Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-01-2005, 09:00
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
http://bmj.bmjjournals.com/cgi/rapid...42.706748.47v1

Yep. Weer bewijs: roken verhoogt weldegelijk flink de kans op longkanker. Zeker bij kids die meeroken. Eigenlijk best asociaal: je kids onderdompelen in dodelijke dampen. Heel sneu.

Wanneer pakt men het meeroken nou eens echt aan? Behandel roken als wat het is: GIF. Wil *jij* dat gif tot je nemen? OK, als je dat echt wilt, moet je dat doen. Maar dan zo dat NIEMAND de (mede-) gevolgen er van draagt.
Advertentie
Oud 28-01-2005, 09:04
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Idd... ik zag laatst zo een vrouw met een jong kindje lopen. Ik denk haar dochter. En ze was aan het roken!!!!!!!!!!!!!!!! In bijzijn van dat kindje!! Wowwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww wat geven die mensen toch een goed voorbeeld naast het vergiftigen.
Oud 28-01-2005, 09:07
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
(je bent snel )

Tja, dat is sneu. Maar aan de andere kant: voor veel 'oudere' mensen is roken gewoon nog normaal. Voor onze generatie niet. Heel goed. Het komt wel. Maar het duurt zo lang. En laten we dan zorgen dat er geen nieuwe rokers bijkomen (althans, als ze echt willen, tja, dan moeten ze het zelf weten)
Oud 28-01-2005, 09:11
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
hhendrikxx schreef op 28-01-2005 @ 10:07 :
En laten we dan zorgen dat er geen nieuwe rokers bijkomen (althans, als ze echt willen, tja, dan moeten ze het zelf weten)
Inderdaad weet je. Waarom zou iemand er uberhaupt aan beginnen? Je mist er niets aan als je niet begint maar zodra je verslaafd raakt kun je er ineens niet vanaf. Ik denk echt niet dat die mensen zoveel gelukkiger zijn nu ze roken dan voorheen.
Ik weet nog dat toen ik klein was ik zei dat ik nooit zou roken en dat zei mijn beste vriendin ook altijd. Is ze toch begonnen. pffffffff (wel weer gestopt). Maar ik bedoel, iedereen weet dat die er niets mee opschiet. En of het nou 'stoer' is om slechte adem, gele tanden en verrotte longen te hebben en te stinken nou wees dan maar stoer.
Oud 28-01-2005, 09:12
Verwijderd
Wat er even 'vergeten' wordt is dat een kind dat meerookt altijd nog een veel lagere kans heeft op longkanker dan de roker zelf.
Oud 28-01-2005, 09:13
Verwijderd
Tsja.
Oud 28-01-2005, 09:13
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 28-01-2005 @ 10:12 :
Wat er even 'vergeten' wordt is dat een kind dat meerookt altijd nog een veel lagere kans heeft op longkanker dan de roker zelf.
Maar niet op eigen risico (op andermans risico ofzo).
Mensen die roken in bijzijn van hun kinderen (of iemand anders) hebben geen verantwoordelijkheidsgevoel.
Oud 28-01-2005, 09:16
Verwijderd
Overkill overkill overkill overkill overkill overkill overkill overkill overkill overkill overkill overkill overkill overkill overkill overkill overkill overkill overkill overkill overkill overkill overkill overkill overkill overkill overkill overkill overkill overkill overkill overkill overkill overkill overkill overkill overkill overkill overkill overkill overkill overkill overkill overkill overkill overkill overkill overkill overkill overkill overkill overkill overkill overkill overkill overkill overkill overkill overkill.

waarmee ik maar wil zeggen dat je erg veel van dit soort, inmiddels tot uit den treuren uitgekauwde en inmiddels bij veel mensen uitgekotste onderwerp, topics opent.

Heb jij dan werkelijk geen enkel ander levensdoel dan zeiken over roken???

Ik zou bijna zeggen: vent pleur op met je stomme topics, maar dat doe ik niet, want dit is een openbaar forum.

En omdat dit een openbaar forum is, kan ik in elk geval weer de criminele, asociale en onaangepaste roker uithangen......
Oud 28-01-2005, 09:18
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 28-01-2005 @ 10:12 :
So what? Nog steeds is meeroken slecht. Slecht voor mensen die er niets tegen kunnen doen.
Oud 28-01-2005, 09:19
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
nare man schreef op 28-01-2005 @ 10:13 :
Tsja.
Het is wat te zeggen.
Oud 28-01-2005, 09:21
Verwijderd
oftewel, @hendrik en ikkeleerlinge:

kiss this ass
Oud 28-01-2005, 09:23
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Ik postte dit omdat het nieuws was. Ik zag het vannacht op het nieuws. Dus ik dacht: nieuws! That's all. Laten we a.u.b. niet WEEEEEEEEEEEEER in het algemeen over roken gaan praten. Deze gaat over meeroken.

Citaat:
Slechte redenatie. Want de schade (of zo je wilt: verhoogt risico) voor dat kind blijft. En daar kan dat kind niks aan doen. Dus een idee:

Verbied het roken in een ruimte met kinderen onder de 16. Ja, ook bij iemand thuis?!

Ideeen? Meningen? Komt u maar!
Oud 28-01-2005, 09:26
PGWR
PGWR is offline
Ik geloof dit soort onderzoeken nooit. Vaak staat de uitslag van zulke onderzoeken al vast voordat men goed en wel begint. Bij het onderzoek betreft meeroken dat uitgevoerd werd door de Gezondheidsraad, was dat ook het geval. Logisch, aangezien bijna alle onderzoekers banden hebben met de farmaceutische industrie. Tevens werd dit onderzoek gedeeltelijk gefinancierd door deze industrie.

Het is allerminst zeker dat meeroken een reëele kans op longkanker of andere ziektes verhoogt. Er zijn zelfs onderzoeken geweest waaruit zou blijken dat de kans juist werd verlaagd.
Verwijderd
ga je dan ook alcohol in huis verbieden, en televisie, want teveel tv kijkende jeugd, wordt dik.

Zeik niet zo, en ga jeleven leiden, ipv alleen maar leuter topics tegen roken openen.
Verwijderd
Citaat:
hhendrikxx schreef op 28-01-2005 @ 10:23 :

Verbied het roken in een ruimte met kinderen onder de 16. Ja, ook bij iemand thuis?!

Ideeen? Meningen? Komt u maar!
Dát vind ik onzin. Je kunt nooit het roken bij iemand thuis gaan verbieden. Dat is niet te doen, en daarbij vind ik het ook niet kunnen. Er moet ergens een grens liggen. Je verplicht ouders toch ook niet dat ze hun kind elke dag laten buiten spelen?
Oud 28-01-2005, 09:29
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Thoughtful schreef op 28-01-2005 @ 10:18 :
So what? Nog steeds is meeroken slecht. Slecht voor mensen die er niets tegen kunnen doen.
Idd
Oud 28-01-2005, 09:33
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Thoughtful schreef op 28-01-2005 @ 10:26 :
Dát vind ik onzin. Je kunt nooit het roken bij iemand thuis gaan verbieden. Dat is niet te doen, en daarbij vind ik het ook niet kunnen. Er moet ergens een grens liggen. Je verplicht ouders toch ook niet dat ze hun kind elke dag laten buiten spelen?
Je kunt het ze niet verbieden en het is ook niet echt te controleren. Maar het zegt wel wat over die mensen (geen verantwoordelijkheidsgevoel). Mijn moeder heeft mijn vader wel verboden thuis te roken en drinken (of anywhere in ons bijzijn).
Oud 28-01-2005, 09:33
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
trumpetlover schreef op 28-01-2005 @ 10:26 :
ga je dan ook alcohol in huis verbieden, en televisie, want teveel tv kijkende jeugd, wordt dik.

Zeik niet zo, en ga jeleven leiden, ipv alleen maar leuter topics tegen roken openen.
Tv kijken = eigen keuze. Meeroken = dwang.
Oud 28-01-2005, 09:37
Verwijderd
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 28-01-2005 @ 10:33 :
Tv kijken = eigen keuze. Meeroken = dwang.
maar wel allbei heel slecht, of ga jij hier vermelden dat overgewicht niet ongezond is........
want ik heb mij laten vertellen dat overgewicht slecht is voor je hart, en je gewrichten..
Oud 28-01-2005, 09:43
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
trumpetlover schreef op 28-01-2005 @ 10:37 :
maar wel allbei heel slecht, of ga jij hier vermelden dat overgewicht niet ongezond is........
want ik heb mij laten vertellen dat overgewicht slecht is voor je hart, en je gewrichten..
Tv kijken is slecht. Eigen keuze. Geen probleem. Roken is ook slecht. Eigen keuze. Geen probleem.

Roken in bijzijn van anderen is slecht voor hen die geen eigen keuze hebben. Wel een probleem.

Er is een verschil tussen zelf risico nemen, en tussen een risico opgelegd te krijgen. Er is niemand die je aan een stoel vastbindt en je ogen open houdt voor de tv.
Oud 28-01-2005, 09:43
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Maar beste trumpetlover, jij komt steeds met dingen van: doe dan ook daar wat aan. Ben ik vaak met je eens. Maar omdat men aan die zaken niks doet, moet men roken ook maar laten zitten??

Natuurlijk kun je niet controleren of ouders roken in het bijzijn van kinderen. Maar zo'n regel zou wel een SIGNAAL zijn: roken is niet normaal, roken is goor, gevaarlijk en ongezond. Dus: niet doen.

Overigens: ik ben WEL voor het verbieden van roken in auto's met kinderen. En dat kan de politie tijdens controles e.d. wel gewoon meenemen.

'We' moeten zorgen dat roken:

(1) minder aantrekkelijk wordt (duurder, niet meer in cafe, e.d.)
(2) sociaal minder aanvaardbaar

Zolang er elke generatie nog (veel) rokers bijkomen is het dweilen met de kraan open!

EDIT: vraagtekentjes vergeten!

Laatst gewijzigd op 28-01-2005 om 09:48.
Oud 28-01-2005, 09:50
Verwijderd
Waarom in hemelsnaam?
Er moet echt een grens zijn van wat je wel en niet kunt verbieden.
En die vergelijkingen tussen roken en de televisie lekker jullie hartstikke scheef uit. Het gaat om de mentaliteit van de ouders, om hun gedrag. Als zij niet roken, roken de kinderen niet mee. Als zij hun kinderen niet continu voor de televisie zetten, dan gaat het kind nu eenmaal meer buitenspelen.
Maar dat is écht niet te controleren.
Daarbij doet het mij een beetje Big Brother-achtig aan.
Oud 28-01-2005, 09:51
Verwijderd
Citaat:
hhendrikxx schreef op 28-01-2005 @ 10:43 :
Maar beste trumpetlover, jij komt steeds met dingen van: doe dan ook daar wat aan. Ben ik vaak met je eens. Maar omdat men aan die zaken niks doet, moet men roken ook maar laten zitten.

Natuurlijk kun je niet controleren of ouders roken in het bijzijn van kinderen. Maar zo'n regel zou wel een SIGNAAL zijn: roken is niet normaal, roken is goor, gevaarlijk en ongezond. Dus: niet doen.

Overigens: ik ben WEL voor het verbieden van roken in auto's met kinderen. En dat kan de politie tijdens controles e.d. wel gewoon meenemen.

'We' moeten zorgen dat roken:

(1) minder aantrekkelijk wordt (duurder, niet meer in cafe, e.d.)
(2) sociaal minder aanvaardbaar

Zolang er elke generatie nog (veel) rokers bijkomen is het dweilen met de kraan open!
Subjectiviteit de gekste, knulletje, roken is niet goor, jij vind dat, zou je het daarbij willen laten, geen meninkjes als feit presenteren, daar trapt niemand in.

Ten tweede ik ben jouw beste trumpetlover niet, voor jou is het meneer klootzak, zo je wil. Alleen mensen die iets wezenlijks toevoegen, mogen mijn (nick)naam verfraaien met 'beste'. Dit alleen maar ter voorkoming dat ik cynische neerbuigendheid proef.......

Ten derde: we moeten niks, en zolang inderdaad de overheid de rokers als melkkoe beschouwt, zal er in de huidige situatie niks veranderen....

Ten vierde, de prijzen van de tabak zijn al omhoog gegaan, mannetje, dus blijkbaar ontgaat jou toch nog wel het een en ander, dit ondanks jouw verwoedde kruistocht tegen het roken. En omdat de prijzen omhoog gaan, en de sociale aanvaardbaarheid omlaag, ( daar doe jij maar al te graag en al te hard aan mee, geloof ik ) denk ik dat het gezeur maar eens moet stoopen. Laat mensen nu toch eens genieten van dat wat ze lekker vinden.
Oud 28-01-2005, 09:52
Verwijderd
Ja, laten we vooral de mogelijkheid onderzoeken om roken in de huiskamer door ouders met kinderen te verbieden, dat zal nuttig zijn.
Oud 28-01-2005, 09:53
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 28-01-2005 @ 10:52 :
Ja, laten we vooral de mogelijkheid onderzoeken om roken in de huiskamer door ouders met kinderen te verbieden, dat zal nuttig zijn.
ik ruik sarcasme
Advertentie
Oud 28-01-2005, 09:53
Verwijderd
Citaat:
trumpetlover schreef op 28-01-2005 @ 10:53 :
ik ruik sarcasme
Joh.

Ik vind dit zulke nutteloze discussies he.
Oud 28-01-2005, 09:56
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Ten tweede ik ben jouw beste trumpetlover niet, voor jou is het meneer klootzak, zo je wil. Alleen mensen die iets wezenlijks toevoegen, mogen mijn (nick)naam verfraaien met 'beste'. Dit alleen maar ter voorkoming dat ik cynische neerbuigendheid proef.......
Waarom zou ik jou klootzak noemen?
Neerbuigend? Zeker niet! In tegendeel...

Citaat:
Ten derde: we moeten niks, en zolang inderdaad de overheid de rokers als melkkoe beschouwt, zal er in de huidige situatie niks veranderen....
Hmmm, we moeten niks? Waarom staan er dan zoveel dingen in de wet. Dingen die ik wel MOET, maar waarom ik helemaal niet heb gevraagd?!

Citaat:
Ten vierde, de prijzen van de tabak zijn al omhoog gegaan, mannetje, dus blijkbaar ontgaat jou toch nog wel het een en ander, dit ondanks jouw verwoedde kruistocht tegen het roken.
Ik heb niks tegen ROKEN. Ik heb iets tegen MEEROKEN!
En kruistocht? Hahahahhah. Wat een onzin. Heb wel wat beters te doen. Gaan slapen bijvoorbeeld. Waren weer leuke feestjes. Maareh.... maar weer eens naar bed. Toch altijd leuk om na het stappen nog even op S.com te kijken...
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 28-01-2005 @ 10:53 :
Joh.

Ik vind dit zulke nutteloze discussies he.
om maar eens iets nuttigs te posten: hoe bevalt het studeren in amsterdam??
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
trumpetlover schreef op 28-01-2005 @ 10:51 :
Subjectiviteit de gekste, knulletje, roken is niet goor, jij vind dat,
Over jou heen kotsen is niet goor. Alleen jij vindt dat.
Oud 28-01-2005, 09:57
Verwijderd
Citaat:
trumpetlover schreef op 28-01-2005 @ 10:56 :
om maar eens iets nuttigs te posten: hoe bevalt het studeren in amsterdam??
Ik studeer niet in Amsterdam.
Oud 28-01-2005, 09:57
Verwijderd
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 28-01-2005 @ 10:56 :
Over jou heen kotsen is niet goor. Alleen jij vindt dat.
ik nodig je uit, want ik hou wel van kinky dingen
Oud 28-01-2005, 09:58
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 28-01-2005 @ 10:57 :
Ik studeer niet in Amsterdam.
maar je zou toch in amsterdam gaan studeren??
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
nare man schreef op 28-01-2005 @ 10:52 :
Als mensen meer om (de gezondheid van/het welzijn van) hun kinderen denken zou dit geen probleem zijn.
Verwijderd
Is het erg moeilijk om als twee volwassen mensen een discussie te voeren, in plaats van al die steken onder water?
Oud 28-01-2005, 10:00
Verwijderd
Citaat:
Thoughtful schreef op 28-01-2005 @ 10:58 :
Is het erg moeilijk om als twee volwassen mensen een discussie te voeren, in plaats van al die steken onder water?
na talloze discussies over roken????

mwa ik denk dat het een uitgekauwd en uitgekotst ( come on ikke, maak me geeeeeeek) onderwerp is...
Oud 28-01-2005, 10:01
Verwijderd
Citaat:
trumpetlover schreef op 28-01-2005 @ 11:00 :
na talloze discussies over roken????

mwa ik denk dat het een uitgekauwd en uitgekotst ( come on ikke, maak me geeeeeeek) onderwerp is...
Waarom ga je er dan nog op in?
Oud 28-01-2005, 10:03
Verwijderd
Citaat:
Thoughtful schreef op 28-01-2005 @ 11:01 :
Waarom ga je er dan nog op in?
ach ik heb tot vanmiddag niet veel te doen, dus kan ik evengoed wat lol hebben.
Oud 28-01-2005, 10:05
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Roken moet je eigenlijk zien als besmetting dat geisoleerd moet worden.
Net als AIDS weet je, die AIDS-patienten leven gewoon nog en alles. Maar eigenlijk vind ik dat ze een aparte WC moeten hebben als ze ergens openbaar naar de plee gaan anders is dat echt aso.
Oud 28-01-2005, 10:08
Verwijderd
Ik vind niet dat roken in een ruimte met kinderen onder de 16 jaar in het algemeen verboden moet worden. Roken in een huis waar kinderen wonen vind ik echter wel iets wat gewoon niet moet kunnen. Mensen die dat doen stellen hun kinderen welbewust aan gezondheidsrisico's bloot die direct te wijten zijn aan de ouder. In die zin zie ik het dus als een vorm van kindermishandeling. Het is moeilijk om echt een verbod in te stellen, maar ouders zouden zelf het verantwoordelijkheidsgevoel moeten hebben om hun kinderen niet de hele dag in een rooklucht te laten leven.
Oud 28-01-2005, 10:08
Verwijderd
Citaat:
trumpetlover schreef op 28-01-2005 @ 11:03 :
ach ik heb tot vanmiddag niet veel te doen, dus kan ik evengoed wat lol hebben.
Hmm, het is wat je lol noemt...
Ik zie hier slechts een discussie tussen mensen die nauwelijks nog naar elkaar luisteren, en alleen maar proberen elkaars argumenten flink onderuit te halen.

ikkeleerlinge: En dan straks ook alle mensen die griep hebben? Mogen die nog wel in één ruimte komen met andere mensen. Er zijn mensen die kunnen sterven aan griep oid
Oud 28-01-2005, 10:10
Verwijderd
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 28-01-2005 @ 11:05 :
Roken moet je eigenlijk zien als besmetting dat geisoleerd moet worden.
Net als AIDS weet je, die AIDS-patienten leven gewoon nog en alles. Maar eigenlijk vind ik dat ze een aparte WC moeten hebben als ze ergens openbaar naar de plee gaan anders is dat echt aso.
zo........

uitgeluld

+toevoeging: ik vind jou nog triester als mezelf, want ik mag dan een asociale roker zijn, maar wat sociaal inzicht en medeleven met een echt zieke medemens betreft, heb je het inzicht van de gemiddelde randmongool nog niet voor de helft bereikt.....
Oud 28-01-2005, 10:11
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
trumpetlover schreef op 28-01-2005 @ 11:10 :
zo........

uitgeluld

+toevoeging: ik vind jou nog triester als mezelf, want ik mag dan een asociale roker zijn, maar wat sociaal inzicht en medeleven met een echt zieke medemens betreft, heb je het inzicht van de gemiddelde randmongool nog niet voor de helft bereikt.....
Heb ik ook hoor maar dat doet er niet toe.

Maar een verschil tussen jou en mij. Ik ben niet de reden waarom ze ziek worden. Jij echter, bent kankerverwekkend (of iig de lucht die je uitademt).
Oud 28-01-2005, 10:11
Verwijderd
Citaat:
trumpetlover schreef op 28-01-2005 @ 11:10 :
Dit soort argumenten draagt echt bij aan een goede discussie
Oud 28-01-2005, 10:12
Verwijderd
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 28-01-2005 @ 11:11 :
Heb ik ook hoor maar dat doet er niet toe.
oke, je bent dus min of meer contact gestoord??

sorry, dan neem ik mijn woorden terug, dan kan je er inderdaad niet veel aan doen
Oud 28-01-2005, 10:13
Verwijderd
Argh.

Ik krijg langzaamaan steeds meer de neiging om maar eens te beginnen met roken. Puur om de anti rook maffia te pesten.
Oud 28-01-2005, 10:13
Verwijderd
Citaat:
DarkSide schreef op 28-01-2005 @ 11:11 :
Dit soort argumenten draagt echt bij aan een goede discussie
nee, maar die was er al niet
Oud 28-01-2005, 10:14
Verwijderd
Citaat:
G-Lo schreef op 28-01-2005 @ 11:13 :
Argh.

Ik krijg langzaamaan steeds meer de neiging om maar eens te beginnen met roken. Puur om de anti rook maffia te pesten.
hahahaha

doe maar niet, want ik ga binnenkort voor de 9e keer een stoppoging ondernemen, dus eenmaal begonnen is het moeilijk om eraf te komen......
Oud 28-01-2005, 10:14
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
trumpetlover schreef op 28-01-2005 @ 11:12 :
oke, je bent dus min of meer contact gestoord??
Waar haal je dat vandaan? Tuurlijk heb ik medelijden met die mensen. Maar ik zat er gewoon even aan te denken omdat de plee van ons het niet doet en ik in de praktijk van mijn moeder moet gaan...maar daar gaan altijd zieke mensen.
Oud 28-01-2005, 10:15
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
trumpetlover schreef op 28-01-2005 @ 11:14 :
doe maar niet, want ik ga binnenkort voor de 9e keer een stoppoging ondernemen, dus eenmaal begonnen is het moeilijk om eraf te komen......
Goedzo.
Oud 28-01-2005, 10:15
Verwijderd

Beide partijen hebben duidelijk geen goede argumenten (meer).
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten