Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-03-2005, 23:40
GregoryG
GregoryG is offline
p4, 1.8ghz
mobo = msi dingetje van medion, 4xx socket

gewenste koeling: iets geluidloos en relatief goedkoop

eerste idee: ZALMAN Cnps 7700-alcu (http://www.tones.be/shop_product.php?idx=100534)

iemand hints, tips, raad, waarschuwingen, compatibiliteitsraad, etc etc

alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-03-2005, 23:42
Verwijderd
Uhm...dat ding is zeker wel geluidloos, maar bepaald niet 'relatief goedkoop'

http://www.arctic-cooling.com/cpu2.php?idx=22&disc=
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 00:44
Jolt
Jolt is offline
Ga voor een Zalman 7000AlCUB

Stil, koelt beter dan Artic. en redelijke prijs.
Oud 28-03-2005, 10:01
GregoryG
GregoryG is offline
Citaat:
nare man schreef op 28-03-2005 @ 00:42 :
Uhm...dat ding is zeker wel geluidloos, maar bepaald niet 'relatief goedkoop'

http://www.arctic-cooling.com/cpu2.php?idx=22&disc=
das best goedkoop , welke zou stiller zijn

die zalman alcu B, vind ik niks van, heb je soms een link ? en waarin ligt het verschil met de gewone alcu?

thx

Laatst gewijzigd op 28-03-2005 om 10:04.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 10:10
real.scary
real.scary is offline
Ff een vraagje tussendoor, het verschil tussen de 7000 en de 7700 is dat die 7700 een 120mm fan heeft en die andere een 92mm.

In het algemeen zou een 120mm stiller moeten zijn maar dat is hij dus niet en kopen mensen nog steeds een 7000 ipv een 7700 ? (afgezien van het feit dat de 120mm niet past op elk mobo)

Oftewel de 7700 maakt meer geluid door de slechte fan of.. ?
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 11:04
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 28-03-2005 @ 01:44 :
Ga voor een Zalman 7000AlCUB

Stil, koelt beter dan Artic. en redelijke prijs.
Hij heeft een P4-1.8, die dingen kun je bijna passief koelen. Zelfs al koop je een op zich lawaaiige koeler dan kun je die nog prima undervolten of met Speedfan regelen. Maakt voor zo'n CPU echt niet uit, het is gewoon zonde om daar een peperdure Zalman tegenaan te gooien.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 11:08
Jolt
Jolt is offline
Met zo een 7000 serie kan je hem mee nemen naar een upgrade .
Of je nu 2x 15 euro uitgeeft of een keer 25 .

Naja, Artcic is een goedkope oplossing, al koelt hij niet zo goed als een Zalman, ik heb zelf een Artic Silencer TC 2 gehad, nou die koelde niet echt goed en maakte toch nog een herrie. Voor mij geen Artcic Cpu koelers meer, ik heb er mooi een zalmantje opgezet.

Maar voor die zalman zie ook hier:
http://www.tweakers.net/pricewatch/90913

Je betaalt voor niets iets meer voor Zalman.
Maar als ik toevallig een slechte ervaring heb, met Artcic hoeft dat niet voor die koeler te gelden.
Oud 28-03-2005, 11:08
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
nare man schreef op 28-03-2005 @ 12:04 :
Hij heeft een P4-1.8, die dingen kun je bijna passief koelen. Zelfs al koop je een op zich lawaaiige koeler dan kun je die nog prima undervolten of met Speedfan regelen. Maakt voor zo'n CPU echt niet uit, het is gewoon zonde om daar een peperdure Zalman tegenaan te gooien.
Mja , je kan ook bv alleen de fan vervangen voor een papst en die zoals nare man al zegt langzamer laten draaien. Die is dan nog iets stiller/beter dan een langzaamlopend standaard koeler
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 11:09
GregoryG
GregoryG is offline
speedfan werkt hier niet .... die medion pc's zijn op alle vlakken gelockt en beveiligd

en de huidige maakt echt overdreven veel geluid, deze computer staat op mijn slaapkamer. Ik kan hem 's nachts niet laten opstaan wegens te veel geluid, slapen is onmogelijk.

(+koeler is al oud, koelt ook zo goed niet meer)
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 11:10
Verwijderd
Die dingen worden echt nauwelijks warm. Ik heb zelf nog een ouwe P4-1.5 staan met Willamette core en die kan makkelijk passief gekoeld worden als hij geen load genereert. Voor 100% load een paar uur lang is de boxed cooler op 5V ipv 12V prima voldoende.

Een 1.8 Willamette wordt misschien iets warmer, maar niet schrikbarend. En een 1.8 Northwood is zelfs nog met een fijnere productietechniek gemaakt, dus daar speelt deze problematiek helemaal niet.

Je kunt ook gewoon even kijken welke schroefgaten je CPU-cooler heeft (80x80 bijvoorbeeld) en er dan een Papst of, nog goedkoper, een Zalman ZM-F1 opzetten bijvoorbeeld, kost je drie euro.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 11:16
Jolt
Jolt is offline
Dat kan natuurlijk ook dat is nog goedkoper.

Een vriend van mij die heeft namelijk de Medion Pc met een 1,8 Willamet, jongetje wordt 60º C .
Onder Load.

Maar jah je weet niet in hoe verre ts in staat is omzelf dingen te maken .
Je hebt natuurlijk ook nog die 6x00 serie van Zalman, die is helemaal passief. Maar begint geloof ik bij 22 euro. Dat vind ik zelf zonde, als je voor 5 euro meer al een 7000Al CU hebt, of voor 15 euro een Arctic cpu koeler.
Oud 28-03-2005, 11:22
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
GregoryG schreef op 28-03-2005 @ 12:09 :
speedfan werkt hier niet .... die medion pc's zijn op alle vlakken gelockt en beveiligd

en de huidige maakt echt overdreven veel geluid, deze computer staat op mijn slaapkamer. Ik kan hem 's nachts niet laten opstaan wegens te veel geluid, slapen is onmogelijk.

(+koeler is al oud, koelt ook zo goed niet meer)
wie heeft het over speedfan? je kan die fan op heel veel andere manieren langzaam laten draaien.

je kan hem heel simpel vast op een lager voltage zetten
Ooit ( in een donkergrijs verleden) heb ik een fancontrole zelf gemaakt, tegenwoordig kanje ze overal in alle soorten en maten kopen.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 11:24
GregoryG
GregoryG is offline
ik ben niet van plan eeuwig verder te gaan met dit systeem, ik zou dan evt de nieuwe cooler ook kunnen gebruiken voor het volgende (indien sockets overeenkomen)

of niet ? (nog nooit zo'n ding vervangen eigenlijk, hoe zit dat met die vloeistof die je aanbrengt tussen cpu en fan)
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 11:26
Jolt
Jolt is offline
Krijg je erbij, een ongekookte rijstkorrel is genoeg .
Zorgt ervoor dat de heatsink en de cpu core/heatspreader beter in contact komen.
Oud 28-03-2005, 11:29
GregoryG
GregoryG is offline
begint niet te plakken ofzo, dat was wat ik bedoelde maar dat zal wel niet, speel gewoon ff op safe, tis nog wel 30euro (wat ik niet echt veel vindt, als het lang goed werkt en stil)

dat undervolten, hoe doe ik dat, even proberen ...
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 11:34
Jolt
Jolt is offline
Undervolten kan je zo een kabeltje kopen waarbij je fan niet op 12 volt gaat lopen maar op 5 of 7 volt.

Met een fanmate kan je zelf met de hand bepalen hoe hard hij loopt, nadeel is wel dat je eventjes in je kast moet gaan hangen.

Als je je koeler vervangt moet je wel zorgen dat de cpu core goed schoon is, dat er geen resten van de oude koelpasta meer opzitten, bijvoorbeeld met aceton weg te krijgen.
Oud 28-03-2005, 14:48
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Jolt schreef op 28-03-2005 @ 12:34 :
Undervolten kan je zo een kabeltje kopen waarbij je fan niet op 12 volt gaat lopen maar op 5 of 7 volt.

Met een fanmate kan je zelf met de hand bepalen hoe hard hij loopt, nadeel is wel dat je eventjes in je kast moet gaan hangen.

