Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-01-2005, 18:46
-(L)-
Citaat:
MeelFriek schreef op 30-01-2005 @ 18:41 :
Vis? Veel verschillende soorten en smaken

Vis eet ik eigenlijk nooit. Niet omdat ik 't zielig vind, maar gewoon omdat ik vlees niet lekker vind. Ik weet niet hoe 't bij vis zit, ik zal 't inderdaad eens moeten proeven. Vroeger at ik wel eens Kibbeling (of hoe heet dat?!), maar dat is nogal vet. Welke vis kan ik 't beste proberen denk je? Of welke vind je zelf lekker?
Oud 30-01-2005, 18:48
-(L)-
Citaat:
Sneeuwvlokje schreef op 30-01-2005 @ 18:46 :
Nee oke, dat begrijp ik ook wel. Natuurlijk mogen jullie je mening geven. Maar ik vind dat soort uitspraken over iemand's uiterlijk gewoon kwetsend en niet kunnen. Vooral als je het op die manier brengt.
Kan wel kloppen. Maar voor dikkere medemensen op dit forum kan het ook kwetsend zijn als jij zegt dat dat soort mensen mooi zijn.
Oud 30-01-2005, 18:50
Mara
Mara is offline
Citaat:
Happyyy schreef op 30-01-2005 @ 18:46 :
Vis eet ik eigenlijk nooit. Niet omdat ik 't zielig vind, maar gewoon omdat ik vlees niet lekker vind. Ik weet niet hoe 't bij vis zit, ik zal 't inderdaad eens moeten proeven. Vroeger at ik wel eens Kibbeling (of hoe heet dat?!), maar dat is nogal vet. Welke vis kan ik 't beste proberen denk je? Of welke vind je zelf lekker?
Het vet in vis is over het algemeen goed gezond vet. Van kibbeling natuurlijk niet, want dat is gepaneerd en gefrituurd

Maar dingen zoals kabeljauw, koolvis, gerookte makreel, haring, zalm.. van alles Vooral zalm vind ik érg lekker. Is wel vrij duur, maar je hebt 't ook uit de diepvries.
Oud 30-01-2005, 18:52
-(L)-
Citaat:
MeelFriek schreef op 30-01-2005 @ 18:50 :
Het vet in vis is over het algemeen goed gezond vet. Van kibbeling natuurlijk niet, want dat is gepaneerd en gefrituurd

Maar dingen zoals kabeljauw, koolvis, gerookte makreel, haring, zalm.. van alles Vooral zalm vind ik érg lekker. Is wel vrij duur, maar je hebt 't ook uit de diepvries.
Bedankt voor de tip. Koop je 't bij een visboer? Of gewoon in de winkel? Ik zal m'n moeder er eens op wijzen dat ze 't een keer meeneemt deze week
Oud 30-01-2005, 18:52
Verwijderd
Als ik zeg dat ik Kate Moss mooi vind, betekent dat niet per definitie dat ik dikke mensen dan lelijk vind! Als rood mijn lievelingskleur is, dan betekent dat toch niet meteen dat ik blauw een lelijke kleur vind?

Bovendien is het vooral de manier waar op je brengt! 'Ik walg van die uitstekende ribben' of de hele tijd 'Bah' komt gewoon heel kwetsend over. Net alsof je vies of slecht bent als je (te) dun bent.
Oud 30-01-2005, 18:53
Mara
Mara is offline
Citaat:
Happyyy schreef op 30-01-2005 @ 18:52 :
Bedankt voor de tip. Koop je 't bij een visboer? Of gewoon in de winkel? Ik zal m'n moeder er eens op wijzen dat ze 't een keer meeneemt deze week
Ik moet 't zelf betalen, dus over 't algemeen ben ik aangewezen op diepvries bij de supermarkt weg Vis is jammer genoeg erg duur.

Haringen haal ik wel bij de visboer, alleen die heeft goede hollandse nieuwe

Bij de visboer hebben ze natuurlijk wel meer keuze.
Oud 30-01-2005, 18:56
Mara
Mara is offline
Citaat:
Sneeuwvlokje schreef op 30-01-2005 @ 18:52 :
Als ik zeg dat ik Kate Moss mooi vind, betekent dat niet per definitie dat ik dikke mensen dan lelijk vind! Als rood mijn lievelingskleur is, dan betekent dat toch niet meteen dat ik blauw een lelijke kleur vind?

Bovendien is het vooral de manier waar op je brengt! 'Ik walg van die uitstekende ribben' of de hele tijd 'Bah' komt gewoon heel kwetsend over. Net alsof je vies of slecht bent als je (te) dun bent.
Persoonlijk vind ik 't ook vrij walgelijk dat mensen zich zitten uit te hongeren om er zo mager uit te zien terwijl aan de andere kant mensen verhongeren Maargoed, dat is weer een hele andere discussie.

Ik vind hele magere mensen niet mooi. Ik bedoelde 'bah' ook niet als in vies, maar als in lelijk.
Ik vind érg dikke mensen ook lelijk. Dat geef ik toe.
Een beetje dun, ok. Een beetje dik, ok. Maar extremen
Oud 30-01-2005, 18:57
-(L)-
Citaat:
Sneeuwvlokje schreef op 30-01-2005 @ 18:52 :

Nogmaals, die Kate Moss is niet dun, ze is gewoon mager. Ik noem iemand dun als 't nog gezond is, maar dat is dit niet.
Jij vindt haar 'ontzettend mooi', is dat dan niet kwetsend voor iemand die dik(ker) is? Vooral door de naduk op 'ontzettend' te leggen komt 't over of alleen magere mensen zoals zij mooi is. Niet dus! Misschien is 't woord 'bah' oid niet op z'n plaats, maar als jij haar ontzettend mooi vindt, dan vind ik zo'n opmerking ook niet op z'n plaats. Praat ikkeleerlinge nog wat meer een complex aan dat ze dik is.
Bovendien vind ik dat van die kleuren niet echt een goede vergelijking. Je gaat mensen toch zeker niet met kleuren vergelijken!
Oud 30-01-2005, 18:57
Verwijderd
Oke, laten we er maar over ophouden dan. Ik denk dat we het toch niet eens worden. Bovendien draagt dit niet echt bij aan de 'informatieve waarde' van dit topic, en word de sfeer er niet beter op.
Oud 30-01-2005, 18:58
-(L)-
Citaat:
MeelFriek schreef op 30-01-2005 @ 18:56 :

Ik vind érg dikke mensen ook lelijk. Dat geef ik toe.
Een beetje dun, ok. Een beetje dik, ok. Maar extremen
Precies, en dit noem ik extreem.
Oud 30-01-2005, 18:59
-(L)-
Citaat:
Sneeuwvlokje schreef op 30-01-2005 @ 18:57 :
Oke, laten we er maar over ophouden dan. Ik denk dat we het toch niet eens worden. Bovendien draagt dit niet echt bij aan de 'informatieve waarde' van dit topic, en word de sfeer er niet beter op.
We hoeven 't toch ook niet altijd met elkaar eens te zijn?! Ik vind dat iedereen best zijn/haar mening mag geven. Bovendien moet je nu niet beginnen over de 'informatieve waarde' van dit topic, je kwam zelf met het plaatje aanzetten.
Oud 30-01-2005, 19:00
Mara
Mara is offline
Het doel van een forum is discussieren en je mening duidelijk maken. We doen niks verkeerd dus

Daar komt bij dat dit nog best met het lijntopic te maken heeft. Het gaat over lijnen, dus ook over de mogelijke 'gevolgen' daarvan.
Oud 30-01-2005, 19:03
-(L)-
Citaat:
MeelFriek schreef op 30-01-2005 @ 19:00 :
Het doel van een forum is discussieren en je mening duidelijk maken. We doen niks verkeerd dus

Daar komt bij dat dit nog best met het lijntopic te maken heeft. Het gaat over lijnen, dus ook over de mogelijke 'gevolgen' daarvan.
Het gaat om je lichaam, en daar kun je veranderingen aan aanbrengen door te lijnen. Ik vind 't dus ook een normaal onderwerp. Maarja, ik dnek dat er inderdaad niet veel meer over gezegd hoeft te worden. We weten elkaars mening.
Oud 30-01-2005, 19:04
Verwijderd
Voel je niet zo aangevallen, zo bedoel ik het echt niet. Alleen, ik kan wel weer 'tegen je in gaan' door te zeggen wat ik vind, maar mijn mening verandert niet, en die van jou ook niet. Daarom denk ik dat we er beter over op kunnen houden.

En ik vind ook dat iedereen zijn mening mag geven, en dat we hebben nu beide gedaan. Alleen er over door blijven gaan heeft (voor mij) verder geen zin meer. Daarom leek het mij verstandiger om weer gewoon 'on topic' te gaan.

En ik zeg dat over de informatieve waarde toch ook niet als aanval op jou of als kritiek? Die opmerking gaat net zoveel over mij als over jou, en is ook aan mij gericht. Maar tegen mezelf gaan praten vind ik ook weer zo vreemd.

Nogmaals: Het is geen aanval! En ik heb geen zin om de sfeer te bederven ofzo.
Oud 30-01-2005, 19:13
-(L)-
Ik zie 't ook niet als aanval. Ik wil er ook over ophouden, kijk maar wat ik boven jou poste Dit dus:

''Maarja, ik dnek dat er inderdaad niet veel meer over gezegd hoeft te worden. We weten elkaars mening.''
Oud 30-01-2005, 19:24
Verwijderd
Ik geef het lijnen voorlopig op en doe een poging op gewicht te blijven tot na de vakantie (over twee weken dus). Wegens omstandigheden is het verstandiger gewoon tijdelijk te stoppen met lijnen en daarna pak ik het wel weer op. En zo niet, ik ben toch mooi 4 kilo kwijt.
Oud 30-01-2005, 19:25
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Happyyy schreef op 30-01-2005 @ 18:44 :
Van mij mag je dat zeggen als jij dat vindt. Het gaat me voornamelijk om 't feit dat ikkeleerlinge zich spiegelt aan dit beeld, en dat is gewoon fout.
Ik zei net dat ik niets moet hebben van vrouwen als paris hilton enzo. Ik wil gewoon strak worden als britney, jlo of beyonce ofzo. die zijn toch zeker niet mager?
Oud 30-01-2005, 19:28
-(L)-
Citaat:
******** schreef op 30-01-2005 @ 19:24 :
Ik geef het lijnen voorlopig op en doe een poging op gewicht te blijven tot na de vakantie (over twee weken dus). Wegens omstandigheden is het verstandiger gewoon tijdelijk te stoppen met lijnen en daarna pak ik het wel weer op. En zo niet, ik ben toch mooi 4 kilo kwijt.
Hopelijk lukt het je om op gewicht te blijven, dat vind ik zelf 't moeilijkste.
Oud 30-01-2005, 19:29
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
******** schreef op 30-01-2005 @ 19:24 :
En zo niet, ik ben toch mooi 4 kilo kwijt.
feli
Oud 30-01-2005, 19:54
kellytje
kellytje is offline
Vandaag :
11.00 : 20 gram musli met 125 ml magere melk

12.00 : 100 gram aardappelen, 100gram varkensvlees en 130 gram worteltjes
(dan tot 17.00 geslapen )

17.30 : 125 ml magere yoghurt

19.30 : 100 gram garnalen , 1 bruine boterham, 1 sinaasappel, 120 gram asperges, komkommer met 2 koffielepels mayonaise en citroen

verwacht :
20.30 : 125 ml magere melk
21.30 : magere yoghurt

Op de moment leek het veel maar nu zie ik dat het eigelijk nog vrij weinig is
Oud 30-01-2005, 20:12
Verwijderd
Nou goed, na die vreetbui van gister heb ik vandaag geprobeerd 'normaal' te eten. Ik ben wel pas rond half 1 / 1 uur opgestaan en had de hele dag geen honger.

13.30
1 pakje Sultana Yo&Fruit (140 kcal)

15.00
2 bruine bolletjes (240 kcal)
1 broodbeleg chocopasta (90 kcal)
1 broodbeleg hageslag (70 kcal)
1 broodsmeersel halfvolle roomboter (15 kcal)

16.00
1 appel (60 kcal)

18.30
2 pittabroodjes (240 kcal)
200 gram gegrilde kalkoelfilet met shoarmakruiden (320 kcal)
1 schaaltje ijsbersla (5 kcal)
3 opscheplepels mais (60 kcal)

Samen: 1180 kcal

Achteraf toch aan de weinige kant, hoewel ik echt een vol gevoel heb en voor mijn gevoel redelijk gegeten heb. Straks misschien nog wat yoghurt.
Oud 30-01-2005, 20:12
-(L)-
Citaat:
kellytje schreef op 30-01-2005 @ 19:54 :
Vandaag :
11.00 : 20 gram musli met 125 ml magere melk

12.00 : 100 gram aardappelen, 100gram varkensvlees en 130 gram worteltjes
(dan tot 17.00 geslapen )

17.30 : 125 ml magere yoghurt

19.30 : 100 gram garnalen , 1 bruine boterham, 1 sinaasappel, 120 gram asperges, komkommer met 2 koffielepels mayonaise en citroen

verwacht :
20.30 : 125 ml magere melk
21.30 : magere yoghurt

Op de moment leek het veel maar nu zie ik dat het eigelijk nog vrij weinig is
Waarschijnlijk heeft 't er ook mee te maken dat je overdag geslapen hebt. Waarom eigenlijk?
Oud 30-01-2005, 20:26
kellytje
kellytje is offline
Ik was bij mijn vriend en hij had slecht geslapen vannacht dus ...
Normaal slaap ik overdag niet hoor
Ik had vanmiddag ook nog een appel en daarnet nog een kommetje musli
Oud 30-01-2005, 20:45
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Happyyy schreef op 30-01-2005 @ 18:36 :
Ik wil graag eens iets anders eten morgen, iemand tips? (vlees lust ik niet).
Ik eet wel vlees maar ook graag vegetarisch voor de afwisseling. Wat ik dan erg lekker vind is tofureepjes roerbakken met roerbakgroente erbij en dan met roerbakmie. Erg lekker vind ik
Oud 30-01-2005, 21:26
Nebel
Nebel is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 30-01-2005 @ 17:27 :
Je kunt zeggen dat het heel makkelijk gezegd is. Maar zoals ik eerder had gezegd had ik er vroeger ook last van. Ik was echt heel stil onzeker en verlegen. Maar ik heb eraan gewerkt, mezelf eroverheen gezet en nu heb ik er geen problemen meer van. Dus ik weet wel waar ik het over heb en dat het ook echt mogelijk is om te doen... je moet het gewoon doen. En je er niet zo druk over maken, omdat dat alleen maar onzinnig is.
Ik draag ook vaak donkere broeken, omdat ik mezelf het liefst zo mooi mogelijk accentueer. Dat hoeft toch niets met je zelfvertrouwen te maken hebben? Waarom zou je iets aandoen waar je er vreselijk in uitziet?
Ik houd er ook niet van in een bikini te lopen voordat ik nog 5 kilo ben afgevallen maar ik doe het toch gewoon. Ik bedoel, who cares? Ik kom daar toch om te zwemmen of wat dan ook niet om bekeken te worden.
En op school eet ik gewoon wat ik wil. Anderen vinden het raar dat ik altijd zulke gezonde dingen meeneem en veel eet (want ik eet echt continu op school) maar ja dat is toch niets om je over te schamen?
Fijn voor je dat het jou gelukt is, maar dat betekent niet dat het voor iedereen zo gemakkelijk gaat.
Oud 30-01-2005, 21:28
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Sassiefje schreef op 30-01-2005 @ 21:26 :
Fijn voor je dat het jou gelukt is, maar dat betekent niet dat het voor iedereen zo gemakkelijk gaat.
Gemakkelijk? Zei ik dat dan?
Oud 30-01-2005, 21:28
Nebel
Nebel is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 30-01-2005 @ 17:43 :
Mijn BMI is 21.5 ik weeg meer dan 50 kg.

Maarja ik zal wel een foto proberen temaken. Maar ja eigenlijk wil ik dat niet. Ik ben echt dik het is gewoon vreselijk...al dat vet. Als je me in het echt zou zien zou je ook denken dat er wel een paar kilootjes af mochten.
Als je zo vreselijk dik bent, dan is er iets heel erg mis met je, namelijk je sport veel, dus je hebt spieren, maar je weegt ook niet veel, wat ben jij een raar soort mens, nog nooit van gehoord. Jezus, doe normaal, voordat je niet meer terugkan.
Oud 30-01-2005, 21:33
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Sassiefje schreef op 30-01-2005 @ 21:28 :
Als je zo vreselijk dik bent, dan is er iets heel erg mis met je, namelijk je sport veel, dus je hebt spieren, maar je weegt ook niet veel, wat ben jij een raar soort mens, nog nooit van gehoord. Jezus, doe normaal, voordat je niet meer terugkan.
Ik weeg wel veel voor mijn lengte maar ja jullie hebben mij ook niet gezien in het echt.
Oud 30-01-2005, 21:33
Delicate
Delicate is offline
Mijn BMI is 21.5 ik weeg meer dan 50 kg.

Maarja ik zal wel een foto proberen temaken. Maar ja eigenlijk wil ik dat niet. Ik ben echt dik het is gewoon vreselijk...al dat vet. Als je me in het echt zou zien zou je ook denken dat er wel een paar kilootjes af mochten.

<ikkeleerlinge>

Dit is best kwetsend weet je. Ik heb een bmi van 28 en weeg meer dan 75 kilo en ben maar 5 cm langer dan jij. En dan ga jij roepen dat al dat vet gewoon vreselijk is.

Sorry, maar dat vind ik wel behoorlijk kwetsend
Oud 30-01-2005, 21:38
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Qwuartz schreef op 30-01-2005 @ 21:33 :
<ikkeleerlinge>

Dit is best kwetsend weet je. Ik heb een bmi van 28 en weeg meer dan 75 kilo en ben maar 5 cm langer dan jij. En dan ga jij roepen dat al dat vet gewoon vreselijk is.

Sorry, maar dat vind ik wel behoorlijk kwetsend
Sorry... dat is ook niet op jou bedoeld. Maar het is gewoon zo dat iedereen doet alsof ik hartstikke verkeerd bezig ben terwijl ik echt wel weet wat ik doe... En het zou voor mij niet ongezond zijn om af te vallen wat sommigen wel beweren...

Maar ja, je bent toch ook goed bezig met je dieet en beweging? Het gaat echt wel de goede kant op met jou.

Het ging er gewoon over dat iedereen over mij oordeelde alsof ik een eetstoornis ofzo heb terwijl ze mij nog nooit hebben gezien en dat ook echt niet het geval is.

Nou ja, je hoeft je hier dus echt niet gekwetst door te voelen! Sorry dat ik het zo zei...
Oud 30-01-2005, 23:10
Verwijderd
Heeft er iemand idee hoeveel er in een normale pretzel zit? Dus zonder topping of boter of wat dan ook. Ik denk dat een gemiddelde pretzel zo'n 100 gram weegt, en eigenlijk is het gewoon witbrood met wat zout er boven op. Ik zelf dacht aan zo'n 250-300 kcal?
Oud 30-01-2005, 23:15
Mara
Mara is offline
Citaat:
Sneeuwvlokje schreef op 30-01-2005 @ 23:10 :
Heeft er iemand idee hoeveel er in een normale pretzel zit? Dus zonder topping of boter of wat dan ook. Ik denk dat een gemiddelde pretzel zo'n 100 gram weegt, en eigenlijk is het gewoon witbrood met wat zout er boven op. Ik zelf dacht aan zo'n 250-300 kcal?
100gram? Ik heb geen verstand van pretzels, maar is 100 gram niet vrij veel?
Oud 30-01-2005, 23:20
Verwijderd
Citaat:
MeelFriek schreef op 30-01-2005 @ 23:15 :
100gram? Ik heb geen verstand van pretzels, maar is 100 gram niet vrij veel?
Ik heb het al!

Plain Pretzel (110g)

Calories 280
Calories from fat 10
Total fat 1g
Saturated fat 0g

Dat had ik dus redelijk goed geschat. Ja 100 gram (110 zelfs), maar ik bedoel niet die kleine, maar de grotere. Het is meer zoiets als een middelgroot 'luxebroodje'.
Oud 30-01-2005, 23:23
Mara
Mara is offline
Citaat:
Sneeuwvlokje schreef op 30-01-2005 @ 23:20 :
Ik heb het al!

Plain Pretzel (110g)

Calories 280
Calories from fat 10
Total fat 1g
Saturated fat 0g

Dat had ik dus redelijk goed geschat. Ja 100 gram (110 zelfs), maar ik bedoel niet die kleine, maar de grotere. Het is meer zoiets als een middelgroot 'luxebroodje'.
Achzo, nog nooit gezien eerlijk gezegd
Oud 31-01-2005, 00:48
droppiej
droppiej is offline
hallotjes

dan ga ik ook wat zeiken op ikkeleerling(sorry)

Ik vind dat je echt niet moet zeuren. Een BMI van 21 is gezond. Daar moet je gewoon bij neerleggen. Ik heb een BMI van 31, en dan ga je nog steeds roepen dat je moddervet bent (als jij dat was die dat roept.. ) En als je zo vet bent, ga dan krachttrainingen doen, nog meer sporten. En ik vind britney spears enzo. wel best mager......(ik had net nog meerdere dingen in gedachte om te zeggen maar ben ze vergeten...)

owh ff over dat BMI...ik vind het niet kwetsend, het interesseert me geneens dat iemand zich zelf wilt verpesten door te vermageren en niet meer te gaan sporten(ook al sport je al zoveel)..of een andere sport gaan doen waarmee je dat ""vet"" mooi strak kan krijgen...

Nu voor mezelf

Mijn ouders zeiden dat ze gewichtsafname kunnen zien. En ik ben lekker naar de gym geweest, veel zware krachtoefingen..(cool)...en morgen ga ik weer.
Ik ben zooo blij en gemotiveerd

En over die foto
Ondanks dat ik dik ben...vind ik die foto niet super lelijk..vind het best mooi....maar k laat me niet inspireren (hoe je het ook mag schrijven)..als ik 70 kilo weeg...dan ben ik SUPERblij
Oud 31-01-2005, 10:45
Gothic
Gothic is offline

Mooi zijn ze he?

Zo werkt Anorexia.

Het leukste van alles is nog, dat als je plaatjes met de titel anorexia zoekt, vind je die 1e van kate moss ook, op de 2e pagina al.

En ik heb ff een testje gedaan met de gegevens die ik heb...

Heb ik anorexia?
Beste Jny,

Met een formulier zoals dit is niet even vast te stellen of iemand nu een eetstoornis heeft, en zo ja welke. Er zijn ook heel veel overeenkomsten en tussenvormen tussen anorexia, boulimia en eetbuienstoornis (BED). Deze evaluatie is dus geen diagnose!

Evaluatie antwoorden
Uit je antwoorden blijkt wel dat je veel tijd en energie kwijt bent aan denken over eten. Het overheerst eigenlijk je hele leven. Dit betekent ook dat er heel weinig ruimte is voor andere dingen, zoals werk, school, relaties, familie, enzovoorts. Dit is een vrij algemeen verschijnsel bij eetstoornis patiënten.
Je gevoelsleven wordt bepaald door je eetgedrag. Tevreden en sterk als je erin slaagt niet te eten, en paniek en een gevoel van minderwaardigheid als het je niet lukt. Je zelfbeeld is zo ook gekoppeld aan wat je eet en wat er op de weegschaal staat. En wat anderen ook zeggen, voor jezelf blijf je te dik en je wilt alleen maar nog dunner worden. Misschien heeft het te maken met het afsluiten van alle andere invloeden op het gevoelsleven. Doordat eten en gewicht zo overheersend is, is er geen plaats en gevoel voor andere problemen, problemen uit het verdere leven, of uit het verleden. Bij een behandeling van eetstoornissen is een eerste doel het eten en gewicht minder belangrijk te maken. Niet dat het in een keer allemaal over zal zijn: In de praktijk blijkt dat het wel een tijd kan duren voordat eten weer een normale plek krijgt in het denken.
Het is duidelijk dat je niet kunt ontkennen, dat er iets niet goed met je is.

Lichamelijke aspecten
Ook sporten en lichaamsbeweging is ingepast in de eetstoornis. In plaats van ontspanning is het tot een dwangmatige verplichting geworden.
Je body mass index is 20.3. Je hebt dus een gemiddelde bmi voor een volwassene. Dit betekent niet dat je daarmee geen eetstoornis zou kunnen hebben, of dat er geen gezondheidsrisico's zijn.

Tot slot..
Je hebt een of meerdere vakjes aangekruist. Dat wil nog niet zeggen dat je nu anorexia, boulimia, of BED hebt, of iets er tussenin.
Zoals gezegd, dit is geen diagnose.
Maar, Jny, je bent in ieder geval niet alleen als je met eten en gewicht problemen hebt. Het goede nieuws is dat veel patiënten met eetproblemen er ook weer vanaf komen. Niet dat het leven meteen rozegeur en maneschijn is. Maar dat is bij niemand zo. Het minder goede nieuws is dat het soms lang kan duren, en dat het veel inzet van iemand vergt. Als je denkt dat je misschien anorexia hebt is het zaak om alle hulp te zoeken die je kunt vinden. En praat erover met vrienden, familie, partner. Er is veel wilskracht nodig om niet te eten. Die wilskracht is meer dan nodig bij het gevecht tegen anorexia. De Stichting Anorexia en Boulimia Nervosa kan helpen met zoeken naar hulp.

-------------------------------

Wat is Anorexia Nervosa?
De naam anorexia nervosa (verkort tot anorexia) betekent letterlijk 'gebrek aan eetlust door nerveuze oorzaken'. Deze naam is eigenlijk misleidend, omdat de patiënten die hieraan lijden geen gebrek aan eetlust hebben, maar juist doelbewust proberen hun eetlust en hongergevoel te onderdrukken. Anorexia zou eigenlijk beter 'magerzucht' of 'lijnziekte' genoemd kunnen worden, want de patiënten hebben een onweerstaanbare drang om af te vallen. Ze zijn er als het ware aan verslaafd en gaan ermee door, zelfs als zij al sterk zijn vermagerd.

Alles wat te maken heeft met eten, gewicht en lichaamsomvang is een obsessie voor anorexia-patiënten. Ze tellen voortdurend calorien en tobben over wat ze wel of niet moeten eten. Voedsel wordt slechts als 'toegestaan' beschouwd als het weinig calorien bevat; vooral suikers en vetten zijn taboe.

Vaak eten anorexia-patiënten iedere dag dezelfde dingen volgens een zichzelf opgelegd ritueel. Iedere afwijking van dit strikte regime kan paniek oproepen en wordt daarom op alle mogelijke manieren vermeden. Sommige patiënten kunnen dit regime niet voortdurend volhouden en hebben bij tijd en wijlen last van eetbuien, waarbij ze in korte tijd veel eten naar binnen werken. Na zo'n eetbui voelen ze zich erg wanhopig en willen het eten zo snel mogelijk weer kwijt. Dit doen ze dan vaak door zelf opgewekt braken of door het gebruik van laxeermiddelen. Om nog meer af te vallen dwingen anorexia-patiënten zichzelf vaak tot overmatige lichamelijke activiteit. Sommige patiënten beoefenen bijvoorbeeld twee uur per dag aerobics, joggen dagelijks 10 kilometer of doen iedere avond op hun kamer 500 buikspieroefeningen.

Hoewel de patiënten erg mager - soms zelfs extreem mager - kunnen worden, blijven zij zichzelf dik voelen. Er is dus sprake van een sterk vertekend lichaamsbeeld. Het is zelfs zo dat naarmate het gewicht lager wordt patiënten steeds banger worden om aan te komen. Een pondje erbij wordt dan als een regelrechte ramp ervaren.

Hoewel anorexia-patiënten wel bij anderen opmerken dat die te mager zijn, blijven zij hun eigen toestand tegenover zichzelf en anderen vaak lang ontkennen. Ze proberen hun eetgedrag en de lichamelijke gevolgen daarvan voor anderen verborgen te houden uit angst voor druk die anders op hen uitgeoefend zal worden om aan te komen. Anorexia- patiënten kunnen daarom lang volhouden dat er niets met hen aan de hand is.

Laatst gewijzigd op 31-01-2005 om 10:56.
Oud 31-01-2005, 10:48
Gothic
Gothic is offline
@ ikkeleerlinge... heupomtrek zal toch nooit smaller worden dan je heupen zijn. Dus dat je dezelfde broekmaat hebt als een langer iemand, daar doe je niets aan.
Oud 31-01-2005, 15:26
MightyDuck
MightyDuck is offline
Mwa ikkeleerlinge eet nou niet bepaald zo weinig als een anorexiapatient/hongerstaker
Oud 31-01-2005, 15:35
Verwijderd
een anorexiapatient hoeft niet per se erg weinig te eten. Een eetstoornis hoeft niet per se anorexia te zijn. Dus dat is een beetje een vreemde conclusie.
Oud 31-01-2005, 15:49
Gothic
Gothic is offline
Ik heb trouwens meer rondgezocht over Kate Moss. Die foto is de magerste foto die ik kon vinden, meestal zie je iets minder botten bij haar.

Maar het opvallendste, die bewuste foto van Kate Moss die hier geplaatst is, wordt door duizende meisjes (met anorexia) gebruikt ter stimulatie voor afvallen. Ook is deze foto te vinden op allerlei pro ana sites. Verschillende sites/artikelen over anorexia waarin meisje met anorexia geinterviewd worden, geven toe anorexia te hebben en zich uit te hongeren door die foto van Kate Moss overal op te hangen of als rolmodel te gebruiken als het perfecte lichaam. (naast de foto's van Mary Kate Olsen, vlak voor het moment dat ze opgenomen werd in een kliniek om te genezen van haar eetziekte).
Oud 31-01-2005, 15:51
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
MightyDuck schreef op 31-01-2005 @ 15:26 :
Mwa ikkeleerlinge eet nou niet bepaald zo weinig als een anorexiapatient/hongerstaker
Ik zeg zeker niet dat ze anorexia heeft. Ik zeg alleen dat alles er op wijst dat zij en nog andere meisjes absoluut niet normaal met eten omgaan en zeker het risico lopen een eetziekte te krijgen, als ze die al niet hebben.

Maar ontkennen he, pas als dat ophoudt, kan er iets gebeuren.
Oud 31-01-2005, 15:57
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
girl*korsou schreef op 31-01-2005 @ 00:48 :
En als je zo vet bent, ga dan krachttrainingen doen, nog meer sporten. En ik vind britney spears enzo. wel best mager......(ik had net nog meerdere dingen in gedachte om te zeggen maar ben ze vergeten...)

owh ff over dat BMI...ik vind het niet kwetsend, het interesseert me geneens dat iemand zich zelf wilt verpesten door te vermageren en niet meer te gaan sporten(ook al sport je al zoveel)..of een andere sport gaan doen waarmee je dat ""vet"" mooi strak kan krijgen...

Nu voor mezelf

Mijn ouders zeiden dat ze gewichtsafname kunnen zien. En ik ben lekker naar de gym geweest, veel zware krachtoefingen..(cool)...en morgen ga ik weer.
Ik ben zooo blij en gemotiveerd

En over die foto
Ondanks dat ik dik ben...vind ik die foto niet super lelijk..vind het best mooi....maar k laat me niet inspireren (hoe je het ook mag schrijven)..als ik 70 kilo weeg...dan ben ik SUPERblij
Ik sport normaal 6x in de week waarvan 1x krachttraining en thuis wanneer ik zin heb voor de tv ofzo spierverstevigende oefeningen daarnaast (niet intensief).

Gefeliciteerd trouwens met je gewichtsafname. Maar het is ook helemaal mijn bedoeling niet om iemand te kwetsen... Het is gewoon zo dat ik hoge eisen aan mezelf stel, maar verder vind ik het hartstikke goed van jou dat je hebt besloten om je levensstijl te veranderen en gezond te worden!!! En gezondheid speelt in mijn dieet ook een grote rol trouwens, het is geen hongerdieet op snoep ofzo...
Oud 31-01-2005, 15:59
Verwijderd
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 31-01-2005 @ 15:57 :
En gezondheid speelt in mijn dieet ook een grote rol trouwens, het is geen hongerdieet op snoep ofzo...
Daar bestaan hongerdieeten bij mijn weten meestal ook niet uit.
Oud 31-01-2005, 16:03
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Gothic schreef op 31-01-2005 @ 10:45 :
Nou kom op zeg. Overdrijven is ook een kunst. Ik heb genoeg tijd voor anderen dingen en besteed genoeg tijd aan mijn school, vrienden, familie etc. Sporten vind ik leuk en het is waar dat ik me beter voel na het sporten maar wie heeft dat niet? En meerdere mensen die dieten hebben een schuldgevoel na slecht eten. Dat heb ik ook maar ik kan me er toch overheen zetten en weer opnieuw beginnen. Eten bepaald niet mijn hele leven, maar wel een groot deel natuurlijk uit keuzes maken etc. Maar daar doe ik maar een paar minuten over en dan eet ik het op en klaar verder kan ik gaan met mijn leven tot mijn volgende maaltijd. Dus het is echt niet zo erg als jij denkt.
Oud 31-01-2005, 16:06
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Gothic schreef op 31-01-2005 @ 15:49 :

Maar het opvallendste, die bewuste foto van Kate Moss die hier geplaatst is, wordt door duizende meisjes (met anorexia) gebruikt ter stimulatie voor afvallen.
Ikke niet. Mijn rolmodellen zijn britney, beyonce en jlo. Iets wat erop lijkt is perfect voor mij. Mager hoeft dus echt niet voor mij.
Oud 31-01-2005, 16:07
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 31-01-2005 @ 15:59 :
Daar bestaan hongerdieeten bij mijn weten meestal ook niet uit.
Uit snoep? Je zou niet denken he? Maar het komt best vaak vol dat anorexia-patienten alleen een handvoel snoep per dag eten wat ook op amper calorieen uitkomt.
Oud 31-01-2005, 16:07
-(L)-
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 30-01-2005 @ 21:33 :
Ik weeg wel veel voor mijn lengte maar ja jullie hebben mij ook niet gezien in het echt.
Wij hoeven je niet te zien om te zeggen dat 50 kilo weinig is. Hier gaat het om het getal (je gewicht) en niet om hoe je uitziet. Bij deze dus nogmaals; je weegt weinig, en hoe je eruit ziet, doet er niet toe.
Oud 31-01-2005, 16:09
MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
Gothic schreef op 31-01-2005 @ 15:51 :
Ik zeg zeker niet dat ze anorexia heeft. Ik zeg alleen dat alles er op wijst dat zij en nog andere meisjes absoluut niet normaal met eten omgaan en zeker het risico lopen een eetziekte te krijgen, als ze die al niet hebben.

Maar ontkennen he, pas als dat ophoudt, kan er iets gebeuren.
Hmja maar in dat geval zou ik ook een eet stoornis hebben ik eet ook volgens mn schemaatje om persé groot te worden.

Hoewel ik geen caloriën loop te tellen omdat ik alles inmiddels uit mn hoofd weet.

Zo zou je iedereen die op zn voeding let een eetziekte kunnen aanpraten, dus, wanneer spreek je nou echt van een stoornis
Oud 31-01-2005, 16:09
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Happyyy schreef op 31-01-2005 @ 16:07 :
Wij hoeven je niet te zien om te zeggen dat 50 kilo weinig is. Hier gaat het om het getal (je gewicht) en niet om hoe je uitziet. Bij deze dus nogmaals; je weegt weinig, en hoe je eruit ziet, doet er niet toe.
Ik weeg geen 50 kg meer.... Ik zal me morgenochtend weer wegen ik weet zeker dat het alweer meer is.
Oud 31-01-2005, 16:10
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
MightyDuck schreef op 31-01-2005 @ 16:09 :
Hmja maar in dat geval zou ik ook een eet stoornis hebben ik eet ook volgens mn schemaatje om persé groot te worden.

Hoewel ik geen caloriën loop te tellen omdat ik alles inmiddels uit mn hoofd weet.

Zo zou je iedereen die op zn voeding let een eetziekte kunnen aanpraten, dus, wanneer spreek je nou echt van een stoornis
Inderdaad. Pas als je er controle over verliest is het een stoornis vind ik.
Topic gesloten

Regels voor berichten