|
|
Bekijk resultaten poll: Intelligentie brengt Ongeloof met zich mee. | |||
Oneens |
![]() ![]() ![]() ![]() |
28 | 39.44% |
Neutraal |
10 | 14.08% |
Eens |
33 | 46.48% |
Aantal stemmers: 71. Je mag niet stemmen in deze poll |
![]() |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ik denk dat in mijn geval logica geloof met zich meebrengt. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Nietus. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
@nare man: Als je naar wetenschappelijke (technische) opleidingen kijkt zou het opzich logisch kunnen zijn dat er sprake is van de door jou genoemde correlatie. Ik denk echter dat deze correlatie bij niet-wetenschappelijke studies veel lager zal zijn, maar daar kan ik niet over oordelen, het is slechts een verwachting. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
ik zou zeggen .. kijk eens naar hoe "de natuur" in elkaar steekt en hoe alles geregeld is .. ![]() misschien omdat mijn religie niet op "niet weten" maar op "weten" gebaseerd is. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Jou relegie is trouwens niet op weten gebaseerd, maar, wat je religie ook mag zijn, op aannames op basis van beperkte kennis. |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
OT: Wat Nare zegt.
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
bij mijn religie juist niet ![]() ik ben traditioneel heks overigens er sterven idd dieren uit maar er is een stabiel evenwicht ![]() Laatst gewijzigd op 23-01-2005 om 22:16. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Het probleem van een drastische vergroting van een steekproef is dat je elk miniem verschil (wat kan berusten op meetfouten) wel significant kunt laten zijn. Een miniem verschil kan met een steekproef van 6 miljoen mensen enorm significant zijn, maar of het ook een significante betekenis heeft, lijkt me niet echt. Ontopic: Ik geloof niet dat intelligentie of logica sterk zullen correleren met ongeloof. Kennis daarentegen waarschijnlijk wel. Het probleem met het onderzoeken naar of professoren/wetenschappers en wat voor andere mensen met hoge opleidingen dan ook, is, dat zo'n keuze voor zo'n hoge opleiding direct al een uiting is van het gevolg van graag kennis willen vergaderen. IPV kennis met ongeloof te correleren, is het dus goed mogelijk dat je uiteindelijk kennis met kennis correleert. Dan is het inderdaad niet gek als je een hoge correlatie krijgt. Verder is het natuurlijk moeilijk om een onderscheid te maken tussen mensen die theologie hebben gestudeerd en mensen die natuurkunde hebben gestudeerd. Qua intelligentie en logica zullen die mensen elkaar toch niet wezenlijk veel ontlopen. Wel qua kennis over bepaalde zaken. Maar dat komt dan niet doordat de ene opleiding hoger zou zijn dan de anderen, nee dat komt door de voorafgemaakte keuze van die persoon zelf die meent meer naar kennis of meer naar geloof te streven. Ik hoop dat jullie het een beetje snappen. Dit is 1 van de problemen die je kan tegenkomen bij correlationeel onderzoek. Tenslotte kan ik me goed voorstellen dat intelligente gelovigen niet de drang hebben naar kennis die de intelligente ongelovigen wel hebben, waardoor zij in veel mindere mate voor hogere opleidingen zullen kiezen. Dit is slechts giswerk, maar het lijkt me een zeer reeële optie. Zo zeg ik 3 keer min of meer hetzelfde, moge het duidelijk overkomen ![]()
Laatst gewijzigd op 24-01-2005 om 02:47. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Verder zonder intellegentie is er ook geen sprake van logica, doodsimpel omdat zonder intellegentie je niet weet wat het gevolg van A op B kan zijn. Daardoor is Logica een gevolg van onze intellegentie, of misschien kan ik beter zeggen afhankelijk van onze intellegentie. Verder stel ik niet dat wetenschap ook een geloof is, ik stel dat het voor waar aannemen van een niet te falsifiseren theorie in essentie een geloof is. Met een geloof is het altijd zo, dat wat enkele "voorbeeldfiguren" aandragen door de meerderheid wordt aangenomen als waarheid. Dit kan gebeuren door geweld of overredingskracht. Ongeacht of zij zich wetenschapper, filosoof, profeet of priester noemen. De denkbeelden zorgen dat men waarden en normen aanneemt die in overeenstemming zijn met de betreffende denkbeelden waar men achter staat, waardoor als een denkbeeld eenmaal vaste voet heeft gezet, deze zichzelf verspreidt doordat zij dan langzamerhand de dominerende cultuur wordt en daardoor een aantrekkende werking heeft op mensen die minder sterk in de denkbeelden van hun ouders geloven, omdat immers mensen kuddedieren zijn, die graag achter de rest van de groep aanlopen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
de natuurkunde is nu wel zover ontwikkeld dat je veel dingen kunt uitsluiten |
![]() |
||||
Citaat:
Er wordt dan ook niet gezegd dat de mensen in de oudheid dom waren Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Verder is mijn mening hierover al gezegd: door kennis wordt je kritischer maar niet persé ongelovig. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|