Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-07-2002, 07:05
dystopia
dystopia is offline
Rond 7:40 was er een aardbeving in Zuid-Oost Limburg. Nog niet bekend waar het epi centrum is. Ik kan je iig wel vertellen dat ik er wakker van werd more 2 come

Bron: 8 uur journaal
Oud 22-07-2002, 07:26
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Nu.nl
ROERMOND - In het zuidoosten van Nederland heeft zich maandagochtend een aardbeving voorgedaan. Het KNMI heeft meerdere meldingen van de beving binnen uit onder meer Limburg. De beving is ook gevoeld in Arnhem en Doetinchem.

Bij de politie Midden- en Noord-Limburg staat de telefoon roodgloeiend. Volgens een woordvoerder komen de meeste meldingen uit Roermond. Daar schudden volgens getuigen de muren en de lampen. Bewoners zijn hun huizen uit gelopen en staan op straat te praten.

Dergelijke meldingen komen ook uit Arnhem. Een getuige uit Maastricht spreekt over "gerommel, de beving was echt te horen. Ik lag in bed te schudden".
Arnhem en Doetinchem holy crap! dat ligt ver van Zuid-oost Limburg vandaan

4,9 op de schaal van richter was-ie .. Bron: RTL nieuws 8:30

Laatst gewijzigd op 22-07-2002 om 07:31.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2002, 07:52
Verwijderd
Ach .. dat gebeurt wel vaker in Limburg
Met citaat reageren
Oud 22-07-2002, 08:18
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
******** schreef:
De kenner spreekt! Mooi niet dus.. Als jij zegt dat dat vaker gebeurd wek je daarmee de illusie dat het normaal gevonden wordt. Wat al helemaal niet 'gewoon' is is 1tje van 4,9 op de schaal van richter.
Oud 22-07-2002, 08:23
Verwijderd
Nog geen 2 jaar geleden was er toch ook pas een sterke? Misschien dat die zuidelijker lag, maar goed.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2002, 08:36
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
******** schreef:
Nog geen 2 jaar geleden was er toch ook pas een sterke? Misschien dat die zuidelijker lag, maar goed.
4,9? Nee hoor. In Voerendaal was er 1tje geweest tussen nu en een jaar geleden ongeveer. Die was zeker weten minder dan zwaar dan 4,9. Toen had ik overigens flink wat alcohol op en ik kwam net me stoel uit en ik vloog meteen me stoel weer in door die trilling. Kon echt niet staan. Mja en schrikken. Wel klote.

5,5 was een zware in Roermond maar dat is ook alweer een hele tijd geleden. Toen was er echt behoorlijk wat schade. Niet alleen aan de huizen en gebouwen ed. maar ook emotionele schade.

Het probleem bij een aardbeving vind ik dat je het niet kunt voorspellen op korte termijn. Dat is gewoon bijzonder vervelend. Bovendien doet het sommige, oudere mensen denken aan de oorlog, die daar (nog steeds) een trauma aan overgehouden hebben.
Oud 22-07-2002, 08:54
Verwijderd
Citaat:
dystopia schreef:
Het probleem bij een aardbeving vind ik dat je het niet kunt voorspellen op korte termijn. Dat is gewoon bijzonder vervelend.
Het lijkt me wel ff schrikken, maar voor de rest schijnt er weinig structurele schade e.d. te zijn. Mensen ging na 3 kwartier al weer aan het werk.

Dit lijkt me trouwens veel erger
Met citaat reageren
Oud 22-07-2002, 09:31
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
******** schreef:
Het lijkt me wel ff schrikken, maar voor de rest schijnt er weinig structurele schade e.d. te zijn. Mensen ging na 3 kwartier al weer aan het werk.
Ja. Stel je zit in een auto. Zou je dan niet schrikken? Ik kan me niet voorstellen dat er hierdoor geen ongelukken zijn gebeurd bijvoorbeeld. Mensen die WOII hebben meegemaakt werken niet meer

Is het ook. Is een veel ergere natuurramp IMHO. Maar binnenlands nieuws spreekt mensen nou eenmaal meer aan. Da's minder ver van me bed.
Oud 22-07-2002, 09:51
SMC
SMC is offline
Een aardbeving?
Heb hier anders in Maastricht er nix van gemerkt ...
Het epicentrum lag trouwens in Duitsland , vlakbij Kerkrade.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2002, 10:14
kaleidoscope
kaleidoscope is offline
Limburg

Ik werd vannochtend wakker omdat mn bed stond te schudden en ik heb geen sexueel gefrustreerde vriend ofzo dus dat was het niet.
En op de radio hoorde ik dat het op meerdere plekken in ned. was
Met citaat reageren
Oud 22-07-2002, 10:24
Desp
Desp is offline
*zucht*

Maak ik de vierde aardbeving in mijn leven wéér slapend mee...
Waarom word ik er nou nooit wakker van?
Met citaat reageren
Oud 22-07-2002, 10:31
-=©Mavie©=-
-=©Mavie©=- is offline
Citaat:
Desp schreef:
*zucht*

straks valt er een keer een stuk dak op je kop en dan zeg je dat je liever aan het slapen was?
Oud 22-07-2002, 10:33
mixtape
mixtape is offline
Ik was toevallig wakker en dacht dat er weer een grote vrachtwagen door de straat reed (daardoor gaat onze flat van 4 hoog meestal trillen ) - maar het bleef maar gaan en ik hoorde geen vrachtwagen dus ging er even uit om te kijken of er iets langs reed. Niets dus, maar ik dacht geen moment aan een aardbeving.
Oud 22-07-2002, 11:12
PV
PV is offline
Citaat:
CemetarySlut schreef:
Limburg

Ik werd vannochtend wakker omdat mn bed stond te schudden en ik heb geen sexueel gefrustreerde vriend ofzo dus dat was het niet.
En op de radio hoorde ik dat het op meerdere plekken in ned. was
Jup, in Zeeland hebben mensen t ook gevoeld.. ik natuurlijk weer niet maargoed
Met citaat reageren
Oud 22-07-2002, 11:18
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
SMC schreef:
Een aardbeving?
Heb hier anders in Maastricht er nix van gemerkt ...
Het epicentrum lag trouwens in Duitsland , vlakbij Kerkrade.
Andere Maastrichtenaren wel hoor kijk maar. King is een stadsgenoot van je en Brodie woont in Valkenburg.

Die van Roermond waar ik het eerder over hadwas dus in '92. In die tijd was de radio van me vader kapot. Na die aardbeving deed-ie het ineens weer
Oud 22-07-2002, 11:30
Tofke_H
Tofke_H is offline
Ze hebben het vooral in Belgsich Zuid-Limburg gevoeld, maar ook in Brussel heeft men het gevoeld.
Oud 22-07-2002, 11:47
Tox
Tox is offline
Citaat:
Desp schreef:
*zucht*

Tsss ja dat heb ik nou ook weer, woon ik in Limburg, krijg ik al die aardbevingen nie mee
Oud 22-07-2002, 11:50
Desp
Desp is offline
Citaat:
Tox schreef:

Tsss ja dat heb ik nou ook weer, woon ik in Limburg, krijg ik al die aardbevingen nie mee
Echt wel jammer
Met citaat reageren
Oud 22-07-2002, 13:09
*Fallen_Tear*
*Fallen_Tear* is offline
Een vriendin van mij heeft em ook gevoeld hier in almere. Ik natuulijk weer niet :/
Oud 22-07-2002, 13:15
Mindfields
Mindfields is offline
Citaat:
dystopia schreef:

4,9 op de schaal van richter was-ie .. Bron: RTL nieuws 8:30
Ik woon een kilometertje (of minder) van Arnhem en stond rond die tijd op, maar ik heb niks gevoeld :-/
Oud 22-07-2002, 13:32
LoeLoe
LoeLoe is offline
Jah was vet eng man! Ik zat aan tafel te eten want ik moest gaan werken..gaat ineens me bord heen en weer maar dat geluid dat erbij komt

Ik had het eigenlijk nog nooit meegemaakt dus ik dacht: het zal allemaal wel. Maar op het station had iedereen het erover duz..mjah er is me niks ernstigs overkomen ofzo duz niks aan het handje
Oud 22-07-2002, 14:19
Gatara
Gatara is offline
Heb deze aarbeving niet gevoeld, maar ik ben dan ook 250 km verderop verhuisd
Wel die van 1992 heb ik heel duidelijk gevoeld. De boeken vielen uit de boekenkast toen...

Nahja,.. misschien probeerde het continent Afrika ons wakker te schudden dat we meer geld moeten geven aan zuidelijk afrika alvorens ze daar massaal sterven door o.a. honger.
(even serieus: het is omdat Afrika tegen Europa aan drukt. De Alpen zullen wel weer wat hoger komen en wij (Europa) steeds meer aardbevingen krijgen)
Met citaat reageren
Oud 22-07-2002, 15:24
REIE
REIE is offline
Citaat:
Tofke_H schreef:
Ze hebben het vooral in Belgsich Zuid-Limburg gevoeld, maar ook in Brussel heeft men het gevoeld.
Oh, dus daarvan werd ik wakker... Jammer dat ik de tijd niet heb gecheckt, ik was zeker te moe daarvoor. Ik heb niet bewust trillingen gevoeld...

REIE
Oud 22-07-2002, 16:17
MC
MC is offline
Ik ben vandaag terug gekomen uit Spanje. (vakantie)
Tijdens de aardbeving zat ik ongeveer in Luxemburg en ik voelde de aardbeving heel licht maar ik dacht dat ik gek was geworden van al dat zitten in de bus maar blijkbaar was het dus toch een aardbeving????
Met citaat reageren
Oud 22-07-2002, 16:57
Shao
Shao is offline
Jongens toch we hebben weer eens een aardbevingetje gehad

kvraag me af wat die mensen in Japan hiervan zouden zeggen...
( gemiddelde (lichte) aardbevingen per dag : 3 a 4 )
Oud 22-07-2002, 17:09
Desp
Desp is offline
Citaat:
Shao schreef:
Jongens toch we hebben weer eens een aardbevingetje gehad

kvraag me af wat die mensen in Japan hiervan zouden zeggen...
( gemiddelde (lichte) aardbevingen per dag : 3 a 4 )

Wat een beargumentatie zeg!
Met citaat reageren
Oud 22-07-2002, 17:20
Sommetje
Sommetje is offline
Citaat:
******** schreef:
In 1992.

Ja, dit is erg, maar niet te voorkomen zo'n aardbeving. Hier in Den Haag had ik er geen last van.
Oud 22-07-2002, 19:41
Oen
Oen is offline
Het episch centrum was volgens mijn weten in Alsdorf, net bij mij een kwartier op de brommer. Hier was het wel flink schudden geblazen, en d8 dat een vrachtwagen ons huis was binnengestomt of zoiets. Maar er was niks aan de hand.
Op de camping waar ik werk, dachten een paar mensen dat er andere aan hun caravan zaten te schudden, en eentje schreeuwde over de camping tegen haar man, Wat ben jij daar allemaal op de WC aan het doen
Met citaat reageren
Oud 23-07-2002, 13:04
damaetas
damaetas is offline
fijne krant De Standaard

http://www.standaard.be/algemeen/kaa...ving220702.pdf

jaja de feldbissbreuk, het blijft een schatje
4.9 is helemaal ni zo fel hoor dys.

BY THE WAY:
Charles Richter definieerde een aardbeving met magnitude 3 als een aardbeving die de naald van de seismograaf 1 millimeter deed uitwijken op een afstand van 100 kilometer van het epicentrum.

De schaal telt in logaritmische eenheden, wat wil zeggen dat een magnitude van 4 bereikt wordt als de uitwijking van de seismograaf tien maal zo groot is als bij magnitude 3.

Magnitude 5 is nog eens tien maal sterker en zo verder. De schaal van Richter telt dus in tienvouden. Een aardbeving van 7,5 is daardoor ongeveer 500 keer sterker dan een van 5,1.

Terwijl de schaal van Richter de energie van een aardbeving beschrijft, geeft de schaal van Mercalli de intensiteit weer, die een betere maat is voor de schade. Een krachtige aardbeving op grote diepte kan een relatief geringe intensiteit hebben aan het aardoppervlak, maar verspreid over een groot oppervlak. Anderzijds kan een zwakke aardbeving een hoge intensiteit bereiken als ze op geringe diepte ontstaat.

De intensiteit volgens Mercalli is afhankelijk van de plaats van waarneming, de magnitude of energie volgens de schaal van Richter is dat niet. Het cijfer van de intensiteit kan variëren van 1 tot 12 en wordt vastgelegd aan de hand van een rondvraag na de aardbeving.

**die schaal van Mercalli is totaal nutteloos geworden sinds de techniek is gevorderd. vb: land 1 en land 2 worden getroffen door Richter 6 => Land 1 veel schade, Land 2 ni zo veel schade: hangt af van:
hoe de gebouwen en infrastructuur aangepast zijn aan aardbevingen
de ondergrond (welke gesteente en de vochtigheid en zo meer)
wat er zich aan het aardoppervlak bevindt (gewoon bos, of een woonwijk)

(het schijnt dat verzekeringmaatschappijen daar nog wel rekening mee houden, maar dat is wel normaal natuurlijk)
Oud 23-07-2002, 13:08
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Schokkend...

Ach, wat stelt 4.9 nou helemaal voor...
Oud 23-07-2002, 16:46
CraigDavid
CraigDavid is offline
eigenlijk best wel nep
de eerste dag van de vakantie van me vriend in limburg is er een aardbeving
Met citaat reageren
Oud 23-07-2002, 17:55
kukuGu¥
kukuGu¥ is offline
zeggen ze op het nieuws dat zo'n aardbeving een keer in de 50 jaar voorkomt... lol volgens mij en ik weet het zeker was er in 1992 ook al een aardbeving... roermond? 5,7 op de schaal v R. ofsow...
Met citaat reageren
Oud 24-07-2002, 00:35
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
dystopia schreef:

Klopt, m'n ouders hebben 'm gevoeld. Ik niet, ik ben er natuurlijk doorheen geslapen.

Die van '92 heb ik wel bewust meegemaakt, maar toen woonde ik ook maar 15 kilometer van het epicentrum....
Oud 24-07-2002, 00:37
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
kukuGu¥ schreef:
zeggen ze op het nieuws dat zo'n aardbeving een keer in de 50 jaar voorkomt... lol volgens mij en ik weet het zeker was er in 1992 ook al een aardbeving... roermond? 5,7 op de schaal v R. ofsow...
Tussen 5,4 en 5,8 was die....en dat het gemiddeld eens in 50 jaar voorkomt betekent niet dat ze niet vlak na elkaar kunnen komen, natuurlijk.
Oud 24-07-2002, 20:01
LittleLucille
LittleLucille is offline
Citaat:
Desp schreef:
*zucht*

mijn 2de whaha wordt er ook niet wakker van...

ooo de kapster whaha jah erg die vertelde duz dat ze uit haar bed was gevallen... tzzz geloof je het zelf ik zat er bij zo van jah right maar jah .... heb er niks van gemerkt hier in venlo
Reageren

Regels voor berichten