![]() |
||
Citaat:
Tuurlijk kan je zelf beslissingen maken, maar alle factoren die je van tevoren hebben beinvloed maken dat jouw beslissing eigenlijk al vaststaat. (hoewel het natuurlijk net als bij toeval een prima generalisatie is, aangezien je anders een uur bezig bent op te noemen wat je tot een beslissing bracht)
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
(dan begrijp ik het volgens Bohr dus ![]()
||
Citaat:
Wat weten wij van almacht en perfectie af?
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
En waarom heeft God ons dan niet gelijk gelovig gemaakt? (en nu niet verwijzen naar de Zondeval, want dat kan ik ook wel weerleggen) |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
zie je wel dat gelovigen achterlijk zijn ![]() |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Dat was misschien de fout van God, die keuze. Maar vanaf dat moment is het uit genade dat we nog bestaan en de mogelijkheid hebben gekregen weer in het paradijs te komen. Ofwel binnen de vergelijking: God had misschien een grote muur moeten bouwen om zijn akker met graan zodat er nooit onkruid in gezaaid kon worden. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
(Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah! Daar is 'ie weer, de Vrije Wil - Alwetendheid tegenstelling) |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Waarom God dan toch die keuze liet, misschien om de mens daadwerkelijk te laten zien dat het hun eigen keuze was en dat hij niet op basis zijn gezag een beslissing nam |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Daarom is het een tegenstelling. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|||
Citaat:
![]() Citaat:
Want waarom zou hij Pietje straffen voor zijn Ongelovigheid als God al weet dat Pietje Ongelovige Keuzes gaat maken? De toekomst van Pietje staat al vast, dus daarom is er in mijn ogen geen Vrije Wil/Keuze, anders zou het niet vast staan. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
invloed hebben op is betrekkelijk. |
![]() |
||
Citaat:
Zoals Meph al zei. Als God al weet wat er gaat gebeuren, dan is hij Alwetend, dus weet hij wat Pietje zal gaan doen. Als hij al weet wat Pietje zal gaan doen (Ongelovig zijn), maar God grijpt niet in, (vanwege de "Vrije Wil", wat discutabel is) dan is het Gods Wil dat Pietje ongelovig is. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
god gaf jou de keuze, goed of slecht. jij kiest slecht. zelf, persoonlijk. god laat jou niet iets kiezen, god weet wat jij gaat kiezen. god staat aan het eind, jij aan het begin. dat maakt het verschil. dan is er in zekere zin iets uitgesloten, maar als ik weet dat jij morgen mijn buurman vermoord dan is het nog wel jouw eigen keuze. ik had in kunnen grijpen. maar het was jouw keuze.. en dan kun je zeggen, had god maar niet.. idd, had hij jou maar niet moeten geboren laten worden! hij had er voor kunnen zorgen dat jij niet geboren werd. hij heeft het wel gedaan? waarom? moet je niet bij mij zijn. ik weet het. we komen weer bij hetzelfde punt. |
![]() |
||
Citaat:
alhoewel ik het het zelf niet met deze theorie eens ben.. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
als god iets besluit, kan de schuld bij hem liggen. als god iets weet, is het onze schuld. god zou dus hier niet albesluitend zijn. dan kan hij nog wel alwetend zijn. mss loopt het in elkaar over, maar het gaat hier over de schuld. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Nu ben ik het er nog steeds niet mee eens dat alwetendheid en vrije wil samen kunnen gaan, maar goed. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() kan god niet weten buiten besluiten om? god weet van tevoren wat de mens gaat doen, laat het woord besluiten dan buiten beschouwing. hij besluit dan toch niets? in zekere zin loopt dat in elkaar over ja. er gaan wat opties uit. maar hij besluit niets voor jou. god weet dus niet wat hij gaat besluiten, hij besluit niets. hij weet. in dat geval is hij idd niet alwetend. alwetend in de volle zin van het woord. maar ik denk dat met alwetend en 'albesluitend' dan wel eens door elkaar heen worden gehaald. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
god weet. god besluit niet. jij besluit. dat god weet, wil dat besluiten wel in een kader plaatsen, maar het blijft jouw daad. en dat ik van tevoren weet dat .. wil wel zeggen dat jij niets anders meer kunt doen, maar dan is het niet mijn schuld als jij dat...(mss iets slechts) gaat doen. |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Hoe kan ik voor mijn keuzes gestraft worden als op mijn geboorte al bepaald is dat ik ongelovig zal zijn? (D.m.v. de keuzes die ik later in mijn leven zal maken) Dat zou moreel niet verantwoord van God zijn. |
![]() |
||
Citaat:
waarom laat god het kwaad (er van uitgaande dat jij de verpersoonlijking van het kwaad wel moet zijn) toe in de wereld? en nee, nog geen antwoord op je vraag ![]() wordt niet depressief, dit is nog maar 1 kant van geloven. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Daarop is of als antwoord dat God anders ruzie krijgt met de duivel ivm structurele werkeloosheid of dat hij idd erg sadisitisch is. Of wat ook nog zo kan zijn en dan is opzich een aardige reden al zeg ik het zelf: God wil de echte gelovigen testen, of ze zich toch niet laten overhalen. |
![]() |
||
Citaat:
God geeft jou het geloof, je kunt niet zelf de kueze maken om te geloven...maar Je maakt die keuze door God
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Vrije wil Denkerius | 8 | 18-03-2015 13:40 | |
Psychologie |
geen vrije wil hans2 | 23 | 21-11-2005 20:56 | |
Vrije wil in religie? akumabito | 39 | 13-10-2005 19:36 | |
Druist een rechtssysteem in tegen de vrije wil van de mens? Gatara | 62 | 13-01-2005 22:00 | |
Als God ons een vrije wil gaf... Verwijderd | 166 | 17-03-2004 19:05 | |
bestaat een vrije wil? dreadmanneke | 44 | 01-08-2003 21:18 |