Als je je koeler vervangt moet je wel zorgen dat de cpu core goed schoon is, dat er geen resten van de oude koelpasta meer opzitten, bijvoorbeeld met aceton weg te krijgen.
Als je 7 volt uit je voeding wilt halen dan gebruik je gewoon de gele draad als plus en de rooie draad als min.
en als je daar geld voor neer gaat tellen ben je hardstikke gek

er zijn ook fanmates in een brakeout box... maarja das wel prijzig.. voordeel is wel dat je al je fans hierop kunt aansluiten en er vaak een temp chip inzit..... (zelf geen gekloot meer.. ding gaat alles zelf doen )
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 17:10
Verwijderd
7 volt werkt niet bij alle voedingen, er zijn PSUs die een ongelijke belasting signaleren en dan dichtslaan. 5 volt werkt wel altijd, dan moet je gewoon de rode draad van een molexje even doorlussen (met draad, of met een afgeknipte paperclip, whatever maar geleidt) met de rode draad op de voedingsfan en de zwarte draad naast de rode op de molex gebruiken als aarding.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 19:20
GregoryG
GregoryG is offline
dat undervolten lukt dus niet

nieuwe fan it is, het gaat me echt niet om het geld, 30euro is niks. Ik ben al tevreden als het geluidloos is en ondertussen betrouwbaar koelt evt ook op latere systemen, om achter de hand te houden.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 19:25
M@rco
M@rco is offline
Ik zou gewoon voor die Arctic gaan. Heb hem zelf toevallig ook en mijn P4 2.4GHz komt niet boven de 40 graden uit met dat ding erop, dus met jouw CPU moet het helemaal geen probleem zijn. Erg stil ook

Zalman is leuk als je wilt overclocken, maar met een CPU als de jouwe zou ik geneigd zijn om te zeggen dat het de extra kosten (t.o.v. de Arctic koeler) niet echt waard is.
Oud 28-03-2005, 19:45
GregoryG
GregoryG is offline
trouwens, voor ik het vergeet, allemaal bedankt

extra berichten met info of raad blijft nog wel welkom, ga dat ding niet kopen voor woensdag ofzo.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 20:25
Verwijderd
Citaat:
GregoryG schreef op 28-03-2005 @ 20:20 :
dat undervolten lukt dus niet

nieuwe fan it is, het gaat me echt niet om het geld, 30euro is niks. Ik ben al tevreden als het geluidloos is en ondertussen betrouwbaar koelt evt ook op latere systemen, om achter de hand te houden.
Hou er wel rekening mee dat je een socket 4xx systeem hebt en dat dat een platform is waar de groei natuurlijk al voor het grootste gedeelte uit is.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2005, 00:46
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
twain4me schreef op 28-03-2005 @ 15:48 :
Als je 7 volt uit je voeding wilt halen dan gebruik je gewoon de gele draad als plus en de rooie draad als min.
en als je daar geld voor neer gaat tellen ben je hardstikke gek

er zijn ook fanmates in een brakeout box... maarja das wel prijzig.. voordeel is wel dat je al je fans hierop kunt aansluiten en er vaak een temp chip inzit..... (zelf geen gekloot meer.. ding gaat alles zelf doen )
Gaat een beetje moeilijk als je fan (bij mij was het 3 polig is en niet 4 polig) ik wil namelijk al mijn fans op de voeding, ivm met temp controlled shit en zo.
Oud 29-03-2005, 02:31
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Jolt schreef op 29-03-2005 @ 01:46 :
Gaat een beetje moeilijk als je fan (bij mij was het 3 polig is en niet 4 polig) ik wil namelijk al mijn fans op de voeding, ivm met temp controlled shit en zo.
uhm als je temp controlled shit wil/heb dan hoef je toch geen voltmod
Met citaat reageren
Oud 29-03-2005, 10:08
Jolt
Jolt is offline
Naja mijn voeding laat mijn fans automatisch lopen alleen was de connector 3 polig en niet 4 polig zoals doe voeding, moest ik zo een stukje van Zalman kopen, wat ook je fans op 5 volt kon laten lopen.
Oud 29-03-2005, 12:00
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Jolt schreef op 29-03-2005 @ 11:08 :
Naja mijn voeding laat mijn fans automatisch lopen alleen was de connector 3 polig en niet 4 polig zoals doe voeding, moest ik zo een stukje van Zalman kopen, wat ook je fans op 5 volt kon laten lopen.
offtopic: welke voeding heb jij?
Met citaat reageren
Oud 29-03-2005, 12:25
Jolt
Jolt is offline
Antec True Power 380 Watt
Reageren

Regels voor berichten