Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-03-2005, 08:40
mar87
mar87 is offline
Mijn plan is om een laptop aan te schaffen. Nu ben ik afgelopen zaterdag naar een winkel daarvoor geweest en heb een aantal mogelijkheden gekregen.
Maar ik weet niet goed wat het beste voor mij is dus daarom zet ik het hier neer.
Hij gaat vooral gebruikt worden voor Office werk en internetten en wat muziek, gamen doe ik zelden en al helemaal geen zware games.
In de winkel raadden ze me de Asus aan omdat die kwalitatief beter zijn, maar ik heb zelf mijn twijfels over die processor van Asus. En daarom is mijn vraag wat dan toch de beste keus zou zijn. Is die Celeron M echt veel minder dan een Pentium M of niet?

ASUS M6707RLH
Processor: Intel Celeron M 350 (1,3Ghz, 1MBcache)
Geheugen: 512 MB
Harde Schijf: 40 GB
Graphics: ATI RS300MB tot 128 mb
Schermgrootte: 15,4 1280 x 800
8X DVD+/-RW Double Layer
XP Home
WLAN 802.11g
€1000

HP nx9030
Processor: Intel Pentium M 1,6 Ghz
Geheugen: 512MB max 2048 MB
Harde Schijf: 40 GB
Graphics: Intel Extreme Graphics 2
Schermgrootte: 15 1024x768
CD brander
XP Professional
WLAN 802,11g
€1045
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-03-2005, 09:04
Enlightenment
Enlightenment is offline
Celeron M is wel oke hoor. Celeron is een heel ander verhaal.

Die Asus lijkt ook dedicated videgeheugen te hebben, en dus geen shared video memory. Dat is nog iets wat je moet navragen, is erg belangrijk. Die Asus heeft verder een breedbeeld scherm, dus die is breder dan normaal. Voor games is dat minder handig misschien, maar voor desktoppen en films kijken is dat een stuk beter.

Ik ga voor de Asus dus.
Oud 21-03-2005, 09:06
Verwijderd
Beide zijn voldoende voor Office en internet gebruik.

De CPU van de HP is aanzienelijk beter/sneller dan die van de Asus.
Mijn vroegere ervaring met HP is niet bepaald geweldig, maar dat is al meer dan 8 jaar geleden.
De kwaliteit van Asus is goed...

Maar ik raad je aan om gebruik te maken van de vele aanbiedingen die overal gedaan worden (zelfs bij de Aldi en LIDL).
En kijk ook eens op www.dell.nl ( http://www1.euro.dell.com/content/to...l&s=dhs&~tab=2 ).
Met citaat reageren
Oud 21-03-2005, 09:10
Enlightenment
Enlightenment is offline
Aanzienlijk sneller? Valt ook wel mee hoor, verschil tussen Banias 1,3GHz en 1,6GHz is niet zo groot. Daarnaast kent de 1,3GHz ook weer een lager energieverbruik en dus heb je een langere accuduur, ook niet onbelangrijk.

Enig verschil tussen de Celeron M en Pentium M is de gehalveerde cachegrootte. Ook heeft de Celeron M een andere SpeedStep versie, wat verder niets met je performance te maken heeft. Verschil is dus minimaal.

Laatst gewijzigd op 21-03-2005 om 09:39.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2005, 10:10
jinx
jinx is offline
Ik zou de asus nemen, voor office is een breedbeeldscherm erg handig en bovendien heeft die ook een DVD-brander. Ik denk dat je voor office applicaties het verschil tussen een Pentium M en een Celeron M nauwelijks merkt.
Oud 21-03-2005, 11:07
Verwijderd
Man, als jij gewoon in Word zit te typen merk je het verschil niet eens tussen een Pentium-II 450 en een AMD64 3800+.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2005, 11:14
Middlefinger1
Middlefinger1 is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 21-03-2005 @ 10:10 :
Aanzienlijk sneller? Valt ook wel mee hoor, verschil tussen Banias 1,3GHz en 1,6GHz is niet zo groot. Daarnaast kent de 1,3GHz ook weer een lager energieverbruik en dus heb je een langere accuduur, ook niet onbelangrijk.

Enig verschil tussen de Celeron M en Pentium M is de gehalveerde cachegrootte. Ook heeft de Celeron M een andere SpeedStep versie, wat verder niets met je performance te maken heeft. Verschil is dus minimaal.
benchmarks tonen aan dat er daadwerkelijk wel een wereld van verschil is tussen de Pentium M en celeron M
Oud 21-03-2005, 11:45
twain4me
twain4me is offline
zeker de asus.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2005, 16:52
mar87
mar87 is offline
Ik denk dat ik wel voor de Asus ga.
en volgens informatie valt de Celeron M processor behoorlijk mee.

ook omdat de Asus naar mijn idee een aantal voordelen heeft tov van de HP en deze volgens de winkel ook nog eens van betere kwaliteit is.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2005, 17:41
Q
Q is offline
Ik zou voor de stilste gaan (met de hoogste resolutie)

Oh nog even uitleg waarom. Ik heb zelf een laptop, P4 2,4ghz enz enz enz ik kan er zelfs games zoals GTA VC met gemak op spelen. Maar het punt is dat die enorm veel herrie maakt en daar wordt ik gewoon gek van. Ik gebruik hem wel dagelijks maar eigenlijk meer om te internetten en muziek mee op te nemen dan voor games .

Laatst gewijzigd op 21-03-2005 om 17:54.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2005, 18:30
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Middlefinger1 schreef op 21-03-2005 @ 12:14 :
benchmarks tonen aan dat er daadwerkelijk wel een wereld van verschil is tussen de Pentium M en celeron M
Kun je dat onderbouwen, bijvoorbeeld met een link naar die benchmarks?

Een verdubbelde cache zorgt doorgaans voor niet meer dan 5% meer performance. Bij sommige apps zelfs 0,0%.
Oud 21-03-2005, 18:32
mar87
mar87 is offline
owjah, die benchmarks die aantonen dat er een wereld van verschil tussen Pentium M en Celeron M is, zou ik ook graag willen zien.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2005, 20:14
Enlightenment
Enlightenment is offline
http://www.tabletpcreviewspot.com/de...asp?newsID=178

In het midden staan twee plaatjes. Het is niet veel, maar geeft wel de FPU/ALI performance weer van Pentium M, Celeron M en een Athlon XP 2000+ ter vergelijking.
Oud 21-03-2005, 20:43
Jolt
Jolt is offline
De Dothan heeft wel veel meer voordeel met zijn 2mb l2 cache.
Zie ook hier hoe ze tegen de Desktop varianten kunnen presteren.
http://www.anandtech.com/mobile/show...px?i=2225&p=15

Citaat:
As these new Celerons are effectively Banias on 0.09u their performance is expected to be similar to an equivalently clocked Banias.
Celerons M hebben dus 1 mb l2 cache, die extra 1 mb kan handig zijn bij bijvoorbeeld games.

Maar aangezien het een 1,6 Dothan is zou hij ook eens hier naar toe moeten kijken, daar worden 1,6 Dothans onder handen genomen.

http://www.tomshardware.com/mobile/2...ntrino-09.html

Laatst gewijzigd op 21-03-2005 om 20:49.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2005, 23:21
Enlightenment
Enlightenment is offline
Dothan is idd een ander verhaal. Maar de (huidige) Celeron M is op Banias gebaseerd, dus daar vergelijk ik hem ook mee. Een toekomstige Celeron M zal weer op Dothan gebaseerd worden.
Oud 21-03-2005, 23:28
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Q schreef op 21-03-2005 @ 18:41 :
Oh nog even uitleg waarom. Ik heb zelf een laptop, P4 2,4ghz enz enz enz ik kan er zelfs games zoals GTA VC met gemak op spelen. Maar het punt is dat die enorm veel herrie maakt en daar wordt ik gewoon gek van. Ik gebruik hem wel dagelijks maar eigenlijk meer om te internetten en muziek mee op te nemen dan voor games .
Dat is ook het nadeel van een desktop processor zonder goede power management in een laptop proppen, typisch aldi-style. P4 3.0GHz met alles erop en eraan, bloated zo'n ding.

2.4GHz, ik gok op zo'n 65 tot 70W. Dat allemaal in zo'n klein laptopje, waar moet dat naartoe? Naar buiten ja, en die ventilatoren moeten daar voor zorgen, kleine ventilatoren met een hoog toerental. Je voelt hem al: een desktop-processor met hoog energieverbruik in een laptop betekent bijna automatisch een lage accuduur en hoge geluidsproductie.

Eigenlijk zijn dat soort processors gewoon ongeschikt als laptopprocessor. Maarja het is wel goedkoop en verkoopt goed.. :/
Oud 21-03-2005, 23:51
Verwijderd
Citaat:
mar87 schreef op 21-03-2005 @ 19:32 :
owjah, die benchmarks die aantonen dat er een wereld van verschil tussen Pentium M en Celeron M is, zou ik ook graag willen zien.
Nou, als je op een Pentium-M laptop een letter op het toetsenbord indrukt staat hij er binnen 0,0000000000000000000745 seconden, en op een Celeron-M laptop duurt dat wel 0,00000000000000982 seconden!
Met citaat reageren
Oud 21-03-2005, 23:56
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
nare man schreef op 22-03-2005 @ 00:51 :
Nou, als je op een Pentium-M laptop een letter op het toetsenbord indrukt staat hij er binnen 0,0000000000000000000745 seconden, en op een Celeron-M laptop duurt dat wel 0,00000000000000982 seconden!
Volgens mij werkt dat nog altijd met een interrupt.

Maarehh, zijn heus wel taken die doorsnee gebruikers uitvoeren die wel CPU-verslindend zijn. Zoals spellen, maar ook mp3tjes coderen, of een XviD film afspelen. Flash spelletjes kunnen ook CPU intensief zijn, en ga zo maar door.
Oud 22-03-2005, 08:48
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 22-03-2005 @ 00:28 :
Dat is ook het nadeel van een desktop processor zonder goede power management in een laptop proppen, typisch aldi-style. P4 3.0GHz met alles erop en eraan, bloated zo'n ding.
Ik weet even niet meer waar, maar laatst zat ik een advertentie te lezen voor een laptop met een 3.8GHz P4 erin
Oud 22-03-2005, 09:05
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 22-03-2005 @ 00:56 :
Volgens mij werkt dat nog altijd met een interrupt.

Maarehh, zijn heus wel taken die doorsnee gebruikers uitvoeren die wel CPU-verslindend zijn. Zoals spellen, maar ook mp3tjes coderen, of een XviD film afspelen. Flash spelletjes kunnen ook CPU intensief zijn, en ga zo maar door.
Juist, maar het coderen van MP3 zal nooit 'instant' gebeuren, daar gaat altijd een tijdje overheen, hoe snel je CPU ook is. Het afspelen van een DiVX-filmpje kan prima met een oldskool P4 Willamette 1500 MHz. Et cetera.

Ik begrijp wel dat tegenwoordig geen computer meer te krijgen is onder de 2500+ en dat is prima omdat ze goedkoop zijn, maar het is hier duidelijk een kwestie van overkill, dat is gewoon een feit.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 09:50
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
nare man schreef op 22-03-2005 @ 10:05 :
Juist, maar het coderen van MP3 zal nooit 'instant' gebeuren, daar gaat altijd een tijdje overheen, hoe snel je CPU ook is. Het afspelen van een DiVX-filmpje kan prima met een oldskool P4 Willamette 1500 MHz. Et cetera.

Ik begrijp wel dat tegenwoordig geen computer meer te krijgen is onder de 2500+ en dat is prima omdat ze goedkoop zijn, maar het is hier duidelijk een kwestie van overkill, dat is gewoon een feit.
Helemaal waar. Neem mijn oude celeron 600 notebook, welke ik nu gebruik om films dvd/divx films mee af te spelen. En het gaat gewoon perfect
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 10:34
phoxetis
phoxetis is offline
ja, .... en ik maar denken dat je productiever zou worden
Oud 24-03-2005, 12:06
Middlefinger1
Middlefinger1 is offline
ahhh jullie halen ouwe processoren uit de sloot en gaan ermee vergelijken... tja, dan kan je met een sempron nog wel sneller zijn...
Oud 24-03-2005, 12:22
Middlefinger1
Middlefinger1 is offline
als de Pentium M 1.4 al sneller is dan de centrino celeron 1.3... dan verwacht ik dat de sonoma veel sneller is

Laatst gewijzigd op 25-03-2005 om 08:11.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 14:56
siebolt
siebolt is offline
de centrino is dus geen processor dat is een platform, en wel voor de pentium M
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-03-2005, 14:57
Enlightenment
Enlightenment is offline
Centrino = Pentium M

Centrino is een merknaam die gebruikt mag worden als er een Pentium M processor gebruikt wordt in combinatie met een Wireless LAN chip van Intel. Beetje koppelverkoop dus, om hun eigen WLAN-chips door te drukken.
Oud 24-03-2005, 17:43
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Middlefinger1 schreef op 24-03-2005 @ 13:22 :
als de Pentium M 1.4 al sneller is dan de centrino 1.3... dan verwacht ik dat de sonoma veel sneller is

[afbeelding]
Wacht dan op de Dual Core Mobile Processors .
Oud 25-03-2005, 08:12
Middlefinger1
Middlefinger1 is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 24-03-2005 @ 15:57 :
Centrino = Pentium M

Centrino is een merknaam die gebruikt mag worden als er een Pentium M processor gebruikt wordt in combinatie met een Wireless LAN chip van Intel. Beetje koppelverkoop dus, om hun eigen WLAN-chips door te drukken.
je vergeet de chipset... zonder intel chipset geen centrino... en centrino is dus geen Pentium M maar een combinatie van deze 3
Reageren

Regels voor berichten