Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-01-2005, 16:31
phensicske
phensicske is offline
In België is er een nieuwe wet dat jongeren jonger dan 16 geen sigaretten mogen kopen. Dus verkopers van sigaretten kunnen om je identiteitskaart vragen indien ze niet zeker zijn dat je al 16 bent. Beneden de 16 geven ze je in principe geen sigaretten.

Mijn vraag is nu:

Ik ben 19 en werd onlangs mijn identiteitskaart gevraagd in de supermarkt. Ik toonde die, terwijl ik ervoor wel zei dat ik al 19 was. Een paar dagen later ga ik terug om sigaretten en het is dezelfde cassière die me bedient. Alweer vraagt ze om mijn pas. Ik zeg haar dat ik de vorige keer mijn pas al had getoond. Ze wist het nog zei ze, maar toch moest ze mijn pas nog eens zien.
Dus zei ik (terwijl ik de pas maar bovenhaalde) : 'Als ik eens mijn pasport vergeten ben, kan ik geen sigaretten kopen?'
'Ah nee', zei ze, ' want er kunnen controleurs aan de deur staan en wanneer ze dit opmerken zouden we in de problemen zitten.'

Ik vind dit echt belachelijk. Ze weet dat ik 19 ben en toch moest ik nog mijn leeftijd bewijzen.

Wat vinden jullie hiervan?
Wat zouden jullie doen in mijn plaats?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-01-2005, 16:40
Freestyler*
Freestyler* is offline
niet zeiken en dat ding tevoorschijn toveren
houdt zo'n kassamiep zich een keer aan de regels, is het nog niet goed

maar als je het zat wordt , kun je natuurlijk naar een andere winkel gaan
Oud 22-01-2005, 16:59
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 22-01-2005 @ 17:40 :
niet zeiken en dat ding tevoorschijn toveren
houdt zo'n kassamiep zich een keer aan de regels, is het nog niet goed

maar als je het zat wordt , kun je natuurlijk naar een andere winkel gaan
Ben je een niet-roker, hou je je altijd strikt vast aan regels of kom je nu gewoon bot over?

Met citaat reageren
Oud 22-01-2005, 17:38
PV
PV is offline
Dat iemand 'weet' dat een persoon 19 is, is nog geen reden om niet naar een identiteitsbewijs te vragen toch. Ik vind er niets belachelijks aan, ze zouden in meer winkels zo streng moeten zijn
Met citaat reageren
Oud 22-01-2005, 18:13
Balance
Balance is offline
Idd. Eindelijk eens mensen die zich netjes aan de regels houden.
Ze hebben groot gelijk ook: ze kunnen een waarschijnlijk een hoge boete krijgen als ze gecontroleerd worden en ze vragen iemand niet naar z'n id.
Oud 22-01-2005, 18:40
DiaNNe>!!!
DiaNNe>!!! is offline
nou ik kan er niet mee zitten hoor als ik mijn id moet tonen, het gebeurt amper en als het een keer moet, tja ze hebben het recht of niet dan
Oud 22-01-2005, 18:50
sjoerdje_15
sjoerdje_15 is offline
Ja ik vind het best logisch dat ze dat vragen
Als jij buitenkomt en ze controleren is die winkel echt de lul!
En wat voor een moeite is het nou om even een identiteitskaart mee te nemen.. Die stop je toch zo in je portemonee..?
Met citaat reageren
Oud 22-01-2005, 20:00
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Gewoon je aan de regels houden, altijd bij je hebben en tonen, scheelt weer gedoe. Trouwens, cassières krijgen zoveel klanten aan de kassa dat ze jou niet meer herkennen van die eerste keer. Dus misschien weet ze het niet zeker.

Een jaar geleden vroegen ze bij een kroeg in Maastricht om mijn legitimatie te tonen, ondanks dat ik daar al tientallen keren binnen ben geweest. Dan ga ik ook niet klagen.
Oud 23-01-2005, 15:45
Konijn
Konijn is offline
Het moet gewoon, de boetes zijn écht hoog.
Wil echt niet zeggen dat iedereen het doet hoor, maar als ik twijfel of iemand wel 16 is, dan vraag ik er ook om.
En tegenwoordig is het: 'geen legitimatiebwijs, geen sigaretten/alcohol'. (Dat staat in ieder geval op de sticker bij de deur en de kassa).

Al moet ik zeggen als iemand al een paar keer eerder zn legitimaite heeft laten zien, en het vergeet.. ik niet weet wat ik doe.. Ik werk in een buurtwinkel met maar één kassa en ken in principe alle vaste klanten vrij goed..

Laatst gewijzigd op 23-01-2005 om 15:47.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2005, 16:18
Verwijderd
Als jíj dat ding niet bij je hebt, ze verkopen je toch sigaretten en een controleur ziet dat, dan heeft de winkel een probleem. 't Gaat er dus niet om dat ze jou niet mag of dat ze je lastig probeert te vallen, maar dat zij geen problemen wil.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2005, 16:25
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 23-01-2005 @ 17:18 :
Als jíj dat ding niet bij je hebt, ze verkopen je toch sigaretten en een controleur ziet dat, dan heeft de winkel een probleem. 't Gaat er dus niet om dat ze jou niet mag of dat ze je lastig probeert te vallen, maar dat zij geen problemen wil.
De winkel heeft geen probleem als ze jou sigaretten verkopen je niet naar je legitimatie vragen en je bent gewoon 16. Ze hebben pas een probleem als je niet om een legitimatie vraagt en de persoon is onder de 16
Oud 23-01-2005, 16:35
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 23-01-2005 @ 17:25 :
De winkel heeft geen probleem als ze jou sigaretten verkopen je niet naar je legitimatie vragen en je bent gewoon 16. Ze hebben pas een probleem als je niet om een legitimatie vraagt en de persoon is onder de 16
Inderdaad, en daarom zit dat wijf achter de kassa fout en is het onzin om jou elke keer opnieuw naar dat ding te vragen.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2005, 17:18
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 23-01-2005 @ 17:35 :
Inderdaad, en daarom zit dat wijf achter de kassa fout en is het onzin om jou elke keer opnieuw naar dat ding te vragen.
Het is wel haar goed recht
bovendien spreken we niet over elke keer opnieuw
maar over twee keer.
In principe moet je bij elke persoon die niet duidelijk ouder is dan .. om legitimatie vragen.
Het kan toch een soort voorzorgsregel zijn van haar?
Of gewoon beleid van de winkel.
Oud 23-01-2005, 17:42
TIEN
TIEN is offline
dat zijn gewoon regels.. k moet ook altijd id laten zien als ik een biertje ga halen!
Met citaat reageren
Oud 23-01-2005, 17:48
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 23-01-2005 @ 18:18 :
Het is wel haar goed recht
bovendien spreken we niet over elke keer opnieuw
maar over twee keer.
In principe moet je bij elke persoon die niet duidelijk ouder is dan .. om legitimatie vragen.
Het kan toch een soort voorzorgsregel zijn van haar?
Of gewoon beleid van de winkel.
Als ze nog van de vorige keer weet dat ze 19 is kan je toch onmogelijk zeggen dat dat niet duidelijk is?
Met citaat reageren
Oud 23-01-2005, 17:49
hi
hi is offline
Op zich vind ik iedereen hier een brave borst maar op het punt dat de cassiere zegt ik herken je nog van de vorige keer dan is het niet logisch om je identiteitskaart te laten zien want dan weten ze dat je ouder bent. Anders zou iedereen die sigaretten of drank koopt z'n pas moeten laten zien! "Gelijke monniken gelijke kappen." Anders wordt het leeftijdsdiscriminatie. Hoe bewijs je dat iemand die er als 45 eruit ziet geen 16 is? Iedereen neemt aan dat deze man ouder is dan 16 maar hij kan het niet bewijzen zou hij daarom zijn sigaretten of drank niet mogen meenemen?
Met citaat reageren
Oud 23-01-2005, 17:55
squat
squat is offline
Ze hoeft alleen om jouw ID te vragen als ze twijfelt over je leeftijd. Controle is niet verplicht.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2005, 18:32
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 23-01-2005 @ 17:25 :
dat dacht je

een supermarkt is beboet omdat ze een meisje niet naar de id kaart hebben gevraagd, ookal was ze 16. ze was niet 'duidelijk 16'
Met citaat reageren
Oud 23-01-2005, 18:37
Verwijderd
Citaat:
WishfulDreaming schreef op 23-01-2005 @ 19:32 :
dat dacht je

een supermarkt is beboet omdat ze een meisje niet naar de id kaart hebben gevraagd, ookal was ze 16. ze was niet 'duidelijk 16'
lijkt me sterk, er staat nl niet in de wet dat ze er naar moeten vragen er staat dat het verboden is om het te verkopen. Misschien kent het winkelpersoneel die persoon gewoon heel goed en weten ze hoe oud hij is.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2005, 18:49
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 23-01-2005 @ 19:37 :
lijkt me sterk, er staat nl niet in de wet dat ze er naar moeten vragen er staat dat het verboden is om het te verkopen. Misschien kent het winkelpersoneel die persoon gewoon heel goed en weten ze hoe oud hij is.
ik loop hier niet te liegen hoor.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2005, 19:23
phensicske
phensicske is offline
Ik schrik er echt van dat zoveel mensen het hier eens zijn met het feit dat een cassière zomaar ongegrond (dan bedoel ik die tweede keer) iemands identiteitskaart mag vragen.

Ik zie er nu niet onmiddelijk 19 uit, maar dan ook weer geen 15. En het feit dat ze weet dat ik 19 ben en ik geen sigaretten zou krijgen als ik mijn identiteitskaart eens vergeet, vind ik ronduit klantonvriendelijk en jongerendiscriminatie.
De sigaretten worden daar apart verkocht en het is telkens (of zo goed als altijd) dezelfde persoon aan de kassa.

Mijn moeder koopt er ook regelmatig sigaretten en die vrouw aan de kassa is wel vriendelijk. Jammergenoeg is ze een ex-roker en het is niet dat ik dat op zich slecht vind, maar volgens mij reageert ze nu nogal ferm overdreven tegen rokers.
Als bediende heeft ze volgens mij niet het recht klanten af te schrikken (doet ze bv. ook door mijn moeder regelmatig te vragen of ze nu al gestopt is, omdat dit ooit es ter sprake was gekomen).

Het is dan ook de enige winkel waar ik al mijn identiteitskaart heb moeten bovenhalen, wat me dus sterk doet twijfelen aan die strenge controle en/of boetes.

Daarenboven heeft het volgens mij een nogal beledigend karakter. Een goede indruk maakt het althans niet.

Als het mens niet redelijk wordt en er niet over te praten valt, vraag ik eens haar baas te mogen spreken over dit beleid. Dan weet ik algauw hoe het écht in elkaar zit.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2005, 19:37
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Nog geen controles op naleving tabakswet

Volgens het kabinet van Volksgezondheid krijgt de sector nog even de tijd om aan de maatregel te wennen. Dat schrijven Het Nieuwsblad en De Standaard dinsdag. De maatregel past in het ambiteuze antitabaksplan van minister van Volksgezondheid Rudy Demotte, en werd ingevoerd om het aantal tabaksdoden in ons land drastisch te verlagen. De Vlaamse Federatie van Persverspreiders en aanverwante producten zegt nog geen meldingen van controles te hebben gekregen. Het beroepsorgaan is tevreden dat de overheid geen heksenjacht begonnen is, maar dringt erop aan dat iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt. Ook Unizo wil dat Demotte nog meer sensibiliseringscampagnes lanceert, zodat de winkeliers er niet alleen voorstaan.

Bron: Gazet van Antwerpen
Er zijn zelfs nog geen controles...
Met citaat reageren
Oud 23-01-2005, 19:38
Freestyler*
Freestyler* is offline
Ze kan dan wel onvriendelijk zijn, dat staat wat mij betreft los van het feit dat ze om je id vraagt
en dat er geen controles zijn betekent niet dat je je dan maar niet aan de regels moet houden
Oud 23-01-2005, 19:56
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 23-01-2005 @ 20:38 :
Ze kan dan wel onvriendelijk zijn, dat staat wat mij betreft los van het feit dat ze om je id vraagt
en dat er geen controles zijn betekent niet dat je je dan maar niet aan de regels moet houden
Ik zei dat ze wel vriendelijk is.

Waarom gebruikt ze die controles dan als reden?

Ik heb een mail gezonden naar hun klantendienst, ik zal er dan wel wat meer over te weten komen.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2005, 20:04
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
phensicske schreef op 23-01-2005 @ 20:23 :
Ik schrik er echt van dat zoveel mensen het hier eens zijn met het feit dat een cassière zomaar ongegrond (dan bedoel ik die tweede keer) iemands identiteitskaart mag vragen.

Ik zie er nu niet onmiddelijk 19 uit, maar dan ook weer geen 15. En het feit dat ze weet dat ik 19 ben en ik geen sigaretten zou krijgen als ik mijn identiteitskaart eens vergeet, vind ik ronduit klantonvriendelijk en jongerendiscriminatie.
De sigaretten worden daar apart verkocht en het is telkens (of zo goed als altijd) dezelfde persoon aan de kassa.

Mijn moeder koopt er ook regelmatig sigaretten en die vrouw aan de kassa is wel vriendelijk. Jammergenoeg is ze een ex-roker en het is niet dat ik dat op zich slecht vind, maar volgens mij reageert ze nu nogal ferm overdreven tegen rokers.
Als bediende heeft ze volgens mij niet het recht klanten af te schrikken (doet ze bv. ook door mijn moeder regelmatig te vragen of ze nu al gestopt is, omdat dit ooit es ter sprake was gekomen).

Het is dan ook de enige winkel waar ik al mijn identiteitskaart heb moeten bovenhalen, wat me dus sterk doet twijfelen aan die strenge controle en/of boetes.

Daarenboven heeft het volgens mij een nogal beledigend karakter. Een goede indruk maakt het althans niet.

Als het mens niet redelijk wordt en er niet over te praten valt, vraag ik eens haar baas te mogen spreken over dit beleid. Dan weet ik algauw hoe het écht in elkaar zit.
Had niet het idee dat je haar zo vriendelijk vond, behalve tegen je moeder
Oud 23-01-2005, 20:13
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
phensicske schreef op 23-01-2005 @ 20:37 :
Er zijn zelfs nog geen controles...
Ik neem aan dat de meeste reacties van Nederlanders kwamen, en daar wordt wel degelijk gecontroleerd, inclusief hoge boetes.
En ik vind nog steeds dat jij overdreven reageert, regel = regel, of er dan wel of niet gecontroleerd wordt..
(En klanten afschrikken, jongerendiscrimniatie.. ik vind het allemaal nogal overdreven, die regels zijn er ook zeker niet voor niks).

Bovendien, als het je niet bevalt, wat let je om voortaan je sigaretten in een andere winkel te halen..
Oud 24-01-2005, 06:24
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Konijn schreef op 23-01-2005 @ 21:13 :
Ik neem aan dat de meeste reacties van Nederlanders kwamen, en daar wordt wel degelijk gecontroleerd, inclusief hoge boetes.
En ik vind nog steeds dat jij overdreven reageert, regel = regel, of er dan wel of niet gecontroleerd wordt..
(En klanten afschrikken, jongerendiscrimniatie.. ik vind het allemaal nogal overdreven, die regels zijn er ook zeker niet voor niks).

Bovendien, als het je niet bevalt, wat let je om voortaan je sigaretten in een andere winkel te halen..
Waarom zou ik expres zowat een km verder gaan fietsen als ik ze 300 meter verder kan gaan kopen?

Het is géén regel! Ik mag sigaretten kopen en zij weet dat nu al.
Ik kan (zoals ik al zei) goed begrijpen dat ze nu als ex-roker veel ferventer zo'n anti-rookmaatregels strikt zal volgen, maar nu overdrijft ze. Het is voor niets nodig dat ik mijn id toon, ze weet dat ik oud genoeg ben en ik zie er geen 15 uit, dus kan de controle het haar niet kwalijk nemen (moest er dan uiteindelijk eens worden gecontroleerd) dat ze een volwassenene (dat is dan nog het toppunt) niet gecontroleerd heeft.

In andere winkels werd ik nog niet gecontroleerd.

En ik vind ook dat regels moeten nageleefd worden, maar in dit geval speelt ze zelf politie en zij heeft dat recht niet.

De regel is nog steeds : 'Geen tabakswaren verkopen aan jongeren onder de 16.'

En daar ben ik het volledig mee eens. Hetzelfde voor alcohol, dat mogen ze ook verbieden onder de 16, vind ik en daar spreken ze nu ook al over.

De regel : 'Controleer alle jongeren als ze tabakswaren kopen' ken ik nog steeds niet, dus hoef ik die nog altijd niet te volgen.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 06:30
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 23-01-2005 @ 21:04 :
Had niet het idee dat je haar zo vriendelijk vond, behalve tegen je moeder
'...die vrouw aan de kassa is wel vriendelijk. Jammergenoeg is ze een ex-roker en ...'

Ik zei nergens dat ze onvriendelijk was. Haar beleid is klantonvriendelijk.

Maar blijkbaar vind de jonge generatie ook al dat supermarkten mensen op die manier mogen behandelen.
Want regel is regel en als je nieuwe regels uitvindt, mag het nog steeds...

Laatst gewijzigd op 24-01-2005 om 06:56.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 08:05
Freestyler*
Freestyler* is offline
Ik vind je reactie enorm overdreven
het gaat helemaal niet om nieuwe regels uitvinden ed
Ze controleert gewoon mensen die in die 'risicoleeftijdsgroep' vallen
Dat je elke keer opnieuw je pas moeten laten zien is natuurlijk irritant en lijkt engizins overdreven
maar zoek dan gewoon een andere winkel op en ga niet zitten zeiken dat het jongerendiscriminatie is
Oud 24-01-2005, 12:22
angel--1987
angel--1987 is offline
ik vind je reactie voerdreven hoor!
ik wekr zlef in een supermarkt
en ook al ken ik de gene di bij mij aan de kassa komt en weet ik dat die 16 is moet ik om zijn id vragen en als hij herm niet bji zich heeft mag ik het niet mee geven
want diegen kan zich niet legitimeren!
is heel logisch!
Oud 24-01-2005, 12:59
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
angel--1987 schreef op 24-01-2005 @ 13:22 :
en ook al ken ik de gene di bij mij aan de kassa komt en weet ik dat die 16 is moet ik om zijn id vragen en als hij herm niet bji zich heeft mag ik het niet mee geven
Zoals ik al eerder zei, dat is in Nederland zo. Ts woont in Belgie, waar dat blijkbaar anders is..
Oud 24-01-2005, 13:52
Pierreke
Pierreke is offline
Doe niet zo moeilijk zou ik denken...
Hoe minder mensen er roken, hoe beter..dus goeie regel!
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 16:02
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
angel--1987 schreef op 24-01-2005 @ 13:22 :
ik vind je reactie voerdreven hoor!
ik wekr zlef in een supermarkt
is heel logisch!
Citaat:
Konijn schreef op 24-01-2005 @ 13:59 :
Zoals ik al eerder zei, dat is in Nederland zo. Ts woont in Belgie, waar dat blijkbaar anders is..
Als jij diegene kent en je weet dat die 16 is hoef je er niet om te vragen (tenzij de baas dat heeft ingesteld).
Als je twijfelt doe je dcat uiteraard wel. Beetje overdreven om naar een legitimatie te vragen als je weet dat het in orde is
Oud 24-01-2005, 16:03
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Pierreke schreef op 24-01-2005 @ 14:52 :
Doe niet zo moeilijk zou ik denken...
Hoe minder mensen er roken, hoe beter..dus goeie regel!
Kunt ge nog simplistischer en meer naast de kwestie antwoorden?

Léés eens wat ik er al over zei, je zal zien dat ik ook de regel 'geen tabaksverkoop -16' goedkeur en steun.

En btw, hoe zit die regel dan wel in elkaar in Nederland?
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 16:11
Sweetsurrender
Sweetsurrender is offline
Jij vind dat het naleven van regels een slechte zaak is in winkels? Heb jij ooit wel eens achter een kassa gezeten? Weet jij hoeveel mensen er langs komen? Heb jij enig idee hoeveel jongeren die wel 14-15 zijn, proberen die dingen te kopen? Waarschijnlijk niet, tenminste, ik maak het niet op uit je verhaall.
Jij zegt dat het naleven van dit soort regels een slechte indruk bij jou achterlaat. Misschien moet je hier eens goed over na gaan denken. Als zij zich al aan dit soort (volgens jou domme en onnodige) regels houden, betekent dat dat ze zich hoogstwaarschijnlijk (lees 'zeker') ook aan alle andere regels zullen houden. Het laat zien dat deze supermarkt serieuze mensen in dienst heeft, die de regels serieus zullen naleven zonder gezeik.
En dat vind ik een hele goeie zaak, je reactie is (vind ik) uiterst overdreven. Kassiers en cassieres hebben het recht om erom te vragen bij twijfel. Wees blij man, in Amerika kunnen ze zelfs 40 jarigen erom vragen...
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 16:19
Naïveling
Naïveling is offline
Als je zo tege dat ID gedoe bent, koop je tog gewoon geen sigarette of drank? heb je ook geen probleme
behalve als je wilt drinke/roke BOEI!!!!
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 16:28
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Sweetsurrender schreef op 24-01-2005 @ 17:11 :
Jij vind dat het naleven van regels een slechte zaak is in winkels?
Nee. Waar haal je dat?

Citaat:
Heb jij ooit wel eens achter een kassa gezeten?
Nee. Doet dat terzake?

Citaat:
Weet jij hoeveel mensen er langs komen?
Nee, jij wel?

Citaat:
Heb jij enig idee hoeveel jongeren die wel 14-15 zijn, proberen die dingen te kopen? Waarschijnlijk niet, tenminste, ik maak het niet op uit je verhaall .
Ik denk dat dit er best veel zijn. Nogal logisch dat die jongeren dit proberen.
Blijkbaar maak je helemaal niets (juist) op uit mijn verhaal, want je verdraait mijn worden, veralgemeent en valt me constant persoonlijk aan.

Citaat:
Jij zegt dat het naleven van dit soort regels een slechte indruk bij jou achterlaat.
Nee, mensen krijgen een slechte indruk van mij als ze me zien mijn id boven halen. Aangezien dit in België zo goed als nooit voorkomt en vooral nu nog niet, want de regel is nog maar net ingevoerd.

Citaat:
Misschien moet je hier eens goed over na gaan denken. Als zij zich al aan dit soort (volgens jou domme en onnodige) regels houden, betekent dat dat ze zich hoogstwaarschijnlijk (lees 'zeker') ook aan alle andere regels zullen houden. Het laat zien dat deze supermarkt serieuze mensen in dienst heeft, die de regels serieus zullen naleven zonder gezeik .
Over het navolgen van regels? Ik zou niet weten waarom ik er zo goed zou moeten over nadenken. Ik ben het volledig met je eens dat regels moeten gevolgd worden en dat is net het punt. Wat zij toepast is geen regel, aangezien ik 19 ben en er geen twijfel meer is dat ik 15 zou kunnen zijn, aangezien ze me nog herinnerde. Ze zei zelf dat ze het nog wist, dus ik zie niet in waar die twijfel dan vandaan zou moeten komen? En de regel is: 'Bij TWIJFEL moet men de id vragen en als de jongere nog geen 16 is, mag men er geen tabakswaren aan verkopen.'
Ik heb overigens nooit beweert dat het domme en onnodige regels zijn, wel zou het kunnen dat ik het feit dat ik mijn id moest tonen onnodig en dom vond. (Waarom staat hier ff boven).
Het is niet omdat bedienden hun werk serieus nemen, dat ze nog een tweede job er moeten bijnemen (lees: flik).

Citaat:
En dat vind ik een hele goeie zaak, je reactie is (vind ik) uiterst overdreven. Kassiers en cassieres hebben het recht om erom te vragen bij twijfel. Wees blij man, in Amerika kunnen ze zelfs 40 jarigen erom vragen...
Je zegt zelf bij twijfel...waar gaat je pleidooi dan in godsnaam over?

En geef me eens die bron van Amerika. (Klinkt wel groots, moet ik beamen.)
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 16:29
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Naïveling schreef op 24-01-2005 @ 17:19 :
Als je zo tege dat ID gedoe bent, koop je tog gewoon geen sigarette of drank? heb je ook geen probleme
behalve als je wilt drinke/roke BOEI!!!!
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 16:33
Naïveling
Naïveling is offline
Jah tis niet egt een argument ofzo, maar tjah....ik heb wel iets beters te doen in mn leven dan druk make om ID in een winkel.
Waar ik me meer aan erger is dat politie je ID kan vrage op straat als ze je "verdenke" van iets...dat is vet overdreve..
Mja das weer offtopic I guess?
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 16:37
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Naïveling schreef op 24-01-2005 @ 17:33 :
Jah tis niet egt een argument ofzo, maar tjah....ik heb wel iets beters te doen in mn leven dan druk make om ID in een winkel.
Waar ik me meer aan erger is dat politie je ID kan vrage op straat als ze je "verdenke" van iets...dat is vet overdreve..
Mja das weer offtopic I guess?
Nee, de politie heeft dat recht en als zij inderdaad denken dat je potientiële dader/ordeverstoorder... bent, doen ze dit best.

Ik zou het erger vinden indien ze dit niet deden.

Maar idd, is offtopic.

(Aangezien ik nog steeds geen crimineel of zo ben )
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 16:48
Naïveling
Naïveling is offline
Citaat:
phensicske schreef op 24-01-2005 @ 17:37 :
Nee, de politie heeft dat recht en als zij inderdaad denken dat je potientiële dader/ordeverstoorder... bent, doen ze dit best.

Ik zou het erger vinden indien ze dit niet deden.

Maar idd, is offtopic.

(Aangezien ik nog steeds geen crimineel of zo ben )
Haha neeh klopt, maar hierdoor wordt er wel gediscrimineert.
Een vriend van me heeft buitelands uiterlijk en is in totaal al 10x om zn id gevraagd geworde... record op 1 dag was 3x..
dan vind ik het een beetje lullig om te zegge je ziet er verd8 uit...
En ik stond ernaast en mij vroegen ze nix?
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 16:52
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Naïveling schreef op 24-01-2005 @ 17:48 :
Haha neeh klopt, maar hierdoor wordt er wel gediscrimineert.
Een vriend van me heeft buitelands uiterlijk en is in totaal al 10x om zn id gevraagd geworde... record op 1 dag was 3x..
dan vind ik het een beetje lullig om te zegge je ziet er verd8 uit...
En ik stond ernaast en mij vroegen ze nix?
Da's inderdaad discriminatie. Jammergenoeg zit dat er nog steeds ingebakken.

(Maar soit...offtopic ;-))
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 17:01
Freestyler*
Freestyler* is offline
je vraagt om onze mening
en als iemand die vervolgens geeft, kom jij steeds weer met een opmerking die verdere discussie in de weg staat

dan niet hoor
jij vindt het achterlijk, een ander niet
het zij zo
Oud 24-01-2005, 17:09
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 24-01-2005 @ 18:01 :
je vraagt om onze mening
en als iemand die vervolgens geeft, kom jij steeds weer met een opmerking die verdere discussie in de weg staat

dan niet hoor
jij vindt het achterlijk, een ander niet
het zij zo
Ik begrijp je niet echt. Kan je een vb of zo geven?
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 20:14
Wammus
Wammus is offline
Ik snap dat ze elke keer om je legitimatie vraagt omdat de winkel een dikke boete kan krijgen als je sigaretten verkoopt aan iemand waarvan twijfels bij de leeftijd kunnen worden geplaatst.

Heb ik op m'n werk ook wel eens gehad. Staat er ineens zo'n controleurspipo van de keuringsdienst voor m'n neus of ik iemand die ze met drank naar buiten zagen komen om z'n legitimatie had gevraagd. Dat had ik gewoon gedaan en hij had m dus er was niets aan de hand maar ze controleren er in Nl iig wel op.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat het zwaar frustrerend is dat er in dezelfde winkel bij dezelfde cassiëre steeds weer om je legitimatie word gevraagd. Hier in de coffeeshop vragen ze er bij mij niet meer om terwijl ik er volgens mij ook niet uitzie als iemand van 19, bijna 20 maar daar kennen ze me .
Oud 25-01-2005, 09:41
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
wammus schreef op 24-01-2005 @ 21:14 :
Ik snap dat ze elke keer om je legitimatie vraagt omdat de winkel een dikke boete kan krijgen als je sigaretten verkoopt aan iemand waarvan twijfels bij de leeftijd kunnen worden geplaatst.

Heb ik op m'n werk ook wel eens gehad. Staat er ineens zo'n controleurspipo van de keuringsdienst voor m'n neus of ik iemand die ze met drank naar buiten zagen komen om z'n legitimatie had gevraagd. Dat had ik gewoon gedaan en hij had m dus er was niets aan de hand maar ze controleren er in Nl iig wel op.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat het zwaar frustrerend is dat er in dezelfde winkel bij dezelfde cassiëre steeds weer om je legitimatie word gevraagd. Hier in de coffeeshop vragen ze er bij mij niet meer om terwijl ik er volgens mij ook niet uitzie als iemand van 19, bijna 20 maar daar kennen ze me .
Ja, 'k begrijp dat wel.
Toch blijf ik erbij dat ik het zal navragen als ik nog eens om mijn id wordt gevraagd. Want de redenen die ze totnogtoe aangaf zijn reeds weerlegd kunnen worden door voorbeelden die ik in mijn omgeving ken.

- We controleren alle jongeren.
--) Een vriendin van me werd niet gecontroleerd, ze is even oud.

- De controle kan...
--) Ik zie er geen 15 uit (voor geen enkele andere winkel ook niet).

Maar ik ben al blij dat hier toch wel sommige mensen me begrijpen, misschien gaan die dan nog niet akkoord met mijn principes, maar het begrip is er tenminste.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 13:39
phensicske
phensicske is offline
Ik heb een mail teruggekregen van de klantendienst van de supermarkt waarin ze hun excuses aanbieden voor de ongemakken die ik meemaakte.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 14:28
Wammus
Wammus is offline
Citaat:
phensicske schreef op 25-01-2005 @ 10:41 :
Ja, 'k begrijp dat wel.
Toch blijf ik erbij dat ik het zal navragen als ik nog eens om mijn id wordt gevraagd. Want de redenen die ze totnogtoe aangaf zijn reeds weerlegd kunnen worden door voorbeelden die ik in mijn omgeving ken.

- We controleren alle jongeren.
--) Een vriendin van me werd niet gecontroleerd, ze is even oud.

- De controle kan...
--) Ik zie er geen 15 uit (voor geen enkele andere winkel ook niet).

Maar ik ben al blij dat hier toch wel sommige mensen me begrijpen, misschien gaan die dan nog niet akkoord met mijn principes, maar het begrip is er tenminste.
Die wet is hier in Nl al heel lang en er is hier ook altijd weer een hoop gezeik over. Er geld hier nu ook een algemene legitimatieplicht dus je MOET je ALTIJD kunnen legitimeren. Dan is er in prinicpe toch geen probleem. Ik neem aan dat je je id altijd bij je hebt voor dit soort dingen en als ze er dan om vragen tsja daar leef je mee en als ze er nog een keer om vragen leef je er weer mee enz enz enz. Zo doe ik het iig want je kan er wel tegeningaan mja dat heeft toch geen zin omdat de wet nou eenmaal zo is.
Oud 25-01-2005, 15:50
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
wammus schreef op 25-01-2005 @ 15:28 :
Die wet is hier in Nl al heel lang en er is hier ook altijd weer een hoop gezeik over. Er geld hier nu ook een algemene legitimatieplicht dus je MOET je ALTIJD kunnen legitimeren. Dan is er in prinicpe toch geen probleem. Ik neem aan dat je je id altijd bij je hebt voor dit soort dingen en als ze er dan om vragen tsja daar leef je mee en als ze er nog een keer om vragen leef je er weer mee enz enz enz. Zo doe ik het iig want je kan er wel tegeningaan mja dat heeft toch geen zin omdat de wet nou eenmaal zo is.
Ik ben niet tegen de legimentatieplicht, die is er al altijd geweest bij ons.

'k Dacht dat je het begreep, maar nu begin ik alweer te twijfelen.
Simpel : je moet je niet legimenteren als er geen twijfel is tijdens de tabaksverkoop. En er was geen twijfel.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 15:56
professor2
professor2 is offline
wat een enge mensen in dit topic
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten