Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-04-2005, 12:49
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
I love stars schreef op 01-04-2005 @ 13:45 :
Ik neem aan dat jij goed in talen bent.
Ja, zo'n typisch Alfa-gevalletje.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-04-2005, 12:52
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 01-04-2005 @ 13:47 :
"Nou om te beginnen mogen de scholen best Frans en Duits afschaffen en meer aandacht aan het Nederlands en engels besteden."

"Het niveau in het algemeen van Duits en Frans op de middelbare school is slecht.
De leerlingen die niet gemotiveerd zijn en/of slecht zijn in talen , leren het dan toch niet op een voldoende niveau om er iets aan te hebben."

Waarom, heb ik al uitgelegd.
ok , we houden er wel over op.
Oud 01-04-2005, 13:02
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Ik heb 6 jaar frans gehad en 5 jaar duits en ik kan niet eens een kopje thee bestellen in beide talen

Ik kan het wel goed verstaan trouwens.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2005, 13:41
dinaatjuh
dinaatjuh is offline
Ik ga voor Fins als officiele europese voertaal.
Ik ga dan ook naar Finland verhuizen.
Lijkt me zo vet, doe ik zo mijn voordeur open hoor ik alleen maar Fins om me heen, wow. Orgasmatisch.
Oud 01-04-2005, 13:42
Levitating Nun
Bedoel je orgasmisch?
Met citaat reageren
Oud 01-04-2005, 19:44
MH
MH is offline
Citaat:
dinaatjuh schreef op 01-04-2005 @ 14:41 :
Ik ga voor Fins als officiele europese voertaal.
Ik ga dan ook naar Finland verhuizen.
Lijkt me zo vet, doe ik zo mijn voordeur open hoor ik alleen maar Fins om me heen, wow. Orgasmatisch.
talo
talon
talo
taloa
talossa
talosta
taloon
talolla
talolta
talolle
talona
taloksi
talon
talotta
taloineni

ehm...

nee, toch maar niet. Doe maar Nieuwgrieks.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2005, 22:59
Verwijderd
Citaat:
MH schreef op 01-04-2005 @ 20:44 :
talo
talon
talo
taloa
talossa
talosta
taloon
talolla
talolta
talolle
talona
taloksi
talon
talotta
taloineni

ehm...

Suodatinpussi ja kalapuikkoja?
Met citaat reageren
Oud 01-04-2005, 23:09
Verwijderd
Citaat:
Naru schreef op 30-03-2005 @ 22:05 :
Nee, als talen afgeschaft worden, verdwijnt ook een stuk van de cultuur/identiteit van het land.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2005, 23:35
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 01-04-2005 @ 23:59 :
Suodatinpussi ja kalapuikkoja?
Nee, maar wat dacht je van olut ja peruna?
Met citaat reageren
Oud 01-04-2005, 23:37
Verwijderd
Citaat:
Bloedpropje schreef op 02-04-2005 @ 00:35 :
Nee, maar wat dacht je van olut ja peruna?
Olut? Is dat geen bier?
Met citaat reageren
Oud 01-04-2005, 23:47
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 02-04-2005 @ 00:37 :
Olut? Is dat geen bier?
Je mag door voor de wasmachine.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2005, 23:58
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
McCaine schreef op 31-03-2005 @ 17:26 :
Je zou mijn Hitler-imitatie eens moeten horen
Die is best goed ja.

Ik heb overigens nog wat faux-nazi industrial voor je. Zal het je maandag wel sturen, als je wilt.

Citaat:
MH schreef op 01-04-2005 @ 20:44 :
Nee barbaar, Attisch Grieks. Dan kan iedereen tenminste het werk van Plato, Socrates et al. in de originele vorm lezen.
Oud 02-04-2005, 12:02
MH
MH is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 02-04-2005 @ 00:58 :
Die is best goed ja.

Ik heb overigens nog wat faux-nazi industrial voor je. Zal het je maandag wel sturen, als je wilt.

