Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-03-2005, 17:09
*4
*4 is offline
dit gedicht vind ik moeilijk om te begrijpen. Wat is hier de boodschap van?

"Een man dacht dat hij vrij was", Toon Tellegen (1941)

Een man dacht dat hij vrij was
en een engel sloeg hem neer,

de man zei opnieuw dat hij vrij was
en opnieuw sloeg de engel hem neer,

toen schreeuwde de man dat hij vrij was,
dat hij altijd vrij was, dat hij nooit iets anders dan vrij zou zijn
en de engel sloeg hem tot bloedens toe neer

en schaamte en vergeefse moeite woeien op
en verspreidden zich als stof
over de grijze aarde

en de man stamelde dat hij vrij was,
dat hij dacht dat hij vrij was

en de engel vloog weg.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-03-2005, 21:43
xineof
xineof is offline
Aangezien ik Toon Tellegen niet zo goed ken vind ik het moeilijk om te zeggen. Het doet me namelijk denken aan kritiek op het christendom, maar misschien is dat helemaal niet zijn bedoeling geweest en daarom ben ik voorzichtig met zulke uitspraken. (dat dacht ik namelijk omdat een man zich vrij probeerde te spreken van geloof en dat dan de engel (de kerk?) hem weer heftig tot de orde roept).

Het kan ook betekenen dat je niet zomaar vrij kan zijn van je verplichtingen/je niet zomaar kan losmaken van de maatschappij, dat je daar eerst moed voor moet tonen en voor moet doorzetten. Of dat je je verplichtingen niet zomaar kan ontlopen voordat je jezelf bewezen hebt. Het gaat misschien wel over doorzetten ed.

Uiteindelijk kom ik dan bij het idee (dit overzien) dat het puur gaat over vrijheid. Het vieren van de vrijheid zelfs. Dat als je maar doorzet dat je dan vrijheid zal bereiken. Het zou zelfs over de oorlog kunnen gaan. De engel snap ik dan in die context niet helemaal, het zóu kunnen dat de man bevochten wordt door iets dat zijn gedrag wilt verantwoorden dmv geloof oid. Maar dat is waarschijnlijk te vergezocht dus ik laat de link tussen dit gedicht/christendom maar even varen.
Oud 21-03-2005, 06:14
Halogeen
Halogeen is offline
Ik kan me dit gedicht wel vaag herinneren. Volgens mij ging het over de Vrije Wil. De boodschap is dan zoiets als, Vrije Wil bestaat niet, of bestaat slechts met goedkeuring van de Schepper. Ik vind het dan eigenlijk een heel grappig gedicht, maargoed, misschien heet dat wrange humor.
Oud 21-03-2005, 08:32
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Halogeen schreef op 21-03-2005 @ 07:14 :
Ik kan me dit gedicht wel vaag herinneren. Volgens mij ging het over de Vrije Wil. De boodschap is dan zoiets als, Vrije Wil bestaat niet, of bestaat slechts met goedkeuring van de Schepper. Ik vind het dan eigenlijk een heel grappig gedicht, maargoed, misschien heet dat wrange humor.
Ben ik het mee eens. En daar wil bij toevoegen dat het eind, als de man zegt dat hij dacht dat hij vrij was, zou kunnen duiden op de illusie van vrijheid die men heeft (ook op het begin trouwens).

Wat xineof zegt over de kritiek op het Christendom kan ik me ook wel in vinden, in de zin dat het geloof ons beperkt in onze vrijheid qua doen en laten, ons onderdrukt, zogezegd.

En ik vind hem eigenlijk ook wel grappig.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2005, 09:06
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
Sketch schreef op 21-03-2005 @ 09:32 :
Ben ik het mee eens. En daar wil bij toevoegen dat het eind, als de man zegt dat hij dacht dat hij vrij was, zou kunnen duiden op de illusie van vrijheid die men heeft (ook op het begin trouwens).

Inderdaad maar dat impliceerde ik ook al ... min of meer
Oud 21-03-2005, 09:26
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Halogeen schreef op 21-03-2005 @ 10:06 :
Inderdaad maar dat impliceerde ik ook al ... min of meer
In dat geval moet de ts mijn toevoeging maar als een verduidelijking opvatten ^^
Met citaat reageren
Oud 21-03-2005, 10:21
skull-head
skull-head is offline
Ik denk dat jullie het allemaal verkeerd zien. Ik denk namelijk dat het gaat simpel en alleen om onderdrukking. De man >zegt< dat hij vrij is, daarom word hij neergeslagen, zodra hij zegt, dat hij >denkt< dat hij vrij is, word hij met rustgelaten. Zien jullie wat ik bedoel, je mag denken wat je wil, als je het maar niet zegt. Das wel tiperend aan onderdrukking. Hier moet je dan de engel zien als onderdrukker, en misschien wel god, en dan je weer op wat xineof zei, die denk ik nog het dichst bij komt, dat die man het geloof niet meer wil, dat hij er niet meer in gelooft, en dat god zegt: Ho eens even, maar jij gaat helemaal niet weg, jij bent niet vrij! En dat hij daar tegen vecht!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten