Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Bekijk resultaten poll: Geef jij bloed?
Ja, bloed 20 13.07%
Ja, plasma 2 1.31%
Nee, maar ik wil wel (als ik 18 ben) 56 36.60%
Nee, ben bang voor bloed/naalden 34 22.22%
Nee, want... 41 26.80%
Aantal stemmers: 153. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-01-2005, 17:38
pudding met vel
pudding met vel is offline
Ik zit erover na te denken om me aan te melden. Maar ik wil eerst even wat vragen. Hoe gaat het in zn werk? Je krijgt een brief met een uitnodiging, zit daar dan een specifieke tijd aan vast of kan je komen opdagen wanneer je wilt? Ik heb best een druk en afwisselend leven, ik zou niet iedere dag kunnen. En dan moet het dus om de 3 maanden, nou ja, zelfde vraag eigenlijk. Als je weer opgeroepen wordt, mag je dan zelf bepalen wanneer je aan komt zetten? Dat wou ik even weten
Oud 12-01-2005, 18:58
Souris
Souris is offline
Citaat:
pudding met vel schreef op 12-01-2005 @ 18:38 :
Ik zit erover na te denken om me aan te melden. Maar ik wil eerst even wat vragen. Hoe gaat het in zn werk? Je krijgt een brief met een uitnodiging, zit daar dan een specifieke tijd aan vast of kan je komen opdagen wanneer je wilt? Ik heb best een druk en afwisselend leven, ik zou niet iedere dag kunnen. En dan moet het dus om de 3 maanden, nou ja, zelfde vraag eigenlijk. Als je weer opgeroepen wordt, mag je dan zelf bepalen wanneer je aan komt zetten? Dat wou ik even weten
de keuring was wel op een vaste tijd bij mij dan.
maar het bloed geven zelf niet.
ik kreeg een uitnodiging van dat ik na een bepaalde datum 2 weken de tijd had om te komen.
maakte niet uit wanneer
Oud 12-01-2005, 22:19
PV
PV is offline
Citaat:
Souris schreef op 12-01-2005 @ 19:58 :
de keuring was wel op een vaste tijd bij mij dan.
maar het bloed geven zelf niet.
ik kreeg een uitnodiging van dat ik na een bepaalde datum 2 weken de tijd had om te komen.
maakte niet uit wanneer
hm bij mij is dat wel, ik krijg steeds een kaartje toegestuurd met een datum + richttijd. Een kwartiertje eerder of later maakt niet uit, maar het is wel de bedoeling dat je op die dag komt, het is vrij druk altijd in Tilburg en als iedereen maar komt wanneer ie wil is dat niet erg praktisch. Maar ik kan wel zelf aangeven welke dag + tijd me het beste uitkomt.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 23:52
Souris
Souris is offline
aha bij mij heb je dat alleen als je plasma geeft
Oud 13-01-2005, 00:56
Verwijderd
Citaat:
esprit-chick schreef op 10-01-2005 @ 16:08 :
nee, want..

..je weet nooit bij wie t terecht komt, ik ben van mening dat de gezondheidszorg levens te veel rekt op onnatuurlijke wijze, ik ben hier tegen en ga dit niet op wat voor manier dan ook in stand houden

k weet dat het niet alleen voor ouwetjes van 101 wordt gebruikt n ook voor kinderen en voor mensen die ongeneeslijk ziek zijn, maar ik ben van mening dsat dit door de natuur geregeld wordt en vind het geen slechte zaak dat mensen sterven door een slechte gezondheid, ook al is dit (te) jong
nou vraag ik me toch af waarom je zo'n reply geeft, ben je bekeerd tot een of ander suf geloof, heb je een zusje/broertje die ongeneeslijk ziek was en die het ondanks bloedtranfusies niet gehaald heeft en je nu verbittterd bent of ben je van het nederland is vol soort

ik weet niet hoor, maar mijn zusje blijft in leven dankzij insuline injecties aangezien haar eigen lichaam geen insuline meer aan kan maken.ze heeft namelijk diabetes (een ongeneeslijke ziekte) in principe is dat ook een kwestie van een onnatuurlijke manier in leven houden. toch ben ik dolblij dat het gebeurt (ik zou mijn zusje niet kwijt willen), want ze kan zo goed als een normaal leven hebben. dit geldt voor mij ook bij bloedtransfusies

als jij van mening bent dat de natuur dit soort dingen moet regelen, vraag ik me af of je weleens bij een arts komt, naar de tandarts gaat, een receptje bij de apotheek haalt uberhaupt een ziekenfonds of particuliere verzekering hebt want dat is allemaal niet zoals het in de natuur gaat
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 01:05
Verwijderd
Ja, bloed.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 15:29
Brigitte
Brigitte is offline
Citaat:
Morgan schreef op 13-01-2005 @ 02:05 :
Ja, bloed.
Oud 13-01-2005, 18:49
Aardappeltje
Aardappeltje is offline
Ik heb op nee, want gestemd. Ten eerste ben ik nog geen 18 natuurlijk. Maar je moet er toch ook een bepaald gewicht voor hebben? En dat haal ik bij lange na niet, dus dat gaat me niet lukken...
Oud 13-01-2005, 20:25
FrantiC
FrantiC is offline
ola!
uhm mijn antwoord is jaah, maar ze zijn niet zo snel.. ik heb me begin okt. aangemeld, en ik ben nog nooit opgeroepen
Oud 14-01-2005, 10:24
Ninnoc
Ninnoc is offline
nee want ze zeiden dat ik niet geschikt was, t was voor mijzelf niet gezond om n halve liter te missen ofzo
Oud 14-01-2005, 11:03
JJ13
JJ13 is offline
ik heb me een tijd geleden al aangemeld als bloeddonor, moet alleen nog even wachten op t formulier. ik doe t omdat ik zo toch t idee heb dat ik mensen kan helpen.
Oud 14-01-2005, 11:23
DvoorA
DvoorA is offline
zodra ik 18 wordt mogen ze me leegpompen
Oud 14-01-2005, 11:48
Verwijderd
Ik heb nog niets gestemd. Ik ben laatst voor de eerste keer geweest, paar buisjes en die kijken ze nu na.. Dus dat is nog niet echt bloed geven.

Kun je én bloedgeven én plasma doneren trouwens?
Met citaat reageren
Oud 14-01-2005, 11:53
Verwijderd
Hmm.. op de site staat:

Wie kan plasmadonor worden?
In principe kan iedereen met goede bloedvaten die al bloeddonor is, plasmadonor worden. Bij donors met bloedgroep 0 heeft de bloedbank meestal liever dat zij bloeddonor blijven. De vraag naar bloedgroep 0 is namelijk groot. Als u plasmadonor bent, kunt u niet tegelijk bloeddonor blijven.

Dat bovenste moet ik dus lezen als 'in principe is iedereen met goede bloedvaten die al bloeddonor is, geschikt om plasmadonor te worden'?

Want dan moet ik overwegen (na het horen of mn bloed oké is en welke bloedgroep ik heb) welke van de twee ik dan wil..
Met citaat reageren
Oud 15-01-2005, 11:26
da leentjuh
da leentjuh is offline
Neej, ik zou 't wel willen, maar ben echt ontzettend bang voor naalden. Ben al heel vaak geprikt in mn leven, maar 't blijft een ramp. Ik raak iedere keer volledig in paniek, dus vrijwillig bloed geven lijkt me niet zo'n geslaagd plan.
Oud 15-01-2005, 12:39
PV
PV is offline
Citaat:
Loontjuh schreef op 14-01-2005 @ 12:53 :
Dat bovenste moet ik dus lezen als 'in principe is iedereen met goede bloedvaten die al bloeddonor is, geschikt om plasmadonor te worden'?

Want dan moet ik overwegen (na het horen of mn bloed oké is en welke bloedgroep ik heb) welke van de twee ik dan wil..
Klopt.. je kunt als je de eerste keer bloed geeft aan een van de verpleegsters vragen wat je het beste kunt doen. Plasma geven kan trouwens niet in elk ziekenhuis.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2005, 12:41
Verwijderd
Een beetje een stomme vraag misshien, maar waarom moet je er minstens 50 kilo voor wegen?

Met citaat reageren
Oud 15-01-2005, 13:02
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Sneeuwvlokje schreef op 15-01-2005 @ 13:41 :
Een beetje een stomme vraag misshien, maar waarom moet je er minstens 50 kilo voor wegen?

Anders is het een te grote belasting voor je lichaam om een halve liter bloed (zal wel ongeveer een halve kilo zijn) te missen waardoor de kans groter is dat je flauwvalt enzo.
Oud 17-01-2005, 10:15
Bell
Bell is offline
nee want, ik weet niet waarom. ben wel vaak moe dus mag van me moeder niet, maar ik zou wel willen..
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 15:17
esprit-chick
esprit-chick is offline
Citaat:
MevrouwM schreef op 10-01-2005 @ 21:10 :
Mwah ben je er ook de andere kant op tegen, ik bedoel als jij nu iets zou krijgen waarvoor je behandeld zou moeten worden, zou je dan ook nee zeggen?
weet ik niet, dat is idd de moeilijke kant ervan, maar dat houw je tog wel.

voor mij weegt deze kant op.
als ik een gelukkig leven zou lijden en ik zou, om maar wat te noemen, een verkeersongeluk krijgen, waardoor ik door zware verwondingen veel bloed zou verliezen en alleen gered zou kunnen wiorden door een transfusie, zou ik t natuurlijk niet leuk vinden, maar stel ik kom niet in aanmerking (mss niet de goede bloedgroep ter beschikking) dan zou ik het niet als heel tragisch zien, dat ik door zoiets moet sterven.
wel erg natuurlijk, maar dat is wat anders.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 15:32
Verwijderd
Nee, maar ik wil wel (als ik 18 ben)
Met citaat reageren
Oud 20-01-2005, 17:43
CanYouHandleMe
CanYouHandleMe is offline
nee, want..

..ten eerste ben ook ik doodsbang voor naalden, en dan met náme bloedprikken (en ja ik heb ervaring)

maar goed, daar zou ik me voor het goede doel nog overheen willen zetten (en wie weet zou het nog wel tegen de angst helpen), ware het niet dat ik continu een te lage bloeddruk heb, plus enkele waarden te laag..
in ieder geval: om gezondheidsredenen ben ik niet de aangewezen persoon om bloed af te geven

wat houdt trouwens plasma doneren precies in?
Oud 20-01-2005, 21:18
Verwijderd
Citaat:
esprit-chick schreef op 17-01-2005 @ 16:17 :
weet ik niet, dat is idd de moeilijke kant ervan, maar dat houw je tog wel.

voor mij weegt deze kant op.
als ik een gelukkig leven zou lijden en ik zou, om maar wat te noemen, een verkeersongeluk krijgen, waardoor ik door zware verwondingen veel bloed zou verliezen en alleen gered zou kunnen wiorden door een transfusie, zou ik t natuurlijk niet leuk vinden, maar stel ik kom niet in aanmerking (mss niet de goede bloedgroep ter beschikking) dan zou ik het niet als heel tragisch zien, dat ik door zoiets moet sterven.
wel erg natuurlijk, maar dat is wat anders.
klopt niet wat je zegt. er is altijd genoeg bloed omdat er mensen zoals ik wel geven!!!!! nu zeg je dus wel dat je het zal accepteren (niet leuk vinden is iets heel anders dan accepteren) maar je geeft niks omdat je ertegen bent

Laatst gewijzigd op 21-01-2005 om 00:02.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2005, 13:12
PV
PV is offline
Citaat:
CanYouHandleMe schreef op 20-01-2005 @ 18:43 :
wat houdt trouwens plasma doneren precies in?
Bij bloed geven geef je bloed en krijg je niets terug. Bij plasma geven geef je bloed en wordt het plasma er uit gefilterd. De rest van het bloed krijg je terug in je lichaam. Bloed geven kost je lichaam dus wat meer moeite, daarom mag je dat maar +- 3 keer per jaar doen. Plasma geven mag om de 6 weken.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2005, 22:55
anterx
anterx is offline
Ik ben al een tijdje aan het overwegen of ik bloeddonor en ook orgaandonor wil worden. Aangezien je hier 18 jaar voor moet zijn, heb ik nog wel even bedenktijd. Ik denk dat ik sowieso weinig kans maak om bloeddonor te kunnen worden, maar dat merk ik dan van zelf wel.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2005, 11:16
polichinelle
polichinelle is offline
Nee, want mijn bloed is niet geschikt aangezien ik zelf om de zoveel tijd een bloedtransfusie krijg.

En ik ben als de dood voor naalden en alles, dus vind die bloedtransfusie al meer dan genoeg elke keer.
Oud 22-01-2005, 20:24
steefos
steefos is offline
ik zou wel willen maar ben nog geen 18, volgesmij willen ze bloedgroep B wel hebben.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2005, 20:56
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Ik ben echt doodsbenauwd voor naalden, dus bloeddonor wordt ik niet.

Mijn organen mogen ze na mijn dood wel hebben
Oud 24-01-2005, 21:37
JJ13
JJ13 is offline
ik heb me aangemeld en wordt binnenkort uitgenodigd, maar weet niet of ik nog durf
Oud 25-01-2005, 00:06
Ir. de Narie
Ir. de Narie is offline
Hmmnee,

zit ook teveel thc en cafeïne voor in mn bloed ben ik bang
Oud 25-01-2005, 07:57
Verwijderd
Nee , ik heb het niet zo met naalden.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 13:50
Verwijderd
Ik geef geen bloed, want ik heb nu al veel vage klachten als moeheid en migraine en ik ben bang dat als ik een halve liter bloed mis, dat het alleen maar erger wordt.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 14:46
FrantiC
FrantiC is offline
nou, vandaag een paar buisje af laten nemen / arts gesproken, als het goed is ben ik over een week of 6 / 8 een halve liter armer
Oud 25-01-2005, 14:49
FrantiC
FrantiC is offline
Citaat:
Bell schreef op 17-01-2005 @ 18:15 :
nee want, ik weet niet waarom. ben wel vaak moe dus mag van me moeder niet, maar ik zou wel willen..
je kan dit ook even met je huisarts overleggen als je echt wil.. er worden genoeg testjes gedaan van tevoren dus als hier niets uit komt kan je in principe gewoon bloed geven...
Oud 25-01-2005, 14:54
FrantiC
FrantiC is offline
Citaat:
PV schreef op 29-11-2004 @ 06:28 :
Is dat vergelijkbaar met hb? 8 is ongeveer het minimum geloof ik
7,8 om precies te zijn
maar dat geldt dan voor vrouwen

Regels voor berichten