Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-04-2005, 21:03
Miles
Miles is offline
Het Vaticaan heeft zojuist het overlijden van de paus bekendgemaakt.

Citaat:
Uitgegeven: 2 april 2005 21:58
Laatst gewijzigd: 2 april 2005 22:15
ROME - Paus Johannes Paulus II is zaterdag op 84-jarige leeftijd overleden. Dat heeft het Vaticaan bekendgemaakt. De kerkvorst, die 26 jaar lang leider was van de Rooms-Katholieke Kerk, overleed om 21.37 uur.

De tienduizenden gelovigen op het Sint Pietersplein in Rome reageerden verslagen op het nieuws, dat werd bekendgemaakt aan het einde van een rozenkransgebed.

De in Polen geboren Karol Jósef Wojtyla trad in oktober 1978 aan als de leider van de circa een miljard rooms-katholieken. De gezondheidstoestand van de kerkvorst, die aan de ziekte van Parkinson leed, was de afgelopen dagen snel achteruitgegaan. Het Vaticaan noemde de situatie van de paus de afgelopen dagen "zeer ernstig".

Zondagochtend om 10.30 wordt er op het Sint Pietersplein in een speciale eucharistieviering stil gestaan bij het overlijden van de paus.

Pelgrims

De autoriteiten van de Italiaanse stad Rome bereiden zich voor op de komst van zeker een miljoen gelovigen na de bekendmaking nu de paus is overleden. Nu al is het extra druk op de luchthavens en in het openbaar vervoer. De spoorwegen en ook de bus- en metrobedrijven hebben speciale dienstregelingen opgesteld met extra materieel.

Om iedereen te kunnen huisvesten zullen er zeker 6500 bedden worden geplaatst in het grootste congrescentrum en in een gebouw van de spoorwegen.

Richtlijnen

Bijna tien jaar geleden gaf de paus al richtlijnen voor zijn overlijden. In 1996 liet Johannes Paulus II onder meer vastleggen dat in de laatste uren van zijn leven en na zijn overlijden geen foto's van hem mogen worden gemaakt. Ook verbood hij geluidsopnames van zijn laatste woorden.
Bron: www.nu.nl

Laatst gewijzigd op 02-04-2005 om 21:18.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-04-2005, 21:06
Guissie
Guissie is offline
Ik zie het ook. Het is nog 'vers' nieuws zoals de correspondente zegt. Ach, het zat er al aan te komen.
Oud 02-04-2005, 21:06
Verwijderd
Sja, iedereen gaat een keer dood. Dus ook de paus.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2005, 21:07
prrr ta li loe
prrr ta li loe is offline
21.37
Met citaat reageren
Oud 02-04-2005, 21:07
ekki
ekki is offline
Idd.

Veel mensen gingen de afgelopen dagen bidden dat die man weer zou opknappen of later dood zou gaan. Ik vind dat eigenlijk best hard. Ik gun het die man dat ie nu niet meer zo hoeft te lijden. Weer een beetje opknappen zou nog meer lijden betekenen.
Oud 02-04-2005, 21:11
prrr ta li loe
Maar wat nu een italiaanse paus of eentje uit een iets exotischer land?
Met citaat reageren
Oud 02-04-2005, 21:14
Vice
Vice is offline
Citaat:
Mijns. schreef op 02-04-2005 @ 22:06 :
Oud 02-04-2005, 21:15
Guissie
Guissie is offline
Citaat:
prrr ta li loe schreef op 02-04-2005 @ 22:11 :
Maar wat nu een italiaanse paus of eentje uit een iets exotischer land?
Wat had je in gedachten?
Oud 02-04-2005, 21:15
Prof
Prof is offline
Nou en
Met citaat reageren
Oud 02-04-2005, 21:16
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
Mijns. schreef op 02-04-2005 @ 22:06 :
Oud 02-04-2005, 21:16
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
Prof schreef op 02-04-2005 @ 22:15 :
Nou en
Kan het niet groter?
Oud 02-04-2005, 21:17
prrr ta li loe
Citaat:
Prof schreef op 02-04-2005 @ 22:15 :
Nou en
ja, ondanks dat het er aan zat te komen is het wel een belangrijk persoon die gestorven is.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2005, 21:17
Hydrogen
Hydrogen is offline
Richtlijnen

Bijna tien jaar geleden gaf de paus al richtlijnen voor zijn overlijden. In 1996 liet Johannes Paulus II onder meer vastleggen dat in de laatste uren van zijn leven en na zijn overlijden geen foto's van hem mogen worden gemaakt. Ook verbood hij geluidsopnames van zijn laatste woorden.

Oud 02-04-2005, 21:18
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
prrr ta li loe schreef op 02-04-2005 @ 22:17 :
ja, ondanks dat het er aan zat te komen is het wel een belangrijk persoon die gestorven is.
Belangrijk voor de christenen...
Oud 02-04-2005, 21:18
prrr ta li loe
Citaat:
Guissie schreef op 02-04-2005 @ 22:15 :
Wat had je in gedachten?
Eigenlijk wel een Italiaanse maar naar het schijnt zou het ook een Zuid-Amerikaanse kunnen worden.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2005, 21:19
ekki
ekki is offline
Citaat:
Hydrogen schreef op 02-04-2005 @ 22:18 :
Niet voor alle christenen, hoor. Alleen voor de katholieken onder de christenen.
Prof
Prof is offline
Citaat:
Hydrogen schreef op 02-04-2005 @ 22:16 :
Kan het niet groter?
nee
Met citaat reageren
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
prrr ta li loe schreef op 02-04-2005 @ 22:18 :
Eigenlijk wel een Italiaanse maar naar het schijnt zou het ook een Zuid-Amerikaanse kunnen worden.
Italiaan en Zuid-Amerikaan. Zo lijkt het alsof we een pausin krijgen of het ook maar heet.
Oud 02-04-2005, 21:20
prrr ta li loe
Citaat:
Hydrogen schreef op 02-04-2005 @ 22:18 :
En dus ook voor de wereld op zich. Tuurlijk is het christendom niet alles maar wel een zeer belangrijk onderdeel van onze wereld.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2005, 21:20
prrr ta li loe
Citaat:
Hydrogen schreef op 02-04-2005 @ 22:19 :
Italiaan en Zuid-Amerikaan. Zo lijkt het alsof we een pausin krijgen of het ook maar heet.
Het zijn ook bijvoegelijke naamwoorden
Met citaat reageren
Oud 02-04-2005, 21:21
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
prrr ta li loe schreef op 02-04-2005 @ 22:20 :
En dus ook voor de wereld op zich. Tuurlijk is het christendom niet alles maar wel een zeer belangrijk onderdeel van onze wereld.
Tegenstrijdigheid. Voor de hele wereld, maar toch niet.
ekki
ekki is offline
Citaat:
Nogmaals, voor slechts een klein deel van de christenen (alleen katholieken). Een heleboel christenen hebben niets met de paus te maken (en sommigen willen dat ook niet).
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
Het zijn ook bijvoegelijke naamwoorden
Wees dan duidelijker.
Oud 02-04-2005, 21:22
prrr ta li loe
Citaat:
ekki schreef op 02-04-2005 @ 22:21 :
Nogmaals, voor slechts een klein deel van de christenen (alleen katholieken). Een heleboel christenen hebben niets met de paus te maken (en sommigen willen dat ook niet).
Maar dan kun je nog niet gaan ontkennen dat een belangrijk man gestorven is.
Met citaat reageren
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
ekki schreef op 02-04-2005 @ 22:21 :
ekki
ekki is offline
Citaat:
prrr ta li loe schreef op 02-04-2005 @ 22:22 :
Voor mij is hij totaal onbelangrijk. Voor mij betekent hij niets.
Oud 02-04-2005, 21:23
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
prrr ta li loe schreef op 02-04-2005 @ 22:22 :
Goh... Balkenende is ook een belangrijk man voor Nederland, maar toch niet voor de hele wereld.

