Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Drugs & Alcohol
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-03-2005, 17:11
robertoo
robertoo is offline
hee ik heb een vraagje wat vinden jullie nou van de volgende stelling:

als je softdrugs gebruikt, dan is de stap om harddrugsgebruiker te worden gevaarlijk dichterbij gekomen.

zelf denk ik van wel, want je denkt dan denk ikal licht over dingen als drugs, wat vinden jullie hier nou van???

alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-03-2005, 17:14
Verwijderd
bullshit, ik blow vanaf mijn 15e en van hd ben ik afgebleven, het ligt voor het grootste deel ook aan je karakter en wat je zelf wilt.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2005, 17:15
Viporizer
Viporizer is offline
Ik ben het er gedeeltelijk mee eens.

Je bent dan al met drugs begonnen dus iets nieuws proberen zou dan makkelijker kunnen zijn.

Maar beginnen met drugs is voor mij een zelfde stap.

Het ligt er dus maar aan hoe goed je jezelf in controle hebt.
Oud 08-03-2005, 17:20
DaFrostyOne
DaFrostyOne is offline
tot nu toe, na 4 jaar blowen, denk ik er nog steeds hetzelfde over..

ik blijf gewoon blowen zolang ik er nog stoned van word
Oud 08-03-2005, 18:09
little nemo
little nemo is offline
wat een onzin, ik ken ontzettend veel mensen die wel blowen en geen hd gebruiken en maar een paar die wel soms hd gebruiken of gebruikt hebben. zo gevaarlijk is het dus kennelijk niet...daarnaast, als je ook maar een klein beetje van drugs iets afweet, weet je dat wiet en mdma om maar wat te noemen niet te vergelijken zijn, zowel niet kwa schadelijkheid als kwa effect. dus dan is de drempel naar hd nog steeds vrij groot
Oud 08-03-2005, 18:37
eztah
eztah is offline
Ik denk wel dat de stap iets kleiner is als je al blowt, dan als je nooit rookt en bijvoorbeeld ook geen alcohol drinkt. Dan begin je er minder snel aan.
Er zijn natuurlijk ontzettend veel mensen die alleen blijven blowen, maar ook veel die nieuwsgierig zijn naar andere soorten drugs.
Of anders gezegd, ik denk dat er heel weinig mensen zijn die nooit geblowt hebben maar wel hd zijn gaan gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2005, 18:40
Type
Type is offline
Als je vaker drugs gaat gebruiken (softdrugs dus) zorgt dat meestal voor meer kennis over drugs, dus als je eenmaal de stap maakt, maak je die ook wel bewust lijkt me.
Dat is dan toch zelfs positiever dan mensen die 'zomaar' aan de hd gaan?

En persoonlijk denk ik niet dat het per def waar is, ik zit namelijk in dezelfde situatie als vlep'un, ik blow al sinds mijn 15e, en ik heb niet eens behoefte aan harddrugs. En alles wat ik eventueel zou willen proberen aan hd doe ik niet omdat ik er genoeg van weet en het op die gronde afzweer.
Oud 08-03-2005, 18:43
Ir. de Narie
Ir. de Narie is offline
Zowel bij soft- als harddrugs is de sleutel verantwoordlijk om kunnen gaan door zoveel mogelijk rekening te houden met de mate van mogelijkheid tot verslaving en mogeijke schade af te wegen.

Ikzelf gebruik dus niks lichamelijk verslavends en zorg ervoor dat ik mn zooi regel met wie ik kan vertrouwen.
Dan weet ik zo zeker mogelijk dat ik geen vervuilde rotzooi of andere shit waar ik niet van weet sta te slikken,

De clue is gewoon dat je niet als een gek je grenzen moet gaan willen verkennen (=verleggen).
Je moet weten te stoppen wanneer je gaar genoeg bent en niet geforceerd een effect of ervaring proberen te overtreffen.
(uitgezonderd bepaalde psyconaut instrumenten, juist, in naam der wetenschap )

Als je wilt dat elke geestverruimende ervaring 'nieuw' is en de voorgaande overtreft is het simpel uit te tellen dat je in je zoektocht via wiet tot/langs hardere dingen zult komen.

Ik zekere zin gaat dat ook voor mij op.
Maar mij hoor je niet zeggen dat ik alle geheimen van de mexicanen al heb ontrafelt.
Ook ben ik nog niet uitgekeken op de groene jointmannetjes en alle andere dingen die ik met mate gebruik.
Maw, ik verveel me niet

Aan de andere kant heeft wiet mij laten inzien dat ik veel beter daaraan mijn geld en gezondheid kan besteden dan door zoals velen mijn lever te beproeven met legaal geschonken harddrugs.
Oud 08-03-2005, 18:52
Wammus
Wammus is offline
Wat een onzin. Als jij weet waar je mee bezig bent en je softdrugsgebruik onder controle kan houden dan moet je slim genoeg zijn om te kunnen bedenken dat je niet even aan de hd moet beginnen.
Oud 08-03-2005, 18:55
Verwijderd
ligt aan je contacten, ik ken zat blowers die blowen en hebben geen contacten voor hd. ik ken blowers die hebben de contacten en willen het niet. en ik ken mensen die blowen en nu ook hd nemen.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2005, 19:25
-Will-
-Will- is offline
Mja ik rolde er zo in maar dat was altijd omdat ik blowen als iets heftigs zag omdat iedereen in mijn omgeving er zo moeilijk over deed. Toen dat bleek mee te vallen was de stap snel gezet...
Oud 08-03-2005, 20:19
Verwijderd
ik denk wel dat t iets dichterbij gekomen is, maar het hangt van de persoon af hoe dichtbij.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2005, 21:34
Verwijderd
Dat is wel een heel groot lapje bull-fucking-shit.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2005, 21:48
Kreator
Kreator is offline
Onzin, softdrugsgebruikers zijn veel meer op de hoogte van de effecten van verschillende soorten drugs dus áls we dan harddrugs gebruiken weten we wat we doen, in tegenstelling tot groentjes die geen idee hebben wat zo'n spuit allemaal teweeg brengt
Oud 08-03-2005, 22:24
Warsocket
Warsocket is offline
Nee ik vind wiet ook gewoon een leuk effect (net als wat alcohol)

maar nog verder van de wereld hoef ik niet te zijn, (zo wel dan drink + blow ik wel wat meer)

er zijn zat mensen die allaen drinken
nou ik drink en blow alleen

en ik heb ook geen behoeft aan iets anders, zelf niet om een keer te proberen ofzo
Oud 08-03-2005, 22:37
Twanos
Twanos is offline
Citaat:
Warsocket schreef op 08-03-2005 @ 23:24 :
Nee ik vind wiet ook gewoon een leuk effect (net als wat alcohol)

maar nog verder van de wereld hoef ik niet te zijn, (zo wel dan drink + blow ik wel wat meer)

er zijn zat mensen die allaen drinken
nou ik drink en blow alleen

en ik heb ook geen behoeft aan iets anders, zelf niet om een keer te proberen ofzo
same here

Ik denk alleen wel dat de drempel lager wordt voor veel mensen omdat het beeld van drugs voor de meeste niet-gebruikers zwaar negatief is. Als je eenmaal een beetje aan het blowen ben enzo ga je er toch wel anders tegenaan kijken, denk ik dan..
Oud 08-03-2005, 23:07
Zero-Zero
Zero-Zero is offline
ligt aan jezelf maar tuurlijk maakt het de drempel lager!
dat wil niet zeggen dat iedereen die blowt per definitie aan de hd gaat.
Oud 09-03-2005, 08:52
Truth
Truth is offline
Ik denk dat de meeste softdrugsgebruikers niet willen erkennen of niet zien dat de opstap naar harddrugs makkelijker is als softdruggebruiker dan als niet-drug gebruiker. Dit omdat het (onjuist) een slecht licht op softdrugs werpt waardoor je makkelijk een "verdedigende positie" inneemt. Als je naar het grote plaatje kijkt blijkt inderdaad dat de meeste harddrugsgebruikers eerst softdrugs gebruikten, dus da's simpel zat. Dat zegt alleen niets over softdrugs, maar wel over de mensen. Ik denk dat het drempelverlagend is, maar dat je wel het juiste karakter, persoonlijke omstandigheden, contacten, invloeden van buitenaf etc. moet hebben om aan de harddrugs te gaan. En dat is weer bij de meeste softdrugsgebruikers niet zo. Dus het ligt echt aan de persoon zelf en niet aan de softdrugs.

Laatst gewijzigd op 09-03-2005 om 08:58.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 09:19
Mr. Bungle
Mr. Bungle is offline
De stap is idd makkelijker, ligt natuurlijk aan de persoon zelf of je het gaat gebruiken of niet. Je hebt softdrugs gebruik dus je weet wat drugs is, en waarom zou je dan niet nog een klein stapje verder gaan.

Ik blow al sinds mn 15de. Heb genoeg harddrugs aangeboden gekregen en in mn handen gehad, maar nog nooit gebruikt. Geef mij maar THC.
Oud 09-03-2005, 09:24
Verwijderd
Ik ken veel mensen die blowen die de overstap naar harddrugs wel gemaakt hebben, maar ook veel die het niet gedaan hebben. Ik denk dat het aantal blowers wat harddrugs heeft gebruikt wel groter is dan het aantal niet-blowers. Maar dat hoeft niet met het feit dat ze geblowed hebben op zichzelf te maken te hebben. Het kan ook bij de gevoeligheid van die persoon voor dat soort zaken liggen, waardoor iemand misschien ook wel harddrugs had gebruikt als er niet de tussenstap van blowen was geweest.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 12:13
leucomelas
leucomelas is offline
het hoeft niet perse maar het kan natuurlijk wel. ik houd het zelf gewoon lekker bij de softdrugs, want ik durf gewoon niet aan de harddrugs gelukkig eigenlijk ook maar. ik wil dngen og wel een beetje zelf in de hand hebben...
Oud 09-03-2005, 12:19
cha0s
cha0s is offline
Citaat:
Zero-Zero schreef op 09-03-2005 @ 00:07 :
ligt aan jezelf maar tuurlijk maakt het de drempel lager!
dat wil niet zeggen dat iedereen die blowt per definitie aan de hd gaat.
Oud 09-03-2005, 17:52
0o-MuiS-o0
0o-MuiS-o0 is offline
Als je met softdrugs begint heb je heeele grote kans dat er daarna harddrugs aan te pas komen.. maar das mijn mening en ik heb het met 2 mensen mee gemaakt dus vandaar, maar ja iedereen is anders de 1 sterk genoeg om het niet te doen de ander niet
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 18:03
Verwijderd
Citaat:
0o-MuiS-o0 schreef op 09-03-2005 @ 18:52 :
Als je met softdrugs begint heb je heeele grote kans dat er daarna harddrugs aan te pas komen.. maar das mijn mening en ik heb het met 2 mensen mee gemaakt dus vandaar, maar ja iedereen is anders de 1 sterk genoeg om het niet te doen de ander niet
ahem muis. Jouw mening is nu niets waard. Uit zo'n beetje 99% van de onderzoeken die hiernaar gedaan zijn, komt uit dat het niet zo is. Een groot gedeelte harddrugsgebruikers(wereldwijd) heeft zelfs nooit softdrugs gebruikt.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 18:13
0o-MuiS-o0
0o-MuiS-o0 is offline
Ik zeg ook neit dat het zo is.. ik zeg wat mijn mening is
en meningen zijn geen feiten
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-03-2005, 18:21
Kreator
Kreator is offline
Citaat:
0o-MuiS-o0 schreef op 09-03-2005 @ 19:13 :
Ik zeg ook neit dat het zo is.. ik zeg wat mijn mening is
en meningen zijn geen feiten
Mening moet je ergens op baseren.
Oud 09-03-2005, 18:22
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Truth schreef op 09-03-2005 @ 09:52 :
Ik denk dat de meeste softdrugsgebruikers niet willen erkennen of niet zien dat de opstap naar harddrugs makkelijker is als softdruggebruiker dan als niet-drug gebruiker. Dit omdat het (onjuist) een slecht licht op softdrugs werpt waardoor je makkelijk een "verdedigende positie" inneemt. Als je naar het grote plaatje kijkt blijkt inderdaad dat de meeste harddrugsgebruikers eerst softdrugs gebruikten, dus da's simpel zat. Dat zegt alleen niets over softdrugs, maar wel over de mensen. Ik denk dat het drempelverlagend is, maar dat je wel het juiste karakter, persoonlijke omstandigheden, contacten, invloeden van buitenaf etc. moet hebben om aan de harddrugs te gaan. En dat is weer bij de meeste softdrugsgebruikers niet zo. Dus het ligt echt aan de persoon zelf en niet aan de softdrugs.
Het feit dat mensen die softdrugs gebruiken vaak ook harddrugs gebruiken betekent niet dat softdrugs een opstapje is naar harddrugs, eerdat dat je, als je labiel genoeg bent drugs te gaan gebruiken, het niet meer uitmaakt welke soort dat dan is.
Oud 09-03-2005, 19:36
coopergirl
coopergirl is offline
ja, vind ik wel. Voor mij was de overstap kleiner. Begon met coffeeshop producten, vrij snel daarna moest de smartshop het ontgelden en kort daarna maakte ik de overstap naar hd. Het hoeft wellicht niet voor iedereen zo te werken, hoewel het bij mij wel het geval is.
Oud 09-03-2005, 19:39
Verwijderd
Citaat:
Kreator schreef op 09-03-2005 @ 19:21 :
Mening moet je ergens op baseren.
idd susan. En een mening die als een kut op dirk slaat in dit geval dus
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 20:58
Wammus
Wammus is offline
Citaat:
Mr. Bungle schreef op 09-03-2005 @ 10:19 :
De stap is idd makkelijker, ligt natuurlijk aan de persoon zelf of je het gaat gebruiken of niet. Je hebt softdrugs gebruik dus je weet wat drugs is, en waarom zou je dan niet nog een klein stapje verder gaan.
Als je op zo'n manier denkt ben je imo verkeerd en onverantwoord bezig. Hardrugs is iets heel anders waar je niet zo maar aan moet beginnen (aan softdrugs overigens ook niet maar das een ander verhaal). En waar je zeker niet te luchtig over moet denken. Eerst jezelf voorlichten over de gevolgen die het met zich mee kan brengen. En zeker weten dat je het wil en er klaar voor bent.

Laatst gewijzigd op 09-03-2005 om 21:00.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 21:38
Truth
Truth is offline
Citaat:
0o-MuiS-o0 schreef op 09-03-2005 @ 18:52 :
Muis. Je kunt niet iets roepen alsof het een universele waarheid is (je hebt een hele grote kans...) en vervolgens zeggen "maar da's mijn mening". Het is één van de twee. Als je iets als feit neerzet zul je het met iets meer dan je mening moeten ondersteunen.

Citaat:
De Veroorzaker schreef:
Het feit dat mensen die softdrugs gebruiken vaak ook harddrugs gebruiken betekent niet dat softdrugs een opstapje is naar harddrugs, eerdat dat je, als je labiel genoeg bent drugs te gaan gebruiken, het niet meer uitmaakt welke soort dat dan is.
Ik denk persoonlijk niet dat de mate van labiliteit voor het gebruik van soft- en harddrugs hetzelfde zijn. De meeste mensen die ik ken die afkeurend over softdrugs zijn, zijn nog veel afkeurende over harddrugs. De meeste mensen die ik ken die softdrugs wel toestaan/niet afkeuren/gebruiken zijn nog steeds afkeurend over harddrugs. Daarbij komt dat HD een ernstiger effect op je lichaam heeft en ik ga ervan uit dat de meeste mensen dit weten, dus dat is naast het morele aspect nog een reden om ervan af te blijven voor veel mensen. Dit doet mij denken dat er voor het gebruik van harddrugs toch wel een grotere mentale barriëre is dan voor softdrugs. Overigens, labiel is zeer subjectief in dit geval. Hoe labiel moet je zijn om softdrugs te gebruiken? Helemaal niet labiel denk ik (hoewel er inderdaad veel mensen zijn die juist drugs gaan proberen vanwege labiliteit). Je kunt volledig mentaal stabiel zijn en toch eens een jointje proberen en merken dat het fijn is. Net zoals alcohol drinken.

Ik denk ook niet dat softdrugs een opstapje is, dat zei ik nergens. Dat doet het lijken alsof wanneer je softdrugs gebruikt, het alleen maar een kwestie van tijd is voordat je hd gaat en dat zei/bedoelde ik dus niet. Mijn interpretatie van de feiten is dat de mate waarin je ontvankelijk bent voor het gebruik van harddrugs mede wordt bepaald (naast de factoren die ik eerder aangaf zoals karakter/contacten) door drempelverlaging. Sommige mensen doen drugs voor de kick omdat het anders en nieuw is en wanneer ze erop uitgekeken zijn gaat dit soort gebruiker (mits alle factoren goed zijn dus!) verder en dat betekent vervolgens in sommige gevallen harddrugs. Ik denk dat de juiste contacten (vrienden die HD doen bijv.) bij deze gevallen vrij cruciaal is. Het zou ook kunnen dat ze direct de HD in gaan, zonder tussenstap, maar voor sommige van deze gevallen die beginnen met softdrugs zal dit een drempelverlagende factor zijn. I've gone this far, why not one step further?

Nogmaals; dat is mijn interpretatie; het is altijd moeilijk om erachter te komen hoe het precies in elkaar steekt, dit hebben we ook gezien bij het psychose onderwerp. Als er meer écht wetenschappelijk onderzoek gedaan wordt (aan statistieken heb je zo weinig in gecompliceerde gedragssituaties, oorzaak en gevolg en ga zo maar door) wordt het misschien duidelijker.

Laatst gewijzigd op 09-03-2005 om 21:46.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 11:22
Mr. Bungle
Mr. Bungle is offline
Citaat:
wammus schreef op 09-03-2005 @ 21:58 :
Als je op zo'n manier denkt ben je imo verkeerd en onverantwoord bezig. Hardrugs is iets heel anders waar je niet zo maar aan moet beginnen (aan softdrugs overigens ook niet maar das een ander verhaal). En waar je zeker niet te luchtig over moet denken. Eerst jezelf voorlichten over de gevolgen die het met zich mee kan brengen. En zeker weten dat je het wil en er klaar voor bent.
Maar er word wel heel luchtig over gedacht, en de meeste (niet allemaal!) die harddrugs hebben gebruik hebben zichzelf niet of amper voorgelicht.
Oud 10-03-2005, 22:36
Verwijderd
Het overstapen (als er al een overstap plaatsvind) heeft denk ik voornamelijk te maken met de aard/achtergrond/situatie v.d persoon en de redenen dat je drugs gebruikt. Als ze er gevoelig voor zijn dan gaan ze toch wel hd gebruiken, het is alleen vaak zo dat het met soft begint. Dus het is dan een logische opstap/overgang als je er gevoelig voor bent..

Zoals bv:

- Mensen die makkelijk beinvloedbaar zijn van buitenaf.
- Mensen die graag experimenteren en weinig beseffen wat voor risico's het met zich mee brengt.
- Overstappen omdat het effect niet meer probleem drukkend is.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 23:11
Verwijderd
Als je softdrugs gebruikt, is het maken van stappen juist veel moeilijker.

Een litteken op mijn voorhoofd kan hierover meepraten.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 23:23
nps
nps is offline
bulsshit, het is maar net waar jij zelf de grens trekt.
Oud 11-03-2005, 10:32
zeehond23
zeehond23 is offline
zo GEVAARLIJk vind ik het niet
Oud 11-03-2005, 18:57
Verwijderd
Citaat:
zeehond23 schreef op 11-03-2005 @ 11:32 :
zo GEVAARLIJk vind ik het niet
de kans dat jij doodgeknuppeld wordt is idd groter..

maar et is zeker wel waar. doordat je gaat smoken zie je om je heen mensen andere dingen doen waardoor je het wel sneller zal gaan doen. en daarbij, als je nooit geblowd hebt oid, denk je dat hd echt te erge shit is, kun je je sowieso niets voorstellen bij speezen. en als je eenmaal dik gespeest heb wil je misschien nog wel harder speezen en zal je eerder hd gebruiken dan als je nooit gesmookt hebt.

denkik dan
Met citaat reageren
Oud 11-03-2005, 21:11
poetic_tragedy
poetic_tragedy is offline
grote onzin, ik heb een jaar lang wiet gerookt, en een paar mensen uit mijn vriendenkring deden ook harddrugs, en ik heb t nog nooit aangeraakt. heb zelfs nog nooit paddo's gegeten. Ik durf gewoon voor de rest geen drugs te gebruiken, omdat ik veel te bang ben dat t misgaat.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2005, 21:19
Ir. de Narie
Ir. de Narie is offline
@poetic tragedie

mis in welk opzicht?
Oud 11-03-2005, 23:20
Type
Type is offline
Citaat:
poetic_tragedy schreef op 11-03-2005 @ 22:11 :
grote onzin, ik heb een jaar lang wiet gerookt, en een paar mensen uit mijn vriendenkring deden ook harddrugs, en ik heb t nog nooit aangeraakt. heb zelfs nog nooit paddo's gegeten. Ik durf gewoon voor de rest geen drugs te gebruiken, omdat ik veel te bang ben dat t misgaat.
Een jaar lang is niets, eigenlijk.
Oud 13-03-2005, 09:14
Verwijderd
klopt.. een jaar blowen is de beginnende fase
ik wilde ook nooit wat anders, en k zeg ook niet dat het voor iedereen geldt, dat iedereen door smoken behoefte aan HD krijgt. maar de kans wordt wel groter, weet k heeeel erg zeker. want je komt eerder in aanraking, de drempel is minder hoog etc etc.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 13:59
zeehond23
zeehond23 is offline
een jaar blowen, big deal, did you ever suck cock for weed?! HUH!?
Oud 13-03-2005, 14:00
cha0s
cha0s is offline
Citaat:
zeehond23 schreef op 13-03-2005 @ 14:59 :
een jaar blowen, big deal, did you ever suck cock for weed?! HUH!?
marijuana is not a drug, i used to suck dick for coke!
- i've seen 'em!
now that's an addiction man...
Reageren

Regels voor berichten