Nee barbaar, Attisch Grieks. Dan kan iedereen tenminste het werk van Plato, Socrates et al. in de originele vorm lezen.
Daarmee haal je wel de al eeuwenlang overboord gegooide spiritustekens, een niet aan te leren zinsmelodie en 250 vormen per werkwoord binnen. Nieuwgrieks heeft o.a. de passieve vormen in de mediale laten overlopen (medium is verdwenen), de in onbruik geraakte dativus en vocativus zijn verdwenen (optativus dacht ik ook, moet ik even opzoeken) en de fonologie is ook veel eenvoudiger geworden (ruwweg vijf vocalen).
Met citaat reageren
Oud 02-04-2005, 15:42
Verwijderd
Citaat:
MH schreef op 02-04-2005 @ 13:02 :
Daarmee haal je wel de al eeuwenlang overboord gegooide spiritustekens, een niet aan te leren zinsmelodie en 250 vormen per werkwoord binnen. Nieuwgrieks heeft o.a. de passieve vormen in de mediale laten overlopen (medium is verdwenen), de in onbruik geraakte dativus en vocativus zijn verdwenen (optativus dacht ik ook, moet ik even opzoeken) en de fonologie is ook veel eenvoudiger geworden (ruwweg vijf vocalen).
Dat kan wel zo zijn, maar de gemiddelde Griek sprak waarschijnlijk een stuk eenvoudiger dan Plato en Sokrates. Toch heb je gelijk, want Nieuwgrieks is natuurlijk veel meer aan vervlakking onderhevig geweest.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2005, 15:48
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 02-04-2005 @ 00:58 :
Bitte gern.
Oud 03-04-2005, 18:37
Pikey
Pikey is offline
Citaat:
I love stars schreef op 30-03-2005 @ 22:27 :
Ik heb liever dat Nederlands de officiele taal wordt in de EU en dat alle landen nederlands gaan spreken
Maar aangezien dat onmogelijk is, vind ik dat er uiteindelijk onderwijs mag worden gegeven alleen in het engels. En dat in nederland de engelse taal langzaam als standaart taal word doorgevoerd.
Hihihihihihihihi.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2005, 18:39
Pikey
Pikey is offline
Citaat:
I love stars schreef op 01-04-2005 @ 13:37 :
ik was altijd 8 uur bezig met een so frans
Jij bent dan ook zwakbegaafd.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2005, 18:40
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Pikey schreef op 03-04-2005 @ 19:39 :
Met citaat reageren
Oud 03-04-2005, 18:41
Ereditio
Ereditio is offline
Ja voor het bevorderen van de handel en bureaucratie. Verder ben ik wel van mening dat in het Europees parlement een ieder zijn eigen taal mag gebruiken, om zich zo beter uit te drukken en om voor het gevoel meer namens haar eigen land te spreken.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2005, 18:42
Frankrijk
Frankrijk is offline
Citaat:
ImaRobot schreef op 30-03-2005 @ 20:39 :
Vinden jullie dat er één algemene voertaal in de EU moet komen (bijvoorbeeld Engels), en waarom wel/niet?
Ja en ik zat meer te denken aan een mix van Frans en Engels

Groetjes, Frankrijk
Oud 03-04-2005, 18:45
Pikey
Pikey is offline
Citaat:
I love stars schreef op 31-03-2005 @ 13:15 :
Waar slaat deze reactie op!
Het niveau in het algemeen van duits en frans op de middelbare school is slecht.
De leerlingen die niet gemotiviveerd zijn en/of slecht zijn in talen , leren het dan toch niet op een voldoende niveau om er iets aan te hebben. Die leerlingen kunnen beter hun aandacht besteden aan andere vakken. En met de tijd die er vrijkomt kan ook extra tijd worden besteed aan de vakken nederlands en engels. Dit is vooral handig voor de dyslectische leerlingen en de leerlingen die slecht in talen zijn.

Ik vind die reactie van jou nergens opslaan. Er stond volgens mij wel enige argumentatie bij waarom ik de verplichting wou afschaffen. Als je het hier niet mee eens ben, zeg dan waarom en kom met argumenten.
Aha, en op welke school zit jij? Want als je 8 uur over 1 so frans mag doen.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2005, 18:46
Pikey
Pikey is offline
Citaat:
Frankrijk schreef op 03-04-2005 @ 19:42 :

Groetjes, Frankrijk
Een mix, dan krijg je leuke combinaties
Met citaat reageren
Oud 03-04-2005, 18:53
Levitating Nun
Citaat:
Frankrijk schreef op 03-04-2005 @ 19:42 :
Wat nu al de twee voertalen in de EU zijn dus?
Onhandig, onpraktisch.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2005, 18:54
Pikey
Pikey is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 03-04-2005 @ 19:53 :
Wat nu al de twee voertalen in de EU zijn dus?
Onhandig, onpraktisch.
onefficient en ondenkbaar.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2005, 19:30
Ereditio
Ereditio is offline
Probleem blijft wel dat die chauvinistische Fransen niet graag Engels als taal zullen willen aannemen. Het hele plan voor 1 Europese voertaal is omdat soort reden onwaarschijnlijk.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2005, 22:51
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Pikey schreef op 03-04-2005 @ 19:37 :
Hihihihihihihihi.
Citaat:
Pikey schreef op 03-04-2005 @ 19:39 :
Citaat:
Pikey schreef op 03-04-2005 @ 19:45 :
Aha, en op welke school zit jij? Want als je 8 uur over 1 so frans mag doen.
Doe niet zo kinderachtig, ze heeft best een goed punt. Slagen voor Frans1 en Duits1 kan met een belachelijk kleine woordenschat en zeer weinig kennis van de taal, wat die vakken vrij zinloos maakt. De tijd die nu daaraan besteed wordt kan je ook aan Engels besteden zodat er tenminste één moderne vreemde taal goed geleerd wordt. Dat dit idee van een meisje van 15 komt doet niet af aan de kwaliteit ervan dus reageer gewoon inhoudelijk.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 20:06
JH
JH is offline
Ik moet nog eens zien dat er één taal gerealiseerd gaat worden in de EU. Engels is natuurlijk gewoonweg de internationale taal maar dan moet die nog wel door ongeveer 500 miljoen mensen worden overgenomen. Is het niet veel leuker om dan van elke taal een paar dingen te gebruiken en zo een creatieve nieuwe taal in elkaar te zetten.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 20:42
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
MH schreef op 02-04-2005 @ 13:02 :
Weet ik, maar als het om gebruiksgemak zou gaan dan kunnen we beter Esperanto ofzo als voertaal instellen.
Oud 04-04-2005, 20:44
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 04-04-2005 @ 21:42 :
Weet ik, maar als het om gebruiksgemak zou gaan dan kunnen we beter Esperanto ofzo als voertaal instellen.
Mijn grootmoeder zou het met je eens zijn!
Oud 04-04-2005, 22:00
Verwijderd
Citaat:
DEADLOCKED schreef op 30-03-2005 @ 20:42 :
Volgens mij is het Engels al de officieele taal in bv. het Europees Parlement.
Absoluut fout! Er is niet iets zoals 'de officiële taal in het EP'... maar er zijn er enkele die worden gezien als de voornaamste en dus ook de belangrijkste (Duits [vergeet niet -> 88 miljoen Duitsers!! + 40.000 in Duitstalig België en nog velen Oostenrijk en ged. Luxemburg!), Frans, Engels maar ook wel Italiaans).

En neen, Engels hoeft niet de voertaal te worden... VOORANG AAN DE EIGENHEID VAN ELK LAND/TAALGEMEENSCHAP!

Laatst gewijzigd op 04-04-2005 om 22:07.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 22:05
Verwijderd
Citaat:
geilespookje schreef op 04-04-2005 @ 23:00 :
Absoluut fout! Er is niet iets zoals 'de officiële taal in het EP'... maar er zijn er enkele die worden gezien als de voornaamste en dus ook de belangrijkste (Duits, Frans, Engels maar ook wel Italiaans).

En neen, Engels hoeft niet de voertaal te worden... VOORANG AAN DE EIGENHEID VAN ELK LAND/TAALGEMEENSCHAP!
Eigen volk eerst!
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 22:08
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 04-04-2005 @ 23:05 :
Eigen volk eerst!

ik ben tegen de algemene 'ver-amerikanisering/ver-engelsing' van onze cultuur. Maar Nederlands is niet beter als een andere taal.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 22:11
Verwijderd
Citaat:
geilespookje schreef op 04-04-2005 @ 23:08 :

ik ben tegen de algemene 'ver-amerikanisering/ver-engelsing' van onze cultuur. Maar Nederlands is niet beter als een andere taal.
Waarom ben je daar dan tegen?
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 22:14
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 04-04-2005 @ 23:11 :
Waarom ben je daar dan tegen?
Het stoort mij dat sommige mensen (en dan bedoel ik wel degelijk OVERDRIJVEN) met Engels taalgebruik te mixen in hun moedertaal.

Pas op, ik doe het soms ook hoor (heel vaak onbewust en impulsief) maar tegewoordig is het blijkbaar niet meer 'cool' om Nederlands te praten?

Ach, Frans is toch ook mooi, en Italiaans of Spaans dan
haha
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 22:17
MH
MH is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 04-04-2005 @ 21:42 :
Zelfs Esperanto roept weerstand op. Het is ten eerste een uit Slavische, Germaanse en Romaanse elementen opgebouwd. Keltische, Griekse, Baltische (Lets, Litouws) en Semitische (Maltees) elementen komen er niet in voor, dus voor hen is het al moeilijk. Voor Finnen, Hongaren en Esten is het des te moeilijker, want hun taal is volledig anders.
Op het eerste gezicht lijkt het handig dat er geen geslachten (m, v, o) zijn, maar om toch het onderscheid te krijgen in het biologisch geslacht, krijgen alle vrouwelijke woorden een vrouwelijk achtervoegsel. Een man is dus een mens, een vrouw een vrouwtjesmens. Veel feministische bewegingen zien dit als seksisme, discriminatie op geslacht.
Het grootste probleem is nog de schrijfwijze. Er moeten allerlei diakritische tekens worden toegevoegd aan het toetsenbord. Destijds was het moeilijk om dat aan de typmachine toe te voegen. Tegenwoordig is het probleem dat door de fonetische schrijfwijze de samenhang met andere woorden verkeerd loopt (als je heb als hep zou schrijven, maar wel hebben, dan denk je eerder dat het met heppie (happy) te maken heeft).
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 22:20
Verwijderd
Citaat:
geilespookje schreef op 04-04-2005 @ 23:14 :
Het stoort mij dat sommige mensen (en dan bedoel ik wel degelijk OVERDRIJVEN) met Engels taalgebruik te mixen in hun moedertaal.

Pas op, ik doe het soms ook hoor (heel vaak onbewust en impulsief) maar tegewoordig is het blijkbaar niet meer 'cool' om Nederlands te praten?

Ach, Frans is toch ook mooi, en Italiaans of Spaans dan
haha
Maar wat is nu het probleem? Waarom stoort het je?
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 22:23
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 04-04-2005 @ 23:20 :
Het stoort mij ook. Waarom? Tja, gewoon het feit dat je een Engels woord gebruikt voor iets wat je ook best in je moederstaal zou kunnen uitdrukken. Het is gewoon zo... onnodig!
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 22:26
Verwijderd
Citaat:
MetalliCat schreef op 04-04-2005 @ 23:23 :
Het stoort mij ook. Waarom? Tja, gewoon het feit dat je een Engels woord gebruikt voor iets wat je ook best in je moederstaal zou kunnen uitdrukken. Het is gewoon zo... onnodig!
Ja, versiering op toiletpapier is ook onnodig, maar toch kopen mensen het.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 22:29
MH
MH is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 04-04-2005 @ 23:26 :
Maar dat betekent niet dat iedereen versierd papier moet gebruiken
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 22:30
Verwijderd
Citaat:
MH schreef op 04-04-2005 @ 23:29 :
Maar dat betekent niet dat iedereen versierd papier moet gebruiken
Ben je er wel principieel op tegen dan?
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 22:34
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 04-04-2005 @ 23:26 :
jouw bijdragen van de laatste 30 minuten zijn ook onnodig, maar toch reageren we nog op je onzin!
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 22:37
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 04-04-2005 @ 23:20 :
wel, waarom is nederlands niet goed genoeg meer

+

het valt me ook op dat dit parallel loopt met de steeds sterker achteruitgaande spelling van de mensen... we mogen al blij zijn als ze hun naam en woonplaats correct kunnen opgeven, zo lijkt het me wel.

als ik zie dat ik constant fouten opmerk bij mijn leerkracht Nederlands (die dan nog licentiate is!)... dan is het toch erg gesteld. Als zij het al niet meer kunnen.. pff
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 22:39
MH
MH is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 04-04-2005 @ 23:30 :
Ben je er wel principieel op tegen dan?
Zo'n taalpurist ben ik niet, maar het zegt me wel iets als je in hoge mate allemaal engelse (jargon)woorden gebruikt (by the way zijn de targets niet bereikt, dus na de break wil ik je even bij mijn office desk zien, dan join ik je gelijk op de meeting).
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 22:40
Verwijderd
Citaat:
geilespookje schreef op 04-04-2005 @ 23:37 :
het valt me ook op dat dit parallel loopt met de steeds sterker achteruitgaande spelling van de mensen... we mogen al blij zijn als ze hun naam en woonplaats correct kunnen opgeven, zo lijkt het me wel.
Citaat:
geilespookje schreef op 04-04-2005 @ 23:08 :
: Maar Nederlands is niet beter als een andere taal.
Je kan er zelf dus ook wat van maat
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 22:45
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
MH schreef op 04-04-2005 @ 23:39 :
Zo'n taalpurist ben ik niet, maar het zegt me wel iets als je in hoge mate allemaal engelse (jargon)woorden gebruikt (by the way zijn de targets niet bereikt, dus na de break wil ik je even bij mijn office desk zien, dan join ik je gelijk op de meeting).
Doet me denken aan die Unox-reclame, met die zakenman aan de telefoon in Engels-Nederlands tegen z'n collega aan het praten, maar als-ie Unox-soep vraagt in de kantine, spreekt-ie weer oerhollands.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 22:46
Verwijderd
Citaat:
MetalliCat schreef op 04-04-2005 @ 23:40 :
Je kan er zelf dus ook wat van maat
hu wat bazel je nu? wat begrijp je niet
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 22:49
Verwijderd
Citaat:
geilespookje schreef op 04-04-2005 @ 23:46 :
hu wat bazel je nu? wat begrijp je niet
Ik begrijp alles, vind het alleen typisch dat je klaagt over gebrekkige taalbeheersing, terwijl je zelf een nogal grove fout maakt in je Nederlands.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 22:52
Verwijderd
Citaat:
MetalliCat schreef op 04-04-2005 @ 23:49 :
Ik begrijp alles, vind het alleen typisch dat je klaagt over gebrekkige taalbeheersing, terwijl je zelf een nogal grove fout maakt in je Nederlands.
waar?

Laatst gewijzigd op 04-04-2005 om 23:13.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 22:55
Verwijderd
hahaha ik zie het al

jij doelt zeker op 'als' -> 'dan' zijn

sorry hoor maar dan ben ik geëxcuseerd, ik ben 100% Belg tussen beide landen (la belgique en Nederland) bestaan er ontzettend veel verschillen in de toepassing van de taalregels. Ik weet dat zeer goed want ik heb heel mijn leven al met Nederlanders samengewerkt (woon in een buurt waar veel 'hollanders' wonen - hééél veel)
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 08:47
Verwijderd
Citaat:
geilespookje schreef op 04-04-2005 @ 23:55 :
hahaha ik zie het al

jij doelt zeker op 'als' -> 'dan' zijn

sorry hoor maar dan ben ik geëxcuseerd, ik ben 100% Belg tussen beide landen (la belgique en Nederland) bestaan er ontzettend veel verschillen in de toepassing van de taalregels. Ik weet dat zeer goed want ik heb heel mijn leven al met Nederlanders samengewerkt (woon in een buurt waar veel 'hollanders' wonen - hééél veel)
Huh, maar die als/dan-regel is toch niet anders in het Vlaams?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten