ben ik het met scrooping~paper eens in (bijna) alles wat ze hier heeft gezegd. Er zijn dan wel 'regels' maar daar hoef je je niet perse aan te houden om goed te zijn oid.
En over die kunst acedemy's en vooropleidingen, mijn vader heeft nooit zoiets gedaan en hij kan super mooi schilderen, hij heeft al een paar schilderijen verkocht voor een niet onaanzienlijk bedrag en hij zou er zijn beroep van kunnen maken... en dat allemaal zonder vooropleidingen en weet ik veel wat.
Je kan goed zijn ergens in zonder de regels e.d. te leren, je kan ze ook zelf ontdekken door gewoon veel te oefenen.
Het is dus niet nodig om ze te kennen, wel handig, maar niet nodig...
Hier gaan meisjes ook de fout in bij filosofie. Ze betrekken alles op zichzelf, en als je ze dan met goede en gegronde argumenten aanvalt, voelen ze zich persoonlijk aangevallen. Zodoende weet ik dat, ook al heb ik de argumenten om jou argument de grond in te boren, ik dit moet laten om het niet te laten eindigen in een totale rel.
Toch wil ik wijzen op het feit dat individuele gevallen niets zeggen over het gemiddelde en over de gemiddelde werkelijkheid.
Oud 07-01-2005, 19:39
Sketch
Sketch is offline
Ehm, Klein Konijntje is een jongen...
(maar verder heb je wel gelijk)
Met citaat reageren
Oud 07-01-2005, 22:31
clantestino
clantestino is offline
Ja jongens, dit zal leuk zijn voor Brasco.

Eventjes on topic misschien...:

Ik vind je gedicht eerlijk gezegt niet heel bijzonder, de vergelijking is wel leuk gevonden maar kan naar mijn idee beter worden uitgewerkt. Je taalgebruik is over het algemeen wel vlot, dat is zeker wel een pluspunt. Dat geldt ook voor je eind, ik vind het best sterk. Je onderwerp is alles behalve licht en toch omschrijf je het alsof het de normaalste zaak van de wereld is, dat heeft wel wat.

Maar feit blijft dat het taaltechnisch en eigenlijk in 't algemeen niet zo bijzonder is. Je tweede gedicht vind ik eigenlijk slechter, ik snap dan ook niet zo goed waarom je het dichten zou moeten 'leren' in het nederlands, want duidelijk is wel dat dit in het engels je beter af gaat. Blijf gewoon oefenen en ga je alsjeblieft niet aanpassen aan die meut die denkt alles te weten, je bent echt niet slecht bezig ofzo
Oud 07-01-2005, 22:40
Brasco
Brasco is offline
Citaat:
clantestino schreef op 07-01-2005 @ 23:31 :
Ja jongens, dit zal leuk zijn voor Brasco.

Eventjes on topic misschien...:

Ik vind je gedicht eerlijk gezegt niet heel bijzonder, de vergelijking is wel leuk gevonden maar kan naar mijn idee beter worden uitgewerkt. Je taalgebruik is over het algemeen wel vlot, dat is zeker wel een pluspunt. Dat geldt ook voor je eind, ik vind het best sterk. Je onderwerp is alles behalve licht en toch omschrijf je het alsof het de normaalste zaak van de wereld is, dat heeft wel wat.

Maar feit blijft dat het taaltechnisch en eigenlijk in 't algemeen niet zo bijzonder is. Je tweede gedicht vind ik eigenlijk slechter, ik snap dan ook niet zo goed waarom je het dichten zou moeten 'leren' in het nederlands, want duidelijk is wel dat dit in het engels je beter af gaat. Blijf gewoon oefenen en ga je alsjeblieft niet aanpassen aan die meut die denkt alles te weten, je bent echt niet slecht bezig ofzo
Dank je wel Ik heb nog wat zitten proberen in het Nederlands, maar dan komt het er bij mij juist nog geforceerder uit als in het engels.

Iedereen bedankt voor de opmerkingen rondom het gedicht, ik kan er zeker wat mee.. zou trouwens wel prettig zijn als jullie idd een beetje ontopic zouden blijven
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 10:44
Diary of Dreams
Citaat:
Halogeen schreef op 07-01-2005 @ 20:28 :
Hier gaan meisjes ook de fout in bij filosofie. Ze betrekken alles op zichzelf, en als je ze dan met goede en gegronde argumenten aanvalt, voelen ze zich persoonlijk aangevallen. Zodoende weet ik dat, ook al heb ik de argumenten om jou argument de grond in te boren, ik dit moet laten om het niet te laten eindigen in een totale rel.
Toch wil ik wijzen op het feit dat individuele gevallen niets zeggen over het gemiddelde en over de gemiddelde werkelijkheid.
*grin* ik ben nogsteeds een jongen jah ^^
en ik voel me niet persoonlijk aangevallen hoor , met dat laaste heb je mss wel gelijk maar dit individuel geval zegt wel dat het kan...en de werkelijkheid zegt ook niks over individuele gevallen

Offtopic:
maar ik zou die argumenten wel willen horen hor, ik hou wel van discussies ^^ alleen zou jij waarschijnlijk toch winnen omdat je er meer vanaf weet, maarja 't gaat ook niet om het winnen ^^
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten