Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-01-2005, 09:52
Firefly182
Firefly182 is offline
Ik heb een onwijs holle rug, broeken kopen is echt een drama bij mij. Maar afgezien van dat krijg ik ook altijd erge pijn in m'n rug als ik langer dan een 1 sta en ook pijn in m'n schouders als ik een tas draag. Hoe licht dan ook.

Een meisje uit m'n klas heeft hetzelfde gehad en die is doorverwezen naar Cesar (soort van fysio) en nu heeft ze geen last. Maar.... wat doen ze nou precies bij Cesar en hoe verschilt het van normale fysiotherapie?

En..... hebben jullie ook last van pijn in je rug en schouders en wat heb jij er aan gedaan? Ik vind het namelijk erg vervelend als ik uitga en winkel enzo, na een tijdje loop ik zo'n beetje krom om de pijn maar wat te verlichten.
Oud 21-01-2005, 10:57
ekki
ekki is offline
Cesar is inderdaad een goed idee als je last hebt van je rug. Een cesartherapeut let op je houding en verandert je houding (althans, jij moet het veranderen, maar zij geeft tips). Het gaat dus vooral om je houding en zelf deed ik ook nog wat 'balspelletjes' en dergelijke, maar ik weet niet meer precies wat, dus ik kan het nut er ook ff niet van inzien . Misschien voor het versterken van spieren oid.

Je hebt een verwijzing van je huisarts nodig om erheen te gaan. Als het goed is worden er 10x vergoed (en dat is ook wel genoeg, althans destijds voor mij).
Oud 21-01-2005, 15:23
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb/had ook een holle rug en ik heb daar geen Cesartherapie voor gevolgd maar Mensendiecktherapie maar volgens mji slaat dat wel ongeveer op hetzelfde. Bij mij kwam het erop neer dat ik oefeningen moest doen om oa je buikspieren te verstevigen zodat je rug minder hol trekt en je moest ook een andere houding aanleren wat echt heel moeilijk is vind ik. Het is bij mij wel wat minder maar nog altijd niet helemaal over maar ik weet nu iig hoe ik moet staan/zitten/lopen enz. Ik heb het een jaar of drie lang gevolgd en in het begin dan echt iedere week maar later maar een keer per maand ofzo. Ik kreeg ook een heel schrift vol oefeningen die ik thuis moest doen maar dat kwam er vaak niet van omdat je die met zijn tweeen moest doen (en ik had niet altijd iemand om het mee samen te doen).
Oud 21-01-2005, 16:57
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 21-01-2005 @ 16:23 :
Ik heb/had ook een holle rug en ik heb daar geen Cesartherapie voor gevolgd maar Mensendiecktherapie maar volgens mji slaat dat wel ongeveer op hetzelfde. Bij mij kwam het erop neer dat ik oefeningen moest doen om oa je buikspieren te verstevigen zodat je rug minder hol trekt en je moest ook een andere houding aanleren wat echt heel moeilijk is vind ik. Het is bij mij wel wat minder maar nog altijd niet helemaal over maar ik weet nu iig hoe ik moet staan/zitten/lopen enz. Ik heb het een jaar of drie lang gevolgd en in het begin dan echt iedere week maar later maar een keer per maand ofzo. Ik kreeg ook een heel schrift vol oefeningen die ik thuis moest doen maar dat kwam er vaak niet van omdat je die met zijn tweeen moest doen (en ik had niet altijd iemand om het mee samen te doen).
Als ik jouw verhaal zo hoor denk ik dat het verschil is dat je bij die mensendicktherapie meer met de spieren de houding recht probeert te krijgen en met cesar meer door het gewoon heel vaak goed te doen en voor de spiegel te staan. Ik weet niet of dit ook werkelijk het verschil is maar zo klinkt het.

Vuurvliegje: Ik heb cesartherapie gehad. Het is inderdaad ongeveer zoals Ekki omschrijft. Veel heen en weer lopen voor een spiegel waarbij je erg op je houding moet letten. En bijv. op je buik gaan liggen terwijl hij/zij je recht legt. Om het verschil te voelen.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2005, 19:09
Mara
Mara is offline
Had/heb ik ook, ook cesartherapie gedaan

Wat ze proberen is om je houding te corrigeren. Om je heen zijn spiegels. Je moet kijken hoe je staat, er wordt je geleerd hoe je móet staan. Ik moest ook op een kruk zitten en voorover buigen. Ik ging dan helemaal scheef, moest dat ook afleren.

Ook moest ik over een lijn lopen en dan door de benen zakken zeg maar. Ze kijken dan ook hoe je houding daarmee is.

Thuis moest ik ook veel oefenen. Al met al heeft 't wel nut gehad

Wat betreft broeken kopen zal 't echter altijd een probleem blijven denk ik, ik heb dat ook nog steeds
Met citaat reageren
Oud 22-01-2005, 13:06
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
grl schreef op 21-01-2005 @ 17:57 :
Als ik jouw verhaal zo hoor denk ik dat het verschil is dat je bij die mensendicktherapie meer met de spieren de houding recht probeert te krijgen en met cesar meer door het gewoon heel vaak goed te doen en voor de spiegel te staan. Ik weet niet of dit ook werkelijk het verschil is maar zo klinkt het.
Misschien dat het verschil daar wel ligt maar ik moest naast die spieroefeningen ook wel gewoon oefeningen voor mijn houding doen en ook alles voor de spiegel enzo. Ik moest eigenlijk ook op een nieuwe manier leren lopen/zitten/tillen/slapen maar ik houd me eigenlijk alleen aan het slapen
Oud 22-01-2005, 13:23
Verwijderd
Ik ben als kind naar caesartherapie geweest, maar ik vond het echt belachelijk. Ik moest allemaal suffe spelletjes doen en op een of ander evenwichtsding staan. Ik had veel meer baat bij manuele en fysiotherapie.

Maarja, bij volwassenen doen ze misschien wat anders. Het draait iig om je houding.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 14:51
coldplayfan
coldplayfan is offline
Hmmm, ik heb ook een paar jaar geleden cesartherapie gehad. Heb er niet zulke goede herinneringen aan, het kwam allemaal nogal nutteloos over op mij. Ik heb inmiddels wel veel minder last maar dat is waarschijnlijk gewoon een kwestie van tijd geweest...
Ik denk dat je er wel wat aan hebt als je heel veel motivatie hebt én de tijd+doorzettingsvermogen om die oefeningen te doen. Ik heb een heel schrift vol met oefeningen die ik dagelijks moest doen, maar eerlijk gezegd kwam het er lang niet altijd van.. Dus waarschijnlijk heb ik er daarom niet zo veel aan gehad

En dat van die broeken zal inderdaad altijd wel zo blijven.. Vooral een goeie spijkerbroek vinden is echt heel erg lastig!
Oud 27-01-2005, 13:22
Firefly182
Firefly182 is offline
mooi om te horen wat Cesar nu eigenlijk inhoudt Het wordt dus 10 keer vergoed?

Hadden jullie ook pijn in je schouders en nek door een verkeerde houding, of kan dat een andere oorzaak hebben?
Oud 29-01-2005, 02:10
p-chez
p-chez is offline
Ik heb een jaar terug ook een periode Cesar-therapie gehad. Voor m'n nek en schouderklachten.
Cesar is echt specifiek bewegings- en houdingstherapie, fysio is wat dat betreft wat algemener.
Ik vond het wel relaxed.
Oud 29-01-2005, 09:57
Mara
Mara is offline
Citaat:
Firefly182 schreef op 27-01-2005 @ 14:22 :
mooi om te horen wat Cesar nu eigenlijk inhoudt Het wordt dus 10 keer vergoed?

Hadden jullie ook pijn in je schouders en nek door een verkeerde houding, of kan dat een andere oorzaak hebben?
Ik had iig wel pijn in m'n schouders en nek. Komt doordat je rug helemaal doorwerkt he Ik deed m'n onderrug verkeerd, maar had last van m'n hele rug, nek en vaak had ik ook hoofdpijn.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2005, 12:08
Thirsa87
Thirsa87 is offline
heej,
ik heb nu nog steeds cesar therapie (al langer dan een jaar), maar niet omdat ik een verkeerde houding heb (want ik heb scoliose, kromming in mijn wervelkolom naar links) want ik moet juist evenwichtsoefeningen en spierversterkende oefeningen doen.. dus het gaat niet altijd om je houding bij cesar.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2005, 13:38
FrantiC
FrantiC is offline
hey..
ik heb fysiotherapie, vanwege lordose ( extreme kromming in je wervelkolom).. hier had ik echt dag in dag uit last van.. inmiddels heb ik nu een maand of 4 therapie hiervoor, en het gaat wel beter.. ik moet thuis oefeningen doen om mijn rugspieren te versterken en 1 keer in de week doe ik daar allerlei oefeningen met apparaten en gewichten enzo, ook om mn spieren te versterken.. dit in combinatie met het aanpakken van mijn houding moet ervoor zorgen dat de kromming minder erg wordt of weg gaat, en dat de pijn een stuk minder wordt
Oud 31-01-2005, 14:08
Vitamintje
Vitamintje is offline
Ik heb ook cesar therapie gehad omdat ik scoliose (scheve ruggenwervel) heb. Ik moest idd ook thuis veel oefeningen doen. Ik heb er wel veel aan gehad, maar je moet ook na de therapie wel veel op je houding blijven letten want anders ga je weer in je oude vertrouwde (verkeerde) houding staan. Dat laatste gebeurt dus meestal bij mij
Met citaat reageren
Oud 08-02-2005, 14:53
Firefly182
Firefly182 is offline
mensen, ik weet wat scoliose enzo is Ik heb zelf een jaar fysiotherapie gehad Dus de algemene kennis is er wel.

Wat ik me wel afvraag is wat nu beter zou zijn in mijn geval: Cesar of fysio.... Want ik hoor nu verhalen voor beide.
Ben nog steeds niet bij de dokter geweest omdat ik het te druk heb.
Oud 12-02-2005, 01:05
p-chez
p-chez is offline
Citaat:
Firefly182 schreef op 08-02-2005 @ 15:53 :
mensen, ik weet wat scoliose enzo is Ik heb zelf een jaar fysiotherapie gehad Dus de algemene kennis is er wel.

Wat ik me wel afvraag is wat nu beter zou zijn in mijn geval: Cesar of fysio.... Want ik hoor nu verhalen voor beide.
Ben nog steeds niet bij de dokter geweest omdat ik het te druk heb.
Het eerste wat me tebinnen schiet zou Cesar zijn. Omdat dat puur toegespitst is op houding en beweging. En rugproblemen hebben vooral met houding te maken. En je houding hangt voor 90% af van hoe je beweegt. En vise versa.
Fysio is wat algemener, maar zal misschien ook wel effectief zijn.

Ik denk dat de meeste dokters echter fysio zullen aanraden, puur omdat Cesar veel minder bekend is, en er véél minder Cesarpraktijken zijn dan Fysio. Als puntje bij paaltje komt maakt het waarschijnlijk vrij weinig uit, beide helpen behoorlijk goed voor dergelijke klachten.
Oud 12-02-2005, 11:56
Verwijderd
Ik heb caesartherapie gehad (ook voor m'n rug), maar het heeft vrij weinig effect gehad vrees ik. Erg zinvol was het allemaal niet.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 12:29
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik ben als 12 jarige bij een bottenkraker geweest en dat heeft bij mij wel geholpen. Mijn bekken stond scheef waardoor ik last kreeg van mijn rug. Wat hij precies gedaan heeft weet ik niet meer. Maar het hielp wel. Ik heb nu af en toe nog wel eens last, maar dat was meer door een onmogelijke beweging tijdens 1 van mn danslessen. Dus dat is wel begrijpelijk.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2005, 14:47
Firefly182
Firefly182 is offline
Citaat:
p-chez schreef op 12-02-2005 @ 02:05 :
Het eerste wat me tebinnen schiet zou Cesar zijn. Omdat dat puur toegespitst is op houding en beweging. En rugproblemen hebben vooral met houding te maken. En je houding hangt voor 90% af van hoe je beweegt. En vise versa.
Fysio is wat algemener, maar zal misschien ook wel effectief zijn.

Ik denk dat de meeste dokters echter fysio zullen aanraden, puur omdat Cesar veel minder bekend is, en er véél minder Cesarpraktijken zijn dan Fysio. Als puntje bij paaltje komt maakt het waarschijnlijk vrij weinig uit, beide helpen behoorlijk goed voor dergelijke klachten.
okee Ik heb idd niet veel Cesar-praktijken in de buurt gezien, dus ik kan net zo goed ook fysio gaan proberen. Allemaal hartstikke bedankt
Oud 13-02-2005, 14:50
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Firefly182 schreef op 13-02-2005 @ 15:47 :
okee Ik heb idd niet veel Cesar-praktijken in de buurt gezien, dus ik kan net zo goed ook fysio gaan proberen. Allemaal hartstikke bedankt
In plaats van Cesar zou je ook Mensendieck kunnen proberen, dat is wel ongeveer hetzelfde dacht ik
Oud 13-02-2005, 16:58
Verwijderd
Ik heb mensendieck gedaan vroeger. Je krijgt gewoon allerlei oefeningen zodat je de goede houding aanleert en die automatisch aanneemt. Ik heb nooit echt spierversterkende oefeningen moeten doen (maar het is al 7 jaar terug ofzo) Het helpt wel, als je er serieus mee aan de slag gaat. Na 5 lessen merk je het al best wel.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2005, 08:02
Firefly182
Firefly182 is offline
We zien het wel, de dokter zal wel het beste weten. Zolang ik het maar vergoed krijg van de verzekering is alles best
Oud 22-02-2005, 19:47
tintin
tintin is offline
ik heb zelf ook cesar gehad, omdat ik te zwakke rugspieren heb waardoor mijn schouders naar voren staan. Omdat de cesar niet echt hielp ben ik door mijn dokter verwezen naar een sportschool, zodat ik daar mijn rugspieren kon trainen. was na 4 weken ploegen klaar, en het resultaat mag er zijn
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 20:43
Sappie
Sappie is offline
ik volg nu ook een tijdje mensendieck-therapie.
en ik merk wel dat het helpt. Ik moet ook spierversterkende oefeningen doen, en ik moet heel erg op mijn houding letten.
Het is dus een soort combinatie van die twee dingen.

Regels voor berichten