Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-01-2005, 12:18
cyrina
cyrina is offline
we kregen deze week een boekje voor een po van economie het is een nieuw soort en komt van de nederlandse bank het heet "waar voor je geld inflatie en monetair beleid" moeten we allemaal vragen gaan beantwoorden zijn er nog meer mensen die die po moeten maken of hebben gemaakt? ik snap er namelijk geen bal van
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-01-2005, 19:20
Dolores
Dolores is offline
Ik denk dat je beter die vragen kan posten (met eventueel je (voorlopige) antwoord).
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 14:22
Verwijderd
waar gaat het over, de inflatie in nederland ofzo en hoeveel je er door de jaren heen steeds minder mee kan krijgen?
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 11:23
Jeopardize
Jeopardize is offline
Staat er geen uitleg of toelichting op die vragen in dat boekje?
Oud 25-01-2005, 11:43
Billy_bob
Billy_bob is offline
Post je vragen; dan wil ik het eventueel wel beantwoorden zo ver ik dat kan
Oud 25-01-2005, 11:47
Stff
Stff is offline
Citaat:
Billy_bob schreef op 25-01-2005 @ 12:43 :
Post je vragen; dan wil ik het eventueel wel beantwoorden zo ver ik dat kan
daar sluit ik me bij aan
Oud 27-01-2005, 22:47
USPalermo
USPalermo is offline
denk eens aan de gevolgen van rentestijgingen/daling die de monetaire bank doorvoeren kan. Inflatie gevolgen voor b.v. sparen, geld uitgeven, keuze om te gaan beleggen.

Allemaal interessante gebieden, als je je er maar in verdiept!
Oud 31-01-2005, 16:20
cyrina
cyrina is offline
oke hier komen mijn vragen een aantal snap ik wel in ieder geval alvast heel erg bedankt

module 1
vraag 2) noem 3 oorzaken van inflatie en geef aan welke invloed deze hebben op de prijzen

Vraag 6) noem 3 (negatieve) gevolgen van inflatie en onzekerheid over het te verwachten inflatieniveau.

Vraag 7) leg uit op welke manier het Eurosysteem de rentestand gebruikt om de prijzen te stabiliseren

Vraag 11) waarom vind de ECB de wisselkoers minder belangrijk? -->door de euro is er meer handel binnen de EU omdat er minder kosten zijn, de handel buiten de EU is dan veel kleiner/ door een grondige analyse kan de ecb de rentetarieven vastleggen op een niveau dat het beste tegemoet komt aan het handhaven van prijsstabiliteit

Vraag 14) welke verband bestaat er tussen inflatie en lange rente? Verklaar dit verband.

Vraag 16) noem een factor die het niveau van de lange rente bepaalt.

Vraag 17) waarom is de lange rente (meestal) hoger dan de korte rente?

Misschien als iemand uitlegt wat lange en korte rente is dat ik het wel snap misschien ook niet

Module 2

Vraag 1) Geef van de volgende gebeurtenissen aan hoe deze van invloed zijn op de (verwachte) inflatie en daarmee op het monetaire beleid van de ECB en moet je het beleid dan juist verruimen (renteverlaging) of verkrappen (renteverhoging)
A) stijging van de olieprijzen -->wij kunnen t.o.v. het buitenland minder olie kopen dus daalt onze koopkracht
B) hogere wisselkoers van de euro t.o.v. de dollar
C) lagere economische groei
D) toename van de geldhoeveelheid -->meer geld in handen van het publiek dus de koopkracht stijgt
E) loonexplosie

module 3

vraag 8) als iedereen alleen zijn eigen belang nastreeft, heb je 1 of meer winnaars en een paar verliezers. Het is in ieder geval niet de uitkomst voor de Nederlandse economie. Iemand maakt een plan waarmee alle partijen kunnen leven, dat ze kunnen ‘verkopen’ aan hun achterban en dat voor de totale economie het beste resultaat oplevert. Presenteer dit masterplan. (nu is mijn vraag wat is precies een masterplan en hoe ziet dit masterplan er ongeveer uit want ik snap het niet zo goed)

Laatst gewijzigd op 31-01-2005 om 17:47.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2005, 16:56
cyrina
cyrina is offline
bedankt degenen die hebben geholpen hij is af en ingeleverd duss
Met citaat reageren
Oud 04-02-2005, 20:27
big_my
big_my is offline
economie is saai
Met citaat reageren
Oud 05-02-2005, 01:31
bracelance
bracelance is offline
Citaat:
big_my schreef op 04-02-2005 @ 21:27 :
economie is saai

enkel saai voor degene die het niet begrijpen en de schoonheid ervan niet willen zien...
Oud 05-02-2005, 10:55
cyrina
cyrina is offline
Citaat:
bracelance schreef op 05-02-2005 @ 02:31 :
enkel saai voor degene die het niet begrijpen en de schoonheid ervan niet willen zien...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten