Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Het is gewoon meervoud, en echt niet archaïsch. Het is een kwestie van wat je zelf prefereert. Ik prefereer inderdaad wel die meervouds-t. Het is onjuist om te beweren dat het gebruik van die t nu niet meer mag.
![]() Als dit wordt gehonoreerd, dan vind ik ook dat in alle uitleg het woord "echter" op de juiste manier moet worden gebruikt. ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Er staat toch ook niet "Bekijkt de forumregels", "Leest de announcement", "Gebruikt eerst de zoekfunctie"? ![]() Dat is misschien niet archaïsch, maar klinkt toch zeker vooroorlogs? Alleen omdat houden een stam op -d heeft hiervan afwijken vind ik erg inconsequent. En inconsequent is weer onverzorgd. Hoewel (nog) niet alle taal-autoriteiten het fout rekenen wordt het wel degelijk afgeraden.
||
Citaat:
2. Ja. Bovendien, alle beetjes helpen.
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
"oud nieuws"
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
De quote uit de beginpost komt uit het "Vakblad Taal" van uitgeverij SDU.
http://vbtaal.sdu.nl/images/%20vbt02...m124-57521.pdf Deze stelt wel dat het fout is. Maar daar gaat het me helemaal niet om. Het kan best goed zijn, het gaat me om wat béter is.
|
Sorry Ertur, maar de meervouds-t bij een gebiedende vorm is niet de primaire vorm meer. Hij is niet fout, doch, de standaard voor de Nederlandse taal is die zonder de t geworden. De enige primaire vorm van een toegevoegde t is nog bij de beleefdheidsvorm waar het woordje "u" in de zin staat. Bijvoorbeeld "leeft u zich uit".
||
Citaat:
|
Dit is een grove fout, ik stel voor dat Jon dit onmiddellijk aanpast. Maar als je je er enorm aan ergert zou je 'm een PM kunnen sturen.
||
Verwijderd
|
ik ben het eens met TS.
Citaat:
Dit is een scholieren-forum, het minste wat je kunt doen om te laten zien dat je je hier op scholieren richt, is zorgen dat je spelling en grammatica kloppen. En dat het niet fout is, oke, het is nog steeds toegestaan, maar het is inconsequent. En dát is wél fout. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik stel voor dat het forum wordt gesloten totdat Jon het heeft aangepast. Dit kan zo niet langer! ![]()
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Maar jij vindt sowieso dat ik ongelijk heb. Zeg dat dan gewoon. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Aangezien er niet wordt geschreven, zoals ik al zei, "Bekijkt de forumregels", "Leest de announcement" en "Gebruikt eerst de zoekfunctie" is de -t in "Houdt de mogelijke antwoorden concreet en ontopic" inconsequent.
||
Verwijderd
|
Citaat:
En dat betekent óf alles mét t óf alles zónder t en dat laatste is makkelijker aan te passen. Alleen al op de pagina waar ik nu zit om dit bericht te posten zou bijvoorbeeld het volgende veranderd moeten worden: "Bekijkt de forumregels (onderaan) voor meer informatie omtrent welke codes je mag gebruiken in je posts." "Verstuurt reply" (knop) "Bekijkt preview" (knop) "Controleert lengte van het bericht" Daar krijg je vast en zeker nog meer reacties op. Dus haal de t bij "Houdt" weg. En ik vind niet sowieso dat je ongelijk hebt. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Ik sta natuurlijk achter Ertur. <3 ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() *kijkt verschrikt achter zich* ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Zolang de forumsoftware vrij is van taalfouten, zie ik zelf geen probleem. Ik zou niet weten waarom grammaticale constructies consequent zouden moeten worden toegepast. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Volgens Onzetaal is het trouwens wél fout..
http://www.onzetaal.nl/advies/wordt.html Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Heb je enig idee hoeveel instanties er zijn die zich bezighouden met juiste schrijfwijze de Nederlandse taal? Om een voorbeeld te geven: de Van Dale en het Groene boekje verschillen wat betreft zo'n 600 woorden over hoe ze gespeld moeten worden, als gevolg van verschillende interpretaties van een aantal relatief nieuwe regels. Eerst waren het er overigens enkele duizenden, maar na lange vergaderingen en onderzoeken is het aantal teruggebracht tot ongeveer 600.
Kortom: hier valt lang over te discussiëren op wetenschappelijk niveau. Overigens kan het mij persoonlijk geen reet schelen dat het volgens veel bronnen tegenwoordig fout is: ik weet namelijk zelf ook wel dat het officieel fout is. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Not For Sale wijst hier terecht op een grammaticale fout. Punt. En ik sta achter hem met argumenten. En of ik nou recht van spreken heb of niet, het is fout. En als iemand zegt 2+2=5 hoef jij voor mij niet de afgeleide van de tangens hyperbolicus te kennen om daar iets over te mogen zeggen. bovendien heb jij helemaal niet te beslissen wie hier "recht van spreken" heeft.. maargoed. Ga er maar eens inhoudelijk op in in plaats van mij op míjn fouten te wijzen. ![]() |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maargoed. Het gaat hier niet om persoonlijke fouten/vergissingen, dus het lijkt me een goed idee om op te houden over wat de ánder fout doet en weer terug to the point te komen: "Houdt de mogelijke antwoorden concreet en ontopic". |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Waarom post je hier als het je niks kan schelen, Mark Almighty, grl, Sylph, Marco, Rollo? Laat de flauwigheid dan ook achterwege...
Ik begrijp niet dat hier zoveel discussie over kan zijn. ![]() Mijn observatie: Op het forum hebben alle gebiedende wijzen, zoals "bekijk de forumregels (onderaan)...", géén t. ALLEEN "Houdt de mogelijke antwoorden concreet..." heeft dat wel. Mijns inziens komt dat doordat 'houden' een stam op -d heeft en dat er daardoor niet goed is nagedacht over hoe je normaalgesproken een gebiedende wijs vervoegt. Een ordinaire -dt-fout dus. Logisch gevolg: haal -t weg. ![]()
|
![]() |
|
|