Ik wil ook geen gezeur horen dat Balkie niet de paus is.
Oud 02-04-2005, 21:23
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
ekki schreef op 02-04-2005 @ 22:22 :
Een poll houden over de belangrijkheid van de paus?
Oud 02-04-2005, 21:24
prrr ta li loe
Citaat:
ekki schreef op 02-04-2005 @ 22:22 :
Voor mij betekent het ook niet heel veel maar voor " veel " mensen ook wel.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2005, 21:25
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
prrr ta li loe schreef op 02-04-2005 @ 22:24 :
Ik hoor in ieder geval niet bij de "veel"
Oud 02-04-2005, 21:25
MaArT3N
MaArT3N is offline
Weten jullie of er extra maatregelen zijn in de week 24-30 april? Dan ga ik met school naar Rome toe, ik denk dan dat de Sixtijnse Kapel enzo gesloten is... misschien weet iemand wat er dan precies gaat gebeuren?
Met citaat reageren
Oud 02-04-2005, 21:26
ekki
ekki is offline
Citaat:
Hydrogen schreef op 02-04-2005 @ 22:23 :
Lijkt me niet zo boeiend . Er is trouwens al een beetje een topic over.

Citaat:
prrr ta li loe schreef op 02-04-2005 @ 22:24 :
Ja, maar ik vind niet dat er een belangrijk man overleden is. Dat gaat mij wat ver, ik had er ook niet zo veel aandacht in het nieuws aan besteed. Op zich vind ik de mededeling 'hij is dood' wel even nieuws waard, maar niet een heel uur (1x de mededeling is toch wel duidelijk?)

Voor redelijk veel mensen heeft hij wat betekend, ja. Daarom is het ook wel goed dat er wel wat aandacht aan wordt besteed. Het is een gedeelte van de cultuur van een deel van Nederland, ik denk met name bijvoorbeeld Limburg.
Oud 02-04-2005, 21:27
ekki
ekki is offline
Citaat:
Hydrogen schreef op 02-04-2005 @ 22:25 :
Ik hoor in ieder geval niet bij de "veel"
Nee, ik dus ook niet .
Oud 02-04-2005, 21:27
prrr ta li loe
Citaat:
MaArT3N schreef op 02-04-2005 @ 22:25 :
Weten jullie of er extra maatregelen zijn in de week 24-30 april? Dan ga ik met school naar Rome toe, ik denk dan dat de Sixtijnse Kapel enzo gesloten is... misschien weet iemand wat er dan precies gaat gebeuren?
Dat zit er niet in. Over twee weken of iets dergelijks wordt hij wel gesloten, volgens mij, omdat er dan een nieuwe paus gekozen gaat worden. Misschien pak je dan wel de nieuwe intreding mee, dat zou wel lachen zijn.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2005, 21:28
ekki
ekki is offline
Citaat:
MaArT3N schreef op 02-04-2005 @ 22:25 :
Dat is pas over een maand, ik denk niet dat ze veel gaan sluiten. Lijkt me niet slim, gezien er waarschijnlijk veel toeristen komen (sowieso deze tijd van het jaar, maar ook omdat ie nu is overleden) en toeristen toch echt een (grote) bron van inkomsten zijn.
Oud 02-04-2005, 21:28
Hydrogen
Hydrogen is offline
Je kan er beter niet gaan:

Bron: nu.nl
Tekst: gedeelte van origineel bericht

Pelgrims

De autoriteiten van de Italiaanse stad Rome bereiden zich voor op de komst van zeker een miljoen gelovigen na de bekendmaking nu de paus is overleden. Nu al is het extra druk op de luchthavens en in het openbaar vervoer. De spoorwegen en ook de bus- en metrobedrijven hebben speciale dienstregelingen opgesteld met extra materieel.

Om iedereen te kunnen huisvesten zullen er zeker 6500 bedden worden geplaatst in het grootste congrescentrum en in een gebouw van de spoorwegen.

Beter thuis blijven.
Oud 02-04-2005, 21:29
ekki
ekki is offline
Citaat:
prrr ta li loe schreef op 02-04-2005 @ 22:27 :
Dat zit er niet in. Over twee weken of iets dergelijks wordt hij wel gesloten, volgens mij, omdat er dan een nieuwe paus gekozen gaat worden. Misschien pak je dan wel de nieuwe intreding mee, dat zou wel lachen zijn.
Zou wel bijzonder zijn, ja. Toen ik een aantal jaar geleden naar Rome zou gaan, hadden we het er al over dat er witte rook uit de schoorsteen zou komen als de paus zou overlijden. Dat is denk ik 5 - 6 jaar geleden, moet je nagaan hoe lang de paus al niet zo heel gezond was...
Oud 02-04-2005, 21:29
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
ekki schreef op 02-04-2005 @ 22:27 :
Nee, ik dus ook niet .
Welcom to the club!
Oud 02-04-2005, 21:30
prrr ta li loe
Citaat:
Hydrogen schreef op 02-04-2005 @ 22:23 :
Ik noem maar een voorbeeld; omdat de paus zegt dat je geen anticonceptiemiddelen mag gebruiken, gebruiken veel mensen in Afrika die aids hebben nog steeds geen condooms. Als hij iets anders naar buiten zou brengen, zouden zij er ook anders naar kijken.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2005, 21:30
ekki
ekki is offline
Citaat:
Hydrogen schreef op 02-04-2005 @ 22:28 :
Je kan er beter niet gaan:

Bron: nu.nl
Tekst: gedeelte van origineel bericht

Pelgrims

Beter thuis blijven.
Dit gaat uiteraard voornamelijk om de begrafenis van de paus, maar het zal vast wel drukker zijn komende tijd.
Oud 02-04-2005, 21:31
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
prrr ta li loe schreef op 02-04-2005 @ 22:30 :
Ik noem maar een voorbeeld; omdat de paus zegt dat je geen anticonceptiemiddelen mag gebruiken, gebruiken veel mensen in Afrika die aids hebben nog steeds geen condooms. Als hij iets anders naar buiten zou brengen, zouden zij er ook anders naar kijken.
Nou? Mensen in Afrika hebben andere zorgen dan naar de Paus luisteren?
Oud 02-04-2005, 21:31
ekki
ekki is offline
Citaat:
prrr ta li loe schreef op 02-04-2005 @ 22:30 :
Ja, ik weet niet of de paus nou direct iets met Afrika te maken heeft (misschien wel hoor, geen verstand van), maar dat zijn inderdaad dingen waar veel Nederlanders over zullen struikelen. Van die onzin-dingen, dat je ook geen homo mag zijn enzo. En inderdaad dat condoom-gebeuren.
Oud 02-04-2005, 21:34
prrr ta li loe
Citaat:
ekki schreef op 02-04-2005 @ 22:31 :
Ja, ik weet niet of de paus nou direct iets met Afrika te maken heeft (misschien wel hoor, geen verstand van), maar dat zijn inderdaad dingen waar veel Nederlanders over zullen struikelen. Van die onzin-dingen, dat je ook geen homo mag zijn enzo. En inderdaad dat condoom-gebeuren.
maar daar luisteren dus idd mensen naar, en dat is ook een groot gedeelte van de macht van een paus.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2005, 21:39
ekki
ekki is offline
Citaat:
prrr ta li loe schreef op 02-04-2005 @ 22:34 :
maar daar luisteren dus idd mensen naar, en dat is ook een groot gedeelte van de macht van een paus.
inderdaad
Oud 02-04-2005, 21:42
dingokoning
dingokoning is offline
ach ende wee

ontopi: grappige man, maar hij was aan t lijden
Oud 02-04-2005, 21:50
one.
one. is offline
Citaat:
ekki schreef op 02-04-2005 @ 22:07 :
Veel mensen gingen de afgelopen dagen bidden dat die man weer zou opknappen of later dood zou gaan. Ik vind dat eigenlijk best hard. Ik gun het die man dat ie nu niet meer zo hoeft te lijden. Weer een beetje opknappen zou nog meer lijden betekenen.
Oud 02-04-2005, 21:51
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
ekki schreef op 02-04-2005 @ 22:07 :
Idd.

Idd, gewoon een pilletje geven.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2005, 21:59
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mujahideen schreef op 02-04-2005 @ 22:51 :
Idd, gewoon een pilletje geven.
Het lijden verkorten van iemand die toch al op korte termijn dood gaat, en verder in z'n leven niets zinnigs meer kan doen..

Ik vraag me af hoe je uberhaupt tegen kunt zijn.
Oud 02-04-2005, 22:01
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
T_ID schreef op 02-04-2005 @ 22:59 :
Het lijden verkorten van iemand die toch al op korte termijn dood gaat, en verder in z'n leven niets zinnigs meer kan doen..

Ik vraag me af hoe je uberhaupt tegen kunt zijn.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2005, 22:03
Prof
Prof is offline
Citaat:
Mujahideen schreef op 02-04-2005 @ 23:01 :
http://forum.scholieren.com/showthre...readid=1130253
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten