Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
Die vergelijking met muziek is een hele goede. Daar zou je aan kunnen toevoegen dat muziek met verkeerd gebruik van die accenten onleesbaar wordt, omdat niemand ze begrijpt.
Wanneer je helemaal geen leestekens ed gebruikt moet je dat wel compenseren met andere 'dingen' om het leesbaar te houden. |
![]() |
|
Een punt geeft aan waar je op een ander onderwerpje over gaat, en dus daarvoor een nieuwe zin gaat maken. Een komma is een korte adempauze, die verschillende onderdeeltjes en uitspraken in een zin scheidt voor de duidelijkheid. In de middeleeuwen hadden ze geen komma's trouwens.
Ik heb zelf meer moeite met zinafbrekingen (enter), omdat deze niet voorkomen in het normale taalbeeld. Tussen haakjes staan dingen die in de zin moeten maar er eigenlijk niet in passen. Het is dus een noodoplossing. Daarom moet je ze nooit gebruiken in een gedicht, omdat je gedicht geen noodoplossingenplaksel moet worden. Of je moet hier goed mee kunnen spelen, maar dat kan niemand dus doe het gewoon niet. |
![]() |
||
Citaat:
In het geval van het eerste ben ik het met je eens, maar dan bedoel ik met duidelijkheid meer leesbaarheid. In het tweede geval ben ik het niet met je eens. Het lijkt me dat (goede) gedichten waar bewust geen interpunctie is gebruikt, interpunctie niet nodig of helemaal niet mogelijk is omdat het vanuit dat oogpunt is geschreven. Maar andersom geldt ook dat gedichten waar wel gebruik is gemaakt van interpunctie, niet zonder interpunctie kunnen, omdat ze blijkbaar een functie hebben in het gedicht. Voor de leesbaarheid, of voor interpretatie/nadruk van/op woorden. Waar hmm-hmm vooral op doelt is denk ik het verkeerd toepassen van leestekens. Zoals in haar voorbeeld, achter elk woord .. zetten. Dat maakt alles alleen maar onduidelijker, want het is vast niet de bedoeling om na elk woord een seconde pauze te houden. En als dat wel de bedoeling is, dan is .. in de eerste plaats het verkeerde leesteken (dus onduidelijk), in de tweede plaats zou het dan beter/duidelijker/minder irritant zijn om gewoon elk woord op een nieuwe regel te zetten met eventuele witregels ertussen, en in de derde plaats kan ik me niet voorstellen dat het uberhaupt een goed gedicht zou kunnen zijn als je na elk woord zo'n pauze hoort te lezen. Voor die mensen lijkt het me dan toepasselijker om leestekens op de juiste manier te gebruiken, dan te proberen een gedicht zonder leestekens leesbaar te maken. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
Kortegedichtentopic #4 Dingaantouwtje | 500 | 15-07-2011 10:22 | |
Verhalen & Gedichten |
omzwerving van H2O Verwijderd | 7 | 18-04-2008 08:59 | |