Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Vrije tijd
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-11-2004, 15:56
Verwijderd
Volgens mij zitten er niet echt heel veel waterpolo'ers op het forum, maar toch wil ik het proberen.

Bij een vrije worp, mag je tegenstander dan dicht op je liggen of heb je recht op een klein beetje ruimte zodat je de worp gewoon kunt nemen? (Ik dacht dat dit vroeger nl iig zo was, maar nu niet meer?)

Als iemand tijdens de wedstrijd een tegenstander bijt, hoort een scheidsrechter deze persoon dan altijd uit te sluiten zonder vervanging (ook als hij zelf niet gezien heeft dat er gebeten werd?)? Of mag hij beslissen dit niet te doen?

ff voor de duidelijkheid: ik bijt dus niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-11-2004, 18:05
Verwijderd
jij hebt de meeste waterpolo ervaring hier denk ik
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 11:27
Verwijderd
Citaat:
^Dragon^ schreef op 23-11-2004 @ 19:05 :
jij hebt de meeste waterpolo ervaring hier denk ik
Koen heeft ook gewaterpolo't (of doet het nog steeds) en er zijn er nog wel meer.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 18:38
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 24-11-2004 @ 12:27 :
Koen heeft ook gewaterpolo't (of doet het nog steeds) en er zijn er nog wel meer.
heb het een jaar of twee gedaan, maar nooit wedstrijden gespeeld, dus ik weet het iig niet
Met citaat reageren
Oud 26-11-2004, 15:43
de communiceerbeer
de communiceerbeer is offline
Stuur Wawl een PM, die weet dat denk ik wel.
Oud 04-02-2005, 12:43
Angelos
Angelos is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 23-11-2004 @ 16:56 :
Volgens mij zitten er niet echt heel veel waterpolo'ers op het forum, maar toch wil ik het proberen.

Bij een vrije worp, mag je tegenstander dan dicht op je liggen of heb je recht op een klein beetje ruimte zodat je de worp gewoon kunt nemen? (Ik dacht dat dit vroeger nl iig zo was, maar nu niet meer?)

Als iemand tijdens de wedstrijd een tegenstander bijt, hoort een scheidsrechter deze persoon dan altijd uit te sluiten zonder vervanging (ook als hij zelf niet gezien heeft dat er gebeten werd?)? Of mag hij beslissen dit niet te doen?

ff voor de duidelijkheid: ik bijt dus niet.
Ik weet niet of je vraag al beantowoord is maarja..
Bij een vrije worp moet je tegenstander volgens mij wel een bepaalde afstand bewaren, gewwon zodat je met je arm vrij kan bewegen iig. Na 5 sec. mogen ze dacht ik wel aanvallen.
En een scheids kan alleen oordelen over wat hij heeft gezien dus als hij niet heeft gezien dat er gebeten is dan kan hij ook niemand eruit sturen. Maar als hij het wel heeft gezien dan lijkt het me logisch datie in ieder geval een umv geeft en misschien zelfs een uzv.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2005, 13:06
Tha-Theo
Tha-Theo is offline
Ben zelf waterpoloer...

Je moet wel afstand nemen, maar als de tegenstander de bal gespeeld heeft door bijvoorbeeld op zijn hand op te wippen dan mag je hem afpakken, op lager niveau kun je dit beter niet doen, omdat de scheidsrechters vaak van zo'n laag niveau zijn dat ze niet doorhebben dat de bal al gespeeld is.
Ook mag je eigenlijk na 3 seconden de bal afpakken, maar als de speler de bal niet binnen 3 seconden speelt hoort hij eigenlijk de bal tegen te krijgen. Het is echter wel slim op om laag niveau langer te wachten, want daar sturen de scheidsrechters je er vaak uit met u20 omdat ze ook deze regel verkeerd interpeteren. Ze zien het dan gewoon als iemand niet de kans geven de vrije bal te nemen, terwijl de speler eigenlijk genoeg tijd gehad heeft.
Bijten is volgens de spelregels uzv, dus uit zonder vervaning, maar dit gebeurd lang niet altijd.

edit: scheids mag natuurlijk alleen beoordelen wat hij zelf gezien heeft, daarom zijn er bij deze sport vaak twee scheidsrechters.

Laatst gewijzigd op 04-02-2005 om 13:10.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2005, 19:48
Angelos
Angelos is offline
Citaat:
Tha-Theo schreef op 04-02-2005 @ 14:06 :
Ben zelf waterpoloer...

Waar speel je?
Met citaat reageren
Oud 05-02-2005, 20:49
Wawl
Wawl is offline
Vreemd dat ik deze topic nooit eerder heb gezien. Tha-Theo heeft het een en ander wel goed geplaatst.

Citaat:
Angelos schreef op 05-02-2005 @ 20:48 :
Waar speel je?
Mag ik hier ook op antwoorden? Ik speelde bij VZV Njord. Jij?
Oud 05-02-2005, 21:24
Verwijderd
Volgens de tegenstandster toen, hoefde ze me nl geen ruimte te geven bij de vrije worp...ik heb het toen niemand hier reageerde ook geprobeerd op te zoeken op inet, maar ik weet niet meer precies wat er stond (te lang geleden ).

Volgende week moeten we weer tegen dat team waar het meisje/de vrouw in speelt waar ik vorige keer dus door gebeten ben...ik heb er nu al zin in (maar niet heus). Gelukkig wordt de wedstrijd door onze coach gefloten en ik verwacht dat die wel anders reageert als zo iets gebeurd dan de scheids daar...

Twee scheidsrechters heb je volgens mij alleen op een hoog/hoger niveau...ik heb iig nog nooit met twee scheidsrechters gespeeld... Op dit moment speel ik dan ook wel op een heel laag niveau, maar ook toen ik op een hoger niveau speelde heb ik dat nog nooit gehad.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2005, 08:58
Wawl
Wawl is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 05-02-2005 @ 22:24 :
Volgens de tegenstandster toen, hoefde ze me nl geen ruimte te geven bij de vrije worp...ik heb het toen niemand hier reageerde ook geprobeerd op te zoeken op inet, maar ik weet niet meer precies wat er stond (te lang geleden ).
Dat ligt echt heel erg aan de klasse waarin je speelt én aan de kwaliteit van de scheidsrechter(s). Beter kan je dus maar wat afstand bewaren want anders zou je zomaar een waarschuwing of U-20 kunnen krijgen.
Citaat:
Volgende week moeten we weer tegen dat team waar het meisje/de vrouw in speelt waar ik vorige keer dus door gebeten ben...ik heb er nu al zin in (maar niet heus). Gelukkig wordt de wedstrijd door onze coach gefloten en ik verwacht dat die wel anders reageert als zo iets gebeurd dan de scheids daar...
Wordt de wedstrijd door een coach gefloten? Waarom niet gewoon door een onafhankelijke scheidsrechter van de KNZB? Met een coach als scheidsrechter zul je nooit een echt goede wedstrijd kunnen spelen want belangenverstrengeling speelt natuurlijk een evidente rol bij de acties die een arbiter onderneemt.

Ik heb het overigens nog eens nagezocht en je wordt bestraft met een UZV als je het oogmerk hebt je tegenspeler opzettelijk letsel toe te brengen of probeert toe te brengen (denk hierbij aan schoppen, slaan, krabben, bijten, etc.). Dus als die vrouw zoiets weer doet dan moet je gewoon hopen dat de scheidsrechter het ziet. Anders kan je het altijd nog eens roepen naar hem/haar, dat helpt soms ook nog wel, zeker in de lagere regionen van het waterpolo in NL.
Citaat:
Twee scheidsrechters heb je volgens mij alleen op een hoog/hoger niveau...ik heb iig nog nooit met twee scheidsrechters gespeeld... Op dit moment speel ik dan ook wel op een heel laag niveau, maar ook toen ik op een hoger niveau speelde heb ik dat nog nooit gehad.
Meestal speel je met twee scheidsrechters als je in de 'bond'-klassen komt. Als je nog hoger komt wordt er ook nog gespeeld met grensrechters die aan weerszijden van het veld op de doellijn staan.

Laatst gewijzigd op 06-02-2005 om 09:01.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2005, 09:10
Naru
Naru is offline
Citaat:
Wawl schreef op 06-02-2005 @ 09:58 :
Dat ligt echt heel erg aan de klasse waarin je speelt én aan de kwaliteit van de scheidsrechter(s). Beter kan je dus maar wat afstand bewaren want anders zou je zomaar een waarschuwing of U-20 kunnen krijgen.
Wordt de wedstrijd door een coach gefloten? Waarom niet gewoon door een onafhankelijke scheidsrechter van de KNZB? Met een coach als scheidsrechter zul je nooit een echt goede wedstrijd kunnen spelen want belangenverstrengeling speelt natuurlijk een evidente rol bij de acties die een arbiter onderneemt.

Ik heb het overigens nog eens nagezocht en je wordt bestraft met een UZV als je het oogmerk hebt je tegenspeler opzettelijk letsel toe te brengen of probeert toe te brengen (denk hierbij aan schoppen, slaan, krabben, bijten, etc.). Dus als die vrouw zoiets weer doet dan moet je gewoon hopen dat de scheidsrechter het ziet. Anders kan je het altijd nog eens roepen naar hem/haar, dat helpt soms ook nog wel, zeker in de lagere regionen van het waterpolo in NL.
Meestal speel je met twee scheidsrechters als je in de 'bond'-klassen komt. Als je nog hoger komt wordt er ook nog gespeeld met grensrechters die aan weerszijden van het veld op de doellijn staan.
Wawl heeft hier inderdaad gelijk.. en ik heb wel altijd met 2 scheidsrechters gespeeld..
Met citaat reageren
Oud 06-02-2005, 09:13
Wawl
Wawl is offline
Citaat:
Naru schreef op 06-02-2005 @ 10:10 :
Wawl heeft hier inderdaad gelijk.. en ik heb wel altijd met 2 scheidsrechters gespeeld..
Natuurlijk heb ik gelijk.
Oud 06-02-2005, 09:53
Verwijderd
Citaat:
Wawl schreef op 06-02-2005 @ 09:58 :
Het wordt door clubscheidsrechters gefloten en dat kunnen dus ook coaches zijn. Dat is niet mijn keus.

Citaat:
Zoals ik dus al zei: "Twee scheidsrechters heb je volgens mij alleen op een hoog/hoger niveau..." Hoogste dat ik bij de dames gespeeld heb is district en daar speel je met één scheidsrechter (bij de meisjes aspiranten is alles hier met één scheidsrechter).
Met citaat reageren
Oud 06-02-2005, 10:48
Tha-Theo
Tha-Theo is offline
Citaat:
Angelos schreef op 05-02-2005 @ 20:48 :
Waar speel je?
Aqua novio '94 in Nijmegen
Met citaat reageren
Oud 06-02-2005, 10:49
Tha-Theo
Tha-Theo is offline
Citaat:
Wawl schreef op 05-02-2005 @ 21:49 :
Vreemd dat ik deze topic nooit eerder heb gezien. Tha-Theo heeft het een en ander wel goed geplaatst.

Speel je int eerste van Njord?
Met citaat reageren
Oud 06-02-2005, 10:53
Tha-Theo
Tha-Theo is offline
Citaat:
Naru schreef op 06-02-2005 @ 10:10 :
Klopt ja, ik heb sinds de aspiranten onder de 16 volgens mij al niet meer met 1 scheidsrechter gespeeld en dat is al weer 3 of 4 jaar terug. Dat wil niet zeggen dat de scheidsrechters die op de kant staan van hoog niveau zijn hoor. Ik kan hier echt heel het topic vol gaan lullen met rare dingen die ik met scheidsrechters heb meegemaakt, maar dat zal ik jullie en mijzelf besparen
Met citaat reageren
Oud 06-02-2005, 14:29
Wawl
Wawl is offline
Citaat:
Tha-Theo schreef op 06-02-2005 @ 11:49 :
Speel je int eerste van Njord?
Ja, één klasse hoger dan het eerste van jullie.
Oud 06-02-2005, 14:54
Tha-Theo
Tha-Theo is offline
We komen er aan, let maar op! we zijn aan een heel nieuw team aan het bouwen, maar willen niet te vroeg promoveren. Misschien dat we over een tijdje een keer teegn elkaar spelen
Met citaat reageren
Oud 06-02-2005, 19:27
Verwijderd
Citaat:
Tha-Theo schreef op 06-02-2005 @ 11:53 :
Klopt ja, ik heb sinds de aspiranten onder de 16 volgens mij al niet meer met 1 scheidsrechter gespeeld en dat is al weer 3 of 4 jaar terug.
Dat zal dan het "voordeel" van het jongen zijn en op waterpolo zitten zijn. Meisjes onder de 16 hier spelen allemaal kring en daar heb je maar één (club)scheidsrechter.

Bij de kringkampioenschappen hadden wij volgens mij ook maar één scheids...terwijl dat toch wel vrij hoog is... Maar misschien is dat inmiddels wel veranderd.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2005, 20:59
Tha-Theo
Tha-Theo is offline
Bij de kring zijn altijd twee scheidsrechters aanwezig, dat weet ik heel zeker. Zowel bij jongens als meisjes. Verder hebben wij geen damesjeugd, dus ik weet niet of dat daar met een of twee scheidsrechters wordt gespeeld...
Met citaat reageren
Oud 06-02-2005, 21:13
Angelos
Angelos is offline
Citaat:
Wawl schreef op 05-02-2005 @ 21:49 :

Ik speel bij svh in Rotterdam, in de jeugd. Waar komt dat Njord vandaan volgens mij moet t eerste van ons daar wel eens tegen maar ik ken het verder niet
Met citaat reageren
Oud 06-02-2005, 21:20
Tha-Theo
Tha-Theo is offline
Komt uit veldhoven in noord brabant ( uit m'n hoofd, heb er een keer met het tweede gespeeld). Maar dan moet jij Aqua novio '94 wel kennen denk ik... Wij hebben twee jaar terug tegen jullie gespeeld voor NL kampioenschap waterpolo bij de heren jeugd. Jullie wonnen. Was toen gezeik met onze trainer
Met citaat reageren
Oud 06-02-2005, 22:48
Angelos
Angelos is offline
Citaat:
Tha-Theo schreef op 06-02-2005 @ 22:20 :
Komt uit veldhoven in noord brabant ( uit m'n hoofd, heb er een keer met het tweede gespeeld). Maar dan moet jij Aqua novio '94 wel kennen denk ik... Wij hebben twee jaar terug tegen jullie gespeeld voor NL kampioenschap waterpolo bij de heren jeugd. Jullie wonnen. Was toen gezeik met onze trainer
2 jaar geleden zat ik nog ik o16 hehe. maar ik weet nog wel dat jeugd nl kampioen was idd. De meeste daarvan zitten nu in heren 1 ofzo.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 09:51
Verwijderd
Citaat:
Tha-Theo schreef op 06-02-2005 @ 21:59 :
Bij de kring zijn altijd twee scheidsrechters aanwezig, dat weet ik heel zeker. Zowel bij jongens als meisjes. Verder hebben wij geen damesjeugd, dus ik weet niet of dat daar met een of twee scheidsrechters wordt gespeeld...
Welke kring bedoel je nu: kringcompetitie of kringkampioenschappen? Bij ons wordt/werd bij beiden dus met één scheidsrechter gespeeld (competitie sowieso en kampioenschap voor zo ver ik me kan herinneren toen ook).

@Angelos: Hoe heet jij irl?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-02-2005, 16:33
Tha-Theo
Tha-Theo is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 07-02-2005 @ 10:51 :
Welke kring bedoel je nu: kringcompetitie of kringkampioenschappen? Bij ons wordt/werd bij beiden dus met één scheidsrechter gespeeld (competitie sowieso en kampioenschap voor zo ver ik me kan herinneren toen ook).

@Angelos: Hoe heet jij irl?
kringenslottoernooi.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 22:45
Angelos
Angelos is offline
Ik speel ook kring en gewoon met een scheid. Was wel lache trouwens afgelopen weekend. Voor de wedstrijd ff praatje gemaakt met de scheids en toen we begonnen zei die zo ''wel winnen he'', en de tegenstander kreeg in totaal 11 u20's
Met citaat reageren
Oud 08-02-2005, 09:56
Tha-Theo
Tha-Theo is offline
En jullie 12??"
Met citaat reageren
Oud 08-02-2005, 12:05
Angelos
Angelos is offline
Citaat:
Tha-Theo schreef op 08-02-2005 @ 10:56 :
En jullie 12??"
Hehe nee echt 1tje dacht ik
Met citaat reageren
Oud 08-02-2005, 13:45
Wawl
Wawl is offline
Citaat:
Angelos schreef op 08-02-2005 @ 13:05 :
Hehe nee echt 1tje dacht ik
Met zoveel overtal situaties heb je natuurlijk wel gewonnen.
Oud 08-02-2005, 20:33
Angelos
Angelos is offline
Idd 14-4, die man-meer gingen er niet allemaal in maja, vorige keer was het 7-2 geworden dus een verdubbeling was wel goed
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten