![]() |
|
Atonale muziek, oftewel muziek niet gebaseerd op reguliere toonladders. Sommige mensen vinden het vreselijk, sommige mensen vinden het geweldig, zoals eigenlijk met alle muziek. Alleen in dit geval is het waarschijnlijk nogal extreem. Maargoed, ik ken nu een beetje Schoenberg en een beetje Stockhausen en ik zou graag wat meer willen leren kennen.
Arnold Schoenberg (Schönberg) was een van de eerste zogenaamde dodecafonische componisten. Een componist die alle 12 de tonen gelijkwaardig achtte en daar zijn muziek ook naar componeerde. Zijn muziekstukken bevatten inspiratie van gerenomeerde componisten als Bach, maar met een twist. Hij weet zijn gevoel om te zetten naar een muziekstuk waar niets in te voorspellen valt. Elke toon is weer een verrassing. Zijn muziek is alleen niet bedoeld om prettig in het gehoor te liggen, dus veel mensen zal het niet aanspreken. De bedoeling van de muziek was juist zo indringend mogelijk uitdrukking te geven aan gevoelens. Sample Karlheinz Stockhausen was een van de eersten die experimenteerde met electronische muziek, vanuit de klassieke leer. Hij combineerde klassieke elementen, zoals een piano of een trompet, met op tape opgenomen geluiden. Later, toen een synthesizer wat meer gewoongoed werd, componeerde hij abstracte electronische stukken, soms met ondersteuning van gerenomeerde instrumenten. Zijn focus was in ieder geval electronische compositie, maar daarnaast componeerde hij ook de meest fantastische abstracte klassieke stukken. Sample 1 Sample 2 Zijn er mensen die verder nog tips voor mij hebben?
|
![]() |
|
ik heb net http://www.digischool.nl/ckv2/modern...schonberg3.mp3
geluisterd het klinkt voor mij dissonant maar het vormt niet echt een blokkade om het te luisteren, integendeel eigenlijk het trekt me wel. het werken buiten de vast gestelde toonladders is sowieso interessant omdat je dan een grotere vorm van identiteit erin kwijt kan, het zou lullig zijn als schilders zich maar aan drie kleuren mochten houden. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik bedoel gewoon dat het lijkt alsof het eigenlijk gewoon nergens op slaat, terwijl het eigenlijk een van de meest logische en volgens regels opgebouwde soorten muziek is.
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
mijn vader weet redelijk wat over klassieke muziek, hij zegt dat A. Berg en Anton Webern de twee 'grootste' leerlingen van Schönberg waren, en dat deze ook atonale muziek maken (maakten), maar met veel zekerheid kan hij het niet zeggen. Zijn kennisgebied ligt niet zo in de atonaliteit.
met link naar:Anton Webern Laatst gewijzigd op 17-01-2005 om 21:43. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Even wat oude topics: ![]() Eric Satie en zijn vexations, legendarisch, en wat ik me van de theorie erachter kan herinneren zou het wel eens dodecafonisch kunnen zijn, alle tonen zitten erin. Link: http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=744794 Natuurlijk niks nieuws, maar als jullie praten over wiskunde, ritme en melodie kan ik niet over P. Glass zwijgen: http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=865936 Zie maar.
Laatst gewijzigd op 17-01-2005 om 23:37. |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
'a'-tonaal ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
eehh www.conservatoriumvanamsterdam.nl |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
ok, tja, ik zal het in de gaten houden, en als er weer een is, dan zal ik je wel pmmen of zo |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Een 'reguliere' toonladder is toch niet iets waar je je noodzakelijk aan zou houden? Wat is dan hierbij het verschil, en wat is het effect precies?
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Muziek |
Zxzw 2008 Metal | 129 | 01-10-2008 21:26 | |
Films, TV & Radio |
H.G.Wells' War of the Worlds A Narrator | 237 | 04-08-2005 13:31 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
Wiskunde en muziek sexywitch666 | 12 | 24-04-2005 17:25 | |
Muziek |
beste gitarist axl rose | 188 | 10-12-2004 17:12 | |
Muziek |
Experiment: Muziek luisteren terwijl je slaapt CharismaticBass | 54 | 04-09-2004 00:00 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Kan je muziek maken met wiskunde? Isa | 32 | 14-08-2002 12:00 |