Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-03-2005, 11:02
Verwijderd
Je moet hier juist erg zwaar aan tillen, want je misbruikt Gods naam.
Er is niets ergers dan het misbruiken van die ene naam die gegeven is onder de hemel.
Omdat Hij geleden heeft aan het kruis op Golgotha kunnen wij nog zalig worden.
En wat zijn die mensen die God als hun Vader mogen hebben toch gelukkig, het straalt van hun gezicht.
Als je vloekt, hoe durf je dan nog te vragen aan de Heere of Hij je wil bekeren?
Dat kan toch niet samengaan?
God kan geen gemeenschap hebben met de zonden.
En dan nog; woorden doen vaak meer zeer dan een pak slaag.
Als er min over jouw vader word gepraat zou jij dan niet boos en verdrietig worden?
En God geeft ons zoveel dingen, en dat zijn allemaal goede dingen, durven wij Hem dan te kwetsen!
Ik zeg niet dat ik goed ben, dat helemaal niet, maar daarom wil ik anderen wel waarschuwen voor wat je doet als je vloekt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-03-2005, 11:04
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
god heeft de zonden uitgevonden
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 11:07
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Bloedpropje schreef op 22-03-2005 @ 12:04 :
god heeft de zonden uitgevonden
alsmede als de goede daden, en aan jóu persoonlijk als mens de keuze.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 11:10
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 22-03-2005 @ 12:07 :
alsmede als de goede daden, en aan jóu persoonlijk als mens de keuze.
precies, mijn keuze
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 11:22
juno
juno is offline
Gedrag dat tegen de regels van een bepaalde club ingaat is erg slecht als het zich voordoet bij leden, maar niet bij niet-leden, die zich immers niet aan deze regels hebben geconformeerd.

Van niet-leden eisen dat zij zich toch aan die regels houden omdat het jou als lid stoort mag als intolerantie bestempeld worden.

Dat de club in kwestie religieus is doet daar niets aan af. Het blijft een kwestie van vrijwillig lidmaatschap of niet-lidmaatschap.

Laatst gewijzigd op 22-03-2005 om 11:24.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 11:24
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
juno schreef op 22-03-2005 @ 12:22 :
Gedrag dat tegen de regels van een bepaalde club ingaat is erg slecht als het zich voordoet bij leden, maar niet voor niet-leden, die zich immers niet aan deze regels hebben geconformeerd.

Van niet-leden eisen dat zij zich toch aan die regels houden omdat het jou, als lid, stoort is een knap staaltje intolerantie.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 11:27
juno
juno is offline
Echter, omdat het voor in dit geval voor mij als niet lid eenvoudig is om mij aan deze specifieke regel te conformeren in het bijzijn van leden, is het slechts een kwestie van wellevend heid dat ik mij onthou van overtreding van de regel in kwestie die anderen stoort.

Het is net als met roken he: we lossen het samen wel op. Ik vloek alle duivels uit de hel als ik me op mijn duim sla met een hamer als er geen gelovige bij is, en anders wordt het een non-verbale gruwelijke krijs. Maar die lucht niet zo op.....
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 12:46
Verwijderd
Waar in de bijbel staat dat vloeken een zonde is?

En nee, het staat niet in de tien geboden.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 13:00
Raven
Raven is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 22-03-2005 @ 13:46 :

uuh staat ergens dat je god's naam niet uuh onfatsoenlijk mag gebruiken of iets in die trand dacht ik
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 13:10
Verwijderd
Citaat:
Raven schreef op 22-03-2005 @ 14:00 :
uuh staat ergens dat je god's naam niet uuh onfatsoenlijk mag gebruiken of iets in die trand dacht ik
Niet 'ijdel'.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 13:21
31337
31337 is offline
waarom zou ik niet de naam van iemand mogen misbruiken als ik niet in hem geloof??
Oud 22-03-2005, 14:06
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 22-03-2005 @ 13:46 :

de 10 geboden stammen overigens uit de bijbel.
gij zult de naam des heeren, uws gods, niet ijdelijk gebruiken. want de heere zal niet onschuldig houden die zijn naam ijdelijk gebruikt.

ijdel - hebreeuws, tot ijdelheid opnemen.
ijdel - leeg. onnodig en verkeerd gebruik van de naam van god.

ijdel, bn. bw. (-er, -st),
1. (Zuidn.) ledig, niet vol -
2. krachte-, waarde-, zinloos, onnut, vergankelijk (vruchteloos - zonder uitwerking)
3. zonder enige grond

(en wat er verder en tussen volgt)

en dan in het oudnederlandsch.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 14:13
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
misschien wat redenen waarom je vloeken erg zou kunnen vinden:

1. vloeken is de ergste zonde (ik weet trouwens niet of ik dat ook maar verzin of dat het ook te onderbouwen is uit de bijbel).
2. christenen voelen zich gekwetst omdat god het liefste is wat ze hebben, hij is hun redder. best vervelend als zijn heilige naam dan zomaar neergegooid wordt.
3. christenen vinden het erg als je vloekt, puur het feit dat je een zonde begaat. mss praat je je eigen oordeel aan, beetje sociaal type christen ziet anderen niet graag gestrafd worden.
4. vloeken is meestal een zinloze frustratie uiting.
5. er wordt weer een zonde tegen god begaan.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 14:25
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 22-03-2005 @ 15:13 :
misschien wat redenen waarom je vloeken erg zou kunnen vinden:

1. vloeken is de ergste zonde (ik weet trouwens niet of ik dat ook maar verzin of dat het ook te onderbouwen is uit de bijbel).
2. christenen voelen zich gekwetst omdat god het liefste is wat ze hebben, hij is hun redder. best vervelend als zijn heilige naam dan zomaar neergegooid wordt.
3. christenen vinden het erg als je vloekt, puur het feit dat je een zonde begaat. mss praat je je eigen oordeel aan, beetje sociaal type christen ziet anderen niet graag gestrafd worden.
4. vloeken is meestal een zinloze frustratie uiting.
5. er wordt weer een zonde tegen god begaan.
dit had je met veel minder punten kunnen zeggen
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 15:29
Verwijderd
Citaat:
=zwart wit= schreef op 22-03-2005 @ 15:06 :
de 10 geboden stammen overigens uit de bijbel.
gij zult de naam des heeren, uws gods, niet ijdelijk gebruiken. want de heere zal niet onschuldig houden die zijn naam ijdelijk gebruikt.

ijdel - hebreeuws, tot ijdelheid opnemen.
ijdel - leeg. onnodig en verkeerd gebruik van de naam van god.

ijdel, bn. bw. (-er, -st),
1. (Zuidn.) ledig, niet vol -
2. krachte-, waarde-, zinloos, onnut, vergankelijk (vruchteloos - zonder uitwerking)
3. zonder enige grond

(en wat er verder en tussen volgt)

en dan in het oudnederlandsch.
De Engelse vertaling spreekt over to take the name of god in vain. Ik las ergens dat daarmee bedoeld wordt, dat je niet een belofte mag breken die je in gods naam hebt gemaakt. (vandaar ook bijvoorbeeld dat in de VS getuigen op de bijbel moeten zweren dat ze de waarheid spreken - of is dat alleen in films? )
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 15:53
MazeMouse
MazeMouse is offline
Ik vind het persoonlijk onzinnig. Kheb mezelf wel eens gruwelijk pijn gedaan en stond dat toen FF van me af te schelden en te vloeken toen er ineens iemand begon of ik dat godslasteren wilde laten....
Nu zal ik maar niet herhalen wat ik letterlijk zei maar het kwam er op neer dat hij volgens de nederlandse grondwet niet eens het recht heeft mij de mond te snoeren in deze kwestie
Oud 22-03-2005, 15:55
MazeMouse
MazeMouse is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 22-03-2005 @ 16:29 :
De Engelse vertaling spreekt over to take the name of god in vain. Ik las ergens dat daarmee bedoeld wordt, dat je niet een belofte mag breken die je in gods naam hebt gemaakt. (vandaar ook bijvoorbeeld dat in de VS getuigen op de bijbel moeten zweren dat ze de waarheid spreken - of is dat alleen in films? )
Hoe doe je dat in een rechtszaak als je ongelovig bent? Aangezien dan 'zweren met je hand op de bijbel' net zo makkelijk gedaan is als er overheen piesen is zoiets dus waardeloos.
Mag je dan die eed ook zonder die bijbel afleggen of moet je jezelf ineens aan hun religieuze regels houden?
Oud 22-03-2005, 16:00
Verwijderd
Citaat:
MazeMouse schreef op 22-03-2005 @ 16:55 :
Hoe doe je dat in een rechtszaak als je ongelovig bent? Aangezien dan 'zweren met je hand op de bijbel' net zo makkelijk gedaan is als er overheen piesen is zoiets dus waardeloos.
Mag je dan die eed ook zonder die bijbel afleggen of moet je jezelf ineens aan hun religieuze regels houden?
Nou ja, meineed is geen misdrijf omdat je moet zweren dat je de waarheid zult spreken.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 16:28
juno
juno is offline
Citaat:
MazeMouse schreef op 22-03-2005 @ 16:55 :
In Nederland hebben we al heel lang de keuze tussen eed en belofte omdat joden niet mogen zweren.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 17:11
Verwijderd
De vloeken waar jij het over hebt hebben voor mij geen betekenis, behalve dan dat het duidelijk is naar anderen toe hoe ernstig datgene is waarover ik vloek.
Je moet zelf weten of je je er iets van aantrekt, maar op zich zijn de uitspraken toch loos, omdat het dingen aanroept als "god" of Jezus. Voor mij betekent het evenveel als iemand "chips", "shit" of "godverdomme" roept. De gedachte erachter is toch hetzelfde, ongeacht dat wat je daadwerkelijk zegt.
Maar om de omgeving wel te laten weten hoe erg het is, is het in veel gevallen efficienter om een algemeen als zwaarder zijnde opgevatte uitroep te gebruiken.

Je kan het vergelijken met het aanbieden van excuses. Als je iemand dwingt om sorry te zeggen, meent 'ie het toch niet, en blijven zijn gedachten toch hetzelfde, so don't bother. Kun je hem beter eerlijk laten zeggen dat de ander een klootzak is, dan weet iedereen waar hij/zij aan toe is.

Vloeken zijn slechts uitingen van ongenoegen. De mate van ongenoegen verandert echt niet, de gedachte is hetzelfde ongeacht je uitroep. Dus maak er niet zo'n probleem van zou ik zeggen.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 17:14
straciatelle
straciatelle is offline
Citaat:
Ertur schreef op 22-03-2005 @ 12:02 :
Je moet hier juist erg zwaar aan tillen, want je misbruikt Gods naam.....Ik zeg niet dat ik goed ben, dat helemaal niet, maar daarom wil ik anderen wel waarschuwen voor wat je doet als je vloekt.

wie zegt dat je alleen in de naam van de heer kan schelden...

dus nee. .je moet er niet te zwaar aan tillen..in zuid holland vliegen de raarste ziektes je om de oren..

you just get used to it
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 17:23
one.
one. is offline
Citaat:
Er is niets ergers dan het misbruiken van die ene naam die gegeven is onder de hemel.
Vast wel.
Citaat:
En wat zijn die mensen die God als hun Vader mogen hebben toch gelukkig, het straalt van hun gezicht.
Nonnen en monniken zien er ook altijd zeer gelukkig uit ja.
Citaat:
Als je vloekt, hoe durf je dan nog te vragen aan de Heere of Hij je wil bekeren?
Dat vraag ik ook niet, daar ga jij van uit.
Citaat:
Dat kan toch niet samengaan?
Waarom niet? Er zijn zat gelovigen (die ik ken) die wel eens vloeken. (Godverdomme! etc.)
Citaat:
En dan nog; woorden doen vaak meer zeer dan een pak slaag.
Nee, niet echt.
Citaat:
En God geeft ons zoveel dingen, en dat zijn allemaal goede dingen, durven wij Hem dan te kwetsen!
Ja, want oorlogen en natuurrampen zijn inderdaad geweldig!
Citaat:
Ik zeg niet dat ik goed ben, dat helemaal niet, maar daarom wil ik anderen wel waarschuwen voor wat je doet als je vloekt.
Dan kom ik in de hel.
Oud 22-03-2005, 17:27
Montie
Montie is offline
Citaat:
je moet er niet te zwaar aan tillen..in zuid holland vliegen de raarste ziektes je om de oren..

you just get used to it

Eh get used to it? Sorry hoor maar als iemand met een ernstige ziekte als kanker scheld, daar kan ik niet aan wennen ofzow en ik vind het ook niet normaal.

Niet te zwaar aan tillen? Pssssh, dat is misschien jouw mening, maar ik zou er dus wel zwaar aan tillen!
Spotten met Gods naam of Jezus of ernstige ziektes is niet normaal en kan heel erg kwetsend zijn voor mensen.

Denk ook eens aan anders ipv alleen maar de hele freakin' dag aan jezelf.

Peace
Oud 22-03-2005, 17:29
Verwijderd
Citaat:
Montie schreef op 22-03-2005 @ 18:27 :
Spotten met Gods naam of Jezus of ernstige ziektes is niet normaal en kan heel erg kwetsend zijn voor mensen.
Mooi, jij lijkt me iemand die mij uit kan leggen wat er in hemelsnaam kwetsend is aan het woord "godverdomme" of "kanker".
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 17:30
Montie
Montie is offline
Citaat:
Ja, want oorlogen en natuurrampen zijn inderdaad geweldig!

Ohja joh? Dat hebben de mensen zelf veroorzaakt! God heeft daar niet voor gezorgt. De mensen zijn zelf degene die de wereld naar de klote helpen.
Nu ga jij zeggen, ja maar daar kan God toch wat aan doen...
*zucht* jij hebt de bijbel kennelijk nog nooit gelezen en zal er ook geen moeite voor doen.

Maar vel dan ook niet je oordeel over dingen die je niet kent.
Hopeloos...
Peace
Oud 22-03-2005, 17:31
one.
one. is offline
Citaat:
Citaat:
daar kan ik niet aan wennen ofzow en ik vind het ook niet normaal.
Citaat:
Ik vind dat je jezelf tegenspreekt.
Oud 22-03-2005, 17:32
Montie
Montie is offline
Citaat:
Mooi, jij lijkt me iemand die mij uit kan leggen wat er in hemelsnaam kwetsend is aan het woord "godverdomme" of "kanker".
Als je als christen iemand het bovenstaande woord hoort zeggen kan dat enorm pijn doen, omdat je als het ware zijn/haar Vader uitscheld. God is onze Vader, dat geloven christenen.

Ik heb een vriend die pas zijn opa heeft verloren aan kanker, dus het lijkt me erg pijnlijk als je dan met dat woord moet gaan schelden of het op een andere manier moet misbruiken.

Peace
Oud 22-03-2005, 17:33
Montie
Montie is offline
@snakez waarin spreek ik mijzelf dan tegen???
Oud 22-03-2005, 17:33
one.
one. is offline
Citaat:
Montie schreef op 22-03-2005 @ 18:30 :
Ohja joh? Dat hebben de mensen zelf veroorzaakt! God heeft daar niet voor gezorgt. De mensen zijn zelf degene die de wereld naar de klote helpen.
Nu ga jij zeggen, ja maar daar kan God toch wat aan doen...
*zucht* jij hebt de bijbel kennelijk nog nooit gelezen en zal er ook geen moeite voor doen.

Maar vel dan ook niet je oordeel over dingen die je niet kent.
Hopeloos...
Peace
En jij kent God wel?

Ik heb de bijbel trouwens wel gedeeltelijk gelezen.

Oordelen over dingen die je niet kent:
Citaat:
Montie schreef op 22-03-2005 @ 18:30 :
Hopeloos...
En jij kent mij wel.
Oud 22-03-2005, 17:34
Verwijderd
Citaat:
Montie schreef op 22-03-2005 @ 18:32 :
Als je als christen iemand het bovenstaande woord hoort zeggen kan dat enorm pijn doen, omdat je als het ware zijn/haar Vader uitscheld. God is onze Vader, dat geloven christenen.
Boeiend. Als iemand mijn vader een kankermongool noemt of mijn moeder een stoephoer interesseert mij dat totaal niets. Waarom moet je je er iets van aantrekken? Als de hypothetische god ons wil straffen voor ons gedrag, doet hij dat toch wel.
Citaat:
Ik heb een vriend die pas zijn opa heeft verloren aan kanker, dus het lijkt me erg pijnlijk als je dan met dat woord moet gaan schelden of het op een andere manier moet misbruiken.
De vader van een vriend van mij heeft kanker. Ik gebruik het woord ook gewoon in zijn bijzijn. Hij wordt daar echt niet boos om, want hij is geen pathetische aansteller.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 17:35
Montie
Montie is offline
oke true, maar goed als jij de bijbel dus gedeeltelijk hebt gelezen, dan snap ik jou reactie niet helemaal...
peace
Oud 22-03-2005, 17:36
Montie
Montie is offline
@Mephostophilis jij vroeg om uitleg...
Oud 22-03-2005, 17:39
one.
one. is offline
Citaat:
Montie schreef op 22-03-2005 @ 18:35 :
oke true, maar goed als jij de bijbel dus gedeeltelijk hebt gelezen, dan snap ik jou reactie niet helemaal...
peace
Ik ben er nog mee bezig.

Het boek maakt op mij geen indruk.
Oud 22-03-2005, 17:43
Montie
Montie is offline
Mag ik dan vragen waarom je het leest?
Gewoon intresse? Ga je om met christenen? Of heb je alleen vrienden die niet geloven?

Peace
Oud 22-03-2005, 17:44
Verwijderd
Citaat:
Montie schreef op 22-03-2005 @ 18:36 :
@Mephostophilis jij vroeg om uitleg...
En die heb ik nog steeds niet gekregen, want vooralsnog beschouw ik 'je gekwetst voelen' als een keuze. Een bijzonder domme keuze, welteverstaan.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 17:45
one.
one. is offline
Citaat:
Montie schreef op 22-03-2005 @ 18:43 :
Mag ik dan vragen waarom je het leest?
Gewoon intresse? Ga je om met christenen? Of heb je alleen vrienden die niet geloven?

Peace
Heb wel een aantal Christenen in mn vriendenkring, en ongeveer de helft is gelovig. En ja, uit interesse, ik wil weten wat mensen ertoe brengt te geloven.
Oud 22-03-2005, 17:48
Montie
Montie is offline
Hmmz ok dan . Maar het doet jóu verder dus helemaal niets.
Ik denk ook zeker wel dat het aan je opvoeding ligt. Als het geloof je met de paplepel wordt ingegoten is het al meer van zelfsprekend, niet dat iedereen dan per definitie geloofd!!

Je kan ook bekeren als je nog nooit iets van God aangetrokken hebt, maar goed dat is een ander verhaal.

Lees je de bijbel in het opzicht van nou het is niet waar, maar wil wel weten wat erin staat of sta je er wel voor open?

Peace
Oud 22-03-2005, 17:49
juno
juno is offline
Citaat:

Eh get used to it? Sorry hoor maar als iemand met een ernstige ziekte als kanker scheld, daar kan ik niet aan wennen ofzow en ik vind het ook niet normaal.

Niet te zwaar aan tillen? Pssssh, dat is misschien jouw mening, maar ik zou er dus wel zwaar aan tillen!

Peace
Mijn vader is overleden aan kanker, maar als iemand het woord in de mond neemt, maakt dat zijn ziekte of zijn overlijden niet erger of minder erg. Ik snap dat het een taboe is om het over "nare"dingen te hebben, maar het doodzwijgen zal de narigheid niet doen verdwijnen, net zomin als het erover hebben het zal oproepen.

Niet zo aanstellen dus, krijg maar wat eelt op je ziel. De wereld is nu eenmaal een hele nare plaats waar mensen overlijden aan nare ziektes.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 17:50
one.
one. is offline
Citaat:
Montie schreef op 22-03-2005 @ 18:48 :
Hmmz ok dan . Maar het doet jóu verder dus helemaal niets.
Ik denk ook zeker wel dat het aan je opvoeding ligt. Als het geloof je met de paplepel wordt ingegoten is het al meer van zelfsprekend, niet dat iedereen dan per definitie geloofd!!

Je kan ook bekeren als je nog nooit iets van God aangetrokken hebt, maar goed dat is een ander verhaal.

Lees je de bijbel in het opzicht van nou het is niet waar, maar wil wel weten wat erin staat of sta je er wel voor open?

Peace
Ik ben hindoestaans opgevoed, dus wel gelovig opgevoed.

Ik wil weten wat er in de bijbel staat, en waarom mensen dingen die in de Bijbel staan vanzelfsprekend vinden en kunnen aannemen. En ja, ik sta er wel wat kritisch tegenover.
Oud 22-03-2005, 17:51
one.
one. is offline
Citaat:
juno schreef op 22-03-2005 @ 18:49 :
Mijn vader is overleden aan kanker, maar als iemand het woord in de mond neemt, maakt dat zijn ziekte of zijn overlijden niet erger of minder erg. Ik snap dat het een taboe is om het over "nare"dingen te hebben, maar het doodzwijgen zal de narigheid niet doen verdwijnen, net zomin als het erover hebben het zal oproepen.

Niet zo aanstellen dus, krijg maar wat eelt op je ziel. De wereld is nu eenmaal een hele nare plaats waar mensen overlijden aan nare ziektes.
Oud 22-03-2005, 17:52
Montie
Montie is offline
ooow ok! Je bent hindostaans! grappig als ik in Sri Lanka had gewoond was ik ook hindostaans geweest.

maar toch dope dat je iig verdiept in een ander geloof.
peace
Oud 22-03-2005, 17:53
juno
juno is offline
Citaat:
Montie schreef op 22-03-2005 @ 18:32 :

Peace
Ik ben wel tegen de verruwing van het taalgebruik en de wereld in het algemeen, maar dat heeft meer met beschaving te maken. Ik hou ook niet van breezertaal of sms afkortingen.

Maar genuil dat ik jou beledig als ik GVD zeg, dat gaat echt te ver. Als jij je in zijn naam beledigd gaat voelen, dan ben je knap arrogant bezig. Hij is mans genoeg om zelf een bliksemschicht mijn kant op te sturen als het hem zou storen, de afkeruring is jouw taak niet.

Waar stond het ook alweer: Mij is de wrake?
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 17:55
Montie
Montie is offline
sorry ik schreef hindostaans, moest natuurlijk hindoestaans zijn!

enja het is idd zo dat iemand niet terug komt,of dat de ziekte er niet erger door wordt als je ermee scheldt. maar het was mijn mening. kee?

je kunt iig rekening houden met andere mensen, ik stoor me er niet zo heel erg aan als mensen ermee schelden omdat ik er gewoon niet naar luister, maar er zijn mensen die zich daar aan kunnen ergeren.

peace
Oud 22-03-2005, 17:57
Verwijderd
Citaat:
Montie schreef op 22-03-2005 @ 18:55 :
enja het is idd zo dat iemand niet terug komt,of dat de ziekte er niet erger door wordt als je ermee scheldt. maar het was mijn mening. kee?
Je kunt je mening niet onderbouwen met louter "het is mijn mening en je moet me respecteren".
Citaat:
je kunt iig rekening houden met andere mensen, ik stoor me er niet zo heel erg aan als mensen ermee schelden omdat ik er gewoon niet naar luister, maar er zijn mensen die zich daar aan kunnen ergeren.
Waarom rekening houden met die mensen als ze er zelf voor kiezen om bepaalde uitspraken erg te vinden?
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 17:57
Montie
Montie is offline
Citaat:
Maar genuil dat ik jou beledig als ik GVD zeg, dat gaat echt te ver. Als jij je in zijn naam beledigd gaat voelen, dan ben je knap arrogant bezig. Hij is mans genoeg om zelf een bliksemschicht mijn kant op te sturen als het hem zou storen, de afkeruring is jouw taak niet.

arrogant?? nou dan zijn er heel wat mensen arrogant op deze aardbol...iig heel veel mensen die ik ken.

een bliksemschicht? hahah leuk bedacht hoor...

peace
Oud 22-03-2005, 17:59
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
hoe kan je de naam van iets misbruiken als het niet bestaat. daarom vloek ik niet
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 18:00
D-man
D-man is offline
Citaat:
Montie schreef op 22-03-2005 @ 18:48 :
Als het geloof je met de paplepel wordt ingegoten is het al meer van zelfsprekend, niet dat iedereen dan per definitie geloofd!!

Ik ben dan ook van mening dat geloof niet "met de paplepel ingegoten" moet worden. Maar dat het een persoonlijke keuze is. Als jou bijvoorbeeld 12 jaar lang iets als waarheid wordt ingegoten is het later ook moeilijk daar van af te stappen, dan denk je ook niet ineens van "owja, misschien is dat toch niet waar"

Ik ben dan ook van mening dat dingen als religie pas op latere leeftijd ter sprake moet komen tijdens de opvoeding, op een moment dat het kind zelf een helder beeld van de feiten en meningen kan maken.
Oud 22-03-2005, 18:09
Verwijderd
godverdomme ligt gewoon lekker in de mond, en daarom gebruik ik het.

Niet omdat ik een hekel heb aan god, het is moeilijk een hekel aan iemand hebben die niet bestaat.

Mensen die zich hieraan storen; het probleem ligt bij jullie.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 18:21
Verwijderd
Tsja, ik kan me voorstellen dat gelovigen problemen hebben met vloeken. Ik kan me sowieso wel voorstellen dat mensen er problemen mee hebben, het is gewoon niet om aan te horen.
Mensen die gvd zeggen of schelden met woorden als kanker of mongool (of de combinatie daarvan.. nog erger ) vind ik bijzonder dom overkomen. Als je uit bepaalde kringen komt kan ik me nog wel voorstellen dat je het doet.. dan ben je het zo gewend en weet je niet beter. Is dat niet het geval dan vind ik het een teken dat je graag aso wil zijn en graag dom en onbeschoft over wil komen (wat je dan dus ook bent). Wat je daar aan hebt zou ik niet weten.. gelukkig ken ik zulke mensen niet.

Er is ook nog een verschil tussen iemand die zichzelf een bepaald scheldwoord heeft afgeleerd en dan een keer uit kwaadheid en verlies van zelfbeheersing zich verspreekt en iemand die gewoon structureel in het dagelijks taalgebruik er af en toe expres wat scheldwoorden doorheen gooit. Het tweede is uiteraard veel erger.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 18:27
Wiltine
Wiltine is offline
Als ik iemand hoor vloeken doet het mij wel pijn. Soms zeg ik er wat van, soms niet, dat ligt aan de situatie.
Verder ben ik ook tegen vloeken omdat de taal zo verruwt.

Vloeken vindt ik ook een teken van de verkilling (is dat een woord??) van onze samenleving. Er is geen solidariteit tov elkaar. De mensen zijn egocentrischer geworden. Het zou goed zijn als wij ons wat meer zouden richten op elkaar ipv alleen op onszelf. Er is zo weinig warmte. Maar goed, daar zal niet iedereen behoefte aan hebben.

@ Montie: waarom zet jij iedere keer peace onder je post?
Reageren

Regels voor berichten