Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-01-2005, 21:06
Tsasil
Tsasil is offline
Atonale muziek, oftewel muziek niet gebaseerd op reguliere toonladders. Sommige mensen vinden het vreselijk, sommige mensen vinden het geweldig, zoals eigenlijk met alle muziek. Alleen in dit geval is het waarschijnlijk nogal extreem. Maargoed, ik ken nu een beetje Schoenberg en een beetje Stockhausen en ik zou graag wat meer willen leren kennen.

Arnold Schoenberg (Schönberg) was een van de eerste zogenaamde dodecafonische componisten. Een componist die alle 12 de tonen gelijkwaardig achtte en daar zijn muziek ook naar componeerde. Zijn muziekstukken bevatten inspiratie van gerenomeerde componisten als Bach, maar met een twist. Hij weet zijn gevoel om te zetten naar een muziekstuk waar niets in te voorspellen valt. Elke toon is weer een verrassing. Zijn muziek is alleen niet bedoeld om prettig in het gehoor te liggen, dus veel mensen zal het niet aanspreken. De bedoeling van de muziek was juist zo indringend mogelijk uitdrukking te geven aan gevoelens.
Sample

Karlheinz Stockhausen was een van de eersten die experimenteerde met electronische muziek, vanuit de klassieke leer. Hij combineerde klassieke elementen, zoals een piano of een trompet, met op tape opgenomen geluiden. Later, toen een synthesizer wat meer gewoongoed werd, componeerde hij abstracte electronische stukken, soms met ondersteuning van gerenomeerde instrumenten. Zijn focus was in ieder geval electronische compositie, maar daarnaast componeerde hij ook de meest fantastische abstracte klassieke stukken.
Sample 1
Sample 2

Zijn er mensen die verder nog tips voor mij hebben?
Oud 17-01-2005, 21:13
Shyra
Shyra is offline
Ik ben helaas alleen bekend met Schönberg. Althans, twee stukken van hem, die ik niet meer kan benoemen.

Het fascineert me wel in zekere mate, de expressie die hij probeert te creëren, en zijn kijk op muziek. De manier hoe hij sommige dingen in elkaar zette, eerder als een wiskundig iets dan een muziekstuk.
Jammer dat ik er verder weinig informatie over kan vinden

Maar goed. Verder kan ik je dus niet helpen, met andere componisten. Sorry.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 21:14
Briseïs
Briseïs is offline
Dodecafonie betekent dat alle 12 tonen gelijkwaardig worden geacht, maar men is ook van mening dat alle tonen evenveel voor moeten komen omdat ze gelijkwaardig zijn, waardoor dus niet elke toon een verrassing is.
Oud 17-01-2005, 21:17
Hi, I'm Nora
Hi, I'm Nora is offline
ik heb net http://www.digischool.nl/ckv2/modern...schonberg3.mp3
geluisterd het klinkt voor mij dissonant maar het vormt niet echt een blokkade om het te luisteren, integendeel eigenlijk het trekt me wel.

het werken buiten de vast gestelde toonladders is sowieso interessant omdat je dan een grotere vorm van identiteit erin kwijt kan, het zou lullig zijn als schilders zich maar aan drie kleuren mochten houden.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 21:18
Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 17-01-2005 @ 22:14 :
Dodecafonie betekent dat alle 12 tonen gelijkwaardig worden geacht, maar men is ook van mening dat alle tonen evenveel voor moeten komen omdat ze gelijkwaardig zijn, waardoor dus niet elke toon een verrassing is.
Heb je het wel eens geluisterd? Waar ik bij de meeste muziek wel min of meer kan voorspellen welke richting het op gaat, kan ik er bij schoenberg de helft van de tijd geen peil op trekken. In zijn hoofd is het waarschijnlijk allemaal heel logisch, zeker gezien de meeste stukken mathematisch in elkaar gezet zijn, maar gelijk de eerste keer het refrein meezingen zit er (voor mij) echt niet bij.
Oud 17-01-2005, 21:19
Verwijderd
Citaat:
Tsasil schreef op 17-01-2005 @ 22:06 :
Atonale muziek, oftewel muziek niet gebaseerd op reguliere toonladders. Sommige mensen vinden het vreselijk, sommige mensen vinden het geweldig, zoals eigenlijk met alle muziek. Alleen in dit geval is het waarschijnlijk nogal extreem. Maargoed, ik ken nu een beetje Schoenberg en een beetje Stockhausen en ik zou graag wat meer willen leren kennen.

Arnold Schoenberg (Schönberg) was een van de eerste zogenaamde dodecafonische componisten. Een componist die alle 12 de tonen gelijkwaardig achtte en daar zijn muziek ook naar componeerde. Zijn muziekstukken bevatten inspiratie van gerenomeerde componisten als Bach, maar met een twist. Hij weet zijn gevoel om te zetten naar een muziekstuk waar niets in te voorspellen valt. Elke toon is weer een verrassing. Zijn muziek is alleen niet bedoeld om prettig in het gehoor te liggen, dus veel mensen zal het niet aanspreken. De bedoeling van de muziek was juist zo indringend mogelijk uitdrukking te geven aan gevoelens.
Sample

Karlheinz Stockhausen was een van de eersten die experimenteerde met electronische muziek, vanuit de klassieke leer. Hij combineerde klassieke elementen, zoals een piano of een trompet, met op tape opgenomen geluiden. Later, toen een synthesizer wat meer gewoongoed werd, componeerde hij abstracte electronische stukken, soms met ondersteuning van gerenomeerde instrumenten. Zijn focus was in ieder geval electronische compositie, maar daarnaast componeerde hij ook de meest fantastische abstracte klassieke stukken.
Sample 1
Sample 2

Zijn er mensen die verder nog tips voor mij hebben?
Stockhausen, hmm hoe gaaf is dat, niet echt achtergrond muziek maar zeer fascinerend om te luisteren. Erg leuke combinatie van klassieke instrumenten en elektronische geluiden. Ik zat eens te denken maar ik kan je ook niet verder helpen met nieuwe componisten. Die tweede sample is erg mooi trouwens, die klavierstucke
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 21:20
Hi, I'm Nora
Hi, I'm Nora is offline
Citaat:
Tsasil schreef op 17-01-2005 @ 22:18 :
Heb je het wel eens geluisterd? Waar ik bij de meeste muziek wel min of meer kan voorspellen welke richting het op gaat, kan ik er bij schoenberg de helft van de tijd geen peil op trekken. In zijn hoofd is het waarschijnlijk allemaal heel logisch, zeker gezien de meeste stukken mathematisch in elkaar gezet zijn, maar gelijk de eerste keer het refrein meezingen zit er (voor mij) echt niet bij.
idd, terwijl dat bij sommige klassieke stukken helaas wel vaak te voorspellen valt. maarja in die stijl heb je natuurlijk ook weer verschillende componisten die complexiteit wel of niet gebruiken
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 21:20
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Dat snap ik wel, en daar gaat het mij ook helemaal niet om
Ik bedoel gewoon dat het lijkt alsof het eigenlijk gewoon nergens op slaat, terwijl het eigenlijk een van de meest logische en volgens regels opgebouwde soorten muziek is.
Oud 17-01-2005, 21:22
Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 17-01-2005 @ 22:20 :
Dat snap ik wel, en daar gaat het mij ook helemaal niet om
Ik bedoel gewoon dat het lijkt alsof het eigenlijk gewoon nergens op slaat, terwijl het eigenlijk een van de meest logische en volgens regels opgebouwde soorten muziek is.
Dat is waar, ja. Op papier ziet het er ook allemaal vrij logisch uit. Hij neemt een reeks tonen, en daar laat hij een x aantal manipulaties op los, waarbij ritme vaak geen rol speelt. En Voila, zie daar een schoenberg stuk. Kom er later alleen maar eens achter waar hij vanuit is gegaan
Oud 17-01-2005, 21:24
Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
Hi, I'm Nora schreef op 17-01-2005 @ 22:20 :
idd, terwijl dat bij sommige klassieke stukken helaas wel vaak te voorspellen valt. maarja in die stijl heb je natuurlijk ook weer verschillende componisten die complexiteit wel of niet gebruiken
Vast en zeker, maar op internet is vrij weinig te vinden als je niet goed weet waar je moet zoeken
Oud 17-01-2005, 21:26
Rhinus
Rhinus is offline
Ik heb de 3 samples gedownload en ik vind die eerste we; tof op die vrouwen stem na. De 2e is helemaal tof. En de derde hoor ik over 1 minuut.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 21:28
Hi, I'm Nora
Hi, I'm Nora is offline
Citaat:
Tsasil schreef op 17-01-2005 @ 22:24 :
Vast en zeker, maar op internet is vrij weinig te vinden als je niet goed weet waar je moet zoeken
je zou eigenlijk een slimme oom moeten hebben die veel van klassieke muziek houdt
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 21:29
Rhinus
Rhinus is offline
Jeetje, die 3e is echt kut .
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 21:30
Verwijderd
Citaat:
Rhinus schreef op 17-01-2005 @ 22:29 :
Jeetje, die 3e is echt kut .
ik vind die derde juist het mooist
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 21:32
Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
Hi, I'm Nora schreef op 17-01-2005 @ 22:28 :
je zou eigenlijk een slimme oom moeten hebben die veel van klassieke muziek houdt
Ik hoopte eigenlijk op een forummer met zo'n ding, gezien de mijne alles weet van Frans Bauer en consorten
Oud 17-01-2005, 21:37
Verwijderd
mijn vader weet redelijk wat over klassieke muziek, hij zegt dat A. Berg en Anton Webern de twee 'grootste' leerlingen van Schönberg waren, en dat deze ook atonale muziek maken (maakten), maar met veel zekerheid kan hij het niet zeggen. Zijn kennisgebied ligt niet zo in de atonaliteit.

met link naar:Anton Webern

Laatst gewijzigd op 17-01-2005 om 21:43.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 21:42
matt trakker
matt trakker is offline
webern - sechs orchesterstucke

kan nog wel wat meer tips geven maar heb nu geen tijd, andere keer
Oud 17-01-2005, 21:45
matt trakker
matt trakker is offline
Citaat:
ze heeft wel gelijk maar de sequens valt ook niet altijd te ontdekken, dan moet je echt heel geoefend zijn in zulke muziek en dan nog wordt er wel eens afgeweken van de sequens.
Oud 17-01-2005, 21:46
Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
belleblaasbel schreef op 17-01-2005 @ 22:37 :
mijn vader weet redelijk wat over klassieke muziek, hij zegt dat A. Berg en Anton Webern de twee 'grootste' leerlingen van Schönberg waren, en dat deze ook atonale muziek maken (maakten), maar met veel zekerheid kan hij het niet zeggen. Zijn kennisgebied ligt niet zo in de atonaliteit.

met link naar:Anton Webern
Dat menutje is echt gaaf
Oud 17-01-2005, 21:46
655321
655321 is offline
Voor school hebben we toendertijd heel vaak naar a survivor from warsaw van Schönberg moeten luisteren. De hele klas was er stil van (en dat zegt echt een hoop)
dat stuk is echt een enorme aanrader, zelfs als je echt totaal niet van die smush houdt.
<3
Oud 17-01-2005, 23:05
EggeD
EggeD is offline
Wil je 'the Well tuned Piano' van La Monte Young ? Ik heb de eerste twee uren.

Verder ja, Branca is microtonal meen ik.

Mooi initiatief trouwens, dude.
Oud 17-01-2005, 23:07
Whaxx
Whaxx is offline
je moet moet met een A beginnen wil je atonaal zijn

anton/atonaal; het is bijna een anagram, ik ga er even een illuster complotheorie over bedenken.
Oud 17-01-2005, 23:09
EggeD
EggeD is offline
Oh trouwens, nu je begint over een anaal atonaal iemand met een trompet, ik heb nog wat van Gordon Mumma, noise/atonaal/experimenteel van veeeeer terug.. Interessant wel.
Oud 17-01-2005, 23:09
matt trakker
matt trakker is offline
Citaat:
EggeD schreef op 18-01-2005 @ 00:05 :

microtonaal is iets heel anders dan atonaal
Oud 17-01-2005, 23:15
EggeD
EggeD is offline
Citaat:
matt trakker schreef op 18-01-2005 @ 00:09 :
microtonaal is iets heel anders dan atonaal
Het is toch allebei tonaal.

Even wat oude topics:

Eric Satie en zijn vexations, legendarisch, en wat ik me van de theorie erachter kan herinneren zou het wel eens dodecafonisch kunnen zijn, alle tonen zitten erin. Link: http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=744794

Natuurlijk niks nieuws, maar als jullie praten over wiskunde, ritme en melodie kan ik niet over P. Glass zwijgen: http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=865936

Zie maar.

Laatst gewijzigd op 17-01-2005 om 23:37.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-01-2005, 23:56
Gary X
Gary X is offline
kijk ehhmmmmm.... dus ik loop naar men platen speler en zet de Dwarves op en spring op een neer door men kamer en schreeuw de teksten mee, wat een genot, wat een expressie.

<3
Oud 18-01-2005, 08:29
Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
EggeD schreef op 18-01-2005 @ 00:05 :

The Well Tuned Piano, die heb ik nog niet. Ik heb wel wat andere stukken van La Monte Young en die zijn wel gaaf, dus deze wil ik ook wel hebben. Maar wel zodra mijn PCtje weer virus/crash/weet-ik-veel-wat vrij is (hij eet mijn muziek op )
Oud 18-01-2005, 10:12
Verwijderd
Citaat:
EggeD schreef op 18-01-2005 @ 00:15 :

Zie maar.
Nou, NEE...

'a'-tonaal
Met citaat reageren
Oud 18-01-2005, 10:48
Snuitermans
Snuitermans is offline
Stockhausen doet filmisch aan. Beide fragmenten van hem klinken op zich wel aardig, maar het is niet echt mijn kop thee.
Oud 18-01-2005, 11:12
matt trakker
matt trakker is offline
Citaat:
EggeD schreef op 18-01-2005 @ 00:15 :

a-tonaal betekent in principe dat een stuk niet aan een of meerdere toonsoorten gebonden is, microtonaal betekent grofweg dat geen grote of kleine-terts toonladder gebruikt wordt (bijv. oosterse toonladders).
Oud 18-01-2005, 12:10
EggeD
EggeD is offline
Citaat:
matt trakker schreef op 18-01-2005 @ 12:12 :
a-tonaal betekent in principe dat een stuk niet aan een of meerdere toonsoorten gebonden is, microtonaal betekent grofweg dat geen grote of kleine-terts toonladder gebruikt wordt (bijv. oosterse toonladders).
Duh-uh, ik maakte een woordgrap.
Oud 18-01-2005, 12:12
Tsasil
Tsasil is offline
Ik heb ooit van een microtonaal muziekstuk gehoord, waarbij het hele stuk zich afspeelt binnen de grensen van een toon. Weet iemand toevallig welke dat kan zijn?
Oud 18-01-2005, 14:54
matt trakker
matt trakker is offline
Citaat:
EggeD schreef op 18-01-2005 @ 13:10 :
Duh-uh, ik maakte een woordgrap.
ah ok, nouja genoeg mensen die echt zo denken
Oud 18-01-2005, 19:48
Idioteque-je
Idioteque-je is offline
Zijn er mensen die verder nog tips voor mij hebben? [/B][/QUOTE]

Luciano Berio

Hij was een grote experimentator die vrijwel alle nieuwe gebieden der toonkunst enthousiast onderzoekt en behoort daarom tot de belangrijkste scheppende kunstenaars van onze tijd. In zijn vroegste werken was hij dodecafonist en schrijver van seriële muziek. Later bijzonder vindingrijk in het uitbreiden van de muzikaal – technische mogelijkheden van instrumenten en stemmen, getuige daarvan zijn de verschillende composities met de titel .

Ik heb er met muziek een werkstuk over moeten maken en dan wel over zijn cd die Circles heet, ik zou zeggen, luister het, ben benieuwd wat je ervan vind.
Oud 19-01-2005, 09:44
Verwijderd
bij deze nodig ik alle geinteresseerden uit om eens te komen luisteren naar de nieuwe muziek arena, die vanuit het conservatorium wordt georganiseerd.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2005, 09:59
Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
trumpetlover schreef op 19-01-2005 @ 10:44 :
bij deze nodig ik alle geinteresseerden uit om eens te komen luisteren naar de nieuwe muziek arena, die vanuit het conservatorium wordt georganiseerd.
Graag, waar kan ik wat meer informatie daarover vinden?
Oud 19-01-2005, 10:07
Verwijderd
Citaat:
Tsasil schreef op 19-01-2005 @ 10:59 :
Graag, waar kan ik wat meer informatie daarover vinden?
das een goeie

eehh www.conservatoriumvanamsterdam.nl
Met citaat reageren
Oud 19-01-2005, 10:16
Verwijderd
en nog een leuke site

www.marcoblaauw.com

een aanrader om eens te gaan luisteren als je ervan houdt
Met citaat reageren
Oud 19-01-2005, 10:16
EggeD
EggeD is offline
Citaat:
trumpetlover schreef op 19-01-2005 @ 11:07 :
das een goeie

eehh www.conservatoriumvanamsterdam.nl
Waar precies ?
Oud 19-01-2005, 10:18
EggeD
EggeD is offline
Citaat:
trumpetlover schreef op 19-01-2005 @ 11:16 :
en nog een leuke site

www.marcoblaauw.com

een aanrader om eens te gaan luisteren als je ervan houdt
Ik weet niet of je hem al kent, maar: http://www.brainwashed.com/mumma/bio.html
Oud 19-01-2005, 10:19
Verwijderd
Citaat:
EggeD schreef op 19-01-2005 @ 11:16 :
Waar precies ?
doet hij het nog steeds niet??

kutsite
Met citaat reageren
Oud 19-01-2005, 10:22
Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
trumpetlover schreef op 19-01-2005 @ 11:19 :
doet hij het nog steeds niet??

kutsite
Hij doet het wel, maar de site is een beetje onspecifiek wat betreft info
Oud 19-01-2005, 10:23
EggeD
EggeD is offline

Ze passen zo in the Godfather.
Oud 19-01-2005, 10:24
Verwijderd
Citaat:
Tsasil schreef op 19-01-2005 @ 11:22 :
Hij doet het wel, maar de site is een beetje onspecifiek wat betreft info
hmm

ok, tja, ik zal het in de gaten houden, en als er weer een is, dan zal ik je wel pmmen of zo
Met citaat reageren
Oud 19-01-2005, 10:25
EggeD
EggeD is offline
Citaat:
trumpetlover schreef op 19-01-2005 @ 11:24 :
hmm

ok, tja, ik zal het in de gaten houden, en als er weer een is, dan zal ik je wel pmmen of zo
Ik ben ook wel geinteresseerd.
Oud 19-01-2005, 10:25
Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
hmm

Oud 19-01-2005, 10:26
Verwijderd
Citaat:
hmm

anders zet je het even op het forum ik wil het ook wel weten, al is amsterdam niet echt naast de deur.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2005, 11:11
Synonym
Synonym is offline
thuis even luisteren
Oud 19-01-2005, 13:33
Fat_Bastard
Fat_Bastard is offline
Schönberg is begonnen samen met zijn leerling muziek te maken op basis van een twaalftonige toonladder, oftewel atonale muziek...

Stravinsky heeft zich in zijn latere werk ook toegelegd op deze muziek, dus misschien een suggestie.
Oud 19-01-2005, 13:40
Reserv
Reserv is offline
Citaat:
Tsasil schreef op 17-01-2005 @ 22:06 :
Atonale muziek, oftewel muziek niet gebaseerd op reguliere toonladders.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er nog nooit van had gehoord, ik ben ook niet zo into de technische specificaties van muziek... Ik snap het idee hierachter dus ook niet helemaal...

Een 'reguliere' toonladder is toch niet iets waar je je noodzakelijk aan zou houden? Wat is dan hierbij het verschil, en wat is het effect precies?
Reageren

Regels voor